Gå til innhold

Studere en plass jeg virkelig IKKE vil bo...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har søkt på studie til høsten, men det er på en plass jeg virkelig ikke vil bo. Er på Ås. Studiet finnes ikke andre steder i landet, og er ingenting annet jeg heller vil studere.

Grunnen til at jeg gruer meg til å bo der, er at jeg er veldig hjemmekjær og bor nesten 8 timer unna.

Hvordan er feriene som student? Hvor ofte tror dere jeg har mulighet til å dra hjem, når jeg bor nesten 8 timer unna? Hvor lange er sommerferiene?

Anonymkode: fbdf4...61a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg studerer i nord, men er fra vestlandet og må ta to fly for å komme hjem, som jo også inkl noe venting. Altså tar det litt tid og det koster jo også litt. 

Jeg reiser hjem i sommerferien, juleferien og påskeferien. Sommerferien er som regel på 2 mnd, og juleferien har variert fra over 1 mnd til ca 2 uker. 

Siden jeg er ferdig med all undervisning før påske og har en ganske lang eksamenstid så utvider jeg også påskeferien litt slik at jeg får rundt 10 dager hjemme da. 

Det kommer nok veldig an på hvordan studiet er lagt opp, hvor mye det er å gjøre, obligatorisk undervisning, osv. 

Anonymkode: 3f5eb...65d

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde gjort det, hvis det var det eneste jeg ville i tillegg :) Du kan tenke at det bare er for en kort periode av livet ditt, og at du skal tilbake igjen etter det! :) Jeg bor forresten rett i nærheten av Ås :)

Skrevet

Med "hjemmekjær", så mener du hjemme hos far og mor? Kjæreste? Venner? Søsken?

Det kommer nok til å løse seg litt mer opp når du får etablert deg for deg selv. De færreste jeg kjenner har flyttet "hjem" etter studier. Mange har blitt boende i studiebyen, og enda flere har flyttet videre pga jobb. Jeg tror det er veldig sunt å prøve å bo på flere steder før man bestemmer seg for hvor man vil slå seg ned permanent.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei! Jeg har søkt på studie til høsten, men det er på en plass jeg virkelig ikke vil bo. Er på Ås. Studiet finnes ikke andre steder i landet, og er ingenting annet jeg heller vil studere.

Grunnen til at jeg gruer meg til å bo der, er at jeg er veldig hjemmekjær og bor nesten 8 timer unna.

Hvordan er feriene som student? Hvor ofte tror dere jeg har mulighet til å dra hjem, når jeg bor nesten 8 timer unna? Hvor lange er sommerferiene?

Vil du ha i pose og sekk? Ta deg sammen!

Anonymkode: d401b...619

Skrevet

Jeg måtte også gjøre det samme som deg og havnet på dn plass jeg ikke vil bo, men endte opp med å trives og ble boende her etter studiene. 

Gi det en sjanse☺️

Anonymkode: 838cb...184

Gjest Bet-t-ina
Skrevet

Du får fokusere på fremtiden. Etter studiene kan du flytte hjem hvis du får jobb i kommunen/fylket du er fra. 

Skrevet

Jeg begynte også å studere i en by jeg i utgangspunktet ikke ville bo i, veldig langt hjemmefra, og jeg kjente ikke en sjel i den byen. Men det endte opp med å bli de 6 beste årene av mitt liv, hvor jeg møtte mange fine mennesker som ble mine beste venner. Anbefaler å kaste deg ut i det😊

Anonymkode: 17d29...4c6

Skrevet

Ja, jeg ville definitivt ha dratt om det er det eneste stedet studiet tilbys. Jeg er fra en plass litt utenfor Ås, og jeg skjønner at du ikke kan tenke deg å bo der hvis det ikke var for studier. Men universitetet NMBU er råflott. Studiemiljøet er utrolig bra. Og dessuten er det bare en halvtimes togtur til Oslo. Hvis NMBU hadde det studiet jeg studerer ville jeg definitivt ha vurdert det, særlig over UiO. Og det kommer fra en som egentlig ville flytte litt lenger unna for å studere. 

Jeg bor også langt hjemmefra. Nå i pandemien drar jeg jo ikke hjem, men før det varierte det veldig. Det var en periode jeg slet veldig mye psykisk, og da var jeg hjemme mer enn jeg var i studiebyen. Da dro jeg frem og tilbake hver uke. Utover det går det som regel en måned til to før jeg reiser hjem. Jeg studerer i en storby, og som sagt bor jeg jo ikke langt unna Ås. :) Går helt smertefritt å reise frem og tilbake. 

Anonymkode: 211c2...817

• Liker 1
Skrevet

Hvor ofte du kan dra hjem avhenger jo også av økonomi og hvor god kommunikasjon det er til stedet der du bor. Bor du nær en større flyplass? Hvis du bor nær spesielt Flesland eller Værnes vil det være mye enklere og billigere for deg å komme deg hjem enn hvis du må basere deg på å kjøre (eller enda verre: Widerøe!). 
Forøvrig regner jeg meg det er du som har startet masse tråder om du skal bli veterinær eller ikke..? Dette koker vel ned til at du må bestemme deg for hva som er viktigst for deg: Å bli veterinær, eller alt mulig rundt av andre faktorer. 

Anonymkode: ae6e4...dfe

Skrevet

Jeg kjenner flere som har gått på NMBU i Ås og alle er veldig fornøyd med miljøet der! De har (hvert fall før corona) masse sosiale opplegg og mye fokus på at studentene skal ha det så bra som mulig også utenfor selve studietiden :) 

Anonymkode: d5916...5e3

Skrevet

Hva skal du studere? De fleste er veldig fornøyde på Ås og trives kjempegodt. Mange som deg der med mange timer hjem til mor og far

Anonymkode: 4ed4c...04d

Skrevet

Du kan bo i Oslo og studere på Ås. Det er vel ikke sålangt?

Det er ett forslag du kan udnersøke.

Skrevet

Skjønner ts er skeptisk til å bo på bondelandet på Ås. 

Anonymkode: 7b16e...e15

Skrevet

Tenker at dersom du er så hjemmekjær så har du kanskje godt av å bo et annet sted en periode..

Anonymkode: 942f7...9e8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2021 den 16.22):

Min søster studerte i Ås, hun sier det var et de fineste årene i livet hennes. Koselig sted, trivelige folk, fn skole med fint område. 

Anonymkode: 7d8c8...d35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...