AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #41 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har tjent godt i hele arbeidslivet mitt - er nå 43 år, nå er det desverre slik at det går mot aap for min del. Det vil si 66% av 6gb - det gir en ca utbetaling på 25 tusen... Har 2 barn,leilighet på 11tusen pr,mnd - forsikringer,strøm og det normale alle har pr. mnd + lån osv... Jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal få det til å gå opp. Ønsker konkrete seriøse tips og råd 🙂 Anonymkode: 78fd8...cab Var i samme situasjon som deg, men fikk bare 11000 utbetalt med forsørgeransvar. Først gikk det til h.., men etterhvert lærte jeg meg å leve billig. Vi kom oss gjennom det, og det vil du også gjøre med over dobbelt så mye Anonymkode: dd81b...bc5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #42 Skrevet 18. februar 2021 Skjønner ikke at dette er lite? 🤔 Jeg har 4 tenåringsbarn, har jobbet 80% med lik lønn som deg i mange år, og boliglån der jeg betaler 12000 i mnd. I tillegg har vi 2 forholdsvis dyre biler og et studielån. Klart vi ikke kan flotte oss med dyre reiser med så mange barn. Men de går på aktiviteter, vi er medlem i treningssenter, og mye utgifter går med til hus, hage og vedlikehold. Men om du bare har 2 barn og en leilighet hørtes det helt overkommelig ut med 15000,- i mnd til mat og alle andre utgifter. Dessuten koster små barn myye midre enn store, er min erfaring 😃 Anonymkode: dddad...621 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #43 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har tjent godt i hele arbeidslivet mitt - er nå 43 år, nå er det desverre slik at det går mot aap for min del. Det vil si 66% av 6gb - det gir en ca utbetaling på 25 tusen... Har 2 barn,leilighet på 11tusen pr,mnd - forsikringer,strøm og det normale alle har pr. mnd + lån osv... Jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal få det til å gå opp. Ønsker konkrete seriøse tips og råd 🙂 Anonymkode: 78fd8...cab Sjekk om du har forsikring som kan dekke å gi utbetaling når du går på AAP, arbeidsgiver, privat eller fagforening. Anonymkode: 74929...699
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #44 Skrevet 18. februar 2021 Hurra for de som faktisk klarer å svare på innlegget, og ikke komme med kommentarer som at TS er heldig og får mye utbetalt osv. ~~~~~~ Planlegging er det viktigste du kan gjøre om du føler at økonomien er stram. Er det for eksempel klær eller utstyr du vet dere kommer til å trenge så start tidlig med å se etter tilbud eller brukte ting til salgs. Reparer mest mulig i stedet for å kjøpe nytt. Kutt unødvendige innkjøp. Tenk gjennom om det er noe man faktisk trenger, eller har man bare lyst på. Følg med tilbudsavisene til matkjedene og planlegg måltidene ut i fra det som er på tilbud. Kjøp gjerne ekstra av noe når det er rimelig så lenge man får brukt det opp. Kast ikke mat, men finn en måte å bruk opp alt. Bruk rabattkort/ apper som Trumf og Æ. Det er gratis og man sparer noen kroner her og der. Handler du på nett så søk alltid etter rabattkoder. Anonymkode: c4df8...e5d 7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #45 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har tjent godt i hele arbeidslivet mitt - er nå 43 år, nå er det desverre slik at det går mot aap for min del. Det vil si 66% av 6gb - det gir en ca utbetaling på 25 tusen... Har 2 barn,leilighet på 11tusen pr,mnd - forsikringer,strøm og det normale alle har pr. mnd + lån osv... Jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal få det til å gå opp. Ønsker konkrete seriøse tips og råd 🙂 Anonymkode: 78fd8...cab Jeg har nettopp havnet i samme klemma som deg. Og jeg krisemaksimerte og hadde panikk lenge. Jeg gikk fra 800.000,- i bruttolønn i jobb til 400.000 på AAP. Sykt! Jeg hadde helt hetta! Trodde at både bilen og huset måtte selges. Til slutt satt jeg med ned og laget meg husholdningsbudsjett og regnskap. Altså, jeg nøye kalkulerte og budsjetterte hva pengene skulle gå til, ned til minste krone, 1 år fram i tid. Innenfor ALT fra husholdning, mat, alkohol, gaver, dyrehold, gebyrer osv osv. Så førte jeg regnskap på forbruket, og sammenlignet hele veien mot budsjettet. Det var om å gjøre å holde budsjettet, eventuelt slå budsjettet. Dette skapte meg enorm ro i hverdagen. Fikk stålkontroll. Og når jeg f.eks måtte fare å tanke diesel på bilen til 800,- så fikk jeg ikke dårlig samvittighet. Fordi dette hadde jeg jo budsjettert inn fra før av, og var derfor en forventet post, hvor resultatet er innbankt i regnskapet uansett. Nå kan jeg fort kjøpe meg et fint klesplagg til 800,- kr, fordi jeg har innimellom budsjettert klesforbruk i budsjettet. Jeg vet at utgiftene kommer, og kan derfor tillate meg å bruke. Hvis jeg ønsker å spare enda mer, så lar jeg jo bare være, og nyter synet av at jeg "slo" budsjettet enda en gang. Samtidig begynte jeg å ta imot kvitteringer når jeg handlet, og startet med ukeshandling. Så førte jeg matregnskap slik at jeg fikk overblikk over hvor pengene gikk. Jeg logget ALT av matvarer, uke for uke og måned for måned. Dette skapte en enorm bevissthet rundt priser på matvarer opp mot hverandre, og ikke minst så visste jeg til enhver til hva jeg skulle handle og ikke handle. Spontankjøp ble fraværende. Jeg reduserte matbudsjettet mitt fra 6000 i mnd til 3600 i mnd. Handler også mye tilbudsvarer og varer som er nedsatt. Dette er faktisk noe av det beste jeg har gjort økonomisk noensinne. Samtidig tok jeg meg en stor runde på alle andre utgifter. Budsjettet og regnskapet mitt sørger for bevissthet rundt ALT. Jeg prutet på forsikring og boligrente, byttet mobilabonnement, kuttet flere andre abonnement, skiftet strømleverandør, skiftet internettleverandør og begynte å streame istedenfor linær-tv... ja alt ble forandret. Det handlet om å få ALT billigst mulig. Omså det var snakk om 50-lapper pr. post. En 50-lapp her og en der ble fort 1000 kr i reduserte FASTE utgifter i måneden. Så nå sitter jeg her da, med 25.000,- utbetalt i måneden istedenfor min faste lønn på 46.000,- i måneden. Jeg sparer penger enn aldri før. Selv om lønnen min er halvert, så er forbruket kanskje bare 1/4 av tidligere forbruk. I 2020 hadde jeg et spart kontantoverskudd på nesten 100.000,- selv om jeg går på AAP, og selv om jeg fortsatt bor der jeg bor og har den bilen jeg har. Så! Budsjett, regnskap, matvareregnskap, ukeshandling og tilbudshandling, en bevissthet rundt forbruk og sparing, pruting på alt av utgifter og en "kjip" utgave av deg selv, så finner du en sport i dette. Som skaper mestring og gode følelser, tross dårlig lønn. Det går bare godt, men du må snu hver en krone! Tenk om jeg hadde gjort dette for f.eks 10-15 år siden. Jeg hadde vært mangemillionær nå. Anonymkode: a4825...5c9 11
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #46 Skrevet 18. februar 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hurra for de som faktisk klarer å svare på innlegget, og ikke komme med kommentarer som at TS er heldig og får mye utbetalt osv. ~~~~~~ Planlegging er det viktigste du kan gjøre om du føler at økonomien er stram. Er det for eksempel klær eller utstyr du vet dere kommer til å trenge så start tidlig med å se etter tilbud eller brukte ting til salgs. Reparer mest mulig i stedet for å kjøpe nytt. Kutt unødvendige innkjøp. Tenk gjennom om det er noe man faktisk trenger, eller har man bare lyst på. Følg med tilbudsavisene til matkjedene og planlegg måltidene ut i fra det som er på tilbud. Kjøp gjerne ekstra av noe når det er rimelig så lenge man får brukt det opp. Kast ikke mat, men finn en måte å bruk opp alt. Bruk rabattkort/ apper som Trumf og Æ. Det er gratis og man sparer noen kroner her og der. Handler du på nett så søk alltid etter rabattkoder. Anonymkode: c4df8...e5d Godt du husket dette med Trumf! Det bruker jeg, men glemte helt å nevne det Jeg bruker coop og Trumf, men man får mye mer tilbake ved å handle mat med Trumf enn coop, pluss at man står friere til å hente ut det man har spart på Trumf. Det er også flere butikker den kan brukes i, som Meny bla. Shoppestopp i noen måneder kan også være en fin utfordring til seg selv mens man venner seg til en ny hverdag og ny økonmi. Og om du ikke allerede har laget deg flere kontoer i banken til faste utgifter, buffer, vedlikehold, reiser, gaver osv kan du gjøre det nå. Da kan du ha kun matpenger på minibankkortet du bruker til å handle mat, og overføre penger fra en av bufferne når du skal handle klær og julegaver til barna. Man glemmer lett at man har penger på disse kontoene når man ikke ser det på hovedkontoen. finn ut hvor mye er faste utgifter pr år, del på 12 og overfør fast sum til faste utgifter konto først. Deretter bestemmer du deg for hvor mye du vil spare hver mnd til de andre bufferne. Og skulle det oppstå krise, da har du mulighet til å låne penger av deg selv fra egne kontoer, og som du begynner å tilbakebetale straks du har anledning til det igjen. Anonymkode: 4b2dd...c53 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #47 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tviler også på at det er så enkelt som mange antyder her inne men noen er sikkert veldig dyktig slik. Jeg har tatt en runde med forsikring nylig å fikk den ned til 1450 samlet for alle- innbo-reise-bil-ungdom-arbeidsledighetsforsikring- god dekning på alle. Jeg er litt avhengig av bil men kan redusere bruken en del så må lage budsjett på bom+drivstoff Kan kutte tv og evt bare bruke cromecast? Lån er ca 1900 * studielån* ingen flere avdrag igjen. Anonymkode: 78fd8...cab Hvis det er den gamle tv-lisensen du tenker på, så betaler vi ingen separat tv-lisensregning lenger. Det trekkes et beløp via skatteseddelen på alle nå. Uansett om du har tv eller ei. Anonymkode: 690e3...af0 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #48 Skrevet 18. februar 2021 Det fins noe som heter SIFO-satser, og det er hva man skal klare seg på til diverse forbruk når utgifter til bolig er betalt. satsene varierer etter om man er alene eller flere i husholdningen, det tas også hensyn til alder på barn. Nedbetaling på lån/gjeld skal tilpasses disse satsene, slik at man ikke har for store avdrag i forhold til inntekt og utgifter. Så her kan du muligens få endret avdragene, slik at de er tilpasset din nye inntekt. Her er forresten noen tips om budsjett, og kalkulator som du kan bruke for å regne ut hva du og barna har krav på å ha i livsopphold pr. måned. https://www.smartepenger.no/okonomisk-styring/304-forbruksutgifter Ellers finnes det mange gode sparetips på nett. Generelle råd er å prioritere, å unngå alle "tullekjøp", handle på tilbud - handle stort om du kan, og frys ned ferskvarer - kjøpe vinterklær når de er på salg utpå vårparten, og sommerklær på salg om høsten. Sjekk finn.no for billige og gratis ting, sett av penger om det er noe ekstra(f.eks. i juni og desember). Anonymkode: 3d7ff...40e
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #49 Skrevet 18. februar 2021 Kom på en ting til: sjekk at du betaler riktig beløp i skatt. Det siste du trenger med begrenset økonomi er en baksmell. Anonymkode: 3d7ff...40e
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #50 Skrevet 18. februar 2021 Hei ts Dette ordner seg. Vi er vant til å leve billig og jeg anbefaler deg å handle klær og hygieneartikler på nett Følg med på salg osv. Man må også prioritere fritidsaktiviteter. En fritidsaktivitet per barn. Mye mat er mye billigere fra bunnen Anonymkode: 54a9a...055 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #51 Skrevet 18. februar 2021 Hei igjen og tusen takk for mange gode konkrete råd/tips og svar,setter stor pris på de Som noen nevnte vedr omskolering så er ikke det et alternativ da det er min helse som er årsak til aap- jobben trives jeg i 🙂 Jeg har tatt en runde med forsikring selskapet ,fast kunde i mange år så har god dekning til rimelig pris. Og jeg har ordnet meg tibber idag etter tips 👍 Jeg skal sette meg ned i helgen for å lage meg et budsjett . Jeg har buffer konto- regningskonto og sparekonto til barna (de er 15&16 år foresten) Men takk til anonym over her som kom med tips om flere kontoer til ulike formål- det skal jeg så absolutt ordne meg. Det er ikke slik at jeg eller vi har koset oss i luxus selv med stabil og god inntekt men som noen her sier så vil det uansett bli stor omveltning for oss spes meg som ene forsørger- jeg har barnebidrag - der har jeg delt beløpet i 2. En del til sparing og andre del til lommepenger for de,dette må jeg se nærmere på tenker jeg. Mulig jeg krisemaksimerer som noen sier men for meg føles det litt vanskelig. Vi skal komme oss igjennom dette 🙂 Anonymkode: 78fd8...cab 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #52 Skrevet 18. februar 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Hei igjen og tusen takk for mange gode konkrete råd/tips og svar,setter stor pris på de Som noen nevnte vedr omskolering så er ikke det et alternativ da det er min helse som er årsak til aap- jobben trives jeg i 🙂 Jeg har tatt en runde med forsikring selskapet ,fast kunde i mange år så har god dekning til rimelig pris. Og jeg har ordnet meg tibber idag etter tips 👍 Jeg skal sette meg ned i helgen for å lage meg et budsjett . Jeg har buffer konto- regningskonto og sparekonto til barna (de er 15&16 år foresten) Men takk til anonym over her som kom med tips om flere kontoer til ulike formål- det skal jeg så absolutt ordne meg. Det er ikke slik at jeg eller vi har koset oss i luxus selv med stabil og god inntekt men som noen her sier så vil det uansett bli stor omveltning for oss spes meg som ene forsørger- jeg har barnebidrag - der har jeg delt beløpet i 2. En del til sparing og andre del til lommepenger for de,dette må jeg se nærmere på tenker jeg. Mulig jeg krisemaksimerer som noen sier men for meg føles det litt vanskelig. Vi skal komme oss igjennom dette 🙂 Anonymkode: 78fd8...cab Den krisemaksimerings-følelsen er helt normal. De aller fleste kjenner på den til de bestemmer seg for å få oversikt, sjekke mulighetene og finne ut en konkret plan. Du er jo allerede på godt vei bare ved å søke etter tips og råd her. Det er ikke alle som innrømmer at de trenger input og hjelp, om enn kun på kg. Anonymkode: 4b2dd...c53
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #53 Skrevet 18. februar 2021 Kjøp hus utenfor byer. Vi har hus til 1,5 mill litt landlig men bare 5 min unna butikker med bil, rett ved en badestrand, og vi betaler 5000 i måneden. Livet ble forenklet fra å gå over til å kjøpe. Det kan komme andre utgifter ved hus men for vår del har det ikke vært uoverkommelige dyre sideutgifter. Varmtvannstanken og varmepumpa røyk på dag 3-5 i huset etter innflytting, men tok på ekstra lån på huset til buffer. Anonymkode: b6cc5...621
Miah Skrevet 18. februar 2021 #54 Skrevet 18. februar 2021 Dersom du ønsker det TS så kan du også legge ut budsjettet ditt her når du får laget det, så får du kanskje noen flere gode innspill. Det er helt klart en stor omveltning, men kommer nok til å ordne seg.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #55 Skrevet 18. februar 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Skjønner ikke at dette er lite? 🤔 Jeg har 4 tenåringsbarn, har jobbet 80% med lik lønn som deg i mange år, og boliglån der jeg betaler 12000 i mnd. I tillegg har vi 2 forholdsvis dyre biler og et studielån. Klart vi ikke kan flotte oss med dyre reiser med så mange barn. Men de går på aktiviteter, vi er medlem i treningssenter, og mye utgifter går med til hus, hage og vedlikehold. Men om du bare har 2 barn og en leilighet hørtes det helt overkommelig ut med 15000,- i mnd til mat og alle andre utgifter. Dessuten koster små barn myye midre enn store, er min erfaring 😃 Anonymkode: dddad...621 Du har to biler, og bor alene? Eller kjører ett av barna dine den andre bilen? Anonymkode: c2c5c...36a 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #56 Skrevet 18. februar 2021 Just now, AnonymBruker said: Du har to biler, og bor alene? Eller kjører ett av barna dine den andre bilen? Anonymkode: c2c5c...36a Mente selvsagt "bor alene med barna dine", altså som eneste forelder. Anonymkode: c2c5c...36a
Eneri Skrevet 18. februar 2021 #57 Skrevet 18. februar 2021 Du har fått mange gode tips allerede. Har bare etpar ting til jeg kommer på. Når du får 'fri' hver dag, kan du lettere stikke innom matbutikker på tidspunkter der er fyller opp halvprisdisken. Du vil også få mer tid til å bake selv/lage mat fra bunnen. Selvsagt under forutsetning om at helsa di tilsier at du klarer det! Så kan du ønske gavekort i jule-og bursdagsgave på bestemte butikker. Si at du trenger nye vintersko, så ønsker du gavekort på skobutikk. Eller andre nødvendige ting du sparer til. Gjelder både i gaveønske for deg selv og til ungene. Hvis bilen ikke lengre skal brukes til og fra jobb hver dag, så kan du kanskje få satt ned antall kjørekilometer pr år på forsikringa? Et siste råd: hold god orden og oversikt over alt du eier og har i boder, skap, skuffer. Da unngår du å kjøpe ting du allerede har fordi du har glemt av at tingen lå innerst i boden. Ungene er så store at de kan bli opplyst om ny økonomisk virkelighet. Tror du klarer dette helt fint 😊 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #58 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei, det har man ikke. Jeg er selv også medlem i KLP. Har derfor selv vært så lur at jeg har tegnet meg uførforsikring, slik at jeg ikke vil gå ned i inntekt om jeg havner på AAP eller blir ufør. Anonymkode: caa0a...77b Du er kanskje ikke klar over at noen får diagnoser som barn/ungdommer? Da hjelper det lite med uføreforsikring... Jeg er dessverre ikke like lur som deg, jeg har hatt ryggproblemer siden jeg var 16... Men ble ikke 50% ufør før jeg var nesten femti. Pga ryggen. Hvor mye tror du jeg hadde fått utbetalt på en uføreforsikring? Anonymkode: 7e396...0f5 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #59 Skrevet 18. februar 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har tjent godt i hele arbeidslivet mitt - er nå 43 år, nå er det desverre slik at det går mot aap for min del. Det vil si 66% av 6gb - det gir en ca utbetaling på 25 tusen... Har 2 barn,leilighet på 11tusen pr,mnd - forsikringer,strøm og det normale alle har pr. mnd + lån osv... Jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal få det til å gå opp. Ønsker konkrete seriøse tips og råd 🙂 Anonymkode: 78fd8...cab "11tusen pr,mnd" Flytte til noe billigere? "Tvangsflytting" er helt pyton, det vet jeg, men du kan spare på det. Anonymkode: 37dbe...a3d
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #60 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): "11tusen pr,mnd" Flytte til noe billigere? "Tvangsflytting" er helt pyton, det vet jeg, men du kan spare på det. Anonymkode: 37dbe...a3d Jeg kunne gjerne flyttet om vi hadde funnet oss en rimeligere leilighet/hus i området vårt, jeg kan såklart flytte oss til en annen bydel men da må jeg rive opp barna fra skole og omgangskrets og det er ikke ønskelig. Har et barn med litt utfordringer så belastningen med opprivning ved flytting vil bli svært tung. Jeg ser det var en her som nevnte at jeg kunne poste budsjettet mitt når det var ferdig laget,det kan jeg gjerne gjøre slik at jeg får flere øyne og hoder med meg underveis 🙂 Jeg kjøpte meg en slik tavle man skriver på ( kommer ikke på navnet) der tenkte jeg å skrive opp handleliste/mangler osv -tenker jeg kan hente inn mye ved å være bevist på dagligvarer,husartikler m.m 🙂- jeg bruker alltid mandager til ukes handel så nå får jeg prøve meg snart;) Dere gir meg motivasjon til å se lysere på situasjonen, takk ❤ Anonymkode: 78fd8...cab 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå