Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tenk dere at det var etnisk nordmenn som hadde rykket ut i avisa på den måten der, og bedt om at de gamle etniske nordmenn skulle få slippe å bli plassert sammen med innvandrere og muslimer, fordi de ikke var vant til det og det ble for mye fremmed å forholde seg til på sine gamle dager?

Kan dere se for dere hele jævla apparatet av organisasjoner, grupperinger og partier, som hadde blitt satt i gang for å rasismeforklare dette, i deres øyne, bedritne utspillet? Ser dere fakkeltoget? Der borte i det fjerne?

Endret av Bønna
Videoannonse
Annonse
Gjest Ingrid78
Skrevet

Tror desverre det der gjelder i mange saker her i Norge jeg. Helt tåpelig. De skal vel ikke ha spesialbehandling heller. Hvis de kan bo i Norge blandt nordmenn, kan de bo på gamlehjem blandt normenn også.

Gjest *kosejoker*
Skrevet

Hvilket inntrykk gir vi dem da? For meg virker det som om hele Norge står på pinne for at de med etnisk bakgrunn skal få det bra. Selvfølgelig gjelder det ikke andre; det er mange som sliter med minner og historie, men akkurat når det gjelder sånne ting mener jeg at de stiller på lik linje med oss. Eller hva?

Skrevet

Ordene "etnisk nordmann" gir meg frysninger.. Kan man forresten være muslim og nordmann samtidig? Slik noen bruker ordene, så virker det som om det er umulig. Hint; islam er en religion.

Skrevet (endret)
Ordene "etnisk nordmann" gir meg frysninger.

Hvorfor gir det deg frysninger å høre at det finnes etniske nordmenn? Er ikke etnisitet et høyst reelt begrep? Er det bare alle andre enn etniske nordmenn som skal ha rett til å være et eget folk? ? Hater du etniske nordmenn?

Et lite ”etnisk” søk på Google ga disse svarene.

Senter mot etnisk diskriminering. http://www.smed.no/

Ombudsmannen mot etnisk diskriminering. http://www.do.se/

Etnisk musikklubb. http://www.etniskmusikklubb.no/

Foreningen for etnisk likestilling. http://www.etniskligestilling.dk/

Etnisk nettverk. http://www.enida.dk/template.php?indhold=forside&kat=forside

Bare for å nevne noe. Så presterer du å si at du får frysninger av å høre uttrykket etniske nordmenn? Hva er du for noe? Rasist eller en destruktiv selvhater? Jeg er så sjokkert at jeg ikke en gang har ord for det. :sjokkbla:

Endret av Bønna
Skrevet

Tja, nordmenn krever nå både det ene og det andre når de bor i Spania (og mitt inntrykk er at disse ofte er de som oftest klager over at innvandrere i Norge er kravstore). Det er greit at vi oppfører oss slik i utlandet, men andre skal ikke få gjøre det samme i Norge? Hva er så galt med å ha et eget muslimsk eldrehjem, ville ikke de føle seg mer vel av å få være med folk som skjønner deres bakgrunn og livsstil? Skader det oss? Jeg mener å ha kjørt fordi et aldershjem for dansker på Majorstuen, har aldri hørt noen reagere på dette.

Skrevet

:overrasket:

Vel, mennesker som bruker uttrykket "etnisk nordmenn" er alltid fordumsfulle jævler ;) (Burde vel vifte med ironiflagget nå). Men for all del..bruk det om du vil. Trekker meg ut av denne diskusjon nå, blir bare frustrert og oppgitt.

Skrevet
Hva er så galt med å ha et eget muslimsk eldrehjem, ville ikke de føle seg mer vel av å få være med folk som skjønner deres bakgrunn og livsstil? Skader det oss?

Jeg har ikke sagt at det er noe galt med et eget eldresenter for andre etniske grupper og kulturer, jeg. Jeg bare stiller spørsmålstegn ved hvordan det offisielle Norge hadde reagert hvis det var etniske nordmenn som hadde rykket ut i avisa og krevd det samme. Da hadde nok pipa fått en annen låt, ja. :roll:

Skrevet (endret)
Trekker meg ut av denne diskusjon nå, blir bare frustrert og oppgitt.

Det høres ut som om du er den mest fordomsfulle av dem alle her. Tenke seg til å reagere på å høre at nordmenn er et eget folk? Er nordmenn det eneste folket i hele verden som ikke skal være et eget folk? :overrasket:

Ta en tur innom Etnisk musikklubb, du. Der finner du sikkert mange av dine likesinnede. Som synes det er såååå spennende med alt det etniske, men som får frysninger av å høre uttrykket etniske nordmenn. :riste:

Endret av Bønna
Skrevet

Det snakkes så fint om å integrere invandrere i det norske samfunnet. Et utspill som dette gjør bare at det blir en enda større kløft mellom innvandrere og nordmenn. De vil ha eget gamlehjem? Greit det, men da får de starte et privat og ikke forvente at staten skal betale det. Slike utspill ødelegger for de muslimene som faktisk er interessert i å jobbe for å bli endel av den norske kultur. Snakket med et par muslimske venner i går og de var helt oppgitt over at frøken Kahn, eller hva søren hun nå heter, kunne komme med slike utspill på vegne av "alle" muslimene i Norge.

Hva blir egentlig det neste? Dersom muslimene får sitt gamlehjem så må jo katolikkene få sitt. Buddhistiske munker må og ha et sted å være når de blir gamle, og da er det ikke snakk om det er mannlige eller kvinnelige pleiere som gir brukerne minst "traume". Munkene er hellige, så vanlige folk får ikke lov til å ta på dem. Adventistene må og få sitt gamlehjem for de kan jo ikke være sammen med noen som spiser svinekjøtt og drikker kaffe. TENK for noen traumer det vil medføre for de stakkars brukerne......

Gjest Tone Mette
Skrevet
Det snakkes så fint om å integrere invandrere i det norske samfunnet. Et utspill som dette gjør bare at det blir en enda større kløft mellom innvandrere og nordmenn. De vil ha eget gamlehjem? Greit det, men da får de starte et privat og ikke forvente at staten skal betale det. Slike utspill ødelegger for de muslimene som faktisk er interessert i å jobbe for å bli endel av den norske kultur. Snakket med et par muslimske venner i går og de var helt oppgitt over at frøken Kahn, eller hva søren hun nå heter, kunne komme med slike utspill på vegne av "alle" muslimene i Norge.

Hva blir egentlig det neste? Dersom muslimene får sitt gamlehjem så må jo katolikkene få sitt. Buddhistiske munker må og ha et sted å være når de blir gamle, og da er det ikke snakk om det er mannlige eller kvinnelige pleiere som gir brukerne minst "traume". Munkene er hellige, så vanlige folk får ikke lov til å ta på dem. Adventistene må og få sitt gamlehjem for de kan jo ikke være sammen med noen som spiser svinekjøtt og drikker kaffe. TENK for noen traumer det vil medføre for de stakkars brukerne......

Muslimene har så mange leveregler at snart lever vi alle på deres premisser.

Først halalkjøtt, så Eldrehjem med muslimsk reglement. Når dere som poster her nå er i gamlehjem-alder er muslimene en betraktelig større prosentdel av befolkningen enn nå.

Gjest Rotterats
Skrevet

Forstår ikke hvorfor de skal bo på gamlehjem i det hele tatt, for i følge dem selv er det deres eget ansvar å ta seg av de eldre hjemme. Hvorfor skal de nå ha egen eldreomsorg for de eldre?

La Norge prioritere viktigere ting enn dette, for det der blir for dumt.

Skrevet
Forstår ikke hvorfor de skal bo på gamlehjem i det hele tatt, for i følge dem selv er det deres eget ansvar å ta seg av de eldre hjemme. Hvorfor skal de nå ha egen eldreomsorg for de eldre?

La Norge prioritere viktigere ting enn dette, for det der blir for dumt.

Hvor mange nordmenn vil få ekstra problemer med eldrehjem i forhold til nå når man også skal ha muslimske eldrehjem.... Har man ikke problemer nok med felles eldrehjem?

Skrevet
Tja, nordmenn krever nå både det ene og det andre når de bor i Spania (og mitt inntrykk er at disse ofte er de som oftest klager over at innvandrere i Norge er kravstore). Det er greit at vi oppfører oss slik i utlandet, men andre skal ikke få gjøre det samme i Norge? Hva er så galt med å ha et eget muslimsk eldrehjem, ville ikke de føle seg mer vel av å få være med folk som skjønner deres bakgrunn og livsstil? Skader det oss? Jeg mener å ha kjørt fordi et aldershjem for dansker på Majorstuen, har aldri hørt noen reagere på dette.

Jeg antar at hvis det finnes et aldershjem for dansker på Majorstua, så er det privat og startet av dansker. Tror ikke du? Jeg tror ikke det er noe gamle danske mennesker har kranglet seg til og fått gjennomslag for.

Vi sliter jo med plasser allerede på grunn av økonomi og bevilgninger, og så skal vi sette i gang å bygge egne alders- og sykehjem for muslimer i tillegg, når ventelistene i utgangspunktet er lange som år? Da får muslimene i landet/byen sette i gang dette på eget initiativ da, med egne ressurser - burde ikke være verre for dem enn for danskene, eller hva?

Skrevet
Da får muslimene i landet/byen sette i gang dette på eget initiativ da, med egne ressurser - burde ikke være verre for dem enn for danskene, eller hva?

Hvis Frp fikk bestemme ville dette gått igjennom av seg selv. Frp er tilhenger av private løsninger, betalt av det offentlige. Resultatet av Frps politikk er en eksplosjon av muslimske private skoler og barnehager i Oslo. Alt sammen mer eller mindre fullfinansiert av fellesskapets midler. Takket være Frp.

Skrevet
Jeg mener å ha kjørt fordi et aldershjem for dansker på Majorstuen, har aldri hørt noen reagere på dette.

Men er det dansker eller den norske staten som betaler for dette? Det synes jeg er ganske essensielt.

Forøvrig er etnisitet et høyst reelt begrep.

Skrevet (endret)
Forøvrig er etnisitet et høyst reelt begrep.

Ja visst. Man skulle tro at det var unødvendig å presisere dette. Men det er det visst likevel.

Det viktigste spørsmålet er dog ikke stilt. Hva er det som gjør at så mange etniske nordmenn får frysninger på ryggen, eller på andre måter instinktivt reagerer negativt, når de hører uttrykket etniske nordmenn? Hvilke føringer er det som ligger til grunn for dette?

Endret av Bønna
Skrevet

Det er vel ikke verre enn at de misforstår ordet, tipper jeg....

Skrevet
Det er vel ikke verre enn at de misforstår ordet, tipper jeg....

Høh høh... De alternative forklaringene ble vel litt for brysomme, tenker jeg. :roll:

Skrevet
For meg virker det som om hele Norge står på pinne for at de med etnisk bakgrunn skal få det bra.

:ler::ler:

Du må ha uttrykt deg ubevisst feil med den vendingen jeg har uthevet.

ALLE mennesker på jorda har en eller annen etnisk bakgrunn. Også vi nordmenn.

Eller trodde du det bare er norske innvandrere som har etnisk bakgrunn? :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...