Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi sitter å tenker å hvem vi ønsker å spørre om å være faddere. Vi har ett vennepar som vi ønsker å spørre. Men jeg vil også spørre min lillesøster som er 13 år. Finnes det noen regler rundt dette med å være faddere? Jeg skjønner at 2 faddere må være over 18 år, men tenker da hvis vi spør en tredje person, om det er godtatt at den er kun 13?

Anonymkode: 782fd...ee2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle offisielle faddere må være myndige. Hvis det er veldig viktig for deg, kan jo søsteren din få være fadder på lik linje med de andre, bare at hun ikke står oppført på papiret. 

Anonymkode: 8098e...536

Skrevet

"En fadder må ha fylt 15 år og som hovedregel være medlem av Den norske kirke. Medlemmer av andre kirkesamfunn kan være faddere så lenge de aksepterer barnedåp. Det er presten som ser til at valget av faddere svarer til disse forutsetningene."

Reglane er slik at fadderen vere fylt 15, men det er opp til presten. Det varierer kor strenge dei er. 

Anonymkode: 11633...950

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle offisielle faddere må være myndige. Hvis det er veldig viktig for deg, kan jo søsteren din få være fadder på lik linje med de andre, bare at hun ikke står oppført på papiret. 

Kvar står det?

Skrevet

Du kan få henne registrert som fadder når hun er fylte 15 og konfirmert også. Det er mange som har gjort det. Er jo opp til foreldrene å legge henne til da ved å ta kontakt med kirkekontoret.  Dere skal vel ha dåpssamtale med en prest - dere kan lufte det for ham/henne. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nei, det må de ikke. De må være fylt 15 år. Din lillesøster kan ikke være fadder, ts. 

Anonymkode: b78cc...ebc

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, grensen er 15. Mange steder holder det at de er konfirmert.

Anonymkode: 378a1...c76

Skrevet

Jeg tok liksågreit en tlf til kirkekontoret. Vi kunne la henne være fadder :)

ts.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tok liksågreit en tlf til kirkekontoret. Vi kunne la henne være fadder :)

ts.

Tenkte det. Dåpstala går nedover, så Kyrkja er ikkje så "kresen" på kven som får vere fadder. 🙂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...