AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #1 Skrevet 18. februar 2021 Jeg har tjent godt i hele arbeidslivet mitt - er nå 43 år, nå er det desverre slik at det går mot aap for min del. Det vil si 66% av 6gb - det gir en ca utbetaling på 25 tusen... Har 2 barn,leilighet på 11tusen pr,mnd - forsikringer,strøm og det normale alle har pr. mnd + lån osv... Jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal få det til å gå opp. Ønsker konkrete seriøse tips og råd 🙂 Anonymkode: 78fd8...cab
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #2 Skrevet 18. februar 2021 Jeg synes det høres ganske mye ut. Dere må belage dere på færre fritidsaktiviteter, ferieturer og idrettsutstyr osv. Hva slags lån har du og hvor mye går dit? Anonymkode: 19bb2...91c 21
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #3 Skrevet 18. februar 2021 Med barn og mye økonomisk ansvar er det lite. Jada, her inne klarer visst folk å overleve på 400 i måneden til mat.... særlig! Hva kan du kutte ned på? Billigere mobilabo., gå igjennom og forhandle pris / bytte til rimeligere forsikringer, handle smartere, bil? selge bil? Er det mulig? Anonymkode: 7fd62...435 7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #4 Skrevet 18. februar 2021 Du må rett og slett kutte ned på unødvendige ting. Dette er ikke en veldig dårlig mnd inntekt. Anonymkode: 15740...a4c 24
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #5 Skrevet 18. februar 2021 Hvis du har tjent godt hele arbeidslivet har du vel tilnærmet nedbetalt bolig og penger spart opp som kan hjelpe deg i denne situasjonen? Anonymkode: b3f47...ba5 22
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #6 Skrevet 18. februar 2021 Se deg om etter billigere bolig, kvitt deg med det du kan av lån, kutt absolutt alt unødvendig og sjekk om du har f.eks uføreforsikring via jobb. Lag deg en oversikt over alle inntekter og utgifter, og spar der du kan. Begynn allerede i dag å leve som du kun har aap utbetalt, slik at du gir deg selv litt tid til å tilpasse deg den nye situasjonen. Anonymkode: 88da5...682 9
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #7 Skrevet 18. februar 2021 Jeg har to barn og levde lenge på under 25.000. Det gikk greit, men klart man må prioritere Anonymkode: ce0a1...e05 7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #8 Skrevet 18. februar 2021 Jeg tviler også på at det er så enkelt som mange antyder her inne men noen er sikkert veldig dyktig slik. Jeg har tatt en runde med forsikring nylig å fikk den ned til 1450 samlet for alle- innbo-reise-bil-ungdom-arbeidsledighetsforsikring- god dekning på alle. Jeg er litt avhengig av bil men kan redusere bruken en del så må lage budsjett på bom+drivstoff Kan kutte tv og evt bare bruke cromecast? Lån er ca 1900 * studielån* ingen flere avdrag igjen. Anonymkode: 78fd8...cab 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #9 Skrevet 18. februar 2021 det er fullt mulig, du må bare gå ned i levestandard og kutte ned på ting. Ikke fritidsaktiviteter som koster penger, ikke shopping, billige matmerker (spis rester, ikke godis, brus, alkohol, snacks), ikke dyre innkjøp, bruk mer kollektivt/gå mer istedet for bil. Og er ngene over 16 bør de jobbe aktivt med å finne seg deltidsjobb, sminke og nye klær som ikke er strengt nødvendige, morroting etc kan de betale for selv, viktig for unge å lære å sette pris på penger og arbeid i ung alder uansett. Anonymkode: 93053...25e 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #10 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis du har tjent godt hele arbeidslivet har du vel tilnærmet nedbetalt bolig og penger spart opp som kan hjelpe deg i denne situasjonen? Anonymkode: b3f47...ba5 Ikke så rosenrødt desverre, men ja har buffer men ønsker jo såklart å få det til å gå rundt selvom. Anonymkode: 78fd8...cab 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #11 Skrevet 18. februar 2021 Jeg jobber 80% som sykepleier, har to barn og har utbetalt rett under 25000 hver måned. Mannen min må betale endel ekstra for at det skal gå rundt, men du er kanskje alene? Jeg har måttet kutte ut luksus som frisør, shopping av alle unødvendige ting, ferieturer annet enn hytteturer på hytta som foreldrene mine eier, restaurantbesøk og kinobesøk. Rett og slett leve så billig som mulig og gjøre minst mulig av fritids og fornøyelsesaktiviteter. Anonymkode: b6c73...024
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #12 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Se deg om etter billigere bolig, kvitt deg med det du kan av lån, kutt absolutt alt unødvendig og sjekk om du har f.eks uføreforsikring via jobb. Lag deg en oversikt over alle inntekter og utgifter, og spar der du kan. Begynn allerede i dag å leve som du kun har aap utbetalt, slik at du gir deg selv litt tid til å tilpasse deg den nye situasjonen. Anonymkode: 88da5...682 Jeg har uføreforsikring men dessverre så viste det seg at jeg ikke får mye utbytte av denne siden det ble en avkorting der.. Jeg bor veldig billig selv om det høres mye ut 🙈 Ja,det var en fin idee,takk 🙂 Anonymkode: 78fd8...cab
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #13 Skrevet 18. februar 2021 Dette er jo mer enn mange høyt utdannede får i lønn, så du klarer deg nok hvis du er sparsom, men det er kanskje lite når man har barn? Anonymkode: 40b1f...24b 7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #14 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har uføreforsikring men dessverre så viste det seg at jeg ikke får mye utbytte av denne siden det ble en avkorting der.. Jeg bor veldig billig selv om det høres mye ut 🙈 Ja,det var en fin idee,takk 🙂 Anonymkode: 78fd8...cab Hvis du er medlem i KLP tror jeg de har noe som heter uførepensjon. Sjekk ut det. Anonymkode: 999cc...2e9 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #15 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg jobber 80% som sykepleier, har to barn og har utbetalt rett under 25000 hver måned. Mannen min må betale endel ekstra for at det skal gå rundt, men du er kanskje alene? Jeg har måttet kutte ut luksus som frisør, shopping av alle unødvendige ting, ferieturer annet enn hytteturer på hytta som foreldrene mine eier, restaurantbesøk og kinobesøk. Rett og slett leve så billig som mulig og gjøre minst mulig av fritids og fornøyelsesaktiviteter. Anonymkode: b6c73...024 Hei. Ja,jeg er alene 🙂 Desverre får jeg kun noen " usle" hundrekroner men de vil komme godt med nå. Jeg har sagt opp treningssenter og barna går ikke på faste aktiviteter men kjører ski/slalåm osv men har godt med utstyr og gratis bakke å kjøre i heldigvis. Ja,slik jeg ser det nå finnes det ikke rom for frisør og slikt,klær har jeg aldri hatt store utgifter på til meg selv men barna må jo ha. Det vil bli stor omvelting selv om vi ikke har vært noen luxus mennesker generelt. Anonymkode: 78fd8...cab 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #16 Skrevet 18. februar 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er jo mer enn mange høyt utdannede får i lønn, så du klarer deg nok hvis du er sparsom, men det er kanskje lite når man har barn? Anonymkode: 40b1f...24b Jeg har akkurat nå en tråd om hvilken situasjon folk med 27.000 utbetalt er i. Det ser ut som det dreier seg om sykepleiere i deltid eller uten skift tillegg. Der er også flere spydige kommentarer om at 27.000 netto er lite. Tror ikke det er så mange høyt utdannede som har mindre en 25.000 utbetalt. Anonymkode: 15830...e0a 6
sirenas Skrevet 18. februar 2021 #17 Skrevet 18. februar 2021 (endret) Er det 25000 + barnetillegg på aap, barnetrygd og barnebidrag/forskudd? Det utgjør jo noen 1000 i mnd. Du har 11000 i boutgifter, det var mye! Kan du redusere? Flytte? Refinansiere? Strøm kan det lønne seg å sjekke om du kan få biliggere en annen plass. Tibber? Lineært TV er helt unødvendig, der sparer du 500 kr. Gå gjennom mobil abonnement, familie pakker er rimelige. Ungene får lære seg å spare 4g. Anbefaler et hvor man kan gi vekk 4g. Jeg overfører alltid til mine unger mot slutten av mnd. Forsikringer er det som regel en del å spare på. Sett deg ned og få oversikt over hva du har i dag før du ringer til konkurrenter og får tilbud, du vil garantert spare inn noen kr.! Ukeshandling! Skriv ukemeny. Ikke bruk bil uten at det er nødvendig. Kutt abonnementet på matkasser, aviser, foreninger og treningsstudio. Du kommer til å klare deg fint! Men vaner må forandres og du må tenke økonomisk på en annen måte enn i dag. Endret 18. februar 2021 av sirenas Skriveleifer 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #18 Skrevet 18. februar 2021 Jeg havnet på AAP i fjor. Har ca. 20 000 kr utbetalt, og 11 000 kr i boliglån og fellesutgifter. Ingen barn. Utfordringene er at jeg har ca. 4500 kr i utgifter i helseutgifter i måneden som jeg ikke får dekket av forsikringer, HELFO eller noe annet sted. Dermed sitter jeg igjen med ca. 4500 kr i måneden til mat, strøm, regninger, klær, helse, reiseutgifter, etc. Synes egentlig at jeg lever godt på den summen. Du har fått gode råd, her. Jeg har gjort det meste av det du har fått tips om, og synes at jeg klarer meg greit. Var økonomisk anlagt før jeg havnet på AAP, men det finnes alltids utgifter som kan reduseres eller kuttes. Kanskje kan dere f.eks. kutte litt i mat- og klesutgifter for å unngå å kutte i utgifter til f.eks. fritidsaktiviteter? Hovedspørsmålet for din del blir vel hvorvidt du skal skjerme barna eller gjøre en forventningsavklaring med dem. Det kommer vel litt an på hvor gamle de er. Anonymkode: aae84...d47 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #19 Skrevet 18. februar 2021 Det skal nok gå fint. Jeg leide leilighet til 11.000, som student med liten deltidsjobb så hadde 16.000 utbetalt. Det var knapt, men det gikk. 25.000 går bra, du må bare kutte ned på unødvendig forbruk som du helt garantert har 😊 Anonymkode: 214a7...d4e
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #20 Skrevet 18. februar 2021 Du er heldig, jeg er ufør og lever på 14 utbetalt i mnd. Har ikke råd til å leie leilighet engang. Anonymkode: 0df9a...7b3 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå