Labbetussi Skrevet 19. august 2005 #1 Skrevet 19. august 2005 Hei, venne gjengen skal ha noe så originalt som en taco-kveld i morra og jeg har lyst til å lage en enkl meksikansk dessert og er helt blank. Prøvd å lete litt på nett men finner ikke noe. Noen her som har forslag?
Grooo Skrevet 19. august 2005 #2 Skrevet 19. august 2005 Jeg spurte om det her tidligere og fikk da noen svar, har du prøvd å søke? Mener sitronsorbet var ett av svarene... Det finnes flere kokebøker med meksikans mat, kanskje du rekker å stikke innom et bibliotek hvis du ikke finner noe her?
Elanor Skrevet 19. august 2005 #3 Skrevet 19. august 2005 Jeg har oppskrift på Epleburritos, hvis det kunne friste. Skal serveres varme med vaniljeis. Det tar vel kanskje litt tid å rulle tortillaene, og du må jo gjøre det mens gjestene er der, men så veldig vanskelig er det vel ikke.
Labbetussi Skrevet 19. august 2005 Forfatter #4 Skrevet 19. august 2005 Å det hørtes godt ut. Har du oppskriften så hadde jeg blitt glad.
Gjest LoisLane Skrevet 19. august 2005 #5 Skrevet 19. august 2005 Jeg lagde en gang en kake som jeg fant i et ukeblad, mat-temaet var tex-mex. Det var en rullekake, i bunnen var det kakao og krydder, den var fylt med krem og eksotisk frukt i biter (bl.a. stjernefrukt og jordbær). Tok seg godt og og smakte yum, men noen oppskrift har jeg dessverre ikke.
Elanor Skrevet 19. august 2005 #6 Skrevet 19. august 2005 Epleburritos 8 små tortillaer 2 epler, revet 1 ss sukker 1 ts kanel 2 ta revet sitronskall 1/2-1 dl rosiner Smør Sukker Bland eplene, sukkeret, kanel, rosinene og sitronskallet Fordel blandingen på tortillaene, rull dem sammen og legg dem med skjøten ned Stek rullene på svak varme til de bli gyldenbrune Rull dem i sukker, og server lunkene med kremfølte eller vaniljeis Rart... jeg mener å huske at jeg hadde dem i ovnen... Mener også å huske at de var søte nok uten å ha rullet dem i sukker også... *notere bak øret at denne oppskriften bør perfektsjoneres ved neste korsvei* 1
Labbetussi Skrevet 19. august 2005 Forfatter #7 Skrevet 19. august 2005 Tuuuusen takk!! Dette hørtes godt ut. Masse margaritas etter dette blir en bra kveld.
Arkana Skrevet 19. august 2005 #8 Skrevet 19. august 2005 Meksikansk piña colada pie ¾ kopp sukker ⅓ kopp hvetemel 2¼ kopp melk 4 vispede eggeplommer ca 250 g hermetisert knust ananas ¾ kopp kokosflak 3 ss rom (kan erstattes med ananasjuice) 1 ss smør 1 ½ ts vaniljesukker ferdigstekt paibunn ⅓ kopp kokosflak 1 kopp fløte, vispet Bland sukker og mel i en kjele og rør inn melken gradvis. Kok opp under omrøring til blandingen tynker. Kok videre på svak varme i 2 minutter, under omrøring. Ta av varmen. Rør inn 1 kopp av blandingen i eggeplommene, hell så alt tilbake i kjele og kok opp. La småkoke under omrøring 2 minutter. Ta av varmen og rør inn ananas, kokos, rom, smør og vaniljesukker. Hell over i paibunnen og avkjøl i romtemperatur 1 time. La stå i kjøleskap 3-6 timer før servering. Rist kokosflakene gylne i ovnen ved 180 grader i 5-10 minutter, rør av og til. Avkjøl. Når paien skal serveres pynt med vispet krem og dryss kokos over.
Gjest piaf Skrevet 19. august 2005 #9 Skrevet 19. august 2005 Tok et søk på den amerikanske oppskriftsdatabasen Epicurious på meksikanske desserter - her er svarene jeg fikk (55 i alt). Jeg så ihvertfall noen kjente retter der, churros med varm sjokolade, dulche de leche (en slags karamellkrem, tror jeg) og flan (variant av karamellpudding).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå