AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #1 Skrevet 18. februar 2021 Jeg er i en skikkelig tankeknipe, og har vært det de siste månedene nå. Jeg merker jeg trenger flere perspektiv på saken. I august flyttet jeg inn i kollektiv med to venninner fra samme klasse. Bofellesskapet gikk bra først, men så begynte ene venninna å endre personlighet på oss. Hun ble kald mot oss to som hun bor med og virket sur, men oppførte seg likt med de andre i vennegruppen vår på skolen. Da vi konfronterte henne så la hun enkelt skylden på oss, og det har vel vært mønsteret siden. Jeg har greid å være tålmodig med dette og en rekke andre småting lenge, men kjenner at nå har jeg fått nok. Jeg er veldig spesifikk og nøye på hvilken energi folka rundt meg har og gir ut til andre, og denne situasjonen passer ikke til mine ønsker. Jeg uttrykte et ønske om å flytte til andre venninna vår i kollektivet, og hun sa seg nærmest enig og ønsket å flytte sammen med meg, greit nok. Etter å ha sett på noen boliger og snakket mer om det over noen uker og måneder, så får jeg inntrykket at hun ønsker å bite sammen tennene og bare bo her vi bor nå ut studietiden, noe jeg forstår godt. Boligen vi bor i nå er relativt bra til en unormalt billig pris (4000 kroner i mnd, inkludert strøm), så sånn sett er boligen rene jackpotten i forhold til andre boliger. Det er bare romkameraten.. Jeg merker at jeg fremdeles ønsker å flytte ut da, for min egen fredelighets skyld. Noe nytt da er at jeg merker et ekstremt stort sug til å ha min egen bolig, der jeg kan ha mine egne regler og rutiner, og der slipper rot og forpliktelser til andre. Jeg ser aktivt etter en enebolig, problemet mitt er bare at prisen på en enebolig vil sannsynligvis være over dobbelt så dyrt som her jeg bor nå. Jeg har søkt på en rekke jobber i det siste, og vet at jeg er sikret hvertfall en av de. Med ca. 6000-10 000 kroner ekstra i mnd. vil jeg fint ha råd til å leie egen bolig, men jeg klarer ikke bestemme meg om det er lurt av meg økonomisk, jeg har tross alt "bare" litt under 1 og 1/2 år igjen i studiene mine. Jeg er student som lever på stipend for øyeblikket, så får allerede ca. 8000,- kroner i mnd. Dersom jeg finner en bolig til rundt 9000,- i mnd, får stipend på 8000,- pluss minst 6000,- i lønn, vil jeg i såfall fremdeles ligge igjen med mer på konto etter betalt leie enn jeg gjør nå. Det jeg tenker på da er hvor mye annet de pengene kunne gått til, og om det er verdt det når jeg har så kort tid igjen av studiene. Anonymkode: e0c24...e7d
Skorpion91 Skrevet 18. februar 2021 #2 Skrevet 18. februar 2021 Hva hadde du brukt pengene fra deltidsjobben på hvis du ikke flytter? Og hva verdsetter du mest av det og muligheten til å bo for deg selv? 1,5 år er lenge hvis du ikke trives. Du må finne ut hva du verdsetter mest 🙂. Jeg har tatt flere dårlige valg økonomisk men som har vært riktige for meg fordi jeg har verdsatt det mer enn alternativet. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #3 Skrevet 18. februar 2021 I din situasjon hadde jeg sjekket med studentsamskipnaden om de hadde noe ledig eller funnet den billigste hybelen som var mulig å oppdrive. Så lenge man har tak over hodet, ikke fryser og har mulighet til å lage mat der man bor så tenker jeg at det er økonomisk smart som student å ikke ha for høye krav til bolig. Det trenger hverken å være sentralt eller hipt. Anonymkode: 4dc16...462 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #4 Skrevet 18. februar 2021 hadde det vært noen få mnd hadde jeg bitt tenna sammen og holdt ut. men 1,5 år med konstant stress hadde jeg ikke orket...hjemme er fristedet vårt. penger veier ikke opp for sjelefred. Anonymkode: 8d303...656 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #5 Skrevet 18. februar 2021 Penger er ikke alt her i verden, trivsel er viktigere. Flytt Anonymkode: ad910...507 1
Bringebærjenta Skrevet 19. februar 2021 #6 Skrevet 19. februar 2021 Bare husk at strømmen antageligvis ikke er inkludert i de aller fleste boliger. Og i en enebolig bruker du mye mer. Bor selv i enebolig og strøm og nettleie i januar var på 4000. Har du tenkt på alle utgiftene som øker? Internett kan hende du må betale selv for eksempel. Jeg vet ikke om jeg hadde vært villig til å bo meg ihjel. Tror jeg hadde funnet noe billigere, men for meg selv hvis jeg var i din situasjon.
saltvann Skrevet 19. februar 2021 #7 Skrevet 19. februar 2021 Siden det lønner seg veldig økonomisk for deg å bo der du bor nå, så må du finne ut om du takler å bo der 1,5 år til. Være mer på rommet, gi henne beskjed om at du ikke trives osv. Hva kan du gjøre for at det skal bli bedre? Kan du flytte til sommeren, da er det også flere boliger å velge mellom. 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #8 Skrevet 19. februar 2021 Hadde heller sett meg om etter en hybel. Jeg skjønner at god plass er digg, men tror jammen det koster mer enn det smaker for din del. Sjekk med studentskipnaden. Anonymkode: edcb3...20c 2
Million Skrevet 19. februar 2021 #9 Skrevet 19. februar 2021 (endret) Så alternativene dine er enten kollektiv som nå, ELLER en hel enebolig du alene? Finnes det virkelig ingen mellomting der du studerer? Leiligheter i blokk eller leie en sokkel-leilighet i et hus? Endret 19. februar 2021 av Million 4
Juniper Skrevet 19. februar 2021 #10 Skrevet 19. februar 2021 Tipper at TS med «Enebolig» mente en enmanns leilighet der hun kan låse ytterdøra og være alene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå