Ruskemor Skrevet 18. februar 2021 #1 Skrevet 18. februar 2021 Skummelt å skrive her, men jeg må lufte tankene mine litt. For et år siden slutten jeg på hormonprevensjon i et siste forsøk på å bli friskere. Noe som hjalp, både fysisk og mentalt. Uansett, her sitter jeg et år etterpå, og vi har heldigvis blitt enig om at om et år kan vi starte å prøve. For min del kunne vi begynt for flere år siden, men man er to om saken og begge skal være klar. Å av praktiske årsaker så må vi vente rett og slett, noe jeg har forståelse for. Jeg begynte i fjor å skrive ned når jeg får- og når mensen er ferdig. Så jeg har fulgt med i et års tid, i tillegg til å lese her inne for å tillegge meg litt mer kunnskap. Veldig spennende. I år tenkte jeg å gå litt videre til verks, og begynte skrive ned når jeg ha EL. Men så kommer utfordringen... I desember hadde jeg 28 dagers syklus, helt supert. Men nå, nå har jeg hatt 48 dagers syklus! Og på grunn av nye medisiner tok jeg en g-test for å være på den sikre siden, siden vi hadde hatt ubeskyttet sex (hoppe av i svingen) i januar. Den var forøvrig meget negativ, som forventet. Detter er forøvrig helt normalt ser jeg når jeg blar tilbake i boken min. Kjenner det er så frustrerende! Og jeg vet vi ikke har begynt å prøve, men jeg hadde det sånn før jeg begynte med ppiller som ungdom også. Så dette er egentlig ikke noe nytt, det nye er at jeg følger med nå. For jeg vil lære om kroppen min, og jeg vil være forberedt og ikke naiv når vi endelig kan starte. Litt frustrasjon fra en som gjerne skulle ha begynt å prøve for en stund siden.
Amatariel Skrevet 18. februar 2021 #2 Skrevet 18. februar 2021 Så bra du tar tak og blir kjent med kropp og syklus før du blir prøver. Det er det mange som angrer på at de ikke gjorde for å si det sånn. Kan det være medisiner du går på som gjorde at du plutselig fikk en lenger syklus? Hvis ikke så er det ikke helt unormalt at syklusen er litt ustabil, selv om den har vært stabil før. Flere ting som spiller inn på den. Anbefaler at du laster ned en god syklus-app og fører inn all info i den. Er det bare èn syklus du har hatt med 48 dager? Og alle de andre tidligere har vært 28? Du må nesten bare la tiden gå litt og se om det er ditt "nye normale" at du har lang syklus, eller om det var en engangshendelse. Eggløsning er alfaomega når man skal bli gravid, så det hadde nok vært en idè om du kartla denne også litt i forkant. At du vet når den kommer, kan kjenne igjen tegnene, sjekke at den er stabil og regelmessig o.l.
Ruskemor Skrevet 18. februar 2021 Forfatter #3 Skrevet 18. februar 2021 (endret) Amatariel skrev (56 minutter siden): Så bra du tar tak og blir kjent med kropp og syklus før du blir prøver. Det er det mange som angrer på at de ikke gjorde for å si det sånn. Kan det være medisiner du går på som gjorde at du plutselig fikk en lenger syklus? Hvis ikke så er det ikke helt unormalt at syklusen er litt ustabil, selv om den har vært stabil før. Flere ting som spiller inn på den. Anbefaler at du laster ned en god syklus-app og fører inn all info i den. Er det bare èn syklus du har hatt med 48 dager? Og alle de andre tidligere har vært 28? Du må nesten bare la tiden gå litt og se om det er ditt "nye normale" at du har lang syklus, eller om det var en engangshendelse. Eggløsning er alfaomega når man skal bli gravid, så det hadde nok vært en idè om du kartla denne også litt i forkant. At du vet når den kommer, kan kjenne igjen tegnene, sjekke at den er stabil og regelmessig o.l. Nei, medisinene begynte jeg på for en uke siden, i tillegg skal de ikke rote med syklusen. Jeg har flere ganger i året der jeg hopper over en mensen, uten at jeg har skrevet noe ned. Så det er nok ikke unormalt at det skjer, og tidligere har jeg vel egentlig bare vært glad for det.. Haha Har du noen tips om noen gode apper? Er nettopp det, man må ha eggløsning for at man skal kunne bli gravid. Jeg er ganske sikker på at jeg har hatt eggløsning på et tidspunkt denne syklusen. Ut i fra det jeg har lest om hvilke symptomer man gjerne får, så tror jeg at jeg hadde EL i januar en gang. Noe som ikke helt stemmer med når jeg teller fra første dag i mensen og bakover. For da kommer jeg til starten av februar. Blir veldig forvirret. Også vet jeg ikke hvor mye jeg skal investere i ting et år før vi skal begynne å prøve... Forresten, tusen takk for at du svarte meg❤️ Endret 18. februar 2021 av Ruskemor
Amatariel Skrevet 18. februar 2021 #4 Skrevet 18. februar 2021 Jeg har inntrykket av at Flo og FertilityFriend er de mest brukte appene. Selv bruker jeg sistnevnte og er veldig fornøyd med den. Det er frustrerende når enkelte sykluser er lange ja. At eggløsningen kommer forskjellige steder, da må man 'jobbe litt ekstra' for å kartlegge den. Jeg begynte å prøve i mai for siste barnet og jeg har hatt eggløsning på alt fra dag 14 til dag 29 siden da. Så jakten på EL kan være frustrerende. Men dagene mellom EL og mensen er like lang (omtrent) hver syklus (lutealfasen).
Ruskemor Skrevet 18. februar 2021 Forfatter #5 Skrevet 18. februar 2021 Takk, da skal jeg få lastet den ned. Så da kan jeg regne litt med at jeg hadde eggløsning i starten av februar, og ikke i januar som jeg fikk indikasjoner på? Vet du ikke kan svare på det, er mer et retorisk spørsmål 😅 Jeg håper det klaffer for dere snart🤞
Amatariel Skrevet 18. februar 2021 #6 Skrevet 18. februar 2021 Det er realistisk at du hadde eggløsning ca. 14 dager før du fikk mensen. Dette gjelder både om syklusen din er 28 eller 48 dager lang. Takk for lykkeønskninger
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #7 Skrevet 18. februar 2021 Amatariel skrev (2 minutter siden): Det er realistisk at du hadde eggløsning ca. 14 dager før du fikk mensen. Dette gjelder både om syklusen din er 28 eller 48 dager lang. Takk for lykkeønskninger Nei, ikke alltid. Jeg hadde samme problem som TS, fikk utredning og hjelp, og viste seg at jeg ikke alltid hadde eggløsning. Det er ganske vanlig ved hormonforstyrrelser. Anonymkode: a69e5...e49 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #8 Skrevet 18. februar 2021 3 hours ago, Ruskemor said: Skummelt å skrive her, men jeg må lufte tankene mine litt. For et år siden slutten jeg på hormonprevensjon i et siste forsøk på å bli friskere. Noe som hjalp, både fysisk og mentalt. Uansett, her sitter jeg et år etterpå, og vi har heldigvis blitt enig om at om et år kan vi starte å prøve. For min del kunne vi begynt for flere år siden, men man er to om saken og begge skal være klar. Å av praktiske årsaker så må vi vente rett og slett, noe jeg har forståelse for. Jeg begynte i fjor å skrive ned når jeg får- og når mensen er ferdig. Så jeg har fulgt med i et års tid, i tillegg til å lese her inne for å tillegge meg litt mer kunnskap. Veldig spennende. I år tenkte jeg å gå litt videre til verks, og begynte skrive ned når jeg ha EL. Men så kommer utfordringen... I desember hadde jeg 28 dagers syklus, helt supert. Men nå, nå har jeg hatt 48 dagers syklus! Og på grunn av nye medisiner tok jeg en g-test for å være på den sikre siden, siden vi hadde hatt ubeskyttet sex (hoppe av i svingen) i januar. Den var forøvrig meget negativ, som forventet. Detter er forøvrig helt normalt ser jeg når jeg blar tilbake i boken min. Kjenner det er så frustrerende! Og jeg vet vi ikke har begynt å prøve, men jeg hadde det sånn før jeg begynte med ppiller som ungdom også. Så dette er egentlig ikke noe nytt, det nye er at jeg følger med nå. For jeg vil lære om kroppen min, og jeg vil være forberedt og ikke naiv når vi endelig kan starte. Litt frustrasjon fra en som gjerne skulle ha begynt å prøve for en stund siden. Når man prøver å bli gravid må man pule, elske, kall det hva du kall det vil. Du trenger ikke bli kjent med syklus, du må spre beina. Ikke skjeldnere enn annenhver dag. Så har du nok to blå streker før påske. Lykke til. Anonymkode: 466d9...927
Amatariel Skrevet 18. februar 2021 #9 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Nei, ikke alltid. Jeg hadde samme problem som TS, fikk utredning og hjelp, og viste seg at jeg ikke alltid hadde eggløsning. Det er ganske vanlig ved hormonforstyrrelser. Anonymkode: a69e5...e49 Neida, det er klart. Men sånn som hun beskrev det tenker jeg det er realistisk sett. Det er mange som ikke har EL ja. Selv var jeg EL-løs et helt år som prøver.
Stjerne009 Skrevet 18. februar 2021 #10 Skrevet 18. februar 2021 Anbefaler flo appen, og gjerne å tempe og ta EL tester. Da får du en god oversikt over syklusen. Selv har jeg alltid hatt uregelmessig mensen (aldri gått på hormonprevensjon). Sist fikk jeg eggløsning på dag 30 av syklusen, og ble gravid😊 da var det alfa omega at jeg skjønte at jeg hadde EL og hadde sex den dagen.
Ruskemor Skrevet 18. februar 2021 Forfatter #11 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når man prøver å bli gravid må man pule, elske, kall det hva du kall det vil. Du trenger ikke bli kjent med syklus, du må spre beina. Ikke skjeldnere enn annenhver dag. Så har du nok to blå streker før påske. Lykke til. Anonymkode: 466d9...927 Hvis du leser det jeg skriver så kan vi ikke, av flere årsaker, begynne å prøve før om et år. I mellomtiden syntes jeg det er det interessant å bli kjent med sin egen kropp. Ble nysgjerrig på det når legen trodde jeg hadde cyster på eggstokkene, nå når jeg har fått ja på at vi skal ha barn så vil jeg fortsette å lære om min kropp. Man takk for tipset!
Ruskemor Skrevet 18. februar 2021 Forfatter #12 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, ikke alltid. Jeg hadde samme problem som TS, fikk utredning og hjelp, og viste seg at jeg ikke alltid hadde eggløsning. Det er ganske vanlig ved hormonforstyrrelser. Anonymkode: a69e5...e49 Hva var det som var ditt problem? Jeg er blitt utredet for pcos for et år siden, men i følge gynekolog og alt av prøver så er alt normalt hos meg.
Ruskemor Skrevet 18. februar 2021 Forfatter #13 Skrevet 18. februar 2021 Stjerne009 skrev (3 minutter siden): Anbefaler flo appen, og gjerne å tempe og ta EL tester. Da får du en god oversikt over syklusen. Selv har jeg alltid hatt uregelmessig mensen (aldri gått på hormonprevensjon). Sist fikk jeg eggløsning på dag 30 av syklusen, og ble gravid😊 da var det alfa omega at jeg skjønte at jeg hadde EL og hadde sex den dagen. Må nok kjøpe noen EL tester for å finne ut av det når syklusen min er så ustabil.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #14 Skrevet 18. februar 2021 Ruskemor skrev (11 minutter siden): Hva var det som var ditt problem? Jeg er blitt utredet for pcos for et år siden, men i følge gynekolog og alt av prøver så er alt normalt hos meg. Tok lang, lang tid før syklusen stabiliserte seg etter pilleslutt. Etter tre år var plutselig alt på stell og regelmessig igjen. EL tester hjelper forresten ikke. Jeg kunne få tre positive slike på en syklus, da LH (eggløsningshormonet) stiger hver gang kroppen forsøker å slippe egg. Anonymkode: a69e5...e49
Ruskemor Skrevet 18. februar 2021 Forfatter #15 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tok lang, lang tid før syklusen stabiliserte seg etter pilleslutt. Etter tre år var plutselig alt på stell og regelmessig igjen. EL tester hjelper forresten ikke. Jeg kunne få tre positive slike på en syklus, da LH (eggløsningshormonet) stiger hver gang kroppen forsøker å slippe egg. Anonymkode: a69e5...e49 Jeg hadde veldig ustabilt syklus som ungdom frem til jeg begynte på ppiller. Og nå er det litt over 1 år siden jeg sluttet, og innen vi begynner å prøve så er det gått et år til. Så kanskje ting stabiliserer seg mer etterhvert. Nei, da hjelper ikke EL tester så veldig mye. Leste igjennom boken min nå, og fra april til september har jeg omtrent ikke hatt mensen. Kunne småblødinger to ganger med 15 dagers mellomrom. Men samtidig så var jeg utsatt for innmari mye stress og sorg på den tiden, mistet et nært familiemedlem. Så det er nok årsaken, regner jeg med.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #16 Skrevet 18. februar 2021 Kan tipse om vulverine.se og @vulverinekoos på Instagram. Mye interessant stoff om syklus og hormoner. Kanskje ikke alt som passer for alle, men jeg har lært mye Anonymkode: 52239...890 2
Ruskemor Skrevet 18. februar 2021 Forfatter #17 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Kan tipse om vulverine.se og @vulverinekoos på Instagram. Mye interessant stoff om syklus og hormoner. Kanskje ikke alt som passer for alle, men jeg har lært mye Anonymkode: 52239...890 Takk for tipset
Ruskemor Skrevet 19. februar 2021 Forfatter #18 Skrevet 19. februar 2021 (endret) Nå blir jeg jo bare enda mer forvirret, har fryktelig vondt i eggstokken på venstre side, type vurderer smertestillende vondt. Jeg er på dag 3 med mensen så skulle vel ikke vært noe sånt? Er forvirret... Og som jeg skrev litt lengre oppe så har jeg lest igjennom boken min fra i fjor. Sluttet på ppiller i julen 2019, fikk første mensen i februar og 4 uker senere mensen på nytt. Så fikk jeg små blødninger i slutten av mai, og midten av juni og starten av juli. Trengte ikke truseinnlegg for det var bare litt på toalettpapiret. Så var det helt stille til september, ingen mensen. Fra september har jeg hatt syklus på 37, 38, 27 og nå siste 48 dager. Jeg håper bare det er kroppen som bruker tid på å stabilisere seg etter alt for mange år på hormonprevensjon. Legger til. Som jeg har nevnt, så mistet jeg er veldig nært familiemedlem i sommer, og jeg var utsatt for mye stress og sorg. Så kan jo ha noe med det å gjøre. Uten at man kan si det for sikkert. Endret 19. februar 2021 av Ruskemor
Ruskemor Skrevet 14. april 2021 Forfatter #19 Skrevet 14. april 2021 Jaja, frustrasjonen fortsetter. Har ikke hatt mensen siden jeg startet tråden her. Fikk mensen 17. februar, så nå er det 56 dager siden sist mens. Og kropper gir ingen tegn til at den vil komme det neste døgnet. Trodde jeg hadde EL 11 mars, for da hadde jeg endel slim og vondt i eggstokkene. Men nå når mensen bare er uteblitt så blir jeg veldig usikker. Har lyst å få ting sjekket, men jeg skal vedde på at da er mensen ganske stabil når jeg kommer til gynekolog. Også tipper jeg de ikke bryr seg så mye siden jeg ikke prøver å bli gravid akkurat nå. Gleder meg sånn til å starte prøvingen på ordentlig, og da er det så frustrerende at mensen ikke kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå