Gå til innhold

Merkelig å ikke bli tilbudt arvetøy?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter vårt første bArn hvert øyeblikk. Mannen sin bror som også er hans bestevenn bor ved siden av oss og han og kona fikk barn av samme kjønn som vi venter for 10 måneder siden. Vi omgås daglig.  De har selvsagt masse klær leker og utstyr som da passer 0-10 mnd. Men de tilbyr oss ikke å arve eller låne noe som helst? Er ikke det litt rart? 

De har lånt ting av oss til barnet, et lammeskinn og en krybbe som har gått i arv. Nå som vi selv skal få baby har vi spurt om å få tilbake tingene, men vi må faktisk mase daglig, siden de «glemmer det» hele tiden. 

Jeg synes dette er så dårlig av dem. Er jeg rar her eller? Andre venner og kjente av oss strømmer til med utstyr og arvetøy etter sine barn, noe vi uttrykker at vi setter stor pris på. 

Anonymkode: d445b...5a0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

De vil kanskje ha flere barn og ha klær og utstyr til dette?

Ting dere har lånt dem bør de selvsagt gi tilbake.

Skrevet

De må da gi tilbake det de har lånt. Men nye klær og sånt.. de tenker vel å bruke det om det blir en baby til om få år. 

Anonymkode: 9ed21...aed

• Liker 36
Skrevet

Jeg reagerer mest på at de er treige til å levere lammeskinn og krybbe. 
Når det gjelder det at de ikke tilbyr dere å få/låne, kan det være at de har andre prioriteringer? Planlegger flere barn? Jeg ville ikke tenkt for mye på dette. 

Anonymkode: 5a473...309

• Liker 23
Skrevet

Det kan jo hende de ønsker å beholde det til neste barn? Vi lånte klær av et vennepar, men jeg stressa voldsomt med om jeg skulle ødelegge det osv. De ville ha det igjen til neste barn. Så jeg ble egentlig bare stressa av hele greia. Synes også det er fryktelig slitsomt å få sekker med gammelt barnetøy, ettersom jeg må gå gjennom det og sikkert hive det meste til Fretex. Bare merarbeid. Derfor kommer jeg aldri til å tilby noen å få eller låne noe av meg.

Anonymkode: cdc9f...ff5

• Liker 12
Skrevet

Ja dem vil vel ha flere barn og da beholder klær og utstyr til den tiden.

Anonymkode: 88a71...0ec

• Liker 12
Skrevet

Det kan være de planlegger flere barn, men klær i 50-62 blir ikke akkurat slitt ut av å brukes noen uker. Vi er også ekstra forsiktig med alt som er lånt. Når vi oppdaget at vi ventet barn kjøpte jeg en fin ulldress på salg, den fikk de låne til barnet sitt nå i vinter siden den med all sannsynlighet ikke vil passe vårt barn før neste vinter. Jeg synes bare de virker så ego som ikke gjengir noe av dette, men tar imot med åpne armer

ts

• Liker 1
Skrevet

Men da vet du ts at de er ego..

Anonymkode: 98aa8...44e

• Liker 6
Skrevet

Ja, det er jo bare til å presisere at man låner det bort dersom man har tenkt å få flere barn! Jeg må innrømme at de aller fineste klærne vi hadde til datteren vår har vi latt være å låne bort (hjemmestrikkede plagg, tynn lille lam-dress osv) til venner og familie, men nå har vi fått nr 2 og har ingen planer om flere barn, og da kommer vi til å gi bort alt av babyutstyr til familie da samboer har søsken, også dyre ting. Vi har arvet så utrolig mye flott selv og da skulle det bare mangle at også vi arver videre til familie. 

Jeg syntes det var genialt å låne bort vippestol, bæresele, bæresjal, saueskinn, babygym, små klær, varme ytterklær, babyleker, newborn seat osv den tiden vi ikke brukte det, da fikk vi ekstra god plass i boden den perioden:)

Hvis mannen og broren er bestevennen tenker jeg det må være kultur for at mannen din spør broren om dere kan låne babyutstyr av dem?

• Liker 3
Skrevet

Vi har en svoger og svigerinne som er på samme måten. Det er jo ikke slik at man har «krav på» å få arve ting av noen, men mannen og jeg synes likevel at det er veldig rart slik de holder på. For de snakker alltid så varmt om gjenbruk (begge har en utpreget gjenbruksprofil som gründere, til og med), og de har arvet MASSE av oss til sine to yngre barn. Men deres eldstes utstyr og tøy ser vi aldri noe til når det vokses fra - enda de faktisk aldri har brukt noe av det til sine to yngre barn. 

Vi har oppdaget at de rett og slett selger både det den eldste vokser fra og det de mottar av arvede ting av høy kvalitet/gjensalgsverdi fra oss og andre. Var en bekjent av meg som tipset om at ting hun visste at vi hadde hatt (unike ting), nå lå ute på ‘Tise. 

Så vi har sluttet å sende ting og tang deres vei. Hvorfor skal vi fôre lommeboken deres, når vi kan selge ting selv, eller gi det videre til noen som ikke bare kapitaliserer på det? 

Dette med «etikette» rundt arving av barneutstyr er litt komplisert, for strengt tatt ER det jo ingenting som stopper noen fra å sko seg på det - men når det blir såpass énveis-  eller endestasjonspreget, så synes jeg det er dårlig kutyme. Det blir litt som med dugnad; man må ha litt fingerspitzgefühl. 

Anonymkode: f5e2b...a8f

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har en svoger og svigerinne som er på samme måten. Det er jo ikke slik at man har «krav på» å få arve ting av noen, men mannen og jeg synes likevel at det er veldig rart slik de holder på. For de snakker alltid så varmt om gjenbruk (begge har en utpreget gjenbruksprofil som gründere, til og med), og de har arvet MASSE av oss til sine to yngre barn. Men deres eldstes utstyr og tøy ser vi aldri noe til når det vokses fra - enda de faktisk aldri har brukt noe av det til sine to yngre barn. 

Vi har oppdaget at de rett og slett selger både det den eldste vokser fra og det de mottar av arvede ting av høy kvalitet/gjensalgsverdi fra oss og andre. Var en bekjent av meg som tipset om at ting hun visste at vi hadde hatt (unike ting), nå lå ute på ‘Tise. 

Så vi har sluttet å sende ting og tang deres vei. Hvorfor skal vi fôre lommeboken deres, når vi kan selge ting selv, eller gi det videre til noen som ikke bare kapitaliserer på det? 

Dette med «etikette» rundt arving av barneutstyr er litt komplisert, for strengt tatt ER det jo ingenting som stopper noen fra å sko seg på det - men når det blir såpass énveis-  eller endestasjonspreget, så synes jeg det er dårlig kutyme. Det blir litt som med dugnad; man må ha litt fingerspitzgefühl. 

Anonymkode: f5e2b...a8f

Herregud, det et helt sykt! Jeg blir helt rystet!

Jeg kommer til å avtale med mine søsken (som er ferdige med barn) hva de ønsker at vi gjør med utstyr/klær vi har arvet. Jeg tenker at det skulle feks bare mangle at vi tilbyr oss å ta jobben med å selge det, og så vippse dem summen.

Skrevet

Har ikke gitt så mye til min bror da jeg så at det nesten ikke ble brukt. De sa jo tusen takk og kjempefint, men så kjøper de heller nytt. Det tøyet de fikk har vært hjemmestrikket, eller dyrt vintertøy, ulltøy og klær jeg syntes var spesielt fine, resten sparte jeg jo ikke på. Så når det ikke blir brukt for så å bli gitt til fretex føler jeg heller at jeg vil spare det til evt egne barn hvis jeg er så heldig å få fler. Det er jo også litt sårt, å ønske fler men ikke få, så de klærne betyr litt pga det også. 

Anonymkode: 331b6...7e8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hehe... La oss snakkes når du står med første ullbodyen som er knallgul etter vask. Ingen babyer er ekstra forsiktige med hvordan de bæsjer

Anonymkode: 85f85...f76

Jeg har ikke opplevelsen at det skjer med de fleste klær. Husker det skjedde en gang med datteren vår at en body ble permanent "gul" (gikk i søpla), og foreløpig har det bare skjedd med en pyjamas til sønnen vår.

Skrevet

Har ei venninne som har en enorm tilknytning til babytingene. Nesten slik at hun forsøker å ta vare på babytiden gjennom å samle på ting. Hun hadde aldri klart å se en annen baby med "hennes" klær. 

Sier ikke det er sunt, eller normalt. Men kan være en forklaring. 

Anonymkode: 05003...46a

• Liker 5
Skrevet

Jaja folk er kanskje forskjellig da. Når vårt barn blir eldre hadde jeg hatt null problemer med å arve bort hverdagstøy til gode venner eller familie som venter barn. Litt leit at de ikke tilbyr det samme tilbake, for vi er alltid svært rause mot de. Som sagt maser vi nå daglig om å få tilbake krybben blant annet. De har også newbornsete til Stokkestol som de ikke lenger bruker, jeg nevnte i forbifarten at jeg må huske å kjøpe det. Da ble de bare stille begge to. Ærlig talt. Smålig spør du meg

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det kan være de planlegger flere barn, men klær i 50-62 blir ikke akkurat slitt ut av å brukes noen uker. Vi er også ekstra forsiktig med alt som er lånt. Når vi oppdaget at vi ventet barn kjøpte jeg en fin ulldress på salg, den fikk de låne til barnet sitt nå i vinter siden den med all sannsynlighet ikke vil passe vårt barn før neste vinter. Jeg synes bare de virker så ego som ikke gjengir noe av dette, men tar imot med åpne armer

ts

Å låne babyklær er ekstremt stress da. Man tør jo nesten ikke å bruke det i tilfelle det blir ødelagt. Jeg takket pent nei til venninnen som ville låne meg babyklær og leker. 

Maleneaia skrev (9 minutter siden):

Herregud, det et helt sykt! Jeg blir helt rystet!

Jeg kommer til å avtale med mine søsken (som er ferdige med barn) hva de ønsker at vi gjør med utstyr/klær vi har arvet. Jeg tenker at det skulle feks bare mangle at vi tilbyr oss å ta jobben med å selge det, og så vippse dem summen.

Å hjelp, da hadde jeg takket nei til å arve noe! Jeg selger aldri ting, det koster meg ekstremt mye energi. 

Har vært heldig og arvet mye, alt som fortsatt var brukendes har så blitt arvet videre. Og de vi har arvet fra har fått en flaske vin og noen nye klær til sine barn og sånn type oppmerksomhet i ny og ne som takk. 

Anonymkode: 7be2f...923

• Liker 5
Skrevet

Litt rart å forvente å arve leker og utstyr etter en på ti mnd? Lekene skal vel dette barne leke med i en god stund framover. Min femåring elsker fortsatt å kikke på sine gamle babyleker. 
Og som flere sier kan det jo godt hende de planlegger flere barn. Som forelder blir man dessuten «glad i» mange av babyplaggene. Det kan være vanskelig å kvitte seg med dem selv om de er for små.

Anonymkode: b3c31...7a9

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jaja folk er kanskje forskjellig da. Når vårt barn blir eldre hadde jeg hatt null problemer med å arve bort hverdagstøy til gode venner eller familie som venter barn. Litt leit at de ikke tilbyr det samme tilbake, for vi er alltid svært rause mot de. Som sagt maser vi nå daglig om å få tilbake krybben blant annet. De har også newbornsete til Stokkestol som de ikke lenger bruker, jeg nevnte i forbifarten at jeg må huske å kjøpe det. Da ble de bare stille begge to. Ærlig talt. Smålig spør du meg

ts

Litt vanskelig å spå om framtiden, TS. Lett å si nå at du kommer til å gi vekk alt du har kjøpt gratis. Klær (særlig yttertøy) og utstyr til barn er spinndyrt om du kjøper av god kvalitet. Da er det ikke nødvendigvis fristende å gi vekk alt gratis til kjente som tilfeldigvis har et barn yngre enn ditt.

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Litt vanskelig å spå om framtiden, TS. Lett å si nå at du kommer til å gi vekk alt du har kjøpt gratis. Klær (særlig yttertøy) og utstyr til barn er spinndyrt om du kjøper av god kvalitet. Da er det ikke nødvendigvis fristende å gi vekk alt gratis til kjente som tilfeldigvis har et barn yngre enn ditt.

Du kjenner ikke meg. Jeg kommer med glede til å arve bort tingene etter barnet vårt, det skulle bare mangle når jeg ser hvor mye fint vi selv arver av venner og familie 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...