AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #1 Del Skrevet 18. februar 2021 Jeg startet i ny jobb 1.november, men har nå fått et nytt jobbtilbud som jeg kommer til å takke ja til. Jobben jeg starta i i november viste seg å ikke passe meg, og jeg klarer virkelig ikke mer. Jeg er fortsatt i prøvetid og har to ukers oppsigelsestid. Problemet er at jeg har _absolutt_ ingen lyst til å gå ut denne oppsigelsestiden, da jeg virkelig mistrives på jobb. Hva kan jeg gjøre for å unngå dette? Er det mulig å ta ut ferie disse to ukene, når jeg kun har jobbet siden 1. nov? Eller er jeg faktisk nødt til å sykemelde meg for å unngå å måtte være der i to uker? Jeg vet at jeg kan bli enig med arbeidsgiver om å droppe oppsigelsestid, men kjenner jeg sjefen min rett vil han ikke gå med på dette. Jeg har fått ansvar for et prosjekt med oppstart i mars, og spør du meg virker det uolgisk at jeg skal jobbe med dette når jeg uansett skal slutte. Sjefen min er nok prinsippfast og vil sannsynligvis ikke ha forståelse for dette. Hva gjør jeg?? Hjelp!! Anonymkode: 37eb3...5b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #2 Del Skrevet 18. februar 2021 Hva du gjør? Du snakker med sjefen. Hvis han ikke vil la deg gå før tiden, biter du tenna sammen og jobber de to ukene. Anonymkode: 87295...ef3 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #3 Del Skrevet 18. februar 2021 14 dager gjelder fra dato til dato så her bør du si opp så fort du kan. Du må nok bare innstille deg på å jobbe om sjefen ikke lar deg gå, evt. bli avskjediget. 😅 To uker er virkelig ingenting og å dra "sykdomskortet" er jo svindel i et sånt tilfelle. Gratulerer med ny jobb! Anonymkode: 56081...947 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thoringen Skrevet 18. februar 2021 #4 Del Skrevet 18. februar 2021 (endret) Må innrømme at jeg ikke ville likt å beholde en ansatt som er såpass umotivert som du virker. Når det er sagt vær klar over at oppsigelsestid i prøveperioden går fra dato til dato med mindre annet er avtalt i kontrakten. Med andre ord så lønner det seg for deg å sende den inn din oppsigelse så fort som mulig. Slik jeg kjenner til loven er det er arbeidsgiveren din som bestemmer her når det gjelder ferie. Du kan selvfølgelig lage en avtale i etterkant av oppsigelsen, det får være opp til deg. Ellers ser jeg ikke hvorfor du ikke kan være ærlig med sjefen og si at du tok feil mht på hva du kan bidra til på jobben din, at du mistrives på jobben og ønsker å slippe å jobbe ut oppsigelsestiden. De færreste sjefer vil insistere på å ha 2 uker med ekstra lønnskostnader for en ansatt som har null insentiv på å levere godt arbeid. Du må være dog forberedt på å legge inn noe arbeid for handover hvis det er behov for dette. Endret 18. februar 2021 av Thoringen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #5 Del Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): 14 dager gjelder fra dato til dato så her bør du si opp så fort du kan. Du må nok bare innstille deg på å jobbe om sjefen ikke lar deg gå, evt. bli avskjediget. 😅 To uker er virkelig ingenting og å dra "sykdomskortet" er jo svindel i et sånt tilfelle. Gratulerer med ny jobb! Anonymkode: 56081...947 Takk ☺️ jeg ønsker virkelig ikke å dra "sykdomskortet", da jeg synes det blir uetisk og feigt. Grunnen til at jeg tenkte på dette i det hele tatt er at mine nærmeste har gjort meg oppmerksom på at jeg kanskje allerede er syk av å jobbe der, i form av at jeg virkelig sliter med angst og depresive symptomer pga. mistrivsel. PzMan skrev (37 minutter siden): Må innrømme at jeg ikke ville likt å beholde en ansatt som er såpass umotivert som du virker. Når det er sagt vær klar over at oppsigelsestid i prøveperioden går fra dato til dato med mindre annet er avtalt i kontrakten. Med andre ord så lønner det seg for deg å sende den inn din oppsigelse så fort som mulig. Slik jeg kjenner til loven er det er arbeidsgiveren din som bestemmer her når det gjelder ferie. Du kan selvfølgelig lage en avtale i etterkant av oppsigelsen, det får være opp til deg. Ellers ser jeg ikke hvorfor du ikke kan være ærlig med sjefen og si at du tok feil mht på hva du kan bidra til på jobben din, at du mistrives på jobben og ønsker å slippe å jobbe ut oppsigelsestiden. De færreste sjefer vil insistere på å ha 2 uker med ekstra lønnskostnader for en ansatt som har null insentiv på å levere godt arbeid. Du må være dog forberedt på å legge inn noe arbeid for handover hvis det er behov for dette. Jeg håper også min arbeidsgiver ser det på den måten. Jeg har vært ærlig med sjefen min om at en del av arbeidsoppgavene ikke er noe for meg, men jeg har nok ikke vært ærlig nok om hvor ille det faktisk er for meg. Rett og slett i frykt for å ikke ha noen jobb å gå til. Nå som jeg har et annet alternativ, har jeg dårlig samvittighet for å ikke ha vært ærligere tidligere, for da ville oppsigelsen vært lettere å gjennomføre. Men sånn er det nå engang. Kan jeg nevne i oppsigelsen at jeg ønsker å fratre tidligere? Argh, jeg hater virkelig dette....... 🙈 Anonymkode: 37eb3...5b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #6 Del Skrevet 18. februar 2021 Du kan spørre sjefen om å fratre tidligere ja, men det er opp til dem om de vil si ja. De kan også si nei til ferieavvikling i oppsigelsesperioden. Jeg synes du kan klare 2 uker uten å måtte be om sykemelding, du er jo ikke syk selv om du har det kjipt, alle klarer å ha det kjipt en kort periode når man ser enden på det. (Jeg har hatt det sykt kjipt på jobb selv altså så har forståelse for det men synes ikke det er ok at man skal drive å "sykemelde seg" pga slike ting, det ødlegger for hele velferdsstaten vår) Anonymkode: 76123...20a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #7 Del Skrevet 18. februar 2021 Ja selvfølgelig kan du det! Men, si ifra til sjefen. Ingen kan tvinge deg. Det ENESTE måten det påvirker deg, er at du mest sannsynlig ikke får noe god referanse derfra Jeg har vært i din situasjon med en sjef som ikke godtok dette. Ingen sjef vil godta det, fordi man har skrevet en kontrakt, og oppsigelsestiden er en forsikring på at sjefen skal ha tid til å erstatte deg med en annen og endre timelister. Om du dropper oppsigelsestiden må sjefen hive seg rundt og finne noen som kan ta ditt arbeid. Kollegaene dine må kanskje jobbe mer. Men du trives ikke i den jobben og det høres ut som det sliter ganske mye på deg. Syntes du skal tenke på din egen psykiske helse, og droppe oppsigelsestiden. Du kan også fortelle til sjefen at du ikke klarer, fordi du mistrives så stort. Da er det ikke bare din feil lenger heller, sjefens jobb er jo også å passe på at ansatte trives i jobben sin. Kan hende også at denne jobben ikke var noe for deg, og det skal også din sjef ta hensyn til, siden det går såpass psykisk ut over deg Anonymkode: a0a28...477 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #8 Del Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan spørre sjefen om å fratre tidligere ja, men det er opp til dem om de vil si ja. De kan også si nei til ferieavvikling i oppsigelsesperioden. Jeg synes du kan klare 2 uker uten å måtte be om sykemelding, du er jo ikke syk selv om du har det kjipt, alle klarer å ha det kjipt en kort periode når man ser enden på det. (Jeg har hatt det sykt kjipt på jobb selv altså så har forståelse for det men synes ikke det er ok at man skal drive å "sykemelde seg" pga slike ting, det ødlegger for hele velferdsstaten vår) Anonymkode: 76123...20a Helt enig i det du sier, og det sitter veldig langt inne for meg å faktisk sykemelde meg. Har en stygg mistanke om at sjefen kommer til å ville ha meg der bare fordi han kan. Jeg skal nok klare å bite tenna sammen de to ukene, men lurer veldig på hvordan det er å være på arbeidsplassen disse ukene, er det ikke veldig.... Rart..? Føler at alle kommer til å være irriterte for at jeg slutter og skule på meg for at jeg ikke har sagt det tidligere når de har spurt om hvordan jeg trives.... 😬 Anonymkode: 37eb3...5b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #9 Del Skrevet 18. februar 2021 Kort fortalt, eneste ulempen med å droppe oppsigelsestiden er en misfornøyd tidligere sjef Anonymkode: a0a28...477 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #10 Del Skrevet 18. februar 2021 Hvis han ikke vil la deg gå, kan du jo oppføre deg totalt idiot. Fis høyt og le, shtink opp hele toalettet med røyklukt... Idk Anonymkode: bf97d...883 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #11 Del Skrevet 18. februar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har vært i din situasjon med en sjef som ikke godtok dette. Ingen sjef vil godta det, fordi man har skrevet en kontrakt, og oppsigelsestiden er en forsikring på at sjefen skal ha tid til å erstatte deg med en annen og endre timelister. (...) Anonymkode: a0a28...477 Dette stemmer ikke, både jeg og samboer har sluttet i jobber der vi ikke trengte å jobbe ut oppsigelsestiden (spurte om å få kortere tid, men var da snakk om 1-2 måneder istedet for 3 da). Det er ikke alle arbeidsplasser der man er "unik" og der man har timelister osv og en ansatt umiddelbart må erstattes. Vi jobbet i typisk større selskaper der vi bare trengte å gjøre div. avsluttende arbeid på ting vi drev med eller gjøre jobben med å overføre oppgavene til andre. Anonymkode: 76123...20a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #12 Del Skrevet 18. februar 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Helt enig i det du sier, og det sitter veldig langt inne for meg å faktisk sykemelde meg. Har en stygg mistanke om at sjefen kommer til å ville ha meg der bare fordi han kan. Jeg skal nok klare å bite tenna sammen de to ukene, men lurer veldig på hvordan det er å være på arbeidsplassen disse ukene, er det ikke veldig.... Rart..? Føler at alle kommer til å være irriterte for at jeg slutter og skule på meg for at jeg ikke har sagt det tidligere når de har spurt om hvordan jeg trives.... 😬 Anonymkode: 37eb3...5b8 Skjønner det, og føler med deg altså, har vært der selv og det er kjipt. Men har ingen erfaring med at folk skuler på eller behandler folk rart fordi de har sagt opp, det er jo relativt vanlig at folk jevnlig bytter jobb. Synes iallfall du skal spørre sjefen når du sier opp. Synes det er en uting med sjefer som skal trumfe gjennom "bare fordi" men send oppsigelse med en gang og si samtidig at du ønsker en samtale for å diskutere om du kan få slutte tidligere enn x dato. Så må du vurdere hvor ærlig du vil være mot sjefen men du kan iallfall si at du ønsker å slutte tidligere fordi du er svært lite motivert, men at du gjerne tar et par dager med overføring av arbeidsoppgaver til kollegaer feks (om det er noen som må ta over det du driver med). Si at du beklager men at jobben var en dårlig fit for deg og at du derfor ønsker dette og bare spør pent om dere kan få til en ordning begge er fornøyd med. Anonymkode: 76123...20a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 18. februar 2021 #13 Del Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Takk ☺️ jeg ønsker virkelig ikke å dra "sykdomskortet", da jeg synes det blir uetisk og feigt. Grunnen til at jeg tenkte på dette i det hele tatt er at mine nærmeste har gjort meg oppmerksom på at jeg kanskje allerede er syk av å jobbe der, i form av at jeg virkelig sliter med angst og depresive symptomer pga. mistrivsel. Jeg håper også min arbeidsgiver ser det på den måten. Jeg har vært ærlig med sjefen min om at en del av arbeidsoppgavene ikke er noe for meg, men jeg har nok ikke vært ærlig nok om hvor ille det faktisk er for meg. Rett og slett i frykt for å ikke ha noen jobb å gå til. Nå som jeg har et annet alternativ, har jeg dårlig samvittighet for å ikke ha vært ærligere tidligere, for da ville oppsigelsen vært lettere å gjennomføre. Men sånn er det nå engang. Kan jeg nevne i oppsigelsen at jeg ønsker å fratre tidligere? Argh, jeg hater virkelig dette....... 🙈 Anonymkode: 37eb3...5b8 Litt uetisk?? Nei vi andre skal selvfølgelig betale for at du er hjemme de 2 ukene det må jo være beinhardt, knallbra holdninger altså, GRATULERER Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #14 Del Skrevet 18. februar 2021 Enmanelskeråhate skrev (2 minutter siden): Litt uetisk?? Nei vi andre skal selvfølgelig betale for at du er hjemme de 2 ukene det må jo være beinhardt, knallbra holdninger altså, GRATULERER Jeg har ikke skrevet litt..? Det er uetisk, punktum! 🤷♀️ Anonymkode: 37eb3...5b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #15 Del Skrevet 18. februar 2021 Enmanelskeråhate skrev (1 minutt siden): Litt uetisk?? Nei vi andre skal selvfølgelig betale for at du er hjemme de 2 ukene det må jo være beinhardt, knallbra holdninger altså, GRATULERER Du kutt ut da 🙄 Er psykisk helse det også er snakk om der... og det er ikke bare hurra og bra for ts, hen mister en referanse og kanskje får et forklaringsproblem ved en evt ny jobb om sjefen etterspør referanse fra akkurat det arbeidsforholdet Anonymkode: a0a28...477 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 18. februar 2021 #16 Del Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kutt ut da 🙄 Er psykisk helse det også er snakk om der... og det er ikke bare hurra og bra for ts, hen mister en referanse og kanskje får et forklaringsproblem ved en evt ny jobb om sjefen etterspør referanse fra akkurat det arbeidsforholdet Anonymkode: a0a28...477 Seriøst, hun har knapt jobbet der 4 mnd, da klarer man sikkert 2 uker. Er jo f... ikke måte på hva nåværende generasjoner mener er gyldig sykemelding 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #17 Del Skrevet 18. februar 2021 Enmanelskeråhate skrev (5 minutter siden): Litt uetisk?? Nei vi andre skal selvfølgelig betale for at du er hjemme de 2 ukene det må jo være beinhardt, knallbra holdninger altså, GRATULERER Arbeidsgiverperioden er på 16 dager. Så nei, dine skattepenger blir ikke berørt. Anonymkode: a0d61...c09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #18 Del Skrevet 18. februar 2021 Takk for svar alle ☺️ Når det gjelder både referanse og attest driter jeg en lang en i det, både fordi jeg allerede har fått meg ny jobb og fordi jeg helst ikke vil ha noe som helst å gjøre med bedriften igjen 😅 selve arbeidet krever i grunn ingen opplæring i ordets rette forstand, da de ansatte innehar mye forskjellig kompetanse, basert på fagormådene sine. Min erstatter vil altså jobbe med det den har kompetanse og erfaring med fra før. Anonymkode: 37eb3...5b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #19 Del Skrevet 18. februar 2021 Enmanelskeråhate skrev (6 minutter siden): Seriøst, hun har knapt jobbet der 4 mnd, da klarer man sikkert 2 uker. Er jo f... ikke måte på hva nåværende generasjoner mener er gyldig sykemelding Jeg mener ts ikke skal ta sykemelding, men heller bare ikke møte opp. Men om det er gyldig sykemelding eller ikke, er vell opp til legen Ingen av oss kan påstå om ts er kvalifisert til sykemelding eller ikke, bare ts og legen 😊 Anonymkode: a0a28...477 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #20 Del Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg mener ts ikke skal ta sykemelding, men heller bare ikke møte opp. Men om det er gyldig sykemelding eller ikke, er vell opp til legen Ingen av oss kan påstå om ts er kvalifisert til sykemelding eller ikke, bare ts og legen 😊 Anonymkode: a0a28...477 Sant det. Føler mye på om jeg virkelig skal gå den veien, jeg har aldri sykemeldt meg før, og det sitter langt inne for meg 😬 Anonymkode: 37eb3...5b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå