Kristin70 Skrevet 18. februar 2021 #21 Skrevet 18. februar 2021 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tolker det ikke slik, all den tid arbeidsgiver ikke har fylt ut feltet for «eventuell annen eller ingen prøvetid». I og med at kun 6 måneders prøvetid er nevnt i arbeidsavtalen er det logisk å oppfatte at det er dette som er gjeldende for denne avtalen. Anonymkode: 6693d...2a5 Nei, dette blir feil. Det står i avtalen at det er prøvetid for fast ansatte, TS er ikke fast ansatt. Videre er ikke prøvetid skriftlig fastsatt for dette vikariatet. Det er ingen prøvetid. Endret 18. februar 2021 av Kristin70
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #22 Skrevet 18. februar 2021 Hva står i hovedtariffavtalen? Anonymkode: 91419...8eb
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #23 Skrevet 18. februar 2021 Startdato er 7.1.2021 og varighet til 6.4.2021 - så klart er det ikke 6 måneders prøvetid for et 4 måneders vikariat. Anonymkode: 16df5...690 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #24 Skrevet 18. februar 2021 draug 75 skrev (2 timer siden): Vikariater er et unntak (aml par. 14-9, 2.ledd bokstav b) fra den alminnelige regelen om at ansatte skal ansettes fast. Prøvetid er innført for fast ansatte men ikke for (midlertidige ansatte og) vikarer. Det forekommer, jeg har sjøl hatt en slik, imidlertid kontrakter med "midlertidig ansatt med prøvetid" - noe som er lovtrekkeri fra arbeidsgivers side. Så jeg synes det ser ut for at din arbeidsgiver har rett: en måneds oppsigelse, regnet fra den første dag i den første hele måneden dy sa opp. Prøvetid gjelder faste ansatte. Dette er helt vanlig. De viser til at dette er et vikariat ihht arbeidsmiljølovens paragrafer, og at de dermed kun anser dette som en midlertidig ansettelse. En midlertidig ansettelse har normalt ingen prøvetid. Skulle det vært prøvetid, ville dette vært noe som var spesielt avtalt og skrevet i kontrakten. Anonymkode: 9960b...540
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå