AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #1 Skrevet 18. februar 2021 Jeg har ganske ålreite svangerskap frem til siste måneden. Da klarer ikke kroppen min mer, og jeg sliter veldig med alt man kan tenke seg av plager. Jeg har feks kastet opp daglig siden desember som har ført til store smerter nedentil både foran og bak, søvn er et helvete pga halsbrann. Ingenting virker mot det, da jeg tilogmed utenom graviditet har svak lukkemuskel. Jeg våkner av store smerter som stråler nedover i beina hver natt ++ Dette er bare noe av det, men jeg plages altså veldig siste ukene før termin, og blir helt utslitt før innspurten. Jeg skal klare å gå frem til termindato, men orker ikke overtid. Orker egentlig frem til uke 38 heller, men forstår at babyen har det best i magen til termin. Jeg leser likevel ofte om folk som får igangsettelse allerede i uke 38. Hva er årsaken til det? Er det da mulig å få igangsettelse uke 40+0 feks hvis den gravide har behov for det? Anonymkode: e18a3...c94
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #2 Skrevet 18. februar 2021 Blir man igangsatt i uke 38 er det på et medisinsk grunnlag, som eksempelvis mødre med diabetes, svangerskapsforgiftning, barnet viser tegn til dårlig vekst og lign. I igangsettelse rundt termin er ofte fødselsrelatert, f.eks. om mor tidligere har hatt kjempe raske fødsler og det er usikkert om hun rekker frem til sykehuset. Eller tidligere traumer som dødfødsel osv... Om du møter riktig lege så er det kanskje mulig, men trur ikke de gjør det på ditt grunnlag dessverre. Anonymkode: 143e8...2be 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #3 Skrevet 18. februar 2021 Ble satt igang 38+2 for FARE FOR sv.forgiftning... så har du høyt blodtrykk er nok ikke det noen fare Anonymkode: 6e195...d57
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #4 Skrevet 19. februar 2021 Jeg hadde overtidskontroll 1 uke på overtid. Det ble da bestemt igangsetting. Men det var pga at det var lite fostervæske og hun ble estimert til 2,5 kg 1 uke på overtid. Hvis det ikke hadde vært for dette, hadde jeg nok ikke blitt satt igang da. Så dersom det ikke er noe som gjør at babyen bør ut på termindato, så tviler jeg på at du blir satt igang. Ellers kan det jo nevnes at riene når man settes igang ofte blir verre. De har ofte to topper. Nå funket det ikke så bra heller for meg da, og etter 7 timer med rier som ikke åpnet opp ble det keisersnitt på meg. Så jeg håper virkelig at jeg slipper å settes igang denne gangen. Anonymkode: 8d6b3...ce4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #5 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg hadde overtidskontroll 1 uke på overtid. Det ble da bestemt igangsetting. Men det var pga at det var lite fostervæske og hun ble estimert til 2,5 kg 1 uke på overtid. Hvis det ikke hadde vært for dette, hadde jeg nok ikke blitt satt igang da. Så dersom det ikke er noe som gjør at babyen bør ut på termindato, så tviler jeg på at du blir satt igang. Ellers kan det jo nevnes at riene når man settes igang ofte blir verre. De har ofte to topper. Nå funket det ikke så bra heller for meg da, og etter 7 timer med rier som ikke åpnet opp ble det keisersnitt på meg. Så jeg håper virkelig at jeg slipper å settes igang denne gangen. Anonymkode: 8d6b3...ce4 Snakket med jordmor om det i går, og hun mente at det ikke var noe problem å få igangsettelse på termin siden jeg er såpass preget og plaget. Men kan sykehuset sette seg på bakbeina i forhold til det kanskje, selv om jordmor nesten lovet meg at jeg skal slippe overtid? Ts Anonymkode: e18a3...c94
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #6 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Snakket med jordmor om det i går, og hun mente at det ikke var noe problem å få igangsettelse på termin siden jeg er såpass preget og plaget. Men kan sykehuset sette seg på bakbeina i forhold til det kanskje, selv om jordmor nesten lovet meg at jeg skal slippe overtid? Ts Anonymkode: e18a3...c94 Selvfølgelig kan sykehuset sette seg på bakbeina. Jordmoren din har absolutt ingenting hun skulle sagt, så trist at hun har gitt deg falske forhåpninger. Anonymkode: b5ba3...589
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #7 Skrevet 19. februar 2021 Ja du kan faktisk det, men det er ikkje lik praksis over heile landet ang detta. Det er på ein måte ein vurdering som blir tatt av samla plager. Eit argument er at du er så plaga av smerter at du kjem til å slita f.eks gjennomføra fødselen. Jordmor kan koma med sterk annbefaling, men ho bestemmer ikkje. Anonymkode: b8b34...4c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå