Gå til innhold

Andre med babyer som kun tar catnaps?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 8 mnd gammel baby som kun sover 30 min hver nap (men lenge om natten, 12 timer). Holder på å bli sprø av og aldri få en ordentlig pause ila dagen, får aldri hentet meg inn igjen før baby har lagt seg på kvelden og jeg er kjempesliten. Vært sånn i mange måneder, så ikke noen sleep regression altså. Er det noen som har gode tips til en sliten mor??? 

Anonymkode: 013e6...18f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hatt to sånne babyer. Har ingen råd annet enn at det løste seg når de begynte i barnehagen ved 12 måneder.

Holdt på å bli sprø selv og var veldig klar for å begynne på jobb igjen ved 8,5 måneder. 

Anonymkode: b336a...709

Skrevet

Å nei 😭jeg og mistenker dette ikke går seg til når det har vart såpass lenge allerede...

Skrevet

Jepp! Vår sov 20-30 minutt på hvilende sine og våknet mange ganger om nettene og våknet i 06 tiden. 

Fikk aldri slappet skikkelig av, og aldri tatt en dusj eller en hvil mens babyen sov for plutselig var han våken igjen. Det med å få sove litt på dagtid var så viktig for meg ettersom han var så mye våken og tidlig oppe på nettene, men det var ikke mulig... Gikk rundt som en zombie hele dagene. 

Han gikk over til en hvil da han begynte i bhg og da sov han mellom 1-2 timer. I det siste nå har han sovet ca 45 minutter men han er blitt 2 år og er sikkert ikke like avhengig av så mye soving på dagen lenger. 

Du får trøste deg med at det går snart over!

Anonymkode: b01f1...2b8

Skrevet

Ok det er mye verre enn meg, for baby her sover hele nettene! Stakkars deg 🤯

Skrevet

Samme her. Begynte å sove lenger (1,5 t) da vi gikk ned til én dupp ved ca 1-års alder. Ekstremt mye våken på natta også, minst hver andre time. Det eneste som gjorde at jeg overlevde den tiden var at min mor trillet tur 1-2 timer hver eneste lørdag og søndag 😅

min er fortsatt gjerne våken én gang under duppen, men lett og roe. Fortsatt mye våken på kveld/natt. Jeg er tilbake i jobb men jobber bare 80% så jeg har en dag fri i uka hvor småen er i bhg. Hadde ikke fungert som hverken mor eller arbeidstaker uten denne dagen jeg kan sove, dusje eller gjøre akkurat hva jeg vil uten å stresse med ungen :) Barnet er 16 mnd og det er først nå at jeg kjenner jeg får slappet skikkelig av innimellom. Har sittet med høye skuldre og klar til «utrykning» nå i over et år 😴

Anonymkode: 42728...47a

Skrevet

Har en baby på 7 måneder som er helt lik dessverre. Storebror var også av samme kaliber. Utrolig utmattende og jeg gleder meg nå til å begynne å jobbe igjen om noen måneder. Har dessverre ikke noen tips annet enn å prøve å akseptere situasjonen istedenfor å prøve å endre den. Jeg prøver alltid å ligge et par steg foran sånn at jeg får gjort noe i det hele tatt. Står opp med en gang baby våkner og tar en dusj feks. Baby kan prate litt i senga på morgenen før gråtingen starter så rekker akkurat å dusje. Ellers er det fint om jeg får til å sette på en maskin med klær i løpet av dagen. Alt annet husarbeid utgår, så tar jeg en god økt på kveld/ettermiddag når far er hjemme fra jobb. Føler med deg, og synes vi skulle fått en stor klapp på skulderen. Tror ikke andre som har sovebaby kan sette seg inn i hvor slitsomt dette faktisk er. Det er nesten litt ensomt å ha en baby som sover så lite da hele dagen handler om å prøve å få babyen til å sove. Blir veldig mye trilleturer med skrikende baby som nekter å sove😩

Anonymkode: 2d0b1...f4c

Skrevet

Vi har også en sånn baby, 3x30 minutter og ikke et minutt lenger 🙈 

Skrevet

Jepp, sånn var det her og. Dagen starter 05:00, og så er 4x30 min pr dag. Men skjønner ikke helt hvorfor det regnes som slitsomt, men har fått flere kommentarer på det. Har du prøvd lengre våkentid, kanskje det gir lengre lurer?

Nå er jeg tilbake på jobb, og nå er jeg sliten nå;) 2-3 oppvåkninger pr natt, og dagen starter fortsatt klokken 5. 

Anonymkode: e3790...2fd

Skrevet

Vær glad babyen sover på natt, min gjorde ikke det heller 🙈 

Anonymkode: a083e...7f2

Skrevet

Mine var også sånn. Det går over :)

Anonymkode: 0dd46...5b2

Skrevet

Sover baby 12 timer i strekk på natten? Skjønner at det er slitsomt å ikke få ordentlig hvile på dagtid, men du er ekstremt heldig som har ne baby som sover så godt på natten! Nesten så jeg lurer på om dette er en trolletråd 😅

Anonymkode: 129fe...a1f

• Liker 5
Skrevet

Ja baby gjør faktisk det, vært sånn i flere måneder 🙈er derfor jeg nesten trodde det enten var sånn at babyer sov gjennom på natten/og nesten ikke på dagen, eller motsatt😅det er ikke helt logisk det her..nei greia er bare det at man aldri får hentet seg inn på dagtid iom at det går i ett helt til kvelden igjen, er jo det man forventer når de først er i barnehagealder 

Skrevet

Jeg tror du må skifte fokus. Javel, så sover ungen korte dupper. Men den sover faktisk godt på natta. Jeg har selv hatt to som sov 30-40 min på dagen, men jeg var evig takknemlig for at de kun var våkne på natten for å få mat før de sovnet igjen før jeg sluttet med nattamming rundt 10 mnd. Krever baby ekstremt mye av deg siden du blir så sliten av å være sammen med den? 

Anonymkode: f2c9c...d60

• Liker 1
Skrevet

Ja, babyen sover maks 30 min i strekk hele døgnet. Kan noen ganger roe seg på egenhånd på natt så det blir en time, men ikke mer. 9 måneder har vi holdt på nå, men det blir nok mer. Det andre barnet vårt holdt på slik lenge. Roet seg ved ca 18 måneder, gikk ned til 5 oppvåkninger. 

Anonymkode: ebcfd...6b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Sover baby 12 timer i strekk på natten? Skjønner at det er slitsomt å ikke få ordentlig hvile på dagtid, men du er ekstremt heldig som har ne baby som sover så godt på natten! Nesten så jeg lurer på om dette er en trolletråd 😅

Anonymkode: 129fe...a1f

Det er veldig slitsomt å være 100% «på» i 12 timer i strekk i de timene man faktisk er helt alene med babyen fordi far er på jobb - selv om man får pause om natten. Hadde man kunne sette seg ned i en liten time hadde det nok hjulpet mye. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har en 8 mnd gammel baby som kun sover 30 min hver nap (men lenge om natten, 12 timer). Holder på å bli sprø av og aldri få en ordentlig pause ila dagen, får aldri hentet meg inn igjen før baby har lagt seg på kvelden og jeg er kjempesliten. Vært sånn i mange måneder, så ikke noen sleep regression altså. Er det noen som har gode tips til en sliten mor??? 

Jeg fårstår virkelig ikke hvorfor du klager og hvorfor du har dette behovet. Du sier selv at baby sover i 12 timer på natten. Dette er jo luksus. Mange som har babyer på samme alder er gjerne oppe 3-4 ganger pr natt. Du må heller prioritere å sove når babyen sover på natta.

Anonymkode: 71435...6b2

• Liker 3
Skrevet

Åh, akkurat sånn det er her og! Så godt å høre at det er noen andre med lik hverdag som meg 🙏

Helt siden hun ble født har hun sovet ekstremt lite på dagtid. De siste månedene er det en dupp på 20-30 minutter, mens natta sover hun gjennom. 😅 Jeg er helt utslitt, for det er begrenset til hvor mye lek en kan gjøre ved 8-måneders alderen. Gleder meg til den dagen jeg kan sette ho ved bordet for å tegne, bygge duplo eller lignende 🙈 

"Ta deg en dusj når hun sover", "ta deg en lur" - det har aldri vært realiteten her altså 😳 jeg er i tillegg gravid, så jeg er helt kake når kvelden kommer. 

Anonymkode: 1981b...4e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er veldig slitsomt å være 100% «på» i 12 timer i strekk i de timene man faktisk er helt alene med babyen fordi far er på jobb - selv om man får pause om natten. Hadde man kunne sette seg ned i en liten time hadde det nok hjulpet mye. 

Om far er på jobb 12 timer i døgnet er det der man bør sette inn tiltak, ikke klage på babyen. Og med mindre babyen kun sover i vogn i bevegelse eller i bæresele så får man jo noen pauser i løpet av dagen. Man må bare lære seg å utnytte dem. Har vært gjennom det to ganger selv, ene babyen sov kun i armene mine de første 6 mnd. Det gikk helt fint det, jeg slappet av når babyen sov og rakk kanskje en kopp kaffe og litt mat (eller sjokolade). 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Om far er på jobb 12 timer i døgnet er det der man bør sette inn tiltak, ikke klage på babyen. Og med mindre babyen kun sover i vogn i bevegelse eller i bæresele så får man jo noen pauser i løpet av dagen. Man må bare lære seg å utnytte dem. Har vært gjennom det to ganger selv, ene babyen sov kun i armene mine de første 6 mnd. Det gikk helt fint det, jeg slappet av når babyen sov og rakk kanskje en kopp kaffe og litt mat (eller sjokolade). 

Min jente sov kun korte dupper, og kun i bæresele (i bevegelse). Jeg ble en ekspert på mat i farten;) Ble alltid så overrasket over at folk syntes det måtte være slitsomt, ble til og med kommentert fra helsesøster. For hun var jo blid og sov fint om natten (3-4 oppvåkninger). Jeg trodde en baby skrek og var i dårlig humør mye mer. Min skrekk er kolikk baby tror jeg, synes det høres utrolig hardt ut. 

Anonymkode: e3790...2fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...