AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #1 Skrevet 18. februar 2021 Jeg har lenge lurt på hvem som faktisk får bostøtte, siden jeg har normale/høye utgifter til bolig og minstesats ufør og bor i en middels by, men likevel får avslag. Jeg vet fra tidligere at av en eller annen grunn får de som har "ung-ufør"-tillegg også heldigere regnemåte for å beregne bostøtte, men først i dag ble jeg klar over at de har fått beholde de gamle reglene (før "reformen" som ødela så mye for uføre) og at det er årsaken og utgjør såpass mye. Jeg ble litt paff da jeg også leste at de som har overgangsregler også har noe tilsvarende, og i stedet får et fradrag slik at de fortsatt skal få bostøtte. Jeg fikk i 2016 og havner tydeligvis i kategorien "mellom alle stoler". Slik jeg har forstått det får de trekke fra forskjell mellom inntekt i desember 2014 og januar 2015 som skulle utgjøre omtreeentlig 2300,- på minstesats, og med dette fratrekket kommer man under grensen og får f.eks. utbetalt ~1700,- i bostøtte dersom de bor i Oslo mot ingenting for oss andre. Er det noen som er under ordningen og kan bekrefte? Det er jo en helt sprø ordning, hvorfor skal de som er "ung ufør" få mer penger OG bedre beregning på tilskudd? Nå har det ikke så mye å si i praksis siden veldig få med UU får det etter at de har underjustert satsene i så mange år, men altså, hva er logikken her? Og hvor er rettferdigheten i at uføre som har vært uføre siden 2014 eller før skal få 1700,- ekstra å rutte med i måneden i forhold til andre? Ikke noe vondt om den gruppen, ikke deres feil, men hva er logikken her? Alle burde selvfølgelig blitt vurdert på samme grunnlag, uavhengig av hvor inntekt kommer fra, og ingen tillegg til verken uføre før 2014 eller "ung ufør", og så burde satsene samtidig blitt skrudd opp slik at de følger utviklingen i lønn og boutgifter. Det er jo helt sykt hvor langt underjustert det er, og det blir færre og færre som kvalifiserer hvert år. Her er f.eks. godkjente boutgifter vs. reell økning i boutgifter: Hva slags tøv er denne bostøtten egentlig? Hvem kvalifiserer, og hvordan? Selv om jeg justerer ned alt og boutgifter til langt under det det koster for en halv hybel har det ikke noe å si. Er det noen som mottar bostøtte her og anonymt vil dele hva de får? Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å få noe i det hele tatt slik det er i dag, om man ikke lever på sosialstønad (som selvfølgelig er UTENOM inntektsgrunnlaget, hvor er logikken der?) Anonymkode: 9087a...bf3 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #2 Skrevet 18. februar 2021 Ingen som får (eller ikke får til tross for å være i "målgruppen") bostøtte her? Anonymkode: 9087a...bf3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #3 Skrevet 18. februar 2021 Jeg har minstesats ufør, innvilget i 2020, og fikk 231 kr i bostøtte i januar. Bor i Oslo. I fjor fikk jeg 0 i bostøtte, med unntak av de mnd satsene ble økt pga Covid-19. Anonymkode: a86b1...0e8 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #4 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har lenge lurt på hvem som faktisk får bostøtte, siden jeg har normale/høye utgifter til bolig og minstesats ufør og bor i en middels by, men likevel får avslag. Jeg vet fra tidligere at av en eller annen grunn får de som har "ung-ufør"-tillegg også heldigere regnemåte for å beregne bostøtte, men først i dag ble jeg klar over at de har fått beholde de gamle reglene (før "reformen" som ødela så mye for uføre) og at det er årsaken og utgjør såpass mye. Jeg ble litt paff da jeg også leste at de som har overgangsregler også har noe tilsvarende, og i stedet får et fradrag slik at de fortsatt skal få bostøtte. Jeg fikk i 2016 og havner tydeligvis i kategorien "mellom alle stoler". Slik jeg har forstått det får de trekke fra forskjell mellom inntekt i desember 2014 og januar 2015 som skulle utgjøre omtreeentlig 2300,- på minstesats, og med dette fratrekket kommer man under grensen og får f.eks. utbetalt ~1700,- i bostøtte dersom de bor i Oslo mot ingenting for oss andre. Er det noen som er under ordningen og kan bekrefte? Det er jo en helt sprø ordning, hvorfor skal de som er "ung ufør" få mer penger OG bedre beregning på tilskudd? Nå har det ikke så mye å si i praksis siden veldig få med UU får det etter at de har underjustert satsene i så mange år, men altså, hva er logikken her? Og hvor er rettferdigheten i at uføre som har vært uføre siden 2014 eller før skal få 1700,- ekstra å rutte med i måneden i forhold til andre? Ikke noe vondt om den gruppen, ikke deres feil, men hva er logikken her? Alle burde selvfølgelig blitt vurdert på samme grunnlag, uavhengig av hvor inntekt kommer fra, og ingen tillegg til verken uføre før 2014 eller "ung ufør", og så burde satsene samtidig blitt skrudd opp slik at de følger utviklingen i lønn og boutgifter. Det er jo helt sykt hvor langt underjustert det er, og det blir færre og færre som kvalifiserer hvert år. Her er f.eks. godkjente boutgifter vs. reell økning i boutgifter: Hva slags tøv er denne bostøtten egentlig? Hvem kvalifiserer, og hvordan? Selv om jeg justerer ned alt og boutgifter til langt under det det koster for en halv hybel har det ikke noe å si. Er det noen som mottar bostøtte her og anonymt vil dele hva de får? Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å få noe i det hele tatt slik det er i dag, om man ikke lever på sosialstønad (som selvfølgelig er UTENOM inntektsgrunnlaget, hvor er logikken der?) Anonymkode: 9087a...bf3 Er selv ung ufør og det overgangsordningen har gått ut så vi får det ikke lenger vi heller. Så greit å ha fakta straight før du poster et bittert innlegg. Anonymkode: 9d92f...643 11
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #5 Skrevet 18. februar 2021 Jeg mistet bostøtten min i 2019 da jeg fikk innvilget uføretrygd med ung-tillegget, så helt enig med ab over - ha fakta på bordet først! Anonymkode: 3d70e...ff2 8
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #6 Skrevet 18. februar 2021 Dagpenger, kun 2780kr uken. 11 120 kr mnd. Så utbetalt nesten 10.000kr av de. Pluss ca 3000 bostøtte. 13 000 kr mnd å rutte med. DET er trangt det. Anonymkode: f394b...a1b 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #7 Skrevet 18. februar 2021 Jeg hadde bostøtte fra 2011 - 2015 da jeg jobbet og hadde 12.000 utbetalt. Hadde 500 kr i bostøtte. Anonymkode: adbe6...9de
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #8 Skrevet 18. februar 2021 Jeg har ung ufør og bostøtte. Jeg er inkludert i overgangsordningen fordi jeg hadde bostøtte i 2015. Dermed får jeg 300 kr i bostøtte pr måned. Hvis jeg ikke hadde vært med i overgangsordningen så hadde jeg ikke fått noe. Bostøtten minker for hvert år, så jeg regner med at jeg mister den helt etterhvert. Anonymkode: ace39...91e 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #9 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har ung ufør og bostøtte. Jeg er inkludert i overgangsordningen fordi jeg hadde bostøtte i 2015. Dermed får jeg 300 kr i bostøtte pr måned. Hvis jeg ikke hadde vært med i overgangsordningen så hadde jeg ikke fått noe. Bostøtten minker for hvert år, så jeg regner med at jeg mister den helt etterhvert. Anonymkode: ace39...91e Jeg er ung ufør og var med i overgangsordningen,men mistet den for 3 år siden Anonymkode: 9d92f...643
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #10 Skrevet 18. februar 2021 Jeg får ca 5500 kr i bostøtte. Har ca 18500 utbetalt. Bor i kommunalbolig som koster 16500 kr i mnd, så jeg betaler 11000 kr i mnd. Anonymkode: 9382d...4c3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #11 Skrevet 18. februar 2021 Dette har jeg ment i mange år er veldig urettferdig. For ja, de som hadde bostøtte når reformen kom har det fortsatt. Men de som blir uføre etter det, eller hadde mann/samboer når reformen kom, og i dag er singel ikke får. Samme uføregrad, samme forutsetning, ulik betaling. Dette skulle være en overgangsordning, som altså fremdeles lever 6 år etterpå. Logikken fra øverste hold er at de som hadde bostøtte den gangen hadde vent seg til å ha en viss sum og rutte med. Andre får klare seg med mindre. Og joda Ung uføre har fordeler der også. Og har en annen måte å regne ut bostøtten på. Så ulikhetene mellom UU og en på minstesats bare fortsetter. Forstå det den som vil. Jeg gjør det ikke... Anonymkode: 0fa1e...479 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #12 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette har jeg ment i mange år er veldig urettferdig. For ja, de som hadde bostøtte når reformen kom har det fortsatt. Men de som blir uføre etter det, eller hadde mann/samboer når reformen kom, og i dag er singel ikke får. Samme uføregrad, samme forutsetning, ulik betaling. Dette skulle være en overgangsordning, som altså fremdeles lever 6 år etterpå. Logikken fra øverste hold er at de som hadde bostøtte den gangen hadde vent seg til å ha en viss sum og rutte med. Andre får klare seg med mindre. Og joda Ung uføre har fordeler der også. Og har en annen måte å regne ut bostøtten på. Så ulikhetene mellom UU og en på minstesats bare fortsetter. Forstå det den som vil. Jeg gjør det ikke... Anonymkode: 0fa1e...479 Igjen feil. Jeg hadde den,men falt ut fordi trygda har økt og ligger nå over grensa Anonymkode: 9d92f...643 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #13 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Igjen feil. Jeg hadde den,men falt ut fordi trygda har økt og ligger nå over grensa Anonymkode: 9d92f...643 Ok, så de faser bostøtten ut over tid da. Det gir jo mening i det minste. Uansett så har de gjort det veldig vanskelig for mange å få bostøtte. Bostøtten bør jo tilbake for de på minstesats. Anonymkode: 0fa1e...479 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #14 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har minstesats ufør, innvilget i 2020, og fikk 231 kr i bostøtte i januar. Bor i Oslo. I fjor fikk jeg 0 i bostøtte, med unntak av de mnd satsene ble økt pga Covid-19. Anonymkode: a86b1...0e8 Ja, det er bittesmå summer man får. Fikk meg til å innse at jeg måtte utsette utflyttinga 😞 får ingenting å leve på når det er så lite støtte å få. Er ikke på noen andre støtteordninger heller. Anonymkode: 198d9...1a8
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #15 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg får ca 5500 kr i bostøtte. Har ca 18500 utbetalt. Bor i kommunalbolig som koster 16500 kr i mnd, så jeg betaler 11000 kr i mnd. Anonymkode: 9382d...4c3 For en vill pris for å leie en kommunal bolig! Jeg betaler 8000 for huslån i måneden. Hvis du har mulighet til å betale 16500 i måneden for å leie, burde du vel lett klare å betjene et lån? Anonymkode: b2d0a...894 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #16 Skrevet 18. februar 2021 Sykt hvor mange uføre det er i dette landet bare jeg leser denne tråden... skulle tro det er en trend! Anonymkode: 95944...48d 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #17 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sykt hvor mange uføre det er i dette landet bare jeg leser denne tråden... skulle tro det er en trend! Anonymkode: 95944...48d Man bør øke uføretrygden betydelig mer og gjort enklere å få uføretrygd. Anonymkode: 202cd...61c
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #18 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Sykt hvor mange uføre det er i dette landet bare jeg leser denne tråden... skulle tro det er en trend! Anonymkode: 95944...48d Som jeg nevnte i min tråd, jeg får ingen støtte, jeg bare får ikke nok jobb til å tjene nok penger. Anonymkode: 198d9...1a8
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #19 Skrevet 18. februar 2021 Hadde bostøtte til september i fjor. Har vanlig minstesats uføretrygd og hadde 15.000 i husleie. Anonymkode: aad23...026
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #20 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde bostøtte til september i fjor. Har vanlig minstesats uføretrygd og hadde 15.000 i husleie. Anonymkode: aad23...026 At folk bor så dyrt når de er trygda skjønner jeg ikke. Anonymkode: 198d9...1a8 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå