AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #1 Skrevet 18. februar 2021 Dette er et spørsmål rettet til de med flere enn 2 barn. jeg lurer fordi drømmen min er 3-4 barn. Og jeg har nå 2. eldste er 7år og minste snart 2. og det føles som om jeg drukner. Jeg elsker hvert sekund med barna, det er ikke det. Men jeg som menneske får ikke pustet. Jeg verken drikker eller fester (ikke at det går nå som det er korona), så det er ikke det å være «vill» jeg savner/trenger. Men den roen med meg selv. Litt fred til å samle meg som menneske. Om jeg overhode skal klare mer enn disse barna burde jeg vel få ordnet opp i dette?! Derfor; Hvordan er det for dere med mer enn 2? Bare «hoppet» dere i det? Har dere følt det sånn som jeg føler det? Hvordan er ting nå? Anonymkode: 92f9c...ca9
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #2 Skrevet 18. februar 2021 Det var et sjokk å få nr. 3,men det blir bare en vane. Kjenner noen som har 5 og 6 barn, det forstår ikke jeg hvordan de klarer. Men det er kanskje på samme måte der - det bare blir normalen. Anonymkode: 35da3...be2 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #3 Skrevet 18. februar 2021 Jeg føler det på samme måte, bare med det at folk får to! Hvor får dere tiden, energien fra? Mini tar jo alt av tid, energi, oppmerksomhet og kjærlighet 🤯 Anonymkode: d5f5c...33f
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #4 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg føler det på samme måte, bare med det at folk får to! Hvor får dere tiden, energien fra? Mini tar jo alt av tid, energi, oppmerksomhet og kjærlighet 🤯 Anonymkode: d5f5c...33f Sånn følte jeg det også, før jeg fikk 2 barn. Nå føles et barn, de gangene bare en av dem er med meg, som veldig enkelt 😆 kan ikke skjønne hvordan jeg følte 1 barn var slitsomt før 🙈 Det sagt så holder det lenge med de to jeg har nå, mine er ca samme alder som dine. Jeg tror det er ekstremt viktig å tenke over om man bør få flere enn 2, kjenner flere som har syntes overgangen til 3 barn ble i tøffeste laget Anonymkode: 86035...6fb 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #5 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Sånn følte jeg det også, før jeg fikk 2 barn. Nå føles et barn, de gangene bare en av dem er med meg, som veldig enkelt 😆 kan ikke skjønne hvordan jeg følte 1 barn var slitsomt før 🙈 Det sagt så holder det lenge med de to jeg har nå, mine er ca samme alder som dine. Jeg tror det er ekstremt viktig å tenke over om man bør få flere enn 2, kjenner flere som har syntes overgangen til 3 barn ble i tøffeste laget Anonymkode: 86035...6fb Ts her. jeg trodde også at 1 barn var slitsomt. Hahaha med 2 var det mer! Men de glir liksom inn i hverandre. I og med vi har «rutinene» på plass fra før. Så sånn sett er det jo greit og fint. Men jeg sliter jo fortsatt med å føle meg kvelt. 🤭 jeg er jo redd for at det ikke blir flere barn, om jeg ikke kan jobbe meg igjennom det. Ønsket om ett til er såpass at jeg skal i terapi for å finne ut av meg selv før jeg setter flere barn til verden. Og om jeg overhode burde. klarer meg heldigvis med mine to, men det er jo en jobb det også. Og det er jo DYRT! Ikke minst 😂 Anonymkode: 92f9c...ca9
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #6 Skrevet 18. februar 2021 Jeg har 3 barn en er nyfødt. Barna mine går ikke I bhg jeg er hjemmeværende er så heldig at mannen min (far til barna) tjener greit. Koser meg kjempemasse hjemme med barna og vi knyter bånd🥰 Selvom det er tungt noen ganger er det vert det Fordi vi er alle glad ihverandre og har tilnytning. Hvis jeg trenger en pause pleier jeg og gå en tur når mannen min kommer hjem fra jobb jeg har ryddet og laget mat til han kommer hjem Så det er ikke noe han må gjøre og kan Heller passe barna. Anonymkode: ce525...49f 3
Arkana Skrevet 18. februar 2021 #7 Skrevet 18. februar 2021 Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare, for jeg synes ikke tre barn har vært spesielt slitsomt annet enn kanskje akkurat de første par årene. Man får jo også visse fordeler av å ha flere barn, nemlig at de underholder hverandre og hjelper hverandre. Det er kanskje lurt å huske på at din minste fremdeles er liten og uselvstendig. Å få barn blir fysisk lettere med årene. Joda, det er alltid noe nytt å bekymre seg over, men den fysiske slitsomheten med å måtte passe på dem, gjøre alt for dem og alltid ha øynene på hva de driver med går over når de blir eldre og gjør mange ting på egen hånd. Mine barn går hjem fra skolen selv, de gjør leksene på egen hånd, de lager seg mat selv, de hjelper til med vasking og rydding i huset osv. Barn er tross alt ikke to år for alltid, og det er greit å ha i tankene når du vurderer om du vil ha flere barn. Når det er sagt hjelper det lite hva alle andre mener om antall barn, det er jo du selv som må ønske og ville ha mer enn de to barna du har. 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #8 Skrevet 18. februar 2021 Jeg har tre barn, yngste er nå 12 og eldste 16. Synes egentlig aldri det har vært veldig travelt. Man fyller jo dagene, men lenge la de seg jo kl 19 og da er det flere timer igjen til å slappe av og ha voksentid. Jeg har alltid gjort mest mulig husarbeid mens de er våkne, så jeg slapp det når de sovnet. De fleste aldrer kan fint være med på det som skal gjøres innimellom, og kan leke alene litt. Anonymkode: 2fb20...d3c 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #9 Skrevet 18. februar 2021 Sånn tenker jeg om folk som får barn i det hele tatt haha! Men hvorfor har du lyst på så mange? Anonymkode: 3b213...99c
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #10 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har tre barn, yngste er nå 12 og eldste 16. Synes egentlig aldri det har vært veldig travelt. Man fyller jo dagene, men lenge la de seg jo kl 19 og da er det flere timer igjen til å slappe av og ha voksentid. Jeg har alltid gjort mest mulig husarbeid mens de er våkne, så jeg slapp det når de sovnet. De fleste aldrer kan fint være med på det som skal gjøres innimellom, og kan leke alene litt. Anonymkode: 2fb20...d3c Dette sier jo litt om forskjellen på barn også og hvor mye de krever. Mine f.eks. slår den ofte seg gjerne vrang og leggingen drar ut til 21, for at så den andre våkner igjen i 22 tiden... 😅 så blir ikke mye avslapping, er ikke snakk om helt små barn heller. Pluss at de krangler mye og trenger innblanding av en voksen. Heldigvis blir det lettere for hvert år, men for min del holder der med disse to. Anonymkode: e727f...f61 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #11 Skrevet 18. februar 2021 Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor du ønsker 3 eller 4, når du strever med de to du allerede har? Tror du skal stoppe med 2. 3 er selvsagt mer jobb Anonymkode: b4434...81a 6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #12 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har 3 barn en er nyfødt. Barna mine går ikke I bhg jeg er hjemmeværende er så heldig at mannen min (far til barna) tjener greit. Koser meg kjempemasse hjemme med barna og vi knyter bånd🥰 Selvom det er tungt noen ganger er det vert det Fordi vi er alle glad ihverandre og har tilnytning. Hvis jeg trenger en pause pleier jeg og gå en tur når mannen min kommer hjem fra jobb jeg har ryddet og laget mat til han kommer hjem Så det er ikke noe han må gjøre og kan Heller passe barna. Anonymkode: ce525...49f Herregud da.... Anonymkode: cd4d7...5ac 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #13 Skrevet 18. februar 2021 Jeg aner ikke hvordan det er å ha ett barn. Jeg tar gjerne et tredje. Anonymkode: 8e877...962
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #14 Skrevet 18. februar 2021 Forstår ikke hvordan folk orker 2 barn engang 😆 Eg har ett og det blir ikke flere her i gården. Men all creds til de som ønsker og får det til å ha flere barn 👏 Anonymkode: 5628a...6c8 2
atropos Skrevet 18. februar 2021 #15 Skrevet 18. februar 2021 Jeg har tre barn, og egentid må man sette av tid til. Det kommer ikke rekende på ei fjøl, men det gjorde det ikke da jeg hadde ett eller to barn heller. Min egentid er to kvelder i uka der den ene er til fri disposisjon og den andre går jeg på yoga. Mannen har det samme og resterende dager samarbeider vi om å rydde/vaske fikse det som må fikses. Mat bestiller vi til døra(kolonial) og vi lager middagsmeny så vi har alt klart til hver dag. Barna er små, to i bhg og en i andre klasse. Man kan tro det er veldig travelt, og det er jo det, men på en annen side har de alltid noen å leke med hjemme. 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #16 Skrevet 18. februar 2021 Jeg har tre barn. Syns ikke det er spesielt krevende. Rutinene er jo der.. Det eneste jeg kommer på er egentlig det året alle tre gikk i barnehagen, og det regnet og jeg skulle få med meg en haug av vått yttertøy og tre unger hjem 😅 Nå er de 7, 10 og 11 år og er veldig selvstendig, gode venner og ting flyter greit. Var såå takknemlig for at de hadde hverandre da alt var koronastengt. Anonymkode: 76ab9...334 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #17 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har 3 barn en er nyfødt. Barna mine går ikke I bhg jeg er hjemmeværende er så heldig at mannen min (far til barna) tjener greit. Koser meg kjempemasse hjemme med barna og vi knyter bånd🥰 Selvom det er tungt noen ganger er det vert det Fordi vi er alle glad ihverandre og har tilnytning. Hvis jeg trenger en pause pleier jeg og gå en tur når mannen min kommer hjem fra jobb jeg har ryddet og laget mat til han kommer hjem Så det er ikke noe han må gjøre og kan Heller passe barna. Anonymkode: ce525...49f Du igjen. At du ikke blir lei;) Til TS, jeg er vilt imponert over dere som har to. Jeg har en jente på 6 måneder, og hun blir enebarn. Anonymkode: c0777...0e7 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #18 Skrevet 18. februar 2021 Vi har 4 barn. Jeg jobber 100% men mannen jobber 70%. Henter de to minste bhg kl 14 hver dag. Jeg er hjemme kl 15.30, da har unger gjort lekser og middagen står klar. Vi har vaskehjelp 1 dag i uken. Hun organiserer det hun ser, bretter klær, vasker overfladisk. 1 gang i mnd har hun med seg ei og det blir tatt en "dypde vask". Bruker kolonialen og middagsmeny her også. Jeg henter energi av å være ute, så vi bruker MYE tid i friluft med barna våre. De dagene våre eldste barn har aktiviteter tar vi med oss de minste og går tur i området der de eldste har aktiviteter. De dagene det ikke er aktiviteter tar vi ofte med oss middagen ut i naturen. Vi sitter begge i FAU (jeg på skolen, han i bhg) Vi har aldri hatt barn som har slitt innsoving så vi må sitte med dem i flere timer osv. Kl 19.30 er alle i seng hos oss, de minste sover da og de eldste får lov å lese til kl 20.30. Mannen reiser å trener tre dager i uken etter ungene har lagt seg, noe som passer meg fint så jeg får utøvet hobbyen min som jeg gjør hjemme alene. Da rekker vi fortsatt fint å se en episode sammen før vi legger oss på kvelden. En gang i mnd har vi datekveld, da kommer besteforeldrene å overnatter her. Innimellom overnatter vi på hotell på denne datekvelden, og holder forholdet vedlike med det. Noe som er viktig hos oss er at jeg må aldri mase på han om å stå opp på helgene, eller omvendt. Vi maser aldri på hverandre på hvem skal gjøre huset, og er inneforstått med at vi må begge bidra på alle plan for å få husholdningen AS til å fungere på god måte. Når de to eldste var små jobbet jeg 70%, og når den minste fylte 2 år byttet vi, så han tok resten av småbarnstiden med 70% så jeg ikke skulle sitte som den tapende part den dagen vi blir pensjonister. Selvsagt er ikke ting rosenrødt, men vi er gode på å kommunisere og når vi har vanskelig nedturer i livet vårt bruker vi en god familieterapeut for å hjelpe oss igjennom det, og vi begge er innstilt på å ta imot hjelp samt legge jobben i der det behøves. Feks følte jeg meg kvelt etter siste ble født og jeg hadde begynt å jobbe i mindre stilling, uten å vite hvorfor. Etter 3-4 runder med samtale kom vi frem til at vi skulle bytte om- mannen skulle gå 70% og jeg skulle jobbe fulltid, noe som løste våre problemer. Han fikk mer tid med barna og fikk kjenne på småbarnsperioden på samme måte jeg hadde noen år. For å være helt ærlig har jeg vanskeligheter med å forstå hvordan det er så vanskeligheter med å få ting til å gå opp. Selvsagt er vi heldige, begge med stabile godt betalt jobber med mulighet til å justere opp/ned arbeidsprosent, samt gode sparekontoer og muligheten til vaskehjelp og andre goder. Men, hadde ikke alt dette vært på plass hadde vi jo ikke fått barn i utgangspunktet. Vi følger opp barna godt i skolearbeid, fritidsaktiviteter, FAU og dugnader som andre foreldrene med færre barn gjør. (men klager mindre over det, fatter ikke hvorfor alle klager så hinsides. Det er jo endel av det å ha barn!) Anonymkode: ac527...023 6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #19 Skrevet 18. februar 2021 En var paradigmeskifte To var problemfritt Tre var ei pølse i slaktetida Anonymkode: a7e69...554 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #20 Skrevet 18. februar 2021 Jeg syns 3 barn er lekende lett. Er jo selvsagt ting inninellom, men det går seg til. Gode rutiner er ett must da. Ellers er jeg glad vi hadde 3 nære søsken når vi har gjennomgått karantene. De savner jo ikke andre barn, og er mye med hverandre. Anonymkode: 7b590...70c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå