AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #1 Skrevet 18. februar 2021 Jeg sliter med depresjon og jeg holder på å få hjelp, men jeg skrev i felles gruppen til meg og venninnene mine at jeg ikke har det så bra. Ingen tok kontakt eller svart. Nå har jeg tenkt til å sende en melding hvor jeg forklarer hvor sårende det var når jeg føler at jeg nesten alltid stiller opp for de andre. Forventer jeg for mye av dem? Anonymkode: fd80d...25c
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 18. februar 2021 Du må kommunisere at du ønsker svar. Eks: ‘Jeg har det ikke så bra for tiden. Katta er død og vannet er frossent. Noen som har noen støttende ord eller tid til en kaffe en dag? Jeg byr på sjokolade:)’ Å sende dem melding for å skape skyld og dårlig samvittighet innbyr iallfall ikke til å ta mer kontakt med deg. Prøv heller igjen i gruppa, med en ok tone. Anonymkode: 48ad2...608 61
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #3 Skrevet 18. februar 2021 Enig med AB over, spør om tilbakemelding/be om litt ekstra omsorg heller enn å anklage! det blir dårlig stemning og folk kvier seg gjerne for å mase eller være pågående når man sier at man ikke har det noe særlig. Hold den gode tonen- om du spør på en ålreit måte og likevel ikke får noe respons/gode vibber over tid, er det nok verdt å revurdere hvor gode venner dette er for deg:) Anonymkode: 65a27...ce2 9
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #4 Skrevet 18. februar 2021 Enig med de over. Vil du ha ekte omtanke så må du velge dine ord med omhu, ikke anklage. Anonymkode: c6468...d50 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #5 Skrevet 18. februar 2021 Du kommer til å skyve dem langt vekk med anklager. De satt nok og lurte på hvorfor du ikke sa noe om hva som er problemet ditt. Anonymkode: 1787b...fba 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #6 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må kommunisere at du ønsker svar. Eks: ‘Jeg har det ikke så bra for tiden. Katta er død og vannet er frossent. Noen som har noen støttende ord eller tid til en kaffe en dag? Jeg byr på sjokolade:)’ Å sende dem melding for å skape skyld og dårlig samvittighet innbyr iallfall ikke til å ta mer kontakt med deg. Prøv heller igjen i gruppa, med en ok tone. Anonymkode: 48ad2...608 Men hun ene ringer kun når hun ikke har andre å snakke med. Det har opptil flere ganger at du for eksempel ringer meg og sier at hun kjedet seg og at ingen andre har tid til å snakke så hun prøvde se om jeg hadde tid og en annen gang så skrev hun savner å snakke med venner så var god nok tydeligvis.. Jeg ringte henne for å høre om det går bra med henne siden hun var så stille men selv om jeg er stille og de vet at jeg ikke har det bra, så er det ingen som spør hvordan det går med meg. I sommer så tok jeg initiativ til en jentekveld (etter smittevernsreglene) hos meg. En annen i gruppen sendte kun meldinger til meg når hun ville sitte på med meg når vi skulle noe... Jeg er kanskje så fæl å være med. Anonymkode: fd80d...25c
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #7 Skrevet 18. februar 2021 OG, jeg hadde en som jeg kun møtte ett par ganger, som ble sinna over en fillesak. Og skjeftet meg huden full og snakket om at venner tar hensyn til hverandre. Jeg er helt enig, men da må man fortelle den andre personen hva man skal ta hensyn til? Vanskelig å ta hensyn når man ikke vet hva man skal ta hensyn til! Anonymkode: 48224...6a3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #8 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kommer til å skyve dem langt vekk med anklager. De satt nok og lurte på hvorfor du ikke sa noe om hva som er problemet ditt. Anonymkode: 1787b...fba Men er det ikke bedre å sende en melding om hvorfor jeg ikke har det så bra. De vet at jeg sliter med depresjon. Det har jeg sagt til dem. Anonymkode: fd80d...25c
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #9 Skrevet 18. februar 2021 Det høres ut som du allerede har en pågående konflikt og at du legger litt mer i vennskapet enn hva de gjør. Vi kan aldri tvinge noen til å være med oss. Her må du nok jobbe litt med deg selv. Anonymkode: f01e7...49b 14
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #10 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det høres ut som du allerede har en pågående konflikt og at du legger litt mer i vennskapet enn hva de gjør. Vi kan aldri tvinge noen til å være med oss. Her må du nok jobbe litt med deg selv. Anonymkode: f01e7...49b Hva slags konflikt da? Har null konflikter med ingen av dem 🤔 Anonymkode: fd80d...25c
Roci Skrevet 18. februar 2021 #11 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men er det ikke bedre å sende en melding om hvorfor jeg ikke har det så bra. De vet at jeg sliter med depresjon. Det har jeg sagt til dem. Anonymkode: fd80d...25c Selv om de vet at du sliter med depresjon, så er det ikke dermed sagt at de vet hva du trenger/ønsker fra dem. Mennesker takler depresjon ulikt, og mange kan kvie seg for å ta kontakt fordi de ikke helt vet hvordan de skal forholde seg til den som har depresjon. Trenger du noen å snakke med? Eller noen å se f.eks. en film eller Netflix med for å få tankene over på noe annet? Noen å gå tur med? Jeg syens forsåvidt at du kan forvente at vennene dine stiller opp siden du gjør det for dem, men det hjelper helt sikkert å være litt mer spesfikk i forhold til hva du ønsker. 8
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #12 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hun ene ringer kun når hun ikke har andre å snakke med. Det har opptil flere ganger at du for eksempel ringer meg og sier at hun kjedet seg og at ingen andre har tid til å snakke så hun prøvde se om jeg hadde tid og en annen gang så skrev hun savner å snakke med venner så var god nok tydeligvis.. Jeg ringte henne for å høre om det går bra med henne siden hun var så stille men selv om jeg er stille og de vet at jeg ikke har det bra, så er det ingen som spør hvordan det går med meg. I sommer så tok jeg initiativ til en jentekveld (etter smittevernsreglene) hos meg. En annen i gruppen sendte kun meldinger til meg når hun ville sitte på med meg når vi skulle noe... Jeg er kanskje så fæl å være med. Anonymkode: fd80d...25c Det betyr ikke at du er fæl å være med. Men man ser ulike sider hos folk i ulike perioder og det ligger ikke noe vondt bak det, vi er bare ulike i hvordan vi er og kommuniserer med hverandre. Og akkurat nå er du i en sårbar periode og selv om du skriver at du ikke har det bra kan det være vanskelig å vite hva du trenger. Og i en gruppe blir det gjerne en gruppedynamikk som kanskje ikke alltid er heldig. En annen ting å huske på er at de færreste er der i både gode og dårlige perioder. Noen takler ikke vanskeligheter, mens andre takker ikke andres suksess. Skriv eller ring til dem som er deg nærmest. Og legg merke til hvem de er. Du er flink som ber om hjelp, men noen ganger kommer den ikke fra stedet du trodde den ville komme. Det betyr ikke at den ikke kommer. Eller at det ikke vil bli bedre. For det vil det. Anonymkode: 4c7ad...09c 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #13 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva slags konflikt da? Har null konflikter med ingen av dem 🤔 Anonymkode: fd80d...25c Du skriver jo at de kun tar kontakt når de ikke har noen andre, kun tar kontakt for å sitte på og at du har blitt skjelt ut. Nå sender de ikke en gang et svar på at du sier du er deprimert. Det virker på meg som du legger mer i dette vennskapet enn de andre. Selv om de kanskje ikke vet hva de kan gjøre burde man jo forvente et «tenker på deg», et hjerte eller et hva som helst egentlig. De føler seg kanskje ikke så nære deg som du føler? Kanskje de er redde du tar hele hånda hvis de gir lillefingeren? Anonymkode: f01e7...49b 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #14 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du skriver jo at de kun tar kontakt når de ikke har noen andre, kun tar kontakt for å sitte på og at du har blitt skjelt ut. Nå sender de ikke en gang et svar på at du sier du er deprimert. Det virker på meg som du legger mer i dette vennskapet enn de andre. Selv om de kanskje ikke vet hva de kan gjøre burde man jo forvente et «tenker på deg», et hjerte eller et hva som helst egentlig. De føler seg kanskje ikke så nære deg som du føler? Kanskje de er redde du tar hele hånda hvis de gir lillefingeren? Anonymkode: f01e7...49b Sjekk ab kode. Ikke ts. Anonymkode: 48224...6a3 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #15 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men hun ene ringer kun når hun ikke har andre å snakke med. Det har opptil flere ganger at du for eksempel ringer meg og sier at hun kjedet seg og at ingen andre har tid til å snakke så hun prøvde se om jeg hadde tid og en annen gang så skrev hun savner å snakke med venner så var god nok tydeligvis.. Jeg ringte henne for å høre om det går bra med henne siden hun var så stille men selv om jeg er stille og de vet at jeg ikke har det bra, så er det ingen som spør hvordan det går med meg. I sommer så tok jeg initiativ til en jentekveld (etter smittevernsreglene) hos meg. En annen i gruppen sendte kun meldinger til meg når hun ville sitte på med meg når vi skulle noe... Jeg er kanskje så fæl å være med. Anonymkode: fd80d...25c Skjønner at du føler deg satt til side og da er det lett i gå i ‘offer-rolle-fella’. Det som er dumt med det er at du mest sannsynlig vil oppnå det motsatte av det du ønsker. Du vil skyve dem lengre fra deg. Vennskap er heller ikke et rettferdig regnestykke. Jeg er også litt som deg. Jeg ringer når noen ikke har det så bra, jeg kommer med hostesaft når du er forkjøla og jeg passer ungene dine. Forskjellen er at jeg trenger ikke noe i retur. Jeg aksepterer at vi er ulike. Jeg setter grenser så jeg ikke blir brukt og jeg kommuniserer når jeg forventer noe. Du må nesten velge hvilken venn du ønsker å være, hva du kan akseptere og hvordan du skal kommunisere dine forventninger. Om du er fæl å være med vet jeg ingenting om. Men jeg vet at slike utsagn ofte har en misjon: at den andre skal svare ‘nei, det er du ikke. du er sikkert helt topp, tommel opp’. Det akter jeg ikke å gjøre. Vi går ikke i barneskolen Anonymkode: 48ad2...608 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #16 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du skriver jo at de kun tar kontakt når de ikke har noen andre, kun tar kontakt for å sitte på og at du har blitt skjelt ut. Nå sender de ikke en gang et svar på at du sier du er deprimert. Det virker på meg som du legger mer i dette vennskapet enn de andre. Selv om de kanskje ikke vet hva de kan gjøre burde man jo forvente et «tenker på deg», et hjerte eller et hva som helst egentlig. De føler seg kanskje ikke så nære deg som du føler? Kanskje de er redde du tar hele hånda hvis de gir lillefingeren? Anonymkode: f01e7...49b Jeg har fått beskjed om at jeg skal fortelle ting som plager meg men som regel holder jeg det for meg selv. Jeg har tatt opp ting som at kanskje vi kunne ta litt mer initiativ. Jeg har aldri tatt hånden når jeg ikke tar lillefingeren en gang. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjønner at du føler deg satt til side og da er det lett i gå i ‘offer-rolle-fella’. Det som er dumt med det er at du mest sannsynlig vil oppnå det motsatte av det du ønsker. Du vil skyve dem lengre fra deg. Vennskap er heller ikke et rettferdig regnestykke. Jeg er også litt som deg. Jeg ringer når noen ikke har det så bra, jeg kommer med hostesaft når du er forkjøla og jeg passer ungene dine. Forskjellen er at jeg trenger ikke noe i retur. Jeg aksepterer at vi er ulike. Jeg setter grenser så jeg ikke blir brukt og jeg kommuniserer når jeg forventer noe. Du må nesten velge hvilken venn du ønsker å være, hva du kan akseptere og hvordan du skal kommunisere dine forventninger. Om du er fæl å være med vet jeg ingenting om. Men jeg vet at slike utsagn ofte har en misjon: at den andre skal svare ‘nei, det er du ikke. du er sikkert helt topp, tommel opp’. Det akter jeg ikke å gjøre. Vi går ikke i barneskolen Anonymkode: 48ad2...608 Det var kun retorisk og jeg hadde jo ikke tenkt til å spørre. Meeen jeg inser nå at jeg ikke er god nok, og at jeg må jobbe med meg selv og kommer til å trekke meg unna. Anonymkode: fd80d...25c
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #17 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Du må kommunisere at du ønsker svar. Eks: ‘Jeg har det ikke så bra for tiden. Katta er død og vannet er frossent. Noen som har noen støttende ord eller tid til en kaffe en dag? Jeg byr på sjokolade:)’ Å sende dem melding for å skape skyld og dårlig samvittighet innbyr iallfall ikke til å ta mer kontakt med deg. Prøv heller igjen i gruppa, med en ok tone. Anonymkode: 48ad2...608 Dette Jeg er kronisk syk og sliter med å gjøre noe særlig, men vil gjerne chatte litt eller treffe folk iblant. Da sier jeg det, at "vil du komme en liten tur imorgen?" i stedet for å vente på at de leser tankene mine og tilbyr seg. Anonymkode: efa20...0f3 9
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #18 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette Jeg er kronisk syk og sliter med å gjøre noe særlig, men vil gjerne chatte litt eller treffe folk iblant. Da sier jeg det, at "vil du komme en liten tur imorgen?" i stedet for å vente på at de leser tankene mine og tilbyr seg. Anonymkode: efa20...0f3 Jeg har jo skrevet at jeg tar initiativ men ingen spør om jeg har lyst til å finne å noe. Anonymkode: fd80d...25c
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #19 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette Jeg er kronisk syk og sliter med å gjøre noe særlig, men vil gjerne chatte litt eller treffe folk iblant. Da sier jeg det, at "vil du komme en liten tur imorgen?" i stedet for å vente på at de leser tankene mine og tilbyr seg. Anonymkode: efa20...0f3 Jeg glemte å legge til at jeg kan jo ikke ta initiativ fordi da blir det for masete. Anonymkode: fd80d...25c
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #20 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Meeen jeg inser nå at jeg ikke er god nok, og at jeg må jobbe med meg selv og kommer til å trekke meg unna. Anonymkode: fd80d...25c Da er det et valg du tar. Mistenker at du igjen går i offer-rollen. Men du tar dine valg. Lykke til videre Anonymkode: 48ad2...608 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå