AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #1 Skrevet 18. februar 2021 Har kranglet med far til sønnen min nå i 1 1/2 år. Har gått med hele tiden å øke samværet, men føler alltid at jeg går på akkord med sønnen vår. Han nekter og vil ikke. Far forstår ikke dette. Jeg har nådd til et punkt hvor jeg ikke makter mer. Far maser med advokat hver 3-4 mnd om økning. Barnet får ikke roet seg ned med ny samværsordning før far ønsker å øke igjen. Barnet er under utredning for adhd/autisme og trenger stabilitet og forutsigbarhet. Jeg og barnet har lyst på iallefall 1 år med ro og fred uten advokatmøter og krangling. Vi har meget dårlig kommunikasjon og jeg får aldri høre hva som foregår der hjemme eller hvordan det går med barnet. Hver gang jeg spør barnet så nekter han å snakke om faren og han sier han er lei og vil ikke til far mere. Far lyver om så mye at kommunikasjonen vår har stoppet helt opp. Prøver familievernkontoret, men der får jeg høre av far at det er min skyld at han lyver. Dette sliter så mye på meg. Har nå tatt steget at jeg ønsker å føre saken for en domstol slik at barnet får litt stabilitet og ro. Så slipper barnet å måtte forholde seg til mas fra far om at han skal være der mere enn barnet ønsker. Hadde barnet ønsket å tilbringe mer tid med far så hadde jeg ikke måttet tatt dette skrittet. Ønsker selvsagt at de skal ha et godt forhold, men når far presser mer på enn barnet vil så skaper det ikke et godt forhold mellom de to. Barnet har nå sagt at han hater faren og ber på sine knær at han slipper å være der så mye. Knuser mammahjertet at sønnen vår sier slik. Har fortalt far, men han sier bare «aldri hørt han sagt noe slikt før, kan ikke være sant». Han ignorerer problemet fullstendig. Er jeg urimelig som ønsker å gjøre dette? Flere som har vært borti en forelder som presser og maser om mer samvær når barna nekter? Anonymkode: e8e84...4e4 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #2 Skrevet 18. februar 2021 Du er ikke urimelig og ja - har hatt lignende opplevelse. Hvor gammel er barnet? Anonymkode: 056ba...240 7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #3 Skrevet 18. februar 2021 Å stadig endre på samvær er ustabilt for barnet. Ut fra det du skriver virker det som om far har kun sitt eget behov i sentrum. Forstår at det er sårt å ikke se barnet så ofte som han ønsker, men det som nå skjer ender med å ha motsatt effekt - barnet vil mindre til far på grunn av stress og press. Dumt at far ikke forstår det.... Advokat høres lurt ut. Og forhåpentligvis klarer dere og advokatene å lande en stabil og langsiktig avtale før det ender opp i retten Anonymkode: c22c3...68e 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #4 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du er ikke urimelig og ja - har hatt lignende opplevelse. Hvor gammel er barnet? Anonymkode: 056ba...240 Han er 4,5 år. Han er veldig vag for endringer og bruker lang tid å tilpasse seg nye ting. Faren har veldig dårlig tid. Jeg sa til far at vi kan ta opp tråden igjen ang samværet når bup er ferdig med utredningen sin. Så må vi jobbe med kommunikasjonen også. Fortalte far at barnet trenger stabilitet og forutsigbarhet, da mener jeg at vi skal ha samme rutiner i begge hjem. Ingenting har far klart hittil nå. Nå på sist møte så maset han om mer økning til 50/50. Vi har 40/60 som vi inngikk i høst. Noe barnet sliter veldig med og jeg ønsket å kutte ned litt for å se om det ble en bedring - med støtte fra bup. Men dette ønsket ikke far. Så nå var det er krav at fra og med mai skal vi ha 50/50. Jeg sa at det forutså at barnet ønsket en slik ordning og jeg ønsket å vente en stund, men dette var urelevant mente han. Han har ikke barnets beste i fokus. ts Anonymkode: e8e84...4e4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #5 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han er 4,5 år. Han er veldig vag for endringer og bruker lang tid å tilpasse seg nye ting. Faren har veldig dårlig tid. Jeg sa til far at vi kan ta opp tråden igjen ang samværet når bup er ferdig med utredningen sin. Så må vi jobbe med kommunikasjonen også. Fortalte far at barnet trenger stabilitet og forutsigbarhet, da mener jeg at vi skal ha samme rutiner i begge hjem. Ingenting har far klart hittil nå. Nå på sist møte så maset han om mer økning til 50/50. Vi har 40/60 som vi inngikk i høst. Noe barnet sliter veldig med og jeg ønsket å kutte ned litt for å se om det ble en bedring - med støtte fra bup. Men dette ønsket ikke far. Så nå var det er krav at fra og med mai skal vi ha 50/50. Jeg sa at det forutså at barnet ønsket en slik ordning og jeg ønsket å vente en stund, men dette var urelevant mente han. Han har ikke barnets beste i fokus. ts Anonymkode: e8e84...4e4 Hvor mye samvær har pappa'n? Anonymkode: e9836...a51
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #6 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Å stadig endre på samvær er ustabilt for barnet. Ut fra det du skriver virker det som om far har kun sitt eget behov i sentrum. Forstår at det er sårt å ikke se barnet så ofte som han ønsker, men det som nå skjer ender med å ha motsatt effekt - barnet vil mindre til far på grunn av stress og press. Dumt at far ikke forstår det.... Advokat høres lurt ut. Og forhåpentligvis klarer dere og advokatene å lande en stabil og langsiktig avtale før det ender opp i retten Anonymkode: c22c3...68e Jeg har advokat, men føler hun taler ikke for barnets sak. Har via help forsikring og virker som hun bare ønsker at jeg skal gi meg for husfredens skyld. Alt for å unngå rettssak. Har satt opp et møte med en ny advokat i hjembyen jeg bor i. Håper at denne advokaten kan tale mitt barns sak og er mer proaktiv. Fars advokat er skikkelig beinhard og kritiserer meg som mor. Far lyver til sin advokat og hun tror på han. Når jeg forteller det motsatte så orker verken min advokat eller hans å deale med problemene. ts Anonymkode: e8e84...4e4 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #7 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor mye samvær har pappa'n? Anonymkode: e9836...a51 Tilsvarende 40/60 ordning. Noe vi inngikk i høst. ts Anonymkode: e8e84...4e4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #8 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tilsvarende 40/60 ordning. Noe vi inngikk i høst. ts Anonymkode: e8e84...4e4 Han er ikke fornøyd før han har 50 eller mest? Anonymkode: e9836...a51
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #9 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han er ikke fornøyd før han har 50 eller mest? Anonymkode: e9836...a51 Nei virker ikke sånn. Jeg mener at vi må gi ungen tid. Jeg sa at barnet blir større og vi kan ta opp spørsmålet igjen om delt bosted når barnet er mer modent. Han trives ikke med dagens ordning og ønsket å kutte ned en dag for å se om ting bedret seg for en periode. Med støtte fra bup. For barnet bruker lang tid å falle til ro etter samvær og utagerer veldig mye. Er barnet hos meg lengre (når far avlyser samvær) så er barnet rolig og har fine dager i barnehagen med gode rutiner. ts Anonymkode: e8e84...4e4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #10 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei virker ikke sånn. Jeg mener at vi må gi ungen tid. Jeg sa at barnet blir større og vi kan ta opp spørsmålet igjen om delt bosted når barnet er mer modent. Han trives ikke med dagens ordning og ønsket å kutte ned en dag for å se om ting bedret seg for en periode. Med støtte fra bup. For barnet bruker lang tid å falle til ro etter samvær og utagerer veldig mye. Er barnet hos meg lengre (når far avlyser samvær) så er barnet rolig og har fine dager i barnehagen med gode rutiner. ts Anonymkode: e8e84...4e4 Har samme situasjon her. Jeg ga etter og ga pappa'n hovedansvar med 60%. Det har gått over et halvt år og barnet blir ikke fulgt opp riktig. Så nå går jeg for advokat og tenker at vi bedre kan fungere med en dom som begge må følge. Den jeg forholder meg til må alltid ha en konflikt, han gjør seg vanskelig på andre områder hver gang han får det som han vil. Jeg har gitt etter i 2 år og dette handler om en 3 åring. Nå er jeg ferdig. Anonymkode: e9836...a51 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #11 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Har samme situasjon her. Jeg ga etter og ga pappa'n hovedansvar med 60%. Det har gått over et halvt år og barnet blir ikke fulgt opp riktig. Så nå går jeg for advokat og tenker at vi bedre kan fungere med en dom som begge må følge. Den jeg forholder meg til må alltid ha en konflikt, han gjør seg vanskelig på andre områder hver gang han får det som han vil. Jeg har gitt etter i 2 år og dette handler om en 3 åring. Nå er jeg ferdig. Anonymkode: e9836...a51 Jeg har heldigvis hovedansvaret, men har gitt etter hele tiden på kravene til far. Foruten nå med 50/50 og delt bosted. For hadde jeg gitt han det så hadde han laget et helvete uten like.. Får han det som han vil så klarer han alltid å skape en konflikt uansett. Enten krangler i familien eller noe styr ang barnet. ts Anonymkode: e8e84...4e4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #12 Skrevet 18. februar 2021 Først av alt - stå på ditt og svar nei. Det blir ikke 50/50 fra mai. Tror jeg bare hadde henvist til hva du har svart tidligere mht hvorfor du svarer nei, men viktig at du har begrunnet det i negative reaksjoner og anbefaling fra Bup. Om han ønsker å ta saken til retten så la han gjøre det, tvilsomt at han får mer samvær da. Sønnen din er dessverre også liten og jeg er usikker på om han vil bli ordentlig hørt, men gir han uttrykk for til Bup at han ikke vil til faren så kan det være bra! Her begynte tilsvarende krangel da barnet var omtrent på samme alder. Jeg sto i det, svarte nei nei og atter nei. Tror til slutt retten forsto, men her var faren alvorlig psykisk syk men barnet hadde samværsvegring. Avgjørelse i retten i 7 års alder var timessamvær med far uten overnatting før barnet var «klart». Det klarte heller ikke faren å forholde seg til, maste om at barnet skulle overnatte og det endte dessverre opp uten noe kontakt i flere måneder (dette skjedde flere ganger over et par tre år, inkl i perioder der faren var innlagt). Du må nok tøffe deg opp litt, be om en annen advokat fra Help som kan slike saker eller ta kostnaden selv. Jeg byttet advokat ila disse årene selv, han siste ristet på hodet over alt jeg hadde «blitt med på» for å beholde faren i barnets liv. Masse lykke til - jeg vet det er beintøft! Anonymkode: 056ba...240 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #13 Skrevet 18. februar 2021 Hei TS, dersom du har støtte fra BUP kan du spørre om en utredning skriftlig der de uttaler seg? Slik teller mer enn fars "Mas" i en evt rettssak. Samme om du går til BV, helsestasjon, barnehage osv.. Anonymkode: d144e...f46 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #14 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Først av alt - stå på ditt og svar nei. Det blir ikke 50/50 fra mai. Tror jeg bare hadde henvist til hva du har svart tidligere mht hvorfor du svarer nei, men viktig at du har begrunnet det i negative reaksjoner og anbefaling fra Bup. Om han ønsker å ta saken til retten så la han gjøre det, tvilsomt at han får mer samvær da. Sønnen din er dessverre også liten og jeg er usikker på om han vil bli ordentlig hørt, men gir han uttrykk for til Bup at han ikke vil til faren så kan det være bra! Her begynte tilsvarende krangel da barnet var omtrent på samme alder. Jeg sto i det, svarte nei nei og atter nei. Tror til slutt retten forsto, men her var faren alvorlig psykisk syk men barnet hadde samværsvegring. Avgjørelse i retten i 7 års alder var timessamvær med far uten overnatting før barnet var «klart». Det klarte heller ikke faren å forholde seg til, maste om at barnet skulle overnatte og det endte dessverre opp uten noe kontakt i flere måneder (dette skjedde flere ganger over et par tre år, inkl i perioder der faren var innlagt). Du må nok tøffe deg opp litt, be om en annen advokat fra Help som kan slike saker eller ta kostnaden selv. Jeg byttet advokat ila disse årene selv, han siste ristet på hodet over alt jeg hadde «blitt med på» for å beholde faren i barnets liv. Masse lykke til - jeg vet det er beintøft! Anonymkode: 056ba...240 Har hatt 2 advokater innen help, ingen har jeg vært fornøyd med. Alltid har jeg måttet føye meg. Den siste advokaten min sa «barn i den alderen sier så mye rart, så det skal du ikke ta seriøst. Barnet må da få være like mye til far som deg.» Har mye oppsparte midler så tenker å heller skaffe en selv. Har et møte nå fredag med en erfaren advokat der jeg bor. Hun har lang erfaring innen barnevern og familierett. Hun sa hun hadde hatt mange klienter som har brukt help før og har måttet gått med på samværsavtaler som ikke fungerer eller de hadde vært komfortabel med. Help er kun ute etter å få til en samværsavtale - koste hva det koste vil. Tusen takk ❤️ Har god støtte i familien også. Akkurat levert en sint gutt i barnehagen som skal hjem til far i dag.. sliter sånn på meg. ts Anonymkode: e8e84...4e4 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #15 Skrevet 18. februar 2021 Du sier jo bare nei. Han bør vite bedre enn å gå til rettssak, men du må våge å stå i det og innse at du ikke får ham til å være enig med deg. Anonymkode: c143a...6c6 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #16 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hei TS, dersom du har støtte fra BUP kan du spørre om en utredning skriftlig der de uttaler seg? Slik teller mer enn fars "Mas" i en evt rettssak. Samme om du går til BV, helsestasjon, barnehage osv.. Anonymkode: d144e...f46 Har vært i kontakt med barnevern. Ble en undersøkelse, men ble droppet. Helsestasjonen har jeg gitt opp- der jobber et nært familiemedlem av far. Barnehagen har sagt uttrykkelig at de ikke ønsker å blande seg. Eneste jeg føler kanskje forstår meg er bup. Jeg får prøve å snakke med de igjen. ts Anonymkode: e8e84...4e4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #17 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du sier jo bare nei. Han bør vite bedre enn å gå til rettssak, men du må våge å stå i det og innse at du ikke får ham til å være enig med deg. Anonymkode: c143a...6c6 Om jeg går med på å endre noe, så skal han ta hele hånda. Sist møte gikk jeg med på å flytte en dag til en annen dag, men samværet forble slik det var med tanke på antall dager. Men da ønsket far enda mer samvær, det var ikke bra nok. Så la han inn et krav om at da skulle han ha 50/50 fra mai. De presser meg og presser meg. Jeg gjør alt for å unngå en rettsak. Virker som min advokat gjør det også. Har sagt til advokaten min at hun bare kan sende saken inn for retten. For jeg får aldri fred hvis ikke. Svært belastende for alle parter å stå i en slik sak over lengre tid. Men hun sier bare jeg ikke skal tenke så mye på det og heller vente. De utsetter det uunngåelige. Så da bytter jeg bare advokat, ber henne sende et skriv til de om at slik blir samværet framover. Er de ikke fornøyd med det får de ta det rettslig. Jeg orker ikke mer nå. ts Anonymkode: e8e84...4e4 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #19 Skrevet 18. februar 2021 Enig med deg, sett ned foten, si NEI. Lag et opplegg som fungerer for barnet. Anonymkode: caa37...9bd 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #20 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har hatt 2 advokater innen help, ingen har jeg vært fornøyd med. Alltid har jeg måttet føye meg. Den siste advokaten min sa «barn i den alderen sier så mye rart, så det skal du ikke ta seriøst. Barnet må da få være like mye til far som deg.» Har mye oppsparte midler så tenker å heller skaffe en selv. Har et møte nå fredag med en erfaren advokat der jeg bor. Hun har lang erfaring innen barnevern og familierett. Hun sa hun hadde hatt mange klienter som har brukt help før og har måttet gått med på samværsavtaler som ikke fungerer eller de hadde vært komfortabel med. Help er kun ute etter å få til en samværsavtale - koste hva det koste vil. Tusen takk ❤️ Har god støtte i familien også. Akkurat levert en sint gutt i barnehagen som skal hjem til far i dag.. sliter sånn på meg. ts Anonymkode: e8e84...4e4 Jeg kjenner meg veldig godt igjen, tror du bare må være veldig tydelig med advokaten din om hva du forventer. Advokaten du referer til har jo ikke peiling - å si noe sånt vitner om hvor lite de forstår. For ja, i en verden der alt er i skjønneste orden så er det sikkert fint med 50/50. Er det et økonomisk insentiv for far med 50/50 og delt omsorg? Det brukes jo ofte om mødre for å få «mest» mulig bidrag, men enkelte fedre tror de ikke må betale noe ved 50/50. Nå mener jeg ikke du skal fortelle han det, men det kan jo være slik at han blir bidragspliktig likevel - om hans lønn er en del høyere enn din - og at dere likevel skal dele kostnader likt... Avlyser han ofte samvær ville jeg også hatt med det, noter deg - hvor ofte og gjerne årsak og om faren vil «ta igjen» samværet eller ei. Om han over tid har avlyst en del kan det jo også bekrefte at han ikke har «tid» til å følge opp slik han skal i nåværende ordning - tvilsomt det vil bli bedre. Tror også du bare må lande på at det vil være konfliktfylt mellom dere. Jeg fant mer ro da jeg, etter flere år, slo meg til ro med det. Her kunne faren ringe innimellom å beklage sin oppførsel, «denne gangen skulle det bli annerledes/bra» og lovet bot og bedring. Det holdt aldri. Jeg lærte meg å ikke svare på telefoner, ba han sende mail om det var noe. Han ga seg vel først da jeg sa det opplevdes som trakassering, oppringninger og div sms’er. Du må bare forsøke å få på deg et skall, lettere sagt enn gjort. Og vær tydelig til advokaten din - dette forventer jeg av deg. Her fant jeg til slutt en tidligere politimann som var blitt jurist, han var tydelig. Ga meg klare tilbakemeldinger etc, men da var jeg også kommet dit at jeg var ferdig med å la barnet være «prøvekanin». Nok var nok, vi hadde prøvd ut det meste flere ganger i håp om at ting skulle bli annerledes. Han ødela den siste muligheten, og trodde vel - basert på historie - at jeg var svak og ville prøve igjen og igjen. Men, barna skal ikke ødelegges på veien...! Anonymkode: 056ba...240 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå