AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #1 Skrevet 18. februar 2021 Jeg bor et sted med en del innvandring, da mest de fra somalia og omegn. Noe som er helt ok, trives supergodt. Jeg er halvt norsk selv men er født og oppvokst i norge. Nå har det seg sånn at hver gang jeg eller mannen min er ute med den lille hunden vår så opplever vi at folk, ungdommer, og barn regelrett FLYKTER vekk fra hunden vår (liten malteserblanding) Jeg har møtt på samme ungdommen i vinter, da han skal til skolen. Vedkommede er panisk av redsel, løper flere hundre meter i motsatt retning, enorme omveier, opp skogskratt med snø opp til livet og kunne trolig ofret livet bare for å ikke møte på hunden min. Jeg har sagt at den ikke er farlig, men han hører ikke og responderer ikke. Andre barn har hylt og skreket og løpt og sist i dag møtte vi på ei som så oss, hoppet over et gjerde og fortsatte i dyp snø enda hun hadde tilsynelatende dårlig tid. De er alle i full panikk og umulige å snakke til. Jeg er fullstendig klar over hva hunder betyr for de, men hallo - synes dette blir LITT for tragkomisk. Noen som opplever det samme? Jeg er IKKE RASIST, men #Jegbarespør Hunden min er totalt uintressert i folk forresten og får ikke med seg noe av dramaet den lager:D Anonymkode: 84924...adf 15
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #2 Skrevet 18. februar 2021 Kanskje bare livredd hunder, slik andre har panikk for edderkopper. Angst er ikke rasjonelt og hjernen spiller ikke på lag når angsten blir trigget, altså prøver man å fjerne seg fra det som utløser angsten. En annen ting er at mange steder i verden er hunder nyttedyr, og da gjerne vakthunder trent til angrep. Kanskje har dette/disse barna dårlige opplevelser, fått erfare hvor farlig en hund kan være i verste fall. Min mann er fra et afrikansk land. For ham er hund lik vaktbikkje i hjemlandet, og det tok tid før han slappet av når han møtte hunder her. Anonymkode: 8a69d...fa9 2
Forundret.. Skrevet 18. februar 2021 #3 Skrevet 18. februar 2021 Kan det være at de tenker sykdommer? Rabies? 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #4 Skrevet 18. februar 2021 Hahahahah ser det for meg😂😂😂 (morsomt uavhengig av hudfarge altså) Folk som løper for livet for noe helt ufarlig😂😂 Anonymkode: ab411...e1f 9
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #5 Skrevet 18. februar 2021 Når barn er redd for dyr har de stort sett lært å være redd av sine foreldre. Det er så trist å se at barn hyler når de møter dyr, og at foreldre bare bekrefter den redselen🙈 Anonymkode: 0e051...587 10
Tanuki Skrevet 18. februar 2021 #6 Skrevet 18. februar 2021 Ikke alle er vant med hunder. Bor selv i et land hvor hunder som kjæledyr er en relativt ny trend, opplever stadig at folk er redde for den lille pelsballen min. 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #7 Skrevet 18. februar 2021 Hunder som kjæledyr er ikke en del av den somaliske kulturen og egentlig ikke en greie i store deler av den muslimske verden ellers heller. Hundene som finnes i Somalia er såvidt meg bekjent stort sett villhunder og anses som farlige. Når ingen i familien har eid hund og foreldrene har blitt oppdratt til å unngå de av sikkerhetsmessige årsaker, blir nok barna også ukomfortable rundt de. Anonymkode: 6ca31...577 10
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #8 Skrevet 18. februar 2021 Jeg ble fortalt av en muslim (som selv eier liten hund) at mange muslimer anser hunder som skitne ut i fra troslæren. Dette unngikk hun og familien ved å ha en liten, hvit veskehund. Den ble godtatt, da det ikke var typisk stor vilter hund. Anonymkode: 0f637...64b 3
bluedot Skrevet 18. februar 2021 #9 Skrevet 18. februar 2021 Hjelpe meg så mange useriøse kommentarer i en tråd. 🤦♀️ 14
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #10 Skrevet 18. februar 2021 Jeg har en amerikansk akita som reagerer med å bjeffe på alle i burka. Kan skape endel uheldige situasjoner i enkelte bymiljø. Anonymkode: cadff...74f 11
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #11 Skrevet 18. februar 2021 Forundret.. skrev (8 timer siden): Kan det være at de tenker sykdommer? Rabies? Jeg har bodd med en dame som kom fra et muslimsk land borti Kasakhstan eller hva det het, og hun så på katten min med avsky. Hun skydde katten min enormt og var helt hysterisk for at den gikk hvor den ville i huset og på på sofaen. Det at katten min lå i senga mi ble hun så sjokkert over at hun trodde jeg var full av sykdommer også. Hun trodde katten min bare var ute, og var livredd for å få sykdommer fra den. Hun mente den var full av midd og loppee og andre sykdommer. Hun trodde dessuten at alle hunder og katter var ute og prøvde å overtale meg til å ha katten ute og heller sette ut en eske med teppe til den. Jeg sa at det er for kaldt ute for hunder og katter i Norge, og at katten var en del av familien og skulle være inne. Jeg måtte sette meg ned med henne og forklare at kjæledyr er noe helt annet enn fjøsdyr og ville dyr. Virker som mange som ikke er vant til kjæledyr forstår hva kjæledyr er? Anonymkode: 8efd4...cab 6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #12 Skrevet 18. februar 2021 Jobber også med noen afrikanere som er sjokkert over at nordmenn har hunder inne... Jeg har forklart, så de forstår litt bedre, men i deres hjemland har de hunder ute, ikke som kjæledyr. Så er det forskjell på klima, da... Anonymkode: 8efd4...cab 3
Gjest Smeltemann Skrevet 18. februar 2021 #13 Skrevet 18. februar 2021 Muslimer regner hunder for å være skitten. Samme som de ikke spiser gris.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #14 Skrevet 18. februar 2021 Jeg passet en liten dachs en periode. Hadde den med et sted der det gikk folk, og halen hans kom borti skjørtet til en somalisk kvinne. Mannen hennes skulle til å sparke hunden, jeg fikk såvidt dratt han (hunden) unna. Jeg har blitt forklart at muslimer (en del i alle fall) ser på hunder som skitne, urene dyr, og at det ikke er forenlig med religionen deres å komme borti eller berøre hunder. Anonymkode: 1e853...134 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #15 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg bor et sted med en del innvandring, da mest de fra somalia og omegn. Noe som er helt ok, trives supergodt. Jeg er halvt norsk selv men er født og oppvokst i norge. Nå har det seg sånn at hver gang jeg eller mannen min er ute med den lille hunden vår så opplever vi at folk, ungdommer, og barn regelrett FLYKTER vekk fra hunden vår (liten malteserblanding) Jeg har møtt på samme ungdommen i vinter, da han skal til skolen. Vedkommede er panisk av redsel, løper flere hundre meter i motsatt retning, enorme omveier, opp skogskratt med snø opp til livet og kunne trolig ofret livet bare for å ikke møte på hunden min. Jeg har sagt at den ikke er farlig, men han hører ikke og responderer ikke. Andre barn har hylt og skreket og løpt og sist i dag møtte vi på ei som så oss, hoppet over et gjerde og fortsatte i dyp snø enda hun hadde tilsynelatende dårlig tid. De er alle i full panikk og umulige å snakke til. Jeg er fullstendig klar over hva hunder betyr for de, men hallo - synes dette blir LITT for tragkomisk. Noen som opplever det samme? Jeg er IKKE RASIST, men #Jegbarespør Hunden min er totalt uintressert i folk forresten og får ikke med seg noe av dramaet den lager:D Anonymkode: 84924...adf Muslimer betrakter hunder som urene. Haram. Derfor Anonymkode: ea434...d46 1
Djungelvrål Skrevet 18. februar 2021 #16 Skrevet 18. februar 2021 Hunder er haram, det vil si skitne og urene litt som de ser på svin og da vil de selvsagt ikke ha befatning med slike dyr. 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #17 Skrevet 18. februar 2021 Ikke lest noe her, kun overskrift. De er redde for hunder fordi de har hørt om eller vært borti narkohunder. Det er ikke hundene de er redde for men jobben til hundene Anonymkode: f58c5...7c9 1
Djungelvrål Skrevet 18. februar 2021 #18 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har bodd med en dame som kom fra et muslimsk land borti Kasakhstan eller hva det het, og hun så på katten min med avsky. Hun skydde katten min enormt og var helt hysterisk for at den gikk hvor den ville i huset og på på sofaen. Det at katten min lå i senga mi ble hun så sjokkert over at hun trodde jeg var full av sykdommer også. Hun trodde katten min bare var ute, og var livredd for å få sykdommer fra den. Hun mente den var full av midd og loppee og andre sykdommer. Hun trodde dessuten at alle hunder og katter var ute og prøvde å overtale meg til å ha katten ute og heller sette ut en eske med teppe til den. Jeg sa at det er for kaldt ute for hunder og katter i Norge, og at katten var en del av familien og skulle være inne. Jeg måtte sette meg ned med henne og forklare at kjæledyr er noe helt annet enn fjøsdyr og ville dyr. Virker som mange som ikke er vant til kjæledyr forstår hva kjæledyr er? Anonymkode: 8efd4...cab Sier litt om hvor langt tilbake i tid noen av disse landene henger igjen. Det var ikke så vanlig å ha kjæledyr i Norge heller............for 100 år siden! 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #19 Skrevet 18. februar 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg bor et sted med en del innvandring, da mest de fra somalia og omegn. Noe som er helt ok, trives supergodt. Jeg er halvt norsk selv men er født og oppvokst i norge. Nå har det seg sånn at hver gang jeg eller mannen min er ute med den lille hunden vår så opplever vi at folk, ungdommer, og barn regelrett FLYKTER vekk fra hunden vår (liten malteserblanding) Jeg har møtt på samme ungdommen i vinter, da han skal til skolen. Vedkommede er panisk av redsel, løper flere hundre meter i motsatt retning, enorme omveier, opp skogskratt med snø opp til livet og kunne trolig ofret livet bare for å ikke møte på hunden min. Jeg har sagt at den ikke er farlig, men han hører ikke og responderer ikke. Andre barn har hylt og skreket og løpt og sist i dag møtte vi på ei som så oss, hoppet over et gjerde og fortsatte i dyp snø enda hun hadde tilsynelatende dårlig tid. De er alle i full panikk og umulige å snakke til. Jeg er fullstendig klar over hva hunder betyr for de, men hallo - synes dette blir LITT for tragkomisk. Noen som opplever det samme? Jeg er IKKE RASIST, men #Jegbarespør Hunden min er totalt uintressert i folk forresten og får ikke med seg noe av dramaet den lager:D Anonymkode: 84924...adf På verdensbasis dør 60.000 mennesker av rabies hvert år. De fleste i afrikanske land. Det er gjerne barn som blir bitt, og sykdommen er dødelig. foreldrene er vokst opp med dette. Og de skjønner nok ikke/vet nok ikke at vi ikke har rabies i Norge. så dette er nok den største grunnen. Man må passe seg for hunder, fordi selv et lite rift kan være dødelig. ikke så rart egentlig.... Anonymkode: 1b4c7...779 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #20 Skrevet 18. februar 2021 12 minutter siden, Peonjenta said: Hunder er haram, det vil si skitne og urene litt som de ser på svin og da vil de selvsagt ikke ha befatning med slike dyr. Seter ikke helt sant. Jakthunder er hellige i Koranen , det samme er hunder som tjener mennesker. mye misforståelser ute og går. Anonymkode: 1b4c7...779 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå