Gå til innhold

Fôrvert for katt eller hund, for og i mot

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått tilbud om å være fôrvert for en katt. Vi har en katt fra før. Samboer har veldig lyst, fordi det gjelder en rase han har ønsket seg lenge, jeg er skeptisk fordi den vil måtte være "innekatt" hele livet sitt..

Trenger for og i mot argumenter!

Anonymkode: f78e8...ff4

Skrevet

Er den katten dere har fra før utegående? Hvordan skal det fungere med én som får ut og én som ikke får?

Pass på at kontrakten ivaretar begge parter!

Anonymkode: 89b7b...861

Skrevet

Personlig så kommer jeg aldri til å ønske å ha en hund eller katt på fôr hvis det er tispe/hunnkatt. Ganske enkelt fordi jeg ønsker å ha muligheten til å ha kull og kattunger/valper selv. Min yngste katt er 13 år nå, men hun ble født hos meg og den opplevelsen av å kunne bli med på fødselen, se kattungene utvikle seg osv vil jeg aldri gå glipp av.

Med en hund blir det litt det samne. Hvis jeg bruker mye tid på utstilling, konkurranser, helsetester osv, og det viser seg at hunden er en god representant for rasen og egnet til avl - så vil jeg kose meg med tispa og valpene selv, ikke sende henne bort til noen andre i 3mnd.

Hvis jeg en dag får meg en hannkatt eller hannhund derimot, så kunne jeg vurdert å være fôrvært. Men jeg ville vært veldig kresen, satt høye krav til oppdretter og ønsket å være involvert i prossesen. Påse at «partneren» til min rasekatt er renraset med papirer, helsesjekk og ikke bare levert hannkatten ukritisk uten å være litt informert. Både når det gjelder hund og katt så ville jeg ikke uten videre akseptert å låne ut til «facebook parring annonser» f.eks. Det skal være litt mer gjennomtenkt enn som så.

For meg er det også viktig at en katt ikke skal leve hele sitt liv innestengt. Så å være bundet til en kontrakt og ikke kunne kastrere eller slippe katten ut de neste 15 årene hadde vært uaktuelt for meg.

Dere må kjenne selv på hva som er viktig. Hvis det er en hunnkatt - synes dere det er greit at hun «flytter ut» i kanskje 4 mnd? Er det viktig for dere å være med på fødsel eller være involvert på noen måte hvis katten skal ha unger?

Hva om dere får en hannkatt, når han er 8 år har han allerede hatt 10-15 kull(?)(aner ikke hva som er vanlig). Kanskje dere vil han skal «pensjoneres» fra avl, kastreres og ha muligheten til å kose seg ute i skogen i sine eldre dager?

Dette ble sikkert litt rotete og kanskje ikke så mange positive sider desverre. Men det er min mening og det er ikke sikkert dere føler det på samme måte. Snakk uansett lenge å grundig med oppdretter. Spør hun/han om hva som er bra med å ha katt på fôr. Får dere katten gratis? Betaler oppdretter for helsetester, utstilling, avlsforsikring osv?

Anonymkode: 67fac...40c

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville aldri gått med på en slik avtale av flere årsaker.

Er det en hann eller hunnkatt vil hjemmet etterhvert stinke av urinmarkeringer over alt. Er det hunnkatt vil alle ukastrerte hannkatter finne veien til deres hjem. Du betaler i praksis alt for eier av katten, med tanke på mat, evt turer til veterinær om noe skjer, og du påtar deg et ansvar og vil måtte erstatte evt verdien på dyret om eier mener dyret døde pga dine handlinger.

I praksis betaler du egentlig for at eier skal kunne fortsette med et dyreavl han/hun egentlig ikke selv har råd til.

Slike eiere burde aldri fått lov til å eie dyr. Har man ikke råd til å holde dyret og ha det i sitt eget hjem, ja da selger man dyret til evt andre godkjente oppdrettere, eller man kastrerer dyret og lar det finne sitt forever hjem hos mennesker som vil ta godt vare på det.

Syns det virker som om enkelte absolutt skal ha rettigheter til egg og sperm, og ungene på en måte vi aldri ville akseptert om det hadde vært mennesker.

Anonymkode: cd6ca...191

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ville aldri gått med på en slik avtale av flere årsaker.

Er det en hann eller hunnkatt vil hjemmet etterhvert stinke av urinmarkeringer over alt. Er det hunnkatt vil alle ukastrerte hannkatter finne veien til deres hjem. Du betaler i praksis alt for eier av katten, med tanke på mat, evt turer til veterinær om noe skjer, og du påtar deg et ansvar og vil måtte erstatte evt verdien på dyret om eier mener dyret døde pga dine handlinger.

I praksis betaler du egentlig for at eier skal kunne fortsette med et dyreavl han/hun egentlig ikke selv har råd til.

Slike eiere burde aldri fått lov til å eie dyr. Har man ikke råd til å holde dyret og ha det i sitt eget hjem, ja da selger man dyret til evt andre godkjente oppdrettere, eller man kastrerer dyret og lar det finne sitt forever hjem hos mennesker som vil ta godt vare på det.

Syns det virker som om enkelte absolutt skal ha rettigheter til egg og sperm, og ungene på en måte vi aldri ville akseptert om det hadde vært mennesker.

Menneskene som har denne katten har 8 hunnkatter fra før av som de avler på rundgang. De har en såkalt "kennel". Så, de har nok råd, for de tjener rått på pusungene sine (13-14tusen), og får mellom 5-8 kattunger hver gang.

Men ja, jeg er helt enig med deg. For i denne avtalen må vi stå for kost og losji, forsikring som DE velger, alle vaksiner etter 12 uker, og de skal ha 3 kull på katta. Dvs at katten kommer til å være vekk i fra oss i ca 9 ish mnd, hvis en bare tar med tiden katten må være med kattungene fram til de er leveringsklare.

Diskuterte det ferdig med samboer i dag. Det ble ikke noe, for å si det sånn. Av andre grunner enn selve forvert delen også. I å med at vi har en katt fra før som kan gå inn og ut som den vil, så føler jeg det blir urettferdig ovenfor denne rasekatten. Fordi det var også et krav fra de, den får IKKE lov å være ute, under noen omstendighet. Så ja, nei jeg syns ikke noe om det. Katter må få lov å gå ut som de vil.

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Menneskene som har denne katten har 8 hunnkatter fra før av som de avler på rundgang. De har en såkalt "kennel". Så, de har nok råd, for de tjener rått på pusungene sine (13-14tusen), og får mellom 5-8 kattunger hver gang.

Men ja, jeg er helt enig med deg. For i denne avtalen må vi stå for kost og losji, forsikring som DE velger, alle vaksiner etter 12 uker, og de skal ha 3 kull på katta. Dvs at katten kommer til å være vekk i fra oss i ca 9 ish mnd, hvis en bare tar med tiden katten må være med kattungene fram til de er leveringsklare.

Diskuterte det ferdig med samboer i dag. Det ble ikke noe, for å si det sånn. Av andre grunner enn selve forvert delen også. I å med at vi har en katt fra før som kan gå inn og ut som den vil, så føler jeg det blir urettferdig ovenfor denne rasekatten. Fordi det var også et krav fra de, den får IKKE lov å være ute, under noen omstendighet. Så ja, nei jeg syns ikke noe om det. Katter må få lov å gå ut som de vil.

TS

Da får du bare kjøpe en kattunge da, om du ikke vil være forvert for dem 😊 Værre er det ikke😊

Mine forverter betaler ikke for katten når de får den hjem , men daglige utgifter som mat /sand og årlige vaksiner er det selvfølgelig de selv som står for. Forsikring står på meg. 

De betaler ikke noe mtp kattungetiden, jeg står for alt av utgifter. De små vokser opp enten til meg eller forvert,de får velge. 

De får i tillegg 1 stk kattungepris i betaling om de firbeinte vokser opp til forvert. Det er faktisk litt arbeid, selv om de fleste må tvinges til å ta imot pengene 😅 

Tull og tøv av tidligere kommenterer at ikke oppdrettere har råd og dermed setter de ut på for 😆 jeg som de fleste gjør det for at vi importerer nytt blod av og til, og ønsker ikke at det skal være så så mange katter hjemme. De skal ha sitt av kjærlighet og kos, da er det perfekt at noen har lyst å være forvert! Vinn vinn situasjon for alle 💖

Anonymkode: 44383...596

• Liker 3
Skrevet

Jeg kunne aldri vært forvert for et dyr, jeg blir alt for knyttet til de.. :( Og på et eller annet tidspunkt så skal vel eventuelt dyret returneres til eier? 

Anonymkode: 5025b...a87

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Da får du bare kjøpe en kattunge da, om du ikke vil være forvert for dem 😊 Værre er det ikke😊

Mine forverter betaler ikke for katten når de får den hjem , men daglige utgifter som mat /sand og årlige vaksiner er det selvfølgelig de selv som står for. Forsikring står på meg. 

De betaler ikke noe mtp kattungetiden, jeg står for alt av utgifter. De små vokser opp enten til meg eller forvert,de får velge. 

De får i tillegg 1 stk kattungepris i betaling om de firbeinte vokser opp til forvert. Det er faktisk litt arbeid, selv om de fleste må tvinges til å ta imot pengene 😅 

Tull og tøv av tidligere kommenterer at ikke oppdrettere har råd og dermed setter de ut på for 😆 jeg som de fleste gjør det for at vi importerer nytt blod av og til, og ønsker ikke at det skal være så så mange katter hjemme. De skal ha sitt av kjærlighet og kos, da er det perfekt at noen har lyst å være forvert! Vinn vinn situasjon for alle 💖

Dere vil gjerne eie kattene og importerer for å unngå for mye innavl og sykdommer, samtidig som dere vil ha fortjenesten kattungene gir av inntekter.

Det er rått KYNISK. Kjærlighet og kos liksom. Har hørt nok av historier om dyr som var psykisk ustabile etter å ha vært igjennom slikt som dette.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser behovet for at seriøse oppdrettere trenger mer en en husstand for at kattenes behov skal bli tilstrekkelig tilfredstilt. 

Selv ville jeg aldri gått med på en sånn avtale da mange oppdrettere er rimelig sære, og potensiale for konflikter og dårlige avtaler er veldig stor. Mange går nok inn i dette med blå øyne, uten å vite nok om adferden til ukastrerte katter av begge kjønn, og oppdrettere med sterkt kontrollbehov, eller dyrevelferdsnormer som ikke kan leves med.

Anonymkode: 6a55d...ae1

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg kunne aldri vært forvert for et dyr, jeg blir alt for knyttet til de.. :( Og på et eller annet tidspunkt så skal vel eventuelt dyret returneres til eier? 

Anonymkode: 5025b...a87

Nei, det er du som er eier. Fram til oppdretter har fått sine kull blir dyret overført på deg. 

Vi skal være forvert for ei tispe. Oppdretter skal ha ett kull, og vi skal ha henne hos oss hele tiden. Valpene skal bo hos oss, og vi får kompensasjon for det arbeidet. Etter det kullet er oppdretter ferdig med henne. 

Anonymkode: 5223d...813

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det er du som er eier. Fram til oppdretter har fått sine kull blir dyret overført på deg. 

Vi skal være forvert for ei tispe. Oppdretter skal ha ett kull, og vi skal ha henne hos oss hele tiden. Valpene skal bo hos oss, og vi får kompensasjon for det arbeidet. Etter det kullet er oppdretter ferdig med henne. 

Mente ETTER oppdretter har fått sine kull

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Dere vil gjerne eie kattene og importerer for å unngå for mye innavl og sykdommer, samtidig som dere vil ha fortjenesten kattungene gir av inntekter.

Det er rått KYNISK. Kjærlighet og kos liksom. Har hørt nok av historier om dyr som var psykisk ustabile etter å ha vært igjennom slikt som dette.

"for mye innavl" 😆 herregud, ok... 

Jeg har ikke 1 % innavl engang! Men slike som deg er det umulig å diskutere med, ha en "fin" kveld videre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

DETTE er jeg mer enig med! Da får dere ha bikkja der hele tiden. Vi måtte evt ha levert katta til "eierene" sine i hele 9mnd mtp at de skal ha tre kull. Syns egentlig det er litt villt, fordi det er hos meg den katten er trygg hos, også skal den plutselig til et "utrygt" sted med 15 andre katter og kattunger?

Disse folka har som sagt over her 8 voksne katter de rullerer på i avl. De har hele tiden minst 20 katter i hus. Jeg syns i grunn det er inhumant å skulle flytte på en katt på den måten. 

TS

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

DETTE er jeg mer enig med! Da får dere ha bikkja der hele tiden. Vi måtte evt ha levert katta til "eierene" sine i hele 9mnd mtp at de skal ha tre kull. Syns egentlig det er litt villt, fordi det er hos meg den katten er trygg hos, også skal den plutselig til et "utrygt" sted med 15 andre katter og kattunger?

Disse folka har som sagt over her 8 voksne katter de rullerer på i avl. De har hele tiden minst 20 katter i hus. Jeg syns i grunn det er inhumant å skulle flytte på en katt på den måten. 

TS

Var jeg deg ville jeg meldt de til mattilsynet. Høres ut som dyrene ikke har det greit der når det er så mange og så mye avl. Er de registrerte oppdrettere?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Var jeg deg ville jeg meldt de til mattilsynet. Høres ut som dyrene ikke har det greit der når det er så mange og så mye avl. Er de registrerte oppdrettere?

I følge NRR så er de visst det. De har 3 katter som på under 2 mnd har alle fått kattunger. Jeg har vurdert det, men jeg har ikke nok "bevis" til at den vil bli tatt seriøst. Alt er sagt over telefon, voicechat på nett osv.
TS

Skrevet

Den avtalen hadde jeg ikke gått for. Det vanlige er jo at katten får kattungene hos forvert. Det er ikke bra for de å flyttes på da de er skal ha kattunger pga stress. 

De kan jo heller ikke garantere at katten er noe å avle på når den blir gammel nok. 

Jeg har ei venninne som driver avl av katt, og hun lar de kjøpe katten til kosekattpris på 10.000,-. Vanlig pris er 16.000,- Så skal hun ha 2-3 kull, og da får forvert 1500,- per kattunge som lever opp. Kattemor og kattunger bor hos forvert, så forvert får jo da litt jobb der. Men ikke noen utgifter, da alt ned kattemor og kattunger dekkes av oppdretter. Forvert står for mat, sand, årlige vaksiner og skader som oppstår hos de som man vanligvis ville måtte som katteeier. Men forsikringen står på oppdretter da hun får oppdretter rabatt. Det er en god avtale for de alle, for det er ikke gitt at katten er noe å avle på. Da blir katten kastrert, og den summen deler de på. 

Katten kan jo ikke gå løs ute da den ikke er kastert, men dette ved de jo og godtar. 

Noen av hannkattene har kun fått ett kull siden de har startet å markere inne. Så de må jo da kastrere kjapt. 

Anonymkode: 74d54...ba8

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke automatisk dyreplageri fordi flere hunnkatter i katterier har kattunger samtidig... just saying. Mange katter går i løp samtidig. 

Anonymkode: a9cb7...210

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Da ville jeg ikke kjøpt en valp av den tispa. Jeg forventer at en god oppdretter skal være svært opptatt av sosialiseringsprosessen og at dette blir gjort rett, og om valpene blir født og vokser opp hos forvert, så vil ikke oppdretter ha god nok kontroll på sosialiseringen, ei heller bli godt nok kjent med valpene til å vite hvem som vil passe med hvilken eier/familie. Ergo, en oppdretter som lar for verten ta seg av valpene, er ikke en oppdretter jeg vil kjøpe fra.

Når det er sagt, jeg ville aldri hatt ei tispe på fôr. Å måtte gi henne vekk i mange uker... Nei. 

Anonymkode: 169c5...e52

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...