Gå til innhold

Hvordan skal jeg klare meg på 25 000 utbetalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kunne gjerne flyttet om vi hadde funnet oss en rimeligere leilighet/hus i området vårt, jeg kan såklart flytte oss til en annen bydel men da må jeg rive opp barna fra skole og omgangskrets og det er ikke ønskelig. Har et barn med litt utfordringer så belastningen med opprivning ved flytting vil bli svært tung. 

Jeg ser det var en her som nevnte at jeg kunne poste budsjettet mitt når det var ferdig laget,det kan jeg gjerne gjøre slik at jeg får flere øyne og hoder med meg underveis 🙂 

Jeg kjøpte meg en slik tavle man skriver på ( kommer ikke på navnet) der tenkte jeg å skrive opp handleliste/mangler osv  -tenker jeg kan hente inn mye ved å være bevist på dagligvarer,husartikler m.m 🙂- jeg bruker alltid mandager til ukes handel så nå får jeg prøve meg snart;) Dere gir meg motivasjon til å se lysere på situasjonen, takk ❤

Anonymkode: 78fd8...cab

Med den innstillingen du viser så tror jeg du kommer til å klare deg bra :)  Masse lykke til, det er en omveltning når man plutselig mister en stor del av inntekten sin.

Anonymkode: c4df8...e5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke i din situasjon men jeg tjener ganske mye mindre (Cirka 12.000 i måneden) og klarer meg fint. Dette er kanskje ikke banebrytende råd, og jeg har ikke barn, men måter jeg har sparer penger på:

1. Kjøp så mye brukt som mulig, eller se etter tilbud evt om dere trenger noe som ikke kan kjøpes brukt. Søk alltid etter kuponger før du kjøper noe på nettet. 

2. Kutte ut unødvendige abbonomenter inkl tv, netflix, sumo osv. Det holder ofte med 1 typ streamingtjeneste fremfor 5 som dere bruker sporadisk. 

3. Mattilbud appen gir gode oversikt over tilbud som gjør at du lett kan planlegge middager/måltider med hva som er på tilbud. Har du coop medlemskap får man en del kuponger som også fungerer oppå tilbud igjen (her om dagen var det tilbud på pizza med 40% og jeg hadde en kupong på samme type pizza som jeg kunne bruke oppå det, så ble bare 35 kr for en nesten 100 kr pizza)

4. Bak så mye du orker fra bunnen om du kan/vil. Blir mye billigere i lengden.

5. Billigmerker er som oftest bedre enn man skulle tro (ofte fordi mye er produsert av samme produsent som merkevarene). Noe kan være hit or miss, men er mye å spare på First Price/Prima/Xtra merkene mtp rengjøring, mat, papir, sanitetsprodukter om du har døtre osv.

6. Gå gå gå! Mye å spare penger på der fremfor bil/kollektiv. 

7. Snakk også med barna om dette og at det kommer til å bli mer nøkternt fremover, men at de også ikke skal føle seg bekymret/stresset for det, bare med bevisst over penger. Kanskje ikke dusje så lenge, gå mer til der de skal, være smartere med lommepenger etc. Jeg var selv barn da moren min plutselig ble arbeidsledig og hun var helt ærlig med meg hvordan ting kom til å bli, og satte pris på det (selv om hun var litt ekstrem)

8. Om dere er villig til å spise litt mindre kjøtt (typ 1-3 middager uten kjøtt) kan dere spare penger der og. Bønner,linser, kikerter osv. er billigere enn kjøtt og like mettende. 

9. Se ofte på datoene når du handler, få så mye på 50% som du vet dere kan fryse eller bruke med engang. Jobber i matbutikk selv, og er ofte mange ansatte ikke gjør jobben sin og bytter ut varer, så man kan ofte bare si ifra og få halv pris for varen. 

Anonymkode: 83633...db0

• Liker 1
Skrevet

Klarer jeg meg på 17500 i mnd så klarer du deg på 25000...

Skrevet
Anonymous 91 skrev (1 minutt siden):

Klarer jeg meg på 17500 i mnd så klarer du deg på 25000...

Du og har to unger eller?

Anonymkode: a4107...773

Skrevet

Det har jeg faktisk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2021 den 13.36):

Dette er jo mer enn mange høyt utdannede får i lønn, så du klarer deg nok hvis du er sparsom, men det er kanskje lite når man har barn?

Anonymkode: 40b1f...24b

Hva slags yrker tenker du på da? 

Anonymkode: 533cc...cb1

• Liker 1
Skrevet
Anonymous 91 skrev (5 minutter siden):

Det har jeg faktisk. 

Ok🙂da er det godt gjort med summen du nevner🙂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok🙂da er det godt gjort med summen du nevner🙂

Må bare prioritere riktig.  Nå har jeg samboer da.  Men hadde ikke stort mer da jeg var alene heller. Men hva med å finne en leilighet med mindre leie? Vet det er dyrt overalt.  Prøvd å søke bostøtte?

Skrevet
1 minutt siden, Anonymous 91 said:

Må bare prioritere riktig.  Nå har jeg samboer da.  Men hadde ikke stort mer da jeg var alene heller. Men hva med å finne en leilighet med mindre leie? Vet det er dyrt overalt.  Prøvd å søke bostøtte?

Eh det blir jo helt annerledes med samboer..for en attitude du har.

bygda?

Anonymkode: 923c4...f48

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eh det blir jo helt annerledes med samboer..for en attitude du har.

bygda?

Anonymkode: 923c4...f48

Les igjen du

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2021 den 15.02):

Jeg jobber 100 prosent, har en mastergrad og tjener kun 5000kr mer. Det var en god utbetaling det. 

Anonymkode: b0df3...2b5

Tror du ikke at du vil øke gradvis i årene framover?

Hilsen en med leder-jobb og "kun" litt mer enn deg, som syntes jeg er heldig! Jeg har trygg, fast jobb, heldigvis god helse, gode kollegaerog vet at jeg framover vil få årlig lønnsøkelse som en ufør bare kan drømme om. 

Jeg forstår godt at det kan bli trangt. Vi må heller ikke glemme at en endring og omstilling av  økonomien er vanskelig. En lever som oftest etter hva en har å rutte med.

Anonymkode: 11301...e91

Skrevet

Har selv 25.000 i mndn og har 2 barn. Ingen luksus men det går 😊

Her sparer jeg mye penger på å handle en gang uken 😊 Før var det en post det gikk mest penger på, nå er den posten halvert. 

Anonymkode: 5d64d...e44

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2021 den 16.12):

Skjønner ikke at dette er lite? 🤔 Jeg har 4 tenåringsbarn, har jobbet 80% med lik lønn som deg i mange år, og boliglån der jeg betaler 12000 i mnd. I tillegg har vi 2 forholdsvis dyre biler og et studielån. Klart vi ikke kan flotte oss med dyre reiser med så mange barn. Men de går på aktiviteter, vi er medlem i treningssenter, og mye utgifter går med til hus, hage og vedlikehold. Men om du bare har 2 barn og en leilighet hørtes det helt overkommelig ut med 15000,- i mnd til mat og alle andre utgifter. Dessuten koster små barn myye midre enn store, er min erfaring 😃

Anonymkode: dddad...621

Hva skal du med to biler når du har tenåringsbarn? Og vis gjerne hvordan du forsørger fem personer inkludert utgifter til to biler og studielån, på 13 000 kroner i måneden.

Anonymkode: c37e7...ebb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2021 den 13.13):

Jeg har tjent godt i hele arbeidslivet mitt - er nå 43 år, nå er det desverre slik at det går mot aap for min del. Det vil si 66% av 6gb - det gir en ca utbetaling på 25 tusen... Har 2  barn,leilighet på 11tusen pr,mnd - forsikringer,strøm og det normale alle har pr. mnd + lån osv... Jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal få det til å gå opp. Ønsker konkrete seriøse tips og råd 🙂

Skjønner ikkje heilt poenget TS.    Forventer du at KG sine lesere skal kunne sette opp en prioriteringsliste utifra de tall som du her refferer til ?.   Det er idag omlag 1000.000 mennesker  i Norge som lever på ledighetstrygd, aap, uføretrygd, pensjoner. 

Skrevet
Skybe skrev (3 timer siden):

Skjønner ikkje heilt poenget TS.    Forventer du at KG sine lesere skal kunne sette opp en prioriteringsliste utifra de tall som du her refferer til ?.   Det er idag omlag 1000.000 mennesker  i Norge som lever på ledighetstrygd, aap, uføretrygd, pensjoner. 

Poenget var å få tips og støtte i en vanskelig situasjon. Men det tror jeg du egentlig forstod  og likevel valgte å sparke fra deg.

Skrevet

Samme problem her. Gått fra god lønn, men sa opp jobben fordi jeg fikk dårlig samvittighet ovenfor arbeidsgiver (ekstremt dumt) - og endte til slutt opp med 18 000 på aap. 

Har ett barn og delt omsorg. Går greit, men kan heller ikke unne meg noe luksus. Det jeg har av «luksus» er at jeg fremdeles klarer å betale for avdragene på boliglånet og kan sette av 1000 kroner til sammen i mnd på sparing til oss begge.

Heldigvis er barnet så gammelt at det ikke kommer utgifter på barnehage/sfo, men klær, mat og fritidsaktiviteter blir selvfølgelig en utgift.

Har gått greit under corona mtp at vi ikke bruker bilen noe særlig (den er nedbetalt). Og har lite i boliglån til å bo sentralt i Oslo i 3-roms. Betaler 10 000 i bolig som inkluderer renter, avdrag og fellesutgifter. 

Anonymkode: c8b5f...b0d

Skrevet
On 2/18/2021 at 1:13 PM, AnonymBruker said:

Jeg har tjent godt i hele arbeidslivet mitt - er nå 43 år, nå er det desverre slik at det går mot aap for min del. Det vil si 66% av 6gb - det gir en ca utbetaling på 25 tusen... Har 2  barn,leilighet på 11tusen pr,mnd - forsikringer,strøm og det normale alle har pr. mnd + lån osv... Jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal få det til å gå opp. Ønsker konkrete seriøse tips og råd 🙂

Har du ingen ordninger via arbeidsgiver du ikke vet om som kan gi deg litt ekstra? Har du f.eks jobbet noe i offentlug sektor?

Anonymkode: bdb40...7e7

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Poenget var å få tips og støtte i en vanskelig situasjon. Men det tror jeg du egentlig forstod  og likevel valgte å sparke fra deg.

Du er nok desv. i selskap med mange andre som ikkje har  tatt  høgde for at ein  kan bli arbeidsledige, syk  eller andre uforutsette ting kan skje.   Nå er eg  blitt såpass gammel at eg har opplevd mange oppturer / nedturer  (nedgangstider / oppgangstider) og like sikkert som Julen kommer hvert år så igjenntar historien med jevne mellomrom.   All ærfaring viser at det er lettere å omstille seg økonomisk  oppover en nedover.     Når den økonomiske livreimen  strammes inn  så møter mange på økonomiske utfordringer i forhold til prioriteringer som de ikkje heilt takler.   

Dersom du har tjent godt "før" så kan ein her reise spørsmål hvorfor di ikkje har lagt deg opp en buffert til du evntl. kan nytte til du entl, kommer deg tilbake i jobb. ?   

Du har havnet på AAP, og det er  vel oftast  bare 2 veier utav AAP.     Den ene veier er tilbakeføring i arbeidslivet, og den andre veien er uførhet.   Ettersom du har mistet  din inntekt  må du som mange andre belage deg på en økonomisk omstilling dersom du ikkje kommer deg tilbake i jobb.   

Årsaken til at du er komt på AAP sier du ingenting om ettersom det er personlige opplysninger som du bør holde for deg selv.    Er  det snakk om yrkesskade så kan du kanskje ha rett  på  eit forsikringsoppgj. fra arbeidsgiver.   o.s.v.  

Endret av Skybe
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skybe skrev (7 minutter siden):

Du er nok desv. i selskap med mange andre som ikkje har  tatt  høgde for at ein  kan bli arbeidsledige, syk  eller andre uforutsette ting kan skje.   Nå er eg  blitt såpass gammel at eg har opplevd mange oppturer / nedturer  (nedgangstider / oppgangstider) og like sikkert som Julen kommer hvert år så igjenntar historien med jevne mellomrom. 

Du har havnet på AAP, og det er  vel oftast  bare 2 veier utav AAP.     Den ene veier er tilbakeføring i arbeidslivet, og den andre veien er uførhet.   Ettersom du har mistet  din inntekt  må du som mange andre belage deg på en økonomisk omstilling dersom du ikkje kommer deg tilbake i jobb.   

Årsaken til at du er komt på AAP sier du ingenting om ettersom det er personlige opplysninger som du bør holde for deg selv.    Er  det snakk om yrkesskade så kan du kanskje ha rett  på  eit forsikringsoppgj. fra arbeidsgiver.   o.s.v.  

Jeg er ikke TS. Jeg svarte deg fordi jeg syntes du var ganske så nedlatende i ditt svar til en person som spurte om hjelp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke TS. Jeg svarte deg fordi jeg syntes du var ganske så nedlatende i ditt svar til en person som spurte om hjelp.

Og hvilken hjelp har du da bidratt med ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...