Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vedlagt ser dere et utdrag av min kontrakt. Fikk tilbud om fast jobb annet sted og må derfor si opp mitt vikariat.

Jeg tolker det som 14 dager oppsigelsestid.

Arbeidsgiver, ledelse og hr mener bestemt jeg har 1 mnd. De praktiserer ikke prøvetid for vikariater. De er forbauset over at jeg folket det slik.. 

Ganske stressa her nå!

Hvordan tolker dere denne ??

20210218_095940.jpg

Anonymkode: 955c2...3bd

Skrevet

De kan bestemme at vikarer ikke har prøvetid, men det burde de jo ha skrevet på pkt. 4 under "Eventuelt ingen eller annen prøvetid"? Etter avtalen er det ingenting som tilsier at du ikke har prøvetid så vidt jeg kan se. 

Anonymkode: 77ab9...e39

• Liker 3
Skrevet

Prøvetiden og oppsigelse på 14dager gjelder. De har ikke fylt ut rubrikken om ‘ingen eller annen prøvetid’, heller ikke fylt ut rubrikken om ‘annen oppsigelsestid’ og da gjelder ordlyden som står der 

Anonymkode: dfbc1...5ee

• Liker 3
Skrevet

Det står at prøvetid for fast ansatte er 6 måneder. Ingenting om prøvetid for vikarer, og da tolker jeg det som at du ikke har prøvetid.

Anonymkode: 8fbd4...31d

Skrevet

Prøvetid for kun fast ansatte og dermed 1 mnd oppsigelse.

Anonymkode: 16df5...690

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prøvetid for kun fast ansatte og dermed 1 mnd oppsigelse.

Hvor står det i avtalen? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor står det i avtalen? 

Det står prøvetid for fast ansatte og ingenting om prøvetid for vikariat ergo prøvetid kun for fast ansatte.

• Liker 2
Skrevet

Det står prøvetid for fast ansatte og ingenting om prøvetid for vikariat ergo prøvetid kun for fast ansatte.

Dette medfører også at HI må jobbe ut hele mars måned, da oppsigelsen gjelder fra den 1. i måneden etter den er mottatt.

• Liker 1
Skrevet

Det står prøvetid er 14 dager, men den er 6 mnd for fast ansatt. Man kan jo enten ha fast eller ikke fast ansatt, de har ikke fylt ut at man ikke har prøve tid, ergo har du 14 dager. 

Anonymkode: 152e1...e31

• Liker 1
Skrevet

Det står prøvetid er 14 dager, men den er 6 mnd for fast ansatt. Man kan jo enten ha fast eller ikke fast ansatt, de har ikke fylt ut at man ikke har prøve tid, ergo har du 14 dager. 

* Oppsigelsestiden er 14 dager i prøvetid. 

De har fremdeles ikke skrevet at det ikke skal være prøvetid...

• Liker 1
Skrevet

Jeg tolker det ikke slik. Det står ingenting om at prøvetid er forbeholdt fast ansatte, det står bare spesifisert at prøvetiden for fast ansatte er 6 måneder.

• Liker 3
Skrevet

* Oppsigelsestiden er 14 dager i prøvetid. 

De har fremdeles ikke skrevet at det ikke skal være prøvetid...

Det er ikke automatisk prøvetid, den må være avtalt.

De trenger ikke å skrive at det ikke er prøvetid for vikariat. Siden det ikke står er det ikke avtalt.

• Liker 1
Skrevet

Vikariater er et unntak (aml par. 14-9, 2.ledd bokstav b) fra den alminnelige regelen om at ansatte skal ansettes fast.

Prøvetid er innført for fast ansatte men ikke for (midlertidige ansatte og) vikarer. Det forekommer, jeg har sjøl hatt en slik, imidlertid kontrakter med "midlertidig ansatt med prøvetid" - noe som er lovtrekkeri fra arbeidsgivers side.

Så jeg synes det ser ut for at din arbeidsgiver har rett: en måneds oppsigelse, regnet fra den første dag i den første hele måneden dy sa opp.

Skrevet

Jeg tolker det ikke slik. Det står ingenting om at prøvetid er forbeholdt fast ansatte, det står bare spesifisert at prøvetiden for fast ansatte er 6 måneder.

Hovedregelen er likevel at vikarer ikke har prøvetid, da de har en fast sluttdato. Formålet med prøvetiden vil da ikke være like gjeldende som ved en fast ansettelse. 
Prøvetid skal også alltid avtales skriftlig, noe som ikke er gjort i dette tilfellet (kun dersom HI hadde vært fast ansatt). 

Skrevet

Ut fra dine opplysninger her, så ser det ut til at arbeidsgiver har rett.

Anonymkode: de56a...5ad

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hovedregelen er likevel at vikarer ikke har prøvetid, da de har en fast sluttdato. Formålet med prøvetiden vil da ikke være like gjeldende som ved en fast ansettelse. 
Prøvetid skal også alltid avtales skriftlig, noe som ikke er gjort i dette tilfellet (kun dersom HI hadde vært fast ansatt). 

Ja, jeg er overbevist og har ombestemt meg. Synes likevel arbeidsgiver bør lære noe her og gjøre avtalen klarere, ved å f.eks. skrive noe under pkt. 4 om at det ikke er prøvetid. 

Skrevet

Prøvetid skal være skriftlig avtalt, det er det ikke og da er det 1 mnd oppsigelse som gjelder. 

Arbeidsmiljøloven § 15-3 syvende avsnitt: 

"Ved arbeidsavtaler der arbeidstaker skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale"

Det er ikke egne regler for vikariat. 

Skrevet

Det står jo i teksten "Prøvetiden for fast ansatte er 6 måneder". Dette gjelder jo da ikke deg. Du har dermed ikke prøvetid. 

Du har dermed 1 mnd oppsigelse. Dvs at hvis du har sagt opp nå, kan du begynne i ny jobb 1. april. 

Anonymkode: a96c4...423

Skrevet
Kristin70 skrev (1 minutt siden):

Prøvetid skal være skriftlig avtalt, det er det ikke og da er det 1 mnd oppsigelse som gjelder. 

Arbeidsmiljøloven § 15-3 syvende avsnitt: 

"Ved arbeidsavtaler der arbeidstaker skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale"

Det er ikke egne regler for vikariat. 

Jeg tolker det ikke slik, all den tid arbeidsgiver ikke har fylt ut feltet for «eventuell annen eller ingen prøvetid». I og med at kun 6 måneders prøvetid er nevnt i arbeidsavtalen er det logisk å oppfatte at det er dette som er gjeldende for denne avtalen, på trodd av at det står spesifisert for fast ansatte, all den tid ingen annen prøvetid er nevnt og feltet for «ingen prøvetid» står tomt. 

I og med at feltet for «eventuelt ingen prøvetid» står tomt så er det logisk å slutte at stillingen faktisk er underlagt prøvetid. Her har arbeidsgiver bommet med avtalen, og må følgelig ta konsekvensene av dette.

Anonymkode: 6693d...2a5

• Liker 3
Skrevet

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ville nå tro at prøvetid også gjelder for vikarer. 

Anonymkode: ee64d...9d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...