Gå til innhold

Jobbsøknad - HJELP!!

Actionjunkie

Anbefalte innlegg

Det har akkurat kommet ut ledige stillinger i min drømmejobb!

Jeg har skrevet jobbsøknader før, men denne jobben vil jeg virkelig ha, og vil at jobbsøknaden min skal være perfekt!

Kom med deres beste tips til hva den bør inneholde eller hvordan jobbsøknaden bør se ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk ordene dine til å virkelig få dem til å forstå at dette er din drømmejobb. Bruk god tid på å tenke over hvordan du formulerer deg og hva du bør fokusere på. Trekk inn eksempler, relevant erfaring og hvordan du ser for deg å bruke disse i jobben. Gjør god research og vis at du kjenner bedriften. For min del hjelper det å bare begynne å skrive ned alt slik man ville sagt det uten hemninger og sette ord på alle følelsene du har overfor denne perfekte stillingen. Videre går jeg tilbake i teksten og modererer meg, for det er jo tross alt en jobbsøknad 😅

Nå vet jeg ikke hvilken type jobb du søker naturligvis, men kanskje går det an å legge ved arbeidsprøver uoppfordret?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Actionjunkie skrev (5 timer siden):

CV’n der jeg søker er ferdigutfylt, men takk for tips😊

Anbefaler deg å sende ved egen CV uansett. Da kan du fremheve egenskaper og erfaringer som du mener er relevant til stillingen. Det er også en fin måte å vise at du er ryddig og systematisk. I alle intervjuer jeg har vært på, har arbeidsgiver skrevet ut min søknad selv om de har eget system for registrering. Har også fått tilbakemeldinger på at CV-en er veldig god og oversiktlig.

CV-nerden har for øvrig også gode tips til søknaden også.

I min søknad starter jeg med en selvfølgelighet/høflighetsfrase og motivasjon, så et avsnitt om min utdanning og bakgrunn som passer stillingen, så et avsnitt om hvordan jeg passer perfekt til stillingen grunnet nevnte erfaringer samt andre personlige egenskaper. Så et kort avsnitt med motivasjon og avslutning. Med vennlig hilsen, jobbsøker. 

Anonymkode: ad78c...c3e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vivalavida skrev (11 timer siden):

Bruk ordene dine til å virkelig få dem til å forstå at dette er din drømmejobb. Bruk god tid på å tenke over hvordan du formulerer deg og hva du bør fokusere på. Trekk inn eksempler, relevant erfaring og hvordan du ser for deg å bruke disse i jobben. Gjør god research og vis at du kjenner bedriften. For min del hjelper det å bare begynne å skrive ned alt slik man ville sagt det uten hemninger og sette ord på alle følelsene du har overfor denne perfekte stillingen. Videre går jeg tilbake i teksten og modererer meg, for det er jo tross alt en jobbsøknad 😅

Nå vet jeg ikke hvilken type jobb du søker naturligvis, men kanskje går det an å legge ved arbeidsprøver uoppfordret?

Jeg er sykepleier og søker jobb ved en avdeling på sykehuset jeg allerede jobber! Har jobbet på denne avdelingen også, men kun gjennom jobben jeg nå har☺️

Takk for gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Anbefaler deg å sende ved egen CV uansett. Da kan du fremheve egenskaper og erfaringer som du mener er relevant til stillingen. Det er også en fin måte å vise at du er ryddig og systematisk. I alle intervjuer jeg har vært på, har arbeidsgiver skrevet ut min søknad selv om de har eget system for registrering. Har også fått tilbakemeldinger på at CV-en er veldig god og oversiktlig.

CV-nerden har for øvrig også gode tips til søknaden også.

I min søknad starter jeg med en selvfølgelighet/høflighetsfrase og motivasjon, så et avsnitt om min utdanning og bakgrunn som passer stillingen, så et avsnitt om hvordan jeg passer perfekt til stillingen grunnet nevnte erfaringer samt andre personlige egenskaper. Så et kort avsnitt med motivasjon og avslutning. Med vennlig hilsen, jobbsøker. 

Det blir jo smør på flesk. Det er viktig å lese utlysningen skikkelig og forholde seg til de rammer de oppgir. Det kan fort bli et merarbeid hvis alle søkerne legger til ekstra vedlegg som allerede fremkommer i innsendingen, og det kan skape et irritasjonsmoment for arbeidsgiver. 

Actionjunkie skrev (10 minutter siden):

Jeg er sykepleier og søker jobb ved en avdeling på sykehuset jeg allerede jobber! Har jobbet på denne avdelingen også, men kun gjennom jobben jeg nå har☺️

Takk for gode tips!

Samme gjorde jeg nå nettopp. Jeg var tilknyttet avdelingen, men hadde ikke jobbet akkurat der og med de arbeidsoppgavene. Jeg tok utgangspunkt i min interesse for fagfeltet og mine videre fremtidsplaner, og jeg brukte konsekvent erfaringen min i den jobben jeg er i nå for å få frem både faglige kunnskaper og personlige egenskaper. Jeg tror det var det som gjorde at jeg slo gjennom, både på papiret og på intervjuet. Jeg er flink til å snakke meg selv ned, men du må vise selvtillitt (uten å være arrogant) og vise hva du kan. 

Anonymkode: 08769...d81

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det blir jo smør på flesk. Det er viktig å lese utlysningen skikkelig og forholde seg til de rammer de oppgir. Det kan fort bli et merarbeid hvis alle søkerne legger til ekstra vedlegg som allerede fremkommer i innsendingen, og det kan skape et irritasjonsmoment for arbeidsgiver. 

Hvis arbeidsgiver blir irritert over at søker er ryddig, strukturert og evner å legge ved et ekstra dokument, så er det hans tap. Jeg har vært på mange intervjuer, og det har utelukkende vært positivt siden jeg stort sett får jobbtilbud.

Karriereveileder i juristenes landsforbund anbefalte meg for øvrig å legge ved CV, uansett hvordan system de allerede har. Registreringssystemet bedrifter bruker, er en standardløsning  de har kjøpt av noen andre, og gir ikke nødvendigvis all den informasjonen de ønsker. Videre gir registreringssystemene sjeldent rom for å utbrodere fagkombinasjoner, erfaringer og kunnskaper ved de forskjellige punktene man legger inn. 

Det er med andre ord smør på flesk som er fryktelig nyttig og hensiktsmessig i en jobbsøkerprosess. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Samme gjorde jeg nå nettopp. Jeg var tilknyttet avdelingen, men hadde ikke jobbet akkurat der og med de arbeidsoppgavene. Jeg tok utgangspunkt i min interesse for fagfeltet og mine videre fremtidsplaner, og jeg brukte konsekvent erfaringen min i den jobben jeg er i nå for å få frem både faglige kunnskaper og personlige egenskaper. Jeg tror det var det som gjorde at jeg slo gjennom, både på papiret og på intervjuet. Jeg er flink til å snakke meg selv ned, men du må vise selvtillitt (uten å være arrogant) og vise hva du kan. 

Kanskje du tror det er et irritasjonsmoment fordi du har dårlig selvfølelse over egne prestasjoner? Vær stolt over deg selv og CV-en din :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har selv sittet og gått gjennom innkommende søknader, og gjort grovsilinger før intervju. Jeg setter veldig stor pris på kandidater som legger ved CV i tillegg til den ferdigutfylte varianten i søkerportalen. Da får man et bedre inntrykk av hva kandidaten selv vektlegger, og det er gjerne plass til mer/annen informasjon her enn i de ferdigutfylte variantene. 

En ting som irriterer meg grenseløst, er folk som ikke navngir vedlegg på en hensiktsmessig måte! Om du legger ved CV, attester, profilbilde, tjenesteuttalelse eller hva som helst, så skal navnet på dokumentet helst gjenspeile innholdet. 

Det er frustrerende når alle dokumentene som ligger ved heter kbfjwfklmvf.pdf, og du må åpne de opp for å vite hva de inneholder... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Actionjunkie skrev (8 timer siden):

Takk for gode tips!

Hvis du kjenner godt til de ansatte og miljøet der, kan du jo bruke det litt. Hvis du møter dem, snakk om stillinga som du planlegger å søke på, at du håper du får den, hvorfor den hadde vært perfekt for deg, osv. Ikke overdrevet selvfølgelig, men nok til at de ser at du virkelig har gløden for denne stillingen og at dette virkelig er din drømmejobb. Sånne positive vibes sprer seg fort i gangene og når kanskje frem til de som jobber med ansettelsen ☺️

Anonymkode: b3549...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...