Blekkulfina Skrevet 18. februar 2021 #1 Skrevet 18. februar 2021 på butikker, kjøpesenter, kollektiv osv. Jeg bor selv i en kommune som lenge har hatt et relativt høyt smittetrykk og kjenner at jeg ikke er helt klar for å droppe munnbindet mitt helt enda😅 Håper flere tenker slik, men jeg vet ikke- er folk lei nå?
pavlin Skrevet 18. februar 2021 #2 Skrevet 18. februar 2021 Deilig å bo i en kommune der jeg ikke engang klarer å finne info om munnbind på kommunens koronasider. Har aldri brukt det, og veldig få som bruker det her. Selv gamle folk. 7
Gjest Føsleguri Skrevet 18. februar 2021 #3 Skrevet 18. februar 2021 Jeg har kun brukt munnbind på et par flyreiser. Heldigvis lite smitte her.
NorthernLight Skrevet 18. februar 2021 #4 Skrevet 18. februar 2021 Blekkulfina skrev (1 time siden): på butikker, kjøpesenter, kollektiv osv. Jeg bor selv i en kommune som lenge har hatt et relativt høyt smittetrykk og kjenner at jeg ikke er helt klar for å droppe munnbindet mitt helt enda😅 Håper flere tenker slik, men jeg vet ikke- er folk lei nå? Det er helt idiotisk at man noen steder går fra påbud om munnbind til anbefaling (eller ingen anbefaling) når man har flere forskjellige mutasjoner av viruset som er spredt rundt i landet. Det koster så lite å ta på seg ett munnbind på butikken, bussen osv. 3
Gjest Gagaen Skrevet 18. februar 2021 #5 Skrevet 18. februar 2021 Blekkulfina skrev (1 time siden): på butikker, kjøpesenter, kollektiv osv. Jeg bor selv i en kommune som lenge har hatt et relativt høyt smittetrykk og kjenner at jeg ikke er helt klar for å droppe munnbindet mitt helt enda😅 Håper flere tenker slik, men jeg vet ikke- er folk lei nå? Det er ikke forbudt å bruke om du er mest komfortabel med det. Her jeg bor har det aldri vært påbud eller anbefaling om det, men jeg ser daglig folk som bruker likevel .
Blekkulfina Skrevet 18. februar 2021 Forfatter #6 Skrevet 18. februar 2021 NorthernLight skrev (15 minutter siden): Det er helt idiotisk at man noen steder går fra påbud om munnbind til anbefaling (eller ingen anbefaling) når man har flere forskjellige mutasjoner av viruset som er spredt rundt i landet. Det koster så lite å ta på seg ett munnbind på butikken, bussen osv. Helt enig! Her gikk det liksom rett fra påbud til ikke så mye som en liten anbefaling en gang. Merkelig, med alle disse nye mutasjonene rundt her fortsatt også... 1
NorthernLight Skrevet 18. februar 2021 #7 Skrevet 18. februar 2021 (endret) Blekkulfina skrev (4 minutter siden): Helt enig! Her gikk det liksom rett fra påbud til ikke så mye som en liten anbefaling en gang. Merkelig, med alle disse nye mutasjonene rundt her fortsatt også... Ja og nå har man den Britiske varianten, den Sør Afrikanske og i dag fikk man høre om at B.1.525 varianten er i Norge som har flere av de samme endringene som den engelske, sør-afrikanske og brasilianske virusvarianten. Endret 18. februar 2021 av NorthernLight 1
Pterinochilus Skrevet 18. februar 2021 #8 Skrevet 18. februar 2021 Gagaen skrev (33 minutter siden): Det er ikke forbudt å bruke om du er mest komfortabel med det. Her jeg bor har det aldri vært påbud eller anbefaling om det, men jeg ser daglig folk som bruker likevel . Ja, men det har ikke spesielt god effekt dersom ikke de aller fleste bruker det. Du beskytter andre mot smitte mer enn du beskytter deg selv ved bruk av munnbind. 2
Archer Skrevet 18. februar 2021 #9 Skrevet 18. februar 2021 Hvis det ikke er påbudt med munnbind så trenger man vell ikke bruke det? Så fort det ikke er påbudt med dritten her i min kommune ska jeg kaste alle mine munlapper i søpla🤣 9
Blekkulfina Skrevet 18. februar 2021 Forfatter #10 Skrevet 18. februar 2021 Pterinochilus skrev (20 minutter siden): Ja, men det har ikke spesielt god effekt dersom ikke de aller fleste bruker det. Du beskytter andre mot smitte mer enn du beskytter deg selv ved bruk av munnbind. Nettopp😁 derfor jeg håper de fleste fortsetter å bruke det, selv om det ikke lenger er anbefalt ifølge de nasjonale rådene.
Gjest NoDiablo Skrevet 18. februar 2021 #11 Skrevet 18. februar 2021 Vi har ikke fått noe pålegg eller krav om å bruke munnbind der jeg bor. Kommunen får selv avgjøre. I taxi er det påbudt! Men ellers er påbud opp til den enkelte butikken/institusjonen. Og de har ingenting annet å vise til en anbefalinger, der 1m ikke er til å unngå!! Det er så mange som mener at det ikke gjør dem noe å ha på munnbind. Det er jo ikke ulovlig å ha det på, så fortsett med det så lenge dere vil. Men bruk det riktig, eller så blir det fort langt mer helseskadelig enn preventivt. For oss andre som plages av å bruke det, så er det klart vi er lei. Ikke har jeg funnet noe bevis for at det fungerer annet enn at det kanskje utgjør 2:1000 forskjell. Jeg har tilgjengjeld funnet masse rapporter om at det ikke virker. Likevel bruker jeg det så lenge det er anbefalt.
GammelKaktus Skrevet 18. februar 2021 #12 Skrevet 18. februar 2021 Jeg har kun brukt munnbind ved to anledninger jeg, ene gangen når jeg skulle inn i en butikk og det var litt vel mye folk og sist jeg tok B12 sprøyta hos legen. Eneste grunnen for at jeg tok på da var at smittetrykket var uvanlig høyt i byen, jeg var hos legen og metern var kanskje ikke mulig å holde.. Vi har ikke hatt noe påbud, kun anbefaling der man ikke kan holde meteren. Det er jo bare å ha på munnbind for de som ønsker det og det er fritt for oss andre å la vær. Her har det vært relativt delt i byen vår, 50/50 når jeg ser folk ute og det er helt greit. Så lenge smittetrykket ikke er stort så er det lite vits og er smittetrykket stort så går jeg ikke rundt i butikker eller andre offentlige steder uansett. 1
J.E Skrevet 19. februar 2021 #13 Skrevet 19. februar 2021 NorthernLight skrev (På 18.2.2021 den 17.57): Det er helt idiotisk at man noen steder går fra påbud om munnbind til anbefaling (eller ingen anbefaling) når man har flere forskjellige mutasjoner av viruset som er spredt rundt i landet. Det koster så lite å ta på seg ett munnbind på butikken, bussen osv. Helt enig. Grunnleggende smittevern som blant annet munnbind må være det minst inngripende tiltak i pandemi, fremfor og la det bli store utbrudd og påfølgende nedstegninger. Munnbind gjør ikke alt alene , men munnbind pluss mer avstand, mer utlufting innendørs på steder som har mulighet for det. Dette er råd som professor i mikrobiologi og smittevern Bjørg Marit Andersen, som har jobbet med smittevern i 40 år med Norges beste erfaring i smittevern har anbefalt hele tiden, og særlig med mutasjonene. Her prøver vi stadig og slukke branner fremfor og forebygge. Jeg kan ikke fatte det. Andre land anbefaler nå n95 masker men her brukes ikke en gang munnbind forebyggende. Men alle andre land sine helsemyndigheter anbefaler økt munnbind bruk, unntatt Sverige. Who anbefaler og Nakstad anbefaler. Jeg tror at grunnen til at vi henger etter bunner i FHI sin sendrektighet , og de nekter for at viruset spres som luftsmitte over avstand. Selv om alle studier fra utland viser at det spres i luft. FHI og Anders Tegnell er unntakene , jeg tror på flertallet. 1
oleidole1999 Skrevet 19. februar 2021 #14 Skrevet 19. februar 2021 skulle vært påbud med å ha på seg 2 munnbind for maks sikkerhet i hele landet, spør du meg. 1
Uglems Skrevet 19. februar 2021 #15 Skrevet 19. februar 2021 Men de som vil bruke munnbind kan jo gjøre det hvis de synes det er så digg. 7
mima Skrevet 19. februar 2021 #16 Skrevet 19. februar 2021 (endret) Til disse ekstreme mutasjonene som lammer hele landet trenger man fem munnbind, vernebriller, plasthette og hansker😁 Noen har til og meldt ifra om litt ekstra snufsing etter å ha blitt infisert med den nye ekstremvarianten av viruset. Endret 19. februar 2021 av mima 3
mima Skrevet 19. februar 2021 #17 Skrevet 19. februar 2021 (endret) oleidole1999 skrev (11 minutter siden): skulle vært påbud med å ha på seg 2 munnbind for maks sikkerhet i hele landet, spør du meg. Ingen påvist sikkerhet og minst mulig oksygen.. Så de som pendler til jobb, og skal en tur innom butikken må da bruke 6 munnbind på en dag? Endret 19. februar 2021 av mima 4
oleidole1999 Skrevet 19. februar 2021 #18 Skrevet 19. februar 2021 mima skrev (3 minutter siden): Ingen påvist sikkerhet og minst mulig oksygen.. kilde? vil også lukte vondt etter stund🙈
mima Skrevet 19. februar 2021 #19 Skrevet 19. februar 2021 oleidole1999 skrev (3 minutter siden): kilde? vil også lukte vondt etter stund🙈 Dette ble sagt om munnbind i 2009 😄 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WQ6Mk/folkehelsa-munnbind-kan-bli-bakteriebomber 1
oleidole1999 Skrevet 19. februar 2021 #20 Skrevet 19. februar 2021 mima skrev (1 minutt siden): Dette ble sagt om munnbind i 2009 😄 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WQ6Mk/folkehelsa-munnbind-kan-bli-bakteriebomber interresant. synd jeg ikke har vg+.. det smarteste vi kan gjøre for ikke å bli smittet er å isolere oss mest mulig, og følge anbefalinger, for de av oss som kan. det er jo tydlig at regjeringen ikke helt vet hva de holder på med når vaksiner skal drøye sånn. de har ingen unnskyldning.
Anbefalte innlegg