Gå til innhold

Skatt og ufør, trekker du frivilligskattetrekk? eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På din side så kan du legge inn frivillig skattetrekk. Hvordan funker det? Jeg forstår ikke helt hva de mener! 
Jeg ønsker å få igjen 5000 kr på skatten. Hvordan går jeg frem?
Ja, jeg vet at det er skattefri utbetaling i Juni. Men jeg ønsker i tillegg 5000 kr oppå der igjen om sommeren, altså få tilbake 5000 kr på skatten, uavhengig av den skattefrie utbetalingen. 

På NAV sine sider står det blant annet dette;
 Hvis du ønsker ekstra skattetrekk/tilleggstrekk av skatt, kan du legge dette inn som et fast kronebeløp eller som et fast prosenttrekk per måned. Tilleggstrekk av skatt er frivillig og kommer som et tillegg til det ordinære skattetrekket.

Tilleggstrekket gjelder også i måneder det ikke trekkes skatt, eller skattetrekket er redusert. For uføretrygd gjelder det juni (uten skattetrekk), og desember (halvt skattetrekk).

Hvis jeg legger inn la oss si 400 kr på den siden som frivillig tilleggsskatt. Vil jeg da få igjen 4.800 kr på skatten?  
Og den siste setningen over her; Hvordan kan det gjelde når det ikke trekkes skatt? Hva mener de med det? I Juni så får jeg jo utbetaling uten skatt, og i desember er det halvskatt, hvordan kan frivillig skattetrekk da "gjelde", trekker de skatt allikevel da? 

Anonymkode: c6e2b...c8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor setter du ikke heller inn 400 kr i mnd på en sparekonto?

Anonymkode: 2e7a4...ce9

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor setter du ikke heller inn 400 kr i mnd på en sparekonto?

Fordi det er lettere for meg å spare på skatten enn å gjøre det slik. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi det er lettere for meg å spare på skatten enn å gjøre det slik. 

Det er jo helt tydelig ikke lett for deg å trekke ekstra skatt...

Skrevet

Ja sånn det står der så blir det alle 12 mnd så 4800,-

Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (6 minutter siden):

Ja sånn det står der så blir det alle 12 mnd så 4800,-

Ok men da tenker vi likt da.  🤷‍♀️

Gjest Føsleguri
Skrevet

Hvor mye du får igjen på skatte avhenger av hvor stor den utlignede skatten blir og hvor mye skattetrekket har vært i løpet av inntektsåret.

Om du blir trukket kr. 400,- hver mnd betyr det at du får igjen kr. 4 800,- mer enn hvis du ikke har trekket. Men det er ikke sikkert du får igjen akkurat kr 4 800,-.

Syns det står tydelig forklart at trekket gjelder alle måneder. 

Skrevet

Selv om du gjør at det trekkes ekstra skatt risikerer du at du ikke får det tilbake om det er feil tall her og der.

Du kan opprette sparekonto gratis i nettbanken din og du kan sette en sperring på den frem til ønsket dato, og lage automattrekk hver mnd fra din hovedkonto når du får lønn til denne sparekontoen. Da trekker banken pengene og overfører til sparekontoen din automatisk.

Snakk med banken om du syns det er vanskelig å finne ut av hvordan du skal gjøre det, så hjelper de deg. Da får du de pengene du vil ha til juni, og du slipper tukl med skattekontoret.

Anonymkode: 25b64...5cb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...