Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 100% permitert, og går hjemme, mens mannen jobber fult. Jeg forstår og er helt enig i at jeg skal gjøre det meste i huset, og det gjør jeg. Jeg pusser opp, vasker, rydder, handler, vasker klær og lager mat. Men alikevel virker det som om det ikke er nok for mannen, og han må alltid kjefte på meg for den ene tingen jeg ikke gjør, ber meg om å gjøre det istedet for å bare fikse det selv. Jeg kjenner at det klikker snart for meg. Er det riktig at han virkelig skal slippe unna alt av hus arbeid bare fordi jeg er hjemme? Slik som i går så hadde jeg ryddet, tørket støv og støvsugd hele huset, handlet middag for resten av uken, vasket 3 maskiner, og laget middag til han kom hjem. Da jeg setter meg ved daten så  går han for å kaste noe søppel og posen var nesten full. Han begynner så å fortelle meg at jeg må gå ut med søpla med en gang, fordi han har vært på jobb. Og jeg kjente det kokte inni meg. Jeg synes at han kan da virklig gå ut med søpla selv hvis han synes det bør bli gjort. (dunken er 2 meter utenfor døren) og dette skjer ofte med sånne små ting. Jeg må finne drikke til han fordi han er sliten, han er kald så jeg må finne ved, han har klær som må vaskes til dagen etter, så jeg må gjøre det, kjøkken benken er skitten så jeg må vaske den. Sånne ting jeg virkelig mener han kan for helvete gjøre selv! 

Unnskyld for så lang klage tråd, men det jeg lurer på er hvordan jeg kan få han til å slutte uten å havne i en stor skrike krangel.? Når jeg jobber vanlig så har vi ikke dette problemet. 

Anonymkode: 4cf76...d4c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg. Hvis den ene går hjemme men ellers er frisk og rask er det naturlig at den parten gjør mest i huset, men ikke alt.

• Liker 11
Skrevet

Finne drikke og vaske kjøkkenbenken etter seg klarer han fint selv. Men vanlig husarbeid som vaske klær, støvsuge, sette på en oppvaskmaskin og hente ved høres jo ikke altfor ille ut - om du bare er hjemme. Men du skal ikke være hans personlig hushjelp. Sett ned foten. Er det han som søler, så skal han selv tørke opp. Er han tørst må han hente seg drikke selv. Makan. Han høres slitsom ut. 

• Liker 11
Skrevet

Rett og rimelig at den som går hjemme (ikke hjemmekontor vel og merke) gjør alt. Men kommentarene kan han spare seg for! Det er unødvendig og urimelig. 

Anonymkode: 3ba92...4fd

Skrevet

Jeg synes den som går hjemme kan gjøre det meste, men ikke alt. Han kan godt bidra med vaske klær, henge opp, gå med søpla. Om du har holdt på med husarbeid hele dagen trenger du også pause på kvelden. 

• Liker 8
Skrevet

Altså..

1) han har aldri, noen gang, uansett hvilken situasjon vi har vært i, kjeftet eller klaget på meg.  Det hadde jeg ikke tolerert ett sekund. 

2) selv i perioder der den ene gjør det meste tar man da unna etter seg selv, og tar unna litt her og der om man først er hjemme. Er oppvaskmaskinen ferdig når man er hjemme, setter man på plass. Går man mot kjøkkenet tar man med seg begges kopper og fat. Er søpla full, går man ut med posen. 

Og om han hadde bedt meg hente drikke til han....(med mindre han lå utslått med omgangssyke og brukket bein)....hadde jeg klikket i vinkel. 

Anonymkode: 71eb7...3ce

• Liker 9
Skrevet

Du er permittert? Burde ikke da din hovedoppgave være å søke andre jobber? 🤔 Eller er det slik at du jobber et sted som er midlertidig stengt pga. corona og det er 100% sikkert at du får begynne i jobben din igjen? 

Uansett så høres samboeren din slitsom ut. Er det slik at han nå dekker mer av deres felles faste utgifter siden du er permittert og har redusert (?) inntekt? Eller tenker han bare at han nå har fått gratis hushjelp 24/7 fordi du er permittert ? 🤔

Altså; Det er greit at du tar hoveddelen av husarbeidet siden du er hjemme, altså klesvask, sette på oppvaskmaskinen, støvsuging og middagslaging, men dersom han kommer etter jobb med klær som må være rene til dagen etter så får han sette på maskinen selv. Er han tørst så får han hente seg noe å drikke. Fryser han så får han hente ved osv. 

Her hadde jeg faktisk bedt han om å skjerpe seg kraftig. Og dersom du er langtidspermittert så ville jeg brukt tiden min på å søke andre jobber. 

Anonymkode: ad9fe...eeb

• Liker 3
Skrevet

Nei, altså jeg er enig i at man kan gjøre det meste hvis man allikevel er hjemme men det betyr ikke at man skal bli helt slave heller? Hvis du skjønner hva jeg mener. Kan ikke akkurat være gøy å være permittert med bekymringene det innebærer og i tillegg skal noen stå over deg og forvente at du skal være hushjelp for dem? Synes det er ganske respektløst. Når han faktisk ser at du gjør mye hjemme så kan han i det minste rydde opp etterseg og gå ut med søpla, eller vaske klærne sine osv i stedefor å be deg om å gjøre det. Vi lever ikke i 50-tallet heller. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du er permittert? Burde ikke da din hovedoppgave være å søke andre jobber? 🤔 Eller er det slik at du jobber et sted som er midlertidig stengt pga. corona og det er 100% sikkert at du får begynne i jobben din igjen? 

Uansett så høres samboeren din slitsom ut. Er det slik at han nå dekker mer av deres felles faste utgifter siden du er permittert og har redusert (?) inntekt? Eller tenker han bare at han nå har fått gratis hushjelp 24/7 fordi du er permittert ? 🤔

Altså; Det er greit at du tar hoveddelen av husarbeidet siden du er hjemme, altså klesvask, sette på oppvaskmaskinen, støvsuging og middagslaging, men dersom han kommer etter jobb med klær som må være rene til dagen etter så får han sette på maskinen selv. Er han tørst så får han hente seg noe å drikke. Fryser han så får han hente ved osv. 

Her hadde jeg faktisk bedt han om å skjerpe seg kraftig. Og dersom du er langtidspermittert så ville jeg brukt tiden min på å søke andre jobber. 

Anonymkode: ad9fe...eeb

Ja jeg jobber i en corona stengt bedrift, så har en jobb ventende så fort alt åpner igjen. Så jeg tenkte å utnytte tiden på å gjøre ting med huset som vi vanligvis ikke orker. 

Noppe jeg betaler fortsatt min halv del på alt, og når han bruker argumentet på at han må også tjene på at jeg er hjemme siden han må ut og jobbe blir jeg sint. For når jeg spør hva jeg tjener på å være hjemme, så får jeg svaret at han betaler jo det meste, og når jeg sier at jeg betaler jo 50% av alt selv hvis jeg må ta av sparekonto og ber om eksempel så peker han for Eksempel til den ene dagen da jeg hadde 0 på kortet og han spandere god middag 🙄 men det er en annen krangel 🤭 så ja han får gratis hushjelp. Men det er ok jeg liker å jobbe i huset, er bare de masete komentarene om akurrat den tingen han må peke på, og at han plutselig ble helt hjelpesløs og nekter å gjøre noe som helst selv😬

Før hadde vi reglen at vi begge ryddet opp etter oss selv hver dag, og den som så at noe måtte bli gjort bare gjorde det uten kommentarer. (kompromiss etter en hard begynnelse i samboerskapet da han absolutt måtte fortelle meg alt jeg måtte gjøre) 

Anonymkode: 4cf76...d4c

• Liker 2
Skrevet

Slik er det her også. Jeg er dessverre arbeidsledig og gjør ALT! Er stort sett jeg som gjør alt når jeg jobber også, men innimellom kan han begynne på middagen. Alt annet gjør jeg. 

Anonymkode: 61477...a1d

• Liker 1
Skrevet

Han er vel stressa for situasjonen og lar det få sånne uttrykk? Prat sammen når stemningen er rolig, uten å anklage hverandre. 

Anonymkode: ef6c3...39c

Skrevet

"Jeg kan svare deg når du snakker ordentlig til meg" 

IKKE finn deg i å bli snakket til på en kjeftete måte. 

Selv om du går mest hjemme så er dere to om å bo der. Han kan rydde opp etter seg selv og vaske klærne sine selv hvis det er så viktig at det blir gjort til neste dag. Han burde heller vist deg at han satte pris på det du gjør. Når du skal ut i jobb igjen, hvordan blir det da når han er for godt vant? 

Anonymkode: aac5e...df6

• Liker 3
Skrevet

Samme hos oss, jeg jobber fulltid, hun er arbeidsledig. Hun gjør alt av husarbeid.

Men, jeg klager aldri på noe. Ville ikke falt meg inn. Og om hun ber meg om å gjøre noen småting, så gjør jeg det umiddelbart uten å klage. Koster meg ingenting å gå ut med søpla, for eksempel. Tar jo 30 sekunder.

Happy wife = happy life. Det er ikke verdt det å klage på filleting.

Anonymkode: 3122d...4ca

• Liker 4
Skrevet

Sett ned foten asap. Han utnytter situasjonen og tror du har det så mye mer avslappende enn han selv. Han må også selvfølgelig bidra i hus og hjem. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kunne godt påtatt meg jobben med å vaske klær og gå med søpla og vaske av disken om jeg hadde vært permittert. Men jeg hadde da vært min egen sjef, og tømt den jævla søpla når det passet meg. Selvsagt hadde jeg satt på en maskin slik at den var tørr til neste dag, om mannen spurte HØFLIG!! Lurer på hvordan han hadde reagert om du hadde troppet opp på jobben hans og vært frekk og kommandert han til å gjøre arbeidsoppgavene sine akkurat når du sa han skulle gjøre det. At du har ansvaret for husarbeidet betyr at du har ansvar for husarbeidet. Det betyr ikke at du er mindre verdt, og at han kan behandle deg respektløst!

Anonymkode: 4b8d7...867

• Liker 3
Skrevet

Så slem han er 🙄

Anonymkode: 7918a...43a

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har jobbet i huset hele dagen, og han på jobben, er det vel rimelig at dere begge har like mye fritid? Du skal vel ikke fortsette «arbeidsdagen» din i huset mens han tar seg fri?

Og å bli kommandert på den måten!?

En sånn holdning fra mannen hadde jeg ALDRI funnet meg i!

Anonymkode: 12700...f93

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde tatt søppelet og gått, hadde ikke kommet tilbake!

Hadde aldri latt noen behandle meg slik, og hadde heller aldri kunne oppført meg slik mot andre.

Gjrnsidig respekt er en av grunnsteinene i forholdet jeg har med mannen min.

Anonymkode: 3edd2...a30

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor i alle dager finner du deg i det? Du må jo stå opp for deg selv!

Anonymkode: 8df02...97e

• Liker 2
Skrevet

For en dust...

Anonymkode: e0af1...a5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...