AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #1 Skrevet 18. februar 2021 Er det noen her som har født på Haukeland nylig og vil dele sin opplevelse? Særlig det medisinske aspektet (er ikke så voldsomt opptatt av hvordan rommet ser ut eller hvem jeg får ha med og sånn type ting). Hadde svangerskapskomplikasjoner sist og fødte da i Ålesund, hvor jeg følte meg veldig trygg, men kjenner at jeg er litt skeptisk til Haukeland, uten at jeg helt vet hvorfor... Anonymkode: ad19f...b8e
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #2 Skrevet 18. februar 2021 KK Bergen er helt fantastisk, sett borti fra at bygget er falleferdig 😅. De har dessverre slitt tidligere, men dette ble grundig tatt tak i, og i dag er det et trygt og godt sted å føde. Kunne ikke vært mer fornøyd 😊 Anonymkode: 7e816...f96 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #3 Skrevet 18. februar 2021 Det er veldig mange unge uerfarne og arrogante legejenter der oppe på KK. Slike av typen som ikke har barn selv, men likevel tror de vet alt og skal gjøre stor karriere innen gynekologi. Havner du «i klørne» på en av disse ville jeg ikke følt meg trygg. Snakker av (dårlig) erfaring. Mange av dem er bare opptatt av å tilfredsstille ledelsen ved KK, for å sikre seg fast jobb der senere. Men: det finnes også noen helt fantastiske mennesker der. Både leger og jordmødre. Problemet er at alt er et lotteri der oppe. Man vet aldri om man kommer dit på en dag der de faglig flinke, hyggelige og empatiske menneskene er på jobb. Jeg gjorde ikke det, og våger aldri føde på KK igjen. Ble også feilbehandlet i forbindelse med en missed abortion der en ung lege under opplæring overkjørte meg helt og ikke hørte på noen av mine bekymringer. De viste seg å være reelle, og alt jeg hadde fryktet skulle skje, skjedde. De har beklager dette i ettertid, men jeg har sendt saken videre til vurdering hos Fylkeslegen. Anonymkode: 80ef6...399 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #4 Skrevet 18. februar 2021 Jeg fødte ved Føde B på Haukeland for en uke siden. Var på barsel på Føde B også. Følte meg veldig trygg og godt ivaretatt både under fødselen og barseloppholdet. Fødte på Storken i 2018, og følte meg også veldig godt ivaretatt der. Men: grunnet lav vekt og gulsott på ungen fikk jeg ikke være på barsel på storken, men havnet på beryktede Barsel-avdelingen for barseloppholdet. Og det var helt jævlig. Rett og slett. Var til fødselsforberedende samtale på kk en uke før jeg fødte nå, og der sukket de og sa de dessverre var klar over at mange hadde negative opplevelser med Barsel. Så om du skal føde på kk, be om å få barsel på storken eller Føde B... Anonymkode: d2083...031
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #5 Skrevet 18. februar 2021 Eg valgte å føda på eit anna sjukehus fordi veninner og bekjente advarte meg mot å føda der grunnet dårlig opphald på barsel, fødselen var veldig fin for alle tre. Men når tre personar har skrekkhistoriar om barsel våget eg ikkje ta sjansen. Hadde ein fin fødsel på det andre sjukehuset. Men eg er sikker på at det er litt tilfeldig uansett kor man føder, det er ganske mange faktorar som skal klaffa. Eg syntest barsel var ganske kjipt på det sjukehuset eg fødte på også, men det hadde med heile situasjonen å gjera. Folka som arbeida der var fantastisk flinke. Kanskje haukland hadde vore like greitt. Anonymkode: 82d0b...e3d 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #6 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er veldig mange unge uerfarne og arrogante legejenter der oppe på KK. Slike av typen som ikke har barn selv, men likevel tror de vet alt og skal gjøre stor karriere innen gynekologi. Havner du «i klørne» på en av disse ville jeg ikke følt meg trygg. Snakker av (dårlig) erfaring. Mange av dem er bare opptatt av å tilfredsstille ledelsen ved KK, for å sikre seg fast jobb der senere. Men: det finnes også noen helt fantastiske mennesker der. Både leger og jordmødre. Problemet er at alt er et lotteri der oppe. Man vet aldri om man kommer dit på en dag der de faglig flinke, hyggelige og empatiske menneskene er på jobb. Jeg gjorde ikke det, og våger aldri føde på KK igjen. Ble også feilbehandlet i forbindelse med en missed abortion der en ung lege under opplæring overkjørte meg helt og ikke hørte på noen av mine bekymringer. De viste seg å være reelle, og alt jeg hadde fryktet skulle skje, skjedde. De har beklager dette i ettertid, men jeg har sendt saken videre til vurdering hos Fylkeslegen. Anonymkode: 80ef6...399 Legejenter er ikke et ord. Er du lege er du kvinne. Mener du kvinnelige leger? Anonymkode: 00454...a34 8
Bokdamen Skrevet 18. februar 2021 #7 Skrevet 18. februar 2021 Har hatt to fantastisk fine fødsler på Storken (siste for et år siden) og jeg har utelukkende positive ting å si om alle som jobber der.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #8 Skrevet 18. februar 2021 Følger. Er i uke 39 og gruer meg veldig til å føde på kk. Har vært innlagt og i kontakt via telefon i løpet av svangerskapet. Er så langt i fra fornøyd som man kan bli. Har aldri opplevd å bli tatt alvorlig!! Anonymkode: 35fb1...67b 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #9 Skrevet 18. februar 2021 Har flere kjipe opplevelser der. Min erfaring er at så lenge man ikke har komplikasjoner eller behov for hjelp utover rutine er alt greit. Hvis man trenger noe mer er det helt krise. Mange ufyselige ansatte som ikke er interessert i å ta deg på alvor og dårlig kommunikasjon. Har hatt en fin fødsel der, men det var fordi vi ikke trengte noe ekstra, og kom oss raskt derfra. De to andre hvor vi trengte mer oppfølging fikk vi forferdelig behandling. Ville ikke fødet der igjen, men det gikk for fort til at vi kom oss til neste sykehus. Anonymkode: 62bb2...9e6 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #10 Skrevet 18. februar 2021 Jeg var på Føde 1, og jeg har absolutt ingenting å pirke på! Kjempefornøyd. Følte meg godt ivaretatt fra jeg ble tatt inn til jeg skulle hjem igjen. Jeg måtte ha hastekeisersnitt i narkose pga anfall. Jeg sov på overvåkning første natten, med baby på barselavdelingen, og så neste dag fikk jeg familierom sammen med samboeren min. Alle jordmødrene var gode og hyggelige, og hyggelige og flinke helsefagarbeidere. Følte meg trygg og sett, de var til god hjelp og hadde en god tone med de. Så ja, ingenting å klage på fra meg i alle fall 😊 Anonymkode: 464e9...b87
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #11 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Legejenter er ikke et ord. Er du lege er du kvinne. Mener du kvinnelige leger? Anonymkode: 00454...a34 Det er et ord for å bare beskrive typen...For å si det på en annen måte: Unge kvinnelige leger med en arrogant «know it all» innstilling. Anonymkode: 80ef6...399
Bokdamen Skrevet 18. februar 2021 #12 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det er et ord for å bare beskrive typen...For å si det på en annen måte: Unge kvinnelige leger med en arrogant «know it all» innstilling. Anonymkode: 80ef6...399 Hvordan omtaler du den mannlige varianten: gutteleger? Du kan ikke bare si at det var arrogante leger? 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #13 Skrevet 18. februar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Har flere kjipe opplevelser der. Min erfaring er at så lenge man ikke har komplikasjoner eller behov for hjelp utover rutine er alt greit. Hvis man trenger noe mer er det helt krise. Mange ufyselige ansatte som ikke er interessert i å ta deg på alvor og dårlig kommunikasjon. Har hatt en fin fødsel der, men det var fordi vi ikke trengte noe ekstra, og kom oss raskt derfra. De to andre hvor vi trengte mer oppfølging fikk vi forferdelig behandling. Ville ikke fødet der igjen, men det gikk for fort til at vi kom oss til neste sykehus. Anonymkode: 62bb2...9e6 Hvilke komplikasjoner var det snakk og hvordan var behandlingen forferdelig? Jeg er bekymret nettopp fordi jeg selv hadde en fødsel "utover rutine" sist og det er sjanse for gjentagelse 😕 - TS Anonymkode: ad19f...b8e
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #14 Skrevet 18. februar 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Eg valgte å føda på eit anna sjukehus fordi veninner og bekjente advarte meg mot å føda der grunnet dårlig opphald på barsel, fødselen var veldig fin for alle tre. Anonymkode: 82d0b...e3d Hva var det de opplevde som var så dårlig? Var det rent praktiske ting som standard på rom osv eller skjedde det noe medisinsk uforsvarlig? Anonymkode: ad19f...b8e 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #15 Skrevet 18. februar 2021 Har hatt to veldig forskjellige fødsler på kk, men begge gikk veldig fint! Første fødsel var på storken. En utrolig fin fødsel, og jordmødrene var utrolig "på" med badekar akupunktur og mye omsorg. Jeg fikk veldig god veiledning på pressingen og måtte ikke sy. Andre fødsel startet med vannavgang, og de måtte sette meg i gang på føde 2 et døgn etterpå pga nesten ingen rier. Jordmora var helt fantastisk og jeg fikk en perfekt epidural. Barnet lå i stjernekikker-posisjon og jordmora gav meg kjempegode instruksjoner og klarte å få han snudd. Da jeg presset fikk jeg også denne gangen god veiledning og slapp å sy. Jeg har aldri vært redd for baby noen av fødslene, jordmødrene har trygget meg på at baby har det bra begge gangene:) Begge barseloppholdene har vært fine og jeg har fått den hjelpen jeg har trengt for å få til ammingen. Ingen ting å utsette herfra! Anonymkode: 5c758...ee5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #16 Skrevet 18. februar 2021 Bokdamen skrev (1 time siden): Hvordan omtaler du den mannlige varianten: gutteleger? Du kan ikke bare si at det var arrogante leger? Jeg synes det er noe eget med disse jentene som er helt ferske i gamet og likevel så skråsikre på alt. Og som en jordmor sa til meg: Er det et fagfelt der du skal trå varsomt så er det innen fødselshjelpen. Jeg har vært ganske ofte på KK, og de unge mannlige legene jeg har møtt der synes jeg har vært mye mer empatiske og lydhøre ovenfor meg som pasient. Mulig jeg bare har vært uheldig, men dette er da min erfaring. Anonymkode: 80ef6...399
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #17 Skrevet 18. februar 2021 Jeg hadde en traumatisk fødsel med flere komplikasjoner våren 2020. Dette sitter fortsatt i meg og er noe jeg sliter med... Sier kanskje litt om hvor ille det opplevdes. MEN! Jeg var hele veien godt ivaretatt på fødeavdelingen. Jeg hadde noen fantastiske jordmødre som visste akkurat hva de skulle gjøre. Flere leger ble tilkalt og jeg aner ikke hvor mange som tilslutt var i rommet, men jeg følte virkelig at de gjorde alt de kunne for meg og baby. Både jordmor og lege som var tilstede under fødsel kom opp til meg på barsel etter 1-2 dager og snakket gjennom fødselen med meg. Anonymkode: 88e8a...2cb 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #18 Skrevet 18. februar 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Hva var det de opplevde som var så dårlig? Var det rent praktiske ting som standard på rom osv eller skjedde det noe medisinsk uforsvarlig? Anonymkode: ad19f...b8e Første hadde fantastisk fin fødsel men likte ikkje barsel pga store problemer med amming. Ho hadde fått heilt forskjellige råd frå alle på vakt, ein person hevder ho sa «det skal gjera vondt å amme, slutt å gråte». Andre vennina mi hadde også ein fin fødsel men var på barsel når det var ekstrem underbemanning, meiner det kom varsel frå tilsette om detta som var i media (intern varsling om kritikkverdige forhold) Ho følte seg overlatt på barsel og stakk så fort ho klarte. Tredje veninne likte heller ikkje barsel pga dårlig kjemi med ein tilsett. Nå er ho typen til å ikkje heva seg over ting og må ta alle kampar, trur ho overdriver litt. Eg personlig meiner det er best å føde på eit sjukehus som også har nyfødtintensiv. Kort vei om alt går galt! Trur og enkelte folk har litt romantisert syn på fødsel og barsel. Folk flest får nødvendig helsehjelp, det er ikkje eit hotell liksom... Anonymkode: 82d0b...e3d 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #19 Skrevet 19. februar 2021 Tenker dere det kan være forskjell på årstider? Hører jo sommer er høysesong og travelt. Ville dere valgt feks Voss i stedet da? Anonymkode: c2bed...ee6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #20 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tenker dere det kan være forskjell på årstider? Hører jo sommer er høysesong og travelt. Ville dere valgt feks Voss i stedet da? Anonymkode: c2bed...ee6 Tror absolutt det har noe å si. Mange som timer fødsel til vår/sommer pga. barnehageopptak. I tillegg er det jo ferieavvikling om sommeren. Men akkurat nå for tiden er det kanskje utfordrende med bemanning grunnet korona uansett årstid🤔 Anonymkode: d9ac6...903
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå