Gå til innhold

Skal slutte å jobbe for å slippe å betale bidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mer eller mindre slik lyder det fra eksen min.
H*n betaler bidrag til tre barn, hvor en av de ikke har samvær med h*n og de to andre er der 50/50. Sistnevnte bidrag er ganske lavt og jeg betaler alt for barna med det beløpet. Eksen trenger ikke spytte inn noen ting.

Nå ønsker eksen å slutte i jobben. Skal si opp, motta dagpenger (eller sosial stønad jeg vet ikke), fordi h*n håper ny bidragsutregning vil gjøre bidragsevnen lavere.

Kan jeg melde fra fil nav om dette? 🤨 eller skal jeg la det gå sin gang?
Bidraget får jeg vel ikke vel ikke påvirket uansett, dette tas gjennom nav. Og jeg antar at for å få dagpenger må man likevel «jobbe» - møte opp på ting, ta jobber som er ledige osv?

Andre som har vært borti lignende?
Må si jeg er litt matt, jeg forstår ikke hvem som frivillig sier opp en jobb midt i koronatiden (som h*n for øvrig fikk for knappe mnd siden), OG så inderlig ikke ønsker å betale bidrag for barna sine...

Anonymkode: b24ae...32a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke erfaring det med barn, men eksen ødelegger ikke bare for seg selv. Men at det skal gå utover barna er meg ubegripelig. Slutter vedkommende i jobb så er det faktisk 16 uker med karantene uten dagpenger. Vil nok få Nav på nakken uansett. 

Anonymkode: 201db...d3c

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

H*n betaler bidrag til tre barn, hvor en av de ikke har samvær med h*n og de to andre er der 50/50. Sistnevnte bidrag er ganske lavt og jeg betaler alt for barna med det beløpet. Eksen trenger ikke spytte inn noen ting.

Nå ønsker eksen å slutte i jobben. Skal si opp, motta dagpenger (eller sosial stønad jeg vet ikke), fordi h*n håper ny bidragsutregning vil gjøre bidragsevnen lavere.

Bidraget får jeg vel ikke vel ikke påvirket uansett, dette tas gjennom nav. Og jeg antar at for å få dagpenger må man likevel «jobbe» - møte opp på ting, ta jobber som er ledige osv?

Må si jeg er litt matt, jeg forstår ikke hvem som frivillig sier opp en jobb midt i koronatiden (som h*n for øvrig fikk for knappe mnd siden), OG så inderlig ikke ønsker å betale bidrag for barna sine...

Er bidraget veldig høyt og tjener han veldig lite? Han må jo være rimelig dum dersom han tror det lønner seg å si opp jobben for å henge på trygdeytelser. 

Har dere beregningen gjennom NAV? I såfall så ville jeg bare latt det gå sin gang. For å få dagpenger, så må han melde fra til NAV at han har sagt opp en jobb frivillig så da vil han få ventetid som jo da gjør at han må gå en periode på sosialkontoret dersom sparekontoen er tom. :) I tillegg så må han kreve ny beregningen av barnebidraget gjennom NAV på grunn av lavere inntekt og da ville jeg bare respondert til dem at han har frivillig valgt å gå ned inntekt fordi at han ikke ønsker å betale bidrag, og at du mener at det ikke er greit.. eller noe sånt. :) Kanskje de ender opp med å skjønnsberegne han? 

• Liker 9
Skrevet

Om han velger å si opp jobben, så vil han fremdeles måtte betale bidraget. Det kan endres, men da blir det skjønnsfastsatt til 80% inntekt i forhold til den inntektsevnen som han innehar, men ikke bruker. 

Bidrag settes ikke bare etter den inntekten man har, men inntektsevnen. 

Anonymkode: bac1a...ed6

• Liker 15
Skrevet

Hvis alt han tjener på jobben forsvinner så er det jo et rimelig å vurdere vitsen med å jobbe? 

Jeg har barn selv og ønsker selvfølgelig å betale for dem. MEN i en situasjon hvor kona stakk og tok med seg barna, saboterte samvær og jeg jobbet 110% og alt jeg hadde råd til var en liten leid hybel og gammel bil. Var ville min motivasjon for å slite meg ut på jobben? Skjønner de som sier "fuck it" , uføretrygder seg og flytter til Asia. Hva har de å tape lizzom. Hva kan bli værre

Hører ikke begge sidene her.

Anonymkode: f5265...5e9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis alt han tjener på jobben forsvinner så er det jo et rimelig å vurdere vitsen med å jobbe? 

Jeg har barn selv og ønsker selvfølgelig å betale for dem. MEN i en situasjon hvor kona stakk og tok med seg barna, saboterte samvær og jeg jobbet 110% og alt jeg hadde råd til var en liten leid hybel og gammel bil. Var ville min motivasjon for å slite meg ut på jobben? Skjønner de som sier "fuck it" , uføretrygder seg og flytter til Asia. Hva har de å tape lizzom. Hva kan bli værre

Hører ikke begge sidene her.

Anonymkode: f5265...5e9

Ja, men her har ingen stukket av - her har far måttet få samværet tredd nedover hodet.
Det eldste barnet har han ikke giddet å ha kontakt med, til tross for hans mistanker om at moren bl.a er rusmisbruker.

Det er ikke akkurat synd på denne pappaen. Han er bare jævla bitter. 

• Liker 1
Skrevet

Bedre med 50/50 da vel. Da reduserers bidraget. 

Anonymkode: 311ef...fa5

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Dett er et ikke problem. Dersom han ikke betaler bidrag blir bidraget betalt av nav og gjort om til hans gjeld. Så får han betale senere. Hvorfor biter du på og bryr deg om dette i det hele tatt? Elsker du dette dramaet? 

Anonymkode: 63762...159

• Liker 1
Skrevet

En liten digresjon. Men jeg blir så fascinert over alt damer skal ta ansvar for. Her er det ts som får pes for at eksen er idiot, ikke han som faktisk er en dust i denne situasjonen. Så det er forventet at damer skal være magiske orakler og finne mannen som alltid kommer til å være en engel og aldri gjøre noe galt. Hvis ikke er det jo damen sin feil 🙄

Ts: håper det ordner seg! Og at barna arver din intelligens og empati. 

Anonymkode: 0bb81...3ea

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bedre med 50/50 da vel. Da reduserers bidraget. 

Anonymkode: 311ef...fa5

Et revolusjonerende forslag til deg: Les hovedinnlegget.

Anonymkode: 27654...c53

• Liker 4
Skrevet

Minstebidrag må han betale uansett, går han på nav trekker de det vel før han får støtte? Eller han opparbeider seg bidragsgjeld - planlegger han gå uten arbeid til yngstemann er 18 år og han kan be unger ettergi gjelda? 

Anonymkode: 6f1ac...747

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke så smart han da. Å gå på dagpenger, leve usikkert fra måned til måned, gå på jobbklubb hver dag bare for å ikke betale bidrag er jo noe som går aller mest utover han selv. Det går litt utover deg og barnet, men mest han selv for han får det jo dritkjipt. Dessuten så endres selvsagt bidragsberegningen når inntekten hans endres. Om han vil bruke hele livet på sosialen for å "straffe" deg, så er det jo latterlig. Han straffer jo seg selv hardest for å ramme deg LITT. Min han på dette og sleng på en latter. 

Anonymkode: d81d0...126

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Minstebidrag må han betale uansett, går han på nav trekker de det vel før han får støtte? Eller han opparbeider seg bidragsgjeld - planlegger han gå uten arbeid til yngstemann er 18 år og han kan be unger ettergi gjelda? 

Anonymkode: 6f1ac...747

Feil. Det er ikke noe som heter minstebidrag. Bidragsyter kan slippe helt å betale ved lav inntekt. Hvis den sommhar omsorgen har samme inntekt blir h*n likevel stående med hele forsørgerbyrden.

Anonymkode: 27654...c53

• Liker 1
Skrevet

1. Jeg fikk selvfølgelig ikke barn med en mann (ja ts er en kvinne) som jeg trodde skulle drite en så lang marsj i ungene sine. Hvem gjør det med viten og vilje?
2. Denne mannen ønsker ikke å betale bidrag til eks nummer en fordi han ikke liker henne. Han har valgt å ikke ha barnet på noen overnattinger i måneden.
3. Våre barn har vært hos oss 50/50 mot at jeg får en liten sum i måneden og er den som holder barna med alt de trenger - sykler, uteklær, kontigenter, kostpenger, SFO-penger mm. Han tjener mye mer enn meg, så for han har dette vært en grei ordning.

Han ønsker nå å slutte å jobbe fordi han ikke vil betale bidrag. Ingen annen grunn.
Livet er kjipt, og det koster å sette barn til verden.
At han ønsker å endre bidraget til våre barn er hans valg, og konsekvensen er at han må ut med mer i mnd. enn bidraget jeg får nå.
Å slutte å jobbe på dette grunnlaget syns jeg er feigt og dårlig, og jeg laget ikke tråden fordi jeg er en bitter eks. Jeg lurte på hvilke konsekvenser det ville få, og om noen har vært borti lignende.

Jeg har aldri sabotert for far og har ikke noe ønske om dette da det bare går utover barna våre.
Hans innstilling til arbeidslivet er for øvrig ikke noe jeg støtter eller ønsker å videreføre til barna våre...

• Liker 2
Skrevet

Høres kjent ut. Har en kompis som kunne vært barnefaren til ts. 

Han har millionlønn og vurderer å si opp denne for å slippe barnebidrag. Han vil helst ikke, men han er i desperat situasjon hvor barnemor saboterer for samvær og har ikke fått sett barna sine på flere måneder. Fyren er helt knekt og er i ferd med å gi opp. 

Anonymkode: f3cec...1c5

Skrevet

Dette med bidrag er et sårt tema for mange bidragsytere. Jeg kan til en viss grad forstå det. Jeg har sett nok av tilfeller der far blir sittende igjen med svært lite etter brudd og betaler høye bidrag. 
Han greier ikke å få hodet over vannet rett og slett. 

Mannen min jobber i en mannsdominert yrke og forteller det samme. Menn som jobber og sliter og bor dårlig, og har dårlig med penger. De bor trangt og får tyn av mor fordi barna ikke har egne rom, ikke får nye klær av far, ny sykkel osv.

Det kan godt hende far til barna til ts er en dust, men det er sannelig nok av menn som sliter også.  Det kunne vært int. å vite hvor mye han må betale for disse 3 barna, og hvor mye han sitter igjen med i måneden etterpå.
Først da får man et riktig bilde av situasjonen. 

Og ts.. hvordan skal du legge dette frem for nav? Far til barna vil slutte å å jobbe fordi han ikke vil betale bidrag? Det høres ikke helt bra ut for deg heller dette da. Hva han velger å gjøre i forhold til arbeid er ikke noe du har noe med å gjøre. Den blir for drøy.

Anonymkode: be65c...a78

Skrevet

Dette med bidrag er et sårt tema for mange bidragsytere. Jeg kan til en viss grad forstå det. Jeg har sett nok av tilfeller der far blir sittende igjen med svært lite etter brudd og betaler høye bidrag. 
Han greier ikke å få hodet over vannet rett og slett. 

Mannen min jobber i en mannsdominert yrke og forteller det samme. Menn som jobber og sliter og bor dårlig, og har dårlig med penger. De bor trangt og får tyn av mor fordi barna ikke har egne rom, ikke får nye klær av far, ny sykkel osv.

Det kan godt hende far til barna til ts er en dust, men det er sannelig nok av menn som sliter også.  Det kunne vært int. å vite hvor mye han må betale for disse 3 barna, og hvor mye han sitter igjen med i måneden etterpå.
Først da får man et riktig bilde av situasjonen. 

Og ts.. hvordan skal du legge dette frem for nav? Far til barna vil slutte å å jobbe fordi han ikke vil betale bidrag? Det høres ikke helt bra ut for deg heller dette da. Hva han velger å gjøre i forhold til arbeid er ikke noe du har noe med å gjøre. Den blir for drøy.

Anonymkode: be65c...a78

Ja, det var derfor jeg spurte. Han har tidligere mottatt dagpenger ulovlig fordi han overlappet med oppsigelse og ny jobb, og fikk en dom på dette..
Veldig synd på han er det dessverre ikke, og det er ingen som har sabotert samværet hans, noen gang. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har ikke erfaring det med barn, men eksen ødelegger ikke bare for seg selv. Men at det skal gå utover barna er meg ubegripelig. Slutter vedkommende i jobb så er det faktisk 16 uker med karantene uten dagpenger. Vil nok få Nav på nakken uansett. 

Anonymkode: 201db...d3c

Hvor har du 16 uker fra?

Skrevet

Høres kjent ut. Har en kompis som kunne vært barnefaren til ts. 

Han har millionlønn og vurderer å si opp denne for å slippe barnebidrag. Han vil helst ikke, men han er i desperat situasjon hvor barnemor saboterer for samvær og har ikke fått sett barna sine på flere måneder. Fyren er helt knekt og er i ferd med å gi opp. 

Anonymkode: f3cec...1c5

I tilfelle du nevner synes jeg egentlig barnefars planer er berettiget. Etter mitt syn burde en reell mulighet for samvær være en forutsetning for å måtte betale bidrag.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...