AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #1 Skrevet 18. februar 2021 Jeg tenker på dere som har studentbarn. Hjelper dere barnet økonomisk. Studenter har det jo veldig trangt økonomisk. Hva og hvordan hjelper du dem eventuelt ? Barnet mitt er 6 år og jeg har tenkt på det at den dagen barnet mitt blir student kommer jeg til å hjelpe han hvertfall med mat. Han skal slippe å leve på havregrøt og pasta. Jeg synes at et godt og variert kosthold er veldig viktig. Hvordan skal jeg klare å kose meg med god mat vitende at barnet mitt sitter i studenthybelen og spiser dårlig 😩 Anonymkode: f4deb...d1c 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #2 Skrevet 18. februar 2021 Ja, det har vi gjort og gjør enda med yngstemann. De har fått kr 500 pr måned, i tillegg har vi betalt hjemreiser, litt ekstra til skolebøker og bidrag til feks flytting (i form av møbler, sengetøy ol) kjøper også inn mat når vi er der og sender med hjem når de har vært hjemme. Bidrar også med litt tilskudd til tannlege og akutte ting ved behov. Anonymkode: 6224b...589 9
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #3 Skrevet 18. februar 2021 Ja, dersom de vil kan de bo hos oss mens de studerer. Forutsetter da at de studerer i nærmeste by. Det gjør for tiden hun eldste, men hun har selvfølgelig lyst til å flytte ut også. Så kanskje hun gjør det neste år. Yngste (russ i år) kommer nok til å flytte neste år, på folkehøyskole. Og muligens studere et annet sted etterpå. Han vil få samme tilbud om å bo hjemme for å spare penger. Vi kommer nok uansett til å støtte dem litt under videre studier, men jeg ønsker å se at de tar noenlunde fornuftige økonomiske valg. Om en stund har vi mulighet til å selge boligen vår og kjøpe noe mindre. I såfall kan vi gi dem litt forskudd på arv, ihvertfall 1 mill hver. Forutsatt at det ikke skjer noe med oss, uførhet el, som gjør at vi ikke kommer til å ha det så godt økonomisk som vi tror nå. Anonymkode: f4ee4...18f
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #4 Skrevet 18. februar 2021 Jeg har to studenter og de leaser jeg biler til, betaler forsikringer og bompenger, evt andre uforutsette ting. De har kun drivstoffutgifter. Ellers får de ofte med seg mat og husholdningsartikler. Anonymkode: f7059...dda 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #5 Skrevet 18. februar 2021 Jeg er 24 og student på 5.året. Aldri hatt behov for økonomisk hjelp fra foreldrene mine, fordi jeg jobber ved siden. Lever godt med det. Pensum er dyrt, derfor får vi storstipend. For oss som er litt fornuftige med pengebruken, er ikke økonomien et stort problem. Jeg spiser skikkelig mat, betaler medlemsskap på treningssenter, Spotify og har råd til å gjøre sosiale ting når jeg har lyst til det. Foreldrene mine tilbyr seg av og til å betale hjemreise, og da jeg fikk en uventet stor utgift på denne tiden i fjor, fikk jeg hjelp til det. Med andre ord så får jeg ikke fast støtte fra de, men dersom det dukker opp noe, så tilbyr de hjelp. Er jeg hjemme hos de, eller de på besøk i min by, vil de gjerne betale en handel for meg. Uten om dette, så lever jeg veldig fint med stipend/lån og jobben min ved siden. Så at barnet skal studere, betyr ikke at han/hun vil sitte på en kald hybel med havregrøt i 3 år. Anonymkode: 40ef2...590 13
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #6 Skrevet 18. februar 2021 Bor gratis i en leilighet mamma og pappa eier. De betaler alle regninger, så eneste jeg behøver å tenke på er mat til meg selv. Synes alle burde hjelpe ungene sine. En gang i uken henter pappa klærne mine, slik at mamma kan vaske de. Så litt bortskjemt er jeg 😂 Anonymkode: b58d5...40a 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #7 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bor gratis i en leilighet mamma og pappa eier. De betaler alle regninger, så eneste jeg behøver å tenke på er mat til meg selv. Synes alle burde hjelpe ungene sine. En gang i uken henter pappa klærne mine, slik at mamma kan vaske de. Så litt bortskjemt er jeg 😂 Anonymkode: b58d5...40a LITT? Anonymkode: 04a26...8e7 29
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #8 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): LITT? Anonymkode: 04a26...8e7 Forskjell på å være heldig og bortskjemt. Anonymkode: b58d5...40a 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #9 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forskjell på å være heldig og bortskjemt. Anonymkode: b58d5...40a Dette er bortskjemt. Ikke heldig. Anonymkode: 2a502...d30 18
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #10 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er bortskjemt. Ikke heldig. Anonymkode: 2a502...d30 Javel. Anonymkode: b58d5...40a 2
Gjest Niek79 Skrevet 18. februar 2021 #11 Skrevet 18. februar 2021 Mine barn skal ha studielån, men jeg kommer til å sørge for at de slipper å jobbe ved siden av studiene.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #12 Skrevet 18. februar 2021 Jeg forventer at de klarer seg selv når de blir studenter, foruten noe ekstra ved behov. Det er en bra læringsprosess for å bli selvstendige, voksne mennesker som tar gode økonomiske valg. Eldste har flyttet ut og klarer seg helt selv. Vi bidrar ikke fast. Vi har hjulpet til i etableringen med innkjøp av det hun trenger & bistand til noen uforutsette utgifter. Og hun vet at hun alltid kan spørre hvis det er noe hun trenger. Anonymkode: ff97f...50c 6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #13 Skrevet 18. februar 2021 Dette er laaaangt fram i tid for meg som har baby, men jeg kommer til å gi mitt barn litt penger, ja. Ikke så mye at han kan leve som en konge, men nok til å leve greit. Jeg/mannen kommer sikkert også til å betale tannlege, hjemreise og slike store utgifter som er nødvendige. Jeg har selv ikke fått én krone hjemmefra som student, og ønsker at barnet mitt skal få det litt mer behagelig hvis han noen gang skal studere. Anonymkode: 8e255...31f 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #14 Skrevet 18. februar 2021 Studenten her får lov til å bo hjemme gratis. Jeg dekker også mat, men alt annet kjøper han selv. Ønsker at han heller skal prioritere sparing til EK i stedet for å måtte sløse pengene på boutgifter. Han jobber ved siden av studiene. Har også ei datter som er litt yngre enn studenten som egentlig også skulle studert nå, men som ligger litt bakpå i livet grunnet psykisk sykdom. Hun får også bo hjemme gratis (inkl. mat) nå som hun tar opp fag, og hun skal få samme tilbudet når hun begynner på studier om et par år om hun selv ønsker det, selv om hun vil være litt eldre enn det som kanskje anses som "normalt". Anonymkode: 504b2...e0b
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #15 Skrevet 18. februar 2021 Ja! Har aldri fått hjelp av mine foreldre, så jeg kommer til å hjelpe mine - uten tvil. Anonymkode: 97b99...ff7 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #16 Skrevet 18. februar 2021 Usikker på hvor mye jeg kan hjelpe, men jeg kan gi husrom. Jeg er flyttbar. Så gjenstår det å se hva ungen selv ønsker når den dag kommer om ca 10 år. Anonymkode: d157f...c0b
Enmanelskeråhate Skrevet 18. februar 2021 #17 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bor gratis i en leilighet mamma og pappa eier. De betaler alle regninger, så eneste jeg behøver å tenke på er mat til meg selv. Synes alle burde hjelpe ungene sine. En gang i uken henter pappa klærne mine, slik at mamma kan vaske de. Så litt bortskjemt er jeg 😂 Anonymkode: b58d5...40a Ikke bare litt 7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #18 Skrevet 18. februar 2021 Spare i fond/sparekonto øremerket studier, lære dem at de må arbeide selv og tjene penger Anonymkode: b8e73...c50
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #19 Skrevet 18. februar 2021 Fikk mye hjelp hjemmefra! Trengte aldri bekymre meg for penger, selv om foreldrene mine ikke hadde mye selv. Når jeg ble 30 og formuen min var betydelig, gav jeg dem 3 millioner. Anonymkode: be0eb...d0e 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #20 Skrevet 18. februar 2021 Jeg syns studenter burde jobbe ved siden av studier. Jeg var student, hadde barn, og jobba ved siden av for å få ting til å gå rundt. Må le av de som "ikke har tid" til å jobbe, men har tid til å feste og fly på byen og henge med venner hver dag. Prioritering kalles det. Når det er blitt sagt, vil jeg gjerne hjelpe mine barn litt med penger når den tid kommer. Kanskje en tusenlapp i måneden som skal gå til mat. Anonymkode: a997d...91b 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå