AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #21 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette er jo mer enn mange høyt utdannede får i lønn, så du klarer deg nok hvis du er sparsom, men det er kanskje lite når man har barn? Anonymkode: 40b1f...24b Hadde jeg vært helt alene hadde jeg klart meg helt fint 🙂 Anonymkode: 78fd8...cab
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #22 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg havnet på AAP i fjor. Har ca. 20 000 kr utbetalt, og 11 000 kr i boliglån og fellesutgifter. Ingen barn. Utfordringene er at jeg har ca. 4500 kr i utgifter i helseutgifter i måneden som jeg ikke får dekket av forsikringer, HELFO eller noe annet sted. Dermed sitter jeg igjen med ca. 4500 kr i måneden til mat, strøm, regninger, klær, helse, reiseutgifter, etc. Synes egentlig at jeg lever godt på den summen. Du har fått gode råd, her. Jeg har gjort det meste av det du har fått tips om, og synes at jeg klarer meg greit. Var økonomisk anlagt før jeg havnet på AAP, men det finnes alltids utgifter som kan reduseres eller kuttes. Kanskje kan dere f.eks. kutte litt i mat- og klesutgifter for å unngå å kutte i utgifter til f.eks. fritidsaktiviteter? Hovedspørsmålet for din del blir vel hvorvidt du skal skjerme barna eller gjøre en forventningsavklaring med dem. Det kommer vel litt an på hvor gamle de er. Anonymkode: aae84...d47 Kan legge til at jeg også hadde uføreforsikring, slik som du, men at den hadde en unntakshjemmel for den helsetilstanden som har gjort meg syk. Det er fryktelig irriterende når man har betalt for den forsikringen i alle år... Og da jeg opprettet en lignende tråd her på KG om hvordan man best kunne få pengene til å strekke til på AAP fikk jeg masse kommentarer på hvor «dum» jeg var som ikke hadde uføreforsikring. Noen av oss er bare litt ekstra uheldige. 🙄 Så i tilfelle du får masse moraliserende kommentarer her etterhvert, har jeg lyst til å si; dette er fordømt uflaks, og at det er kjipt at økonomi blir en ekstrabelastning når man er syk. Men jeg har troa på at du klarer det! 💪 Etter en kritisk gjennomgang av min økonomi synes jeg at jeg lever et helt greit liv. Anonymkode: aae84...d47 8
Kristin70 Skrevet 18. februar 2021 #23 Skrevet 18. februar 2021 Det første du må gjøre er å få en oversikt over hva du bruker penger på i dag slik at du kan prioritere, da blir det også lettere å se hvilke av disse kostnadene du enklest kan kutte. Hvor gamle er barna dine? Tenåringer kan være ganske dyre og jeg forstår at det er kjipt å gå ned i levestandard. Det er forskjell på å "klare seg" og å leve et komfortabelt liv. 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #24 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du er heldig, jeg er ufør og lever på 14 utbetalt i mnd. Har ikke råd til å leie leilighet engang. Anonymkode: 0df9a...7b3 Det er kjipt, men dette trenger jo ikke å bli noen konkurranse om hvem som har det verst... For TS blir dette en omstilling, og hun har to barn å ta hensyn til. 🙂 Anonymkode: aae84...d47 14
Dillan Skrevet 18. februar 2021 #25 Skrevet 18. februar 2021 Helt konkrete tips er selvfølgelig å få oversikt over hva du bruker penger på. Ukeshandling av mat, hvor du lager handleliste og kun kjøper det som står på lista. Og gå for all del aldri sulten på butikken, da er det lett å kjøpe mye ekstra. Kanskje finne rimelige retter dere kan prøve? Dersom du har bil lønner det seg å betale ved pumpa dersom du lar deg friste av kioskvarer. Vær ærlig med barna når det gjelder penger, og handle brukt der det er mulig (det er jo trendy og klimavennlig i tillegg). Ofte kan man finne "bomkjøp", knapt prøvd men mye billigere enn ny. Lykke til og håper det blir enklere enn du frykter! 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #26 Skrevet 18. februar 2021 Lever på 19 000,- mnd (full jobb og utdannelse 1 barn) Selg og kjøp billigere bolig, selg og kjøp billigere bil, kutt ned på luksusting som frisørtimer, ferier, hobbier eller resturrantbesøk. Gå igjennom forsikringene dine og finn billigere alternativer, ukeshandle, si opp abbonementer på Netflix, Viaplay etc kjøp klær og leker til barn brukt, selg ting og klær du ikke bruker. 25 000,- mnd er mye penger. Hadde jeg fått de 6000,- ekstra utbetalt hadde det gitt meg en økonomisk trygghet jeg aldri har følt på før. Du har ikke sjans til å omskolere deg å jobbe som noe annet? Anonymkode: 53d37...b9f 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #27 Skrevet 18. februar 2021 Vi er to «gjerrige» voksne (og en baby), som lever for 24.000 pr mnd (+ lommepenger, som vi enkelt kunne kuttet). Nå vet jeg eldre barn er dyrere altså. Men her er mine tips: - ukeshandling, og vi kaster aldri mat - sjekk alt av faste abonnenter, vi har f.eks kun en streaming tjeneste av gangen - gå gjennom forsikringer og den type ting - Excel ark med budget og regnskap - tenk «hva gir meg verdi» når du handler, endre fokus på det med penger - ferie reiser vi ikke på, men vet det er viktig for mange. Men se om det ikke finnes billigere alternativ (når man kan pga corona) Anonymkode: 0ecfc...f87 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #28 Skrevet 18. februar 2021 Jeg har utbetalt 22.500kr og er aleine med et barn. Anonymkode: 6a382...695 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #29 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er heldig, jeg er ufør og lever på 14 utbetalt i mnd. Har ikke råd til å leie leilighet engang. Anonymkode: 0df9a...7b3 For en usmakelig kommentar. Jeg er også ufør med mindre inn enn Ts,men å si at noen som er syke og har fått liver sitt snudd på hodet hadde aldri falt meg inn Anonymkode: dc703...b2e 11
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #30 Skrevet 18. februar 2021 Fatter ikke hvordan folk kan klage over sånne summer. Jeg får utbetalt under 17000, og skulle gjort mye for å få mer. Anonymkode: f4957...d5a 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #31 Skrevet 18. februar 2021 Jeg jobber 100% og har bachelor og får 23 000 utbetalt. Tørr ikke å få barn før jeg er minst 30 for å ha sikret meg og familien økonomisk. Blir maks 2 barn selv om jeg tror jeg vil ha 3, har ikke råd til flere. Så du klarer deg på 25000 om du vil, men du må kanskje velge billigere råvarer. Anonymkode: 2d2be...124 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #32 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Lever på 19 000,- mnd (full jobb og utdannelse 1 barn) Selg og kjøp billigere bolig, selg og kjøp billigere bil, kutt ned på luksusting som frisørtimer, ferier, hobbier eller resturrantbesøk. Gå igjennom forsikringene dine og finn billigere alternativer, ukeshandle, si opp abbonementer på Netflix, Viaplay etc kjøp klær og leker til barn brukt, selg ting og klær du ikke bruker. 25 000,- mnd er mye penger. Hadde jeg fått de 6000,- ekstra utbetalt hadde det gitt meg en økonomisk trygghet jeg aldri har følt på før. Du har ikke sjans til å omskolere deg å jobbe som noe annet? Anonymkode: 53d37...b9f Nr 1: Det er forskjell på 1 barn og 2 barn. Nr 2: Ta har vært vandt med mere og kan da ikke sammenlignes med deg som er vandt med å leve sparsomt. Nr 3: Når Ts skriver at det går mot aap så forstår man jo at det handler om sykdom og da er ikke omskolering det man starter med aller først Anonymkode: dc703...b2e 7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #33 Skrevet 18. februar 2021 Jeg jobber 100 prosent, har en mastergrad og tjener kun 5000kr mer. Det var en god utbetaling det. Anonymkode: b0df3...2b5 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #34 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nr 1: Det er forskjell på 1 barn og 2 barn. Nr 2: Ta har vært vandt med mere og kan da ikke sammenlignes med deg som er vandt med å leve sparsomt. Nr 3: Når Ts skriver at det går mot aap så forstår man jo at det handler om sykdom og da er ikke omskolering det man starter med aller først Anonymkode: dc703...b2e Surtruse i dag? Jeg kom med tips til TS. Fra en som er vant med å leve sparsommelig til en som nå må begynne. Ts sier ingenting om alderen til barna feks. Større barn kan hjelpe til med en helgajobb. Mange som har blitt syke og omskolert seg til andre typer jobber så syntes ikke det var ett dumt forslag.. Anonymkode: 53d37...b9f 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #35 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden):Nr 1: Det er forskjell på 1 barn og 2 barn. Nr 2: Ta har vært vandt med mere og kan da ikke sammenlignes med deg som er vandt med å leve sparsomt. Nr 3: Når Ts skriver at det går mot aap så forstår man jo at det handler om sykdom og da er ikke omskolering det man starter med aller først Anonymkode: dc703...b2e Det er jo derfor jeg forklarer hvordan vi lever. Om TS ikke endrer vanene sine så går hun jo konk. Enkelt å greit. Vi er mange som lever på godt under 26 000,- mnd. Til og med folk som har TRE barn! Og det går an. Men man kan ikke leve som om man har utbetalt 50 000,- Kom med noe konstruktivt for å hjelpe TS sjøl i stede for å være surtruse til andre som prøver å hjelpe Anonymkode: 53d37...b9f 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #36 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Surtruse i dag? Jeg kom med tips til TS. Fra en som er vant med å leve sparsommelig til en som nå må begynne. Ts sier ingenting om alderen til barna feks. Større barn kan hjelpe til med en helgajobb. Mange som har blitt syke og omskolert seg til andre typer jobber så syntes ikke det var ett dumt forslag.. Anonymkode: 53d37...b9f Du kunne kommet med råd uten å slenge på en kommentar om hva det hadde gjort med deg om du hadde hatt så mye. Jeg har mindre enn deg,men har fortsatt sympati med Ts. Ja man kan omskolere seg,men det er ikke det første man gjør når man havner på aap Anonymkode: dc703...b2e 6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #37 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du er medlem i KLP tror jeg de har noe som heter uførepensjon. Sjekk ut det. Anonymkode: 999cc...2e9 Nei, det har man ikke. Jeg er selv også medlem i KLP. Har derfor selv vært så lur at jeg har tegnet meg uførforsikring, slik at jeg ikke vil gå ned i inntekt om jeg havner på AAP eller blir ufør. Anonymkode: caa0a...77b
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #38 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Nr 1: Det er forskjell på 1 barn og 2 barn. Nr 2: Ta har vært vandt med mere og kan da ikke sammenlignes med deg som er vandt med å leve sparsomt. Nr 3: Når Ts skriver at det går mot aap så forstår man jo at det handler om sykdom og da er ikke omskolering det man starter med aller først Anonymkode: dc703...b2e Det heter ikke vandt. Men vant. Værsågod. Ellers enig med deg. Anonymkode: 45ceb...72a 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #39 Skrevet 18. februar 2021 Gjelder å være streng med økonomi. Sette budsjett! Ukeshandling er en bra ting. Nå vet ikke jeg hvor store barna dine er men så fort de er 16 år så må de ut i jobb og betale litt hjemme. Anonymkode: cb5a8...4c0
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #40 Skrevet 18. februar 2021 For å få mest mulig oversikt og se hva og hvor du kan endre noe er det best å skrive alt ned på papir slik at du får et oversiktlig ca regnskap over ut og inn av penger. Til å begynne med kan det føles veldig kjipt og rart å si nei til seg selv på mye man var vant med tidligere. Ofte kan man spare flere hundre på å droppe å kjøpe kaffe, boller eller hva det er man bruker småpenger på. Sjekk om du kan klare deg med billigere varianter av enkelte produkter av alt du trenger av mat og annet. Da jeg var på AAP fantes det en mulighet til å søke noe ekstra penger 2 ganger i året, i juli og i desember, for mat, klær og julegaver til barna og klær/mat til seg selv. Vet ikke om dette fortsatt finnes? Men det er litt ekstra hjelp da. Om du ser deg nødt til å flytte er det mulig at du må vurdere å sove i stua bak et forheng mens barna får soverommene (etter kjønn og alder) eller deler ett soverom mens du fortsatt har stua. Jeg hadde kun 8000 pr mnd under AAP, og 2 barn. Det var ikke noe særlig å rutte med, men vi klarte oss. Går du derfor igjennom hver minste utgift du har hatt og kan se hva du kan kutte ned på, tror jeg at du vil klare deg helt fint. Lykke til! Anonymkode: 4b2dd...c53 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå