AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #1 Del Skrevet 18. februar 2021 Jeg så første episode i går, noen flere som har sett det? Utrolig fin serie hvor vi får se hvordan det tar på med IVF-behandling. Syns det er flott at dette kommer fram i lyset. Men var det flere enn meg som syns det var litt rart at det paret som hadde vært i behandling i 4 år, først nå fikk vite at dama hadde lavt progesteronnivå? (Det virka hvertfall som om de ikke visste det). Er ikke progesteron noe av det første man sjekker når man ikke blir gravid? Anonymkode: 4b5bd...86c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neutral90 Skrevet 18. februar 2021 #2 Del Skrevet 18. februar 2021 Ja, fy flate det var sterkt å se. Gråt meg mer eller mindre gjennom hele første episode. Spesielt han ene var god til å sette ord på det. Hvordan skal han kunne ha selvrespekt og være glad i seg selv når han ikke kan gi kona si det hun ønsker mest? Det er skikkelige heavy saker. Det er standard å gi progesteron ved innsett, selv i naturlig syklus, men jeg har aldri fått målt nivået for eksempel. Slapt at de hadde 4 forsøk uten måling. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #3 Del Skrevet 18. februar 2021 Neutral90 skrev (10 minutter siden): Ja, fy flate det var sterkt å se. Gråt meg mer eller mindre gjennom hele første episode. Spesielt han ene var god til å sette ord på det. Hvordan skal han kunne ha selvrespekt og være glad i seg selv når han ikke kan gi kona si det hun ønsker mest? Det er skikkelige heavy saker. Det er standard å gi progesteron ved innsett, selv i naturlig syklus, men jeg har aldri fått målt nivået for eksempel. Slapt at de hadde 4 forsøk uten måling. Ja, veldig sterkt å se! Og så fint at mannens perspektiv kommer fram også, det er ikke like ofte jeg hører om i hvertfall. Jeg har lest litt i dagboken din, og ser du har vært gjennom MYE den siste tida, håper alt går bra for deg snart❤ Selv har jeg ikke vært gjennom fertilitetsbehandling, men vært prøver i 2 år før det klaffet (inkludert en MA). Så jeg vet ikke helt hva som er vanlige blodprøver og slikt når man er i behandling. Jeg bare vet at mange kvinner har et lavt progesteronnivå, og en del får det målt for å sjekke om dem har hatt EL. Håper hun hadde fått progesteron tidligere, ble litt forundra når de hadde holdt på SÅ lenge uten å sjekke det... Anonymkode: 4b5bd...86c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 18. februar 2021 #4 Del Skrevet 18. februar 2021 Ja slike her program er sterke! Jeg så første episoden her, og blir veldig revet med. Aldri vært innenfor IVF selv, men kjenner følelsen av å være prøver, slite litt og ønske barn sterkt. Veldig bra med slike program så det blir mer åpenhet om problemet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #5 Del Skrevet 18. februar 2021 Takk for tips, skal sees😊 Anonymkode: c01ec...adf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neutral90 Skrevet 18. februar 2021 #6 Del Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, veldig sterkt å se! Og så fint at mannens perspektiv kommer fram også, det er ikke like ofte jeg hører om i hvertfall. Jeg har lest litt i dagboken din, og ser du har vært gjennom MYE den siste tida, håper alt går bra for deg snart❤ Selv har jeg ikke vært gjennom fertilitetsbehandling, men vært prøver i 2 år før det klaffet (inkludert en MA). Så jeg vet ikke helt hva som er vanlige blodprøver og slikt når man er i behandling. Jeg bare vet at mange kvinner har et lavt progesteronnivå, og en del får det målt for å sjekke om dem har hatt EL. Håper hun hadde fått progesteron tidligere, ble litt forundra når de hadde holdt på SÅ lenge uten å sjekke det... Anonymkode: 4b5bd...86c Helt enig ang mannens perspektiv! De gjør jo tross alt en veldig liten del fysisk, men det betyr ikke at dette ikke påvirker de like mye. Takk for gode ønsker ❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neutral90 Skrevet 18. februar 2021 #7 Del Skrevet 18. februar 2021 Amatariel skrev (3 timer siden): Ja slike her program er sterke! Jeg så første episoden her, og blir veldig revet med. Aldri vært innenfor IVF selv, men kjenner følelsen av å være prøver, slite litt og ønske barn sterkt. Veldig bra med slike program så det blir mer åpenhet om problemet. Selvsagt er det tungt å være prøver og ønske seg barn ❤️ samtidig er det stor kontrast fra å være prøver til å være pasient som ufrivillig barnløs på en fertilitetsklinikk. Man eier ikke kroppen sin lengre på mange måter. Den blir manipulert for å prestere på en viss måte som er både fysisk og psykisk krevende. Det er smertefulle og til dels krenkende undersøkelser og behandlinger - jeg har mistet antallet over de som har vært å romstert inni meg, ofte er disse undersøkelsene gjerne annenhver dag også. Det mange opplever som den største faktoren er usikkerheten. Husk at ivf pasienter har minst ett år aktiv prøving bak seg før de blir pasienter. Det er ikke bare usikkerheten OM de får barn, men det er usikkerheten om de responderer på medisin, hvor mange egg, hvor gode egg, om de overlever opptining, om eggløsning faller på rett dag ifht åpningstider, om klinikken er åpen fordi de har behandlet coronapasienter, om slimhinnen har rett form og tykkelse. Ja. Det er en vanskelig prosess som selvsagt er verdt det, dersom man får barn av det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #8 Del Skrevet 18. februar 2021 Takk for tips, sett episode 1. Gleder meg til neste episode. Sterk episode selv om jeg aldri har kjent det på kroppen selv. Anonymkode: 0d8de...3d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #9 Del Skrevet 18. februar 2021 Ble for dumt hele programmet, ivf er ikke så utrolig spesielt. Ble for mye tårer og "stakkars oss". Skjønner ikke hvorfor det skal gjøres så stort nummer ut av det. 🤷♀️ Og hun som ligger og sutrer og bærer seg når de tar ut 3 egg, det ble bare komisk 😅 Anonymkode: 7895c...073 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #10 Del Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ble for dumt hele programmet, ivf er ikke så utrolig spesielt. Ble for mye tårer og "stakkars oss". Skjønner ikke hvorfor det skal gjøres så stort nummer ut av det. 🤷♀️ Og hun som ligger og sutrer og bærer seg når de tar ut 3 egg, det ble bare komisk 😅 Anonymkode: 7895c...073 Hahahhah Hun var bare festlig 😂 Anonymkode: 730ca...ecb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agitha Skrevet 18. februar 2021 #11 Del Skrevet 18. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 18.2.2021 den 13.55): Ble for dumt hele programmet, ivf er ikke så utrolig spesielt. Ble for mye tårer og "stakkars oss". Skjønner ikke hvorfor det skal gjøres så stort nummer ut av det. 🤷♀️ Og hun som ligger og sutrer og bærer seg når de tar ut 3 egg, det ble bare komisk 😅 Anonymkode: 7895c...073 Nå er det vel slik at vi mennesker opplever ting på forskjellige måter, og selv om ikke du syntes IVF var noe problem, så finnes det tusenvis av mennesker som synes det er en stor påkjenning både psykisk og fysisk. Det var vel heller ingen som gjorde et stort nummer utav det, det er en serie som handler om mennesker som har fertilitetsproblemer, så naturlig nok er det det som blir diskutert. Ufrivillig barnløshet er utrolig tøft å måtte forholde seg til, og jeg tviler sterkt på at noen som har vært gjennom mange IVF runder og slitt i årevis, ikke blir påvirket av det og synes det er tungt..da må man være rimelig tykkhudet isåfall, og så tykkhudet tror jeg ingen er. Egguttak kan være veldig smertefullt uansett hvor få egg som blir tatt ut, vært gjennom flere selv og ingen var like, så vanskelig for oss å vite hvordan det føles for henne. Endret 20. februar 2021 av Agitha 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Littforironisk Skrevet 19. februar 2021 #12 Del Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 18.2.2021 den 13.55): Og hun som ligger og sutrer og bærer seg når de tar ut 3 egg, det ble bare komisk 😅 Anonymkode: 7895c...073 Jeg lå ikke og sutret, men jeg svimte av. Min uttak varte i 40 min, for vi som går gjennom IVF, har forskjellige grunner til hvorfor vi gjør det. Inngrepene er også forskjellige. Å finne det komisk viser hvor lite empati du har for folk rundt deg og hvor selvsentrert du er. Jeg har ikke sett på serien, tenkte å vente til alke episoder kommer ut😊 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #13 Del Skrevet 20. februar 2021 Littforironisk skrev (10 timer siden): Jeg lå ikke og sutret, men jeg svimte av. Min uttak varte i 40 min, for vi som går gjennom IVF, har forskjellige grunner til hvorfor vi gjør det. Inngrepene er også forskjellige. Å finne det komisk viser hvor lite empati du har for folk rundt deg og hvor selvsentrert du er. Jeg har ikke sett på serien, tenkte å vente til alke episoder kommer ut😊 Flere som svimer av om de ser blod. Så hva er poenget ditt? Anonymkode: 7895c...073 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agitha Skrevet 20. februar 2021 #14 Del Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Flere som svimer av om de ser blod. Så hva er poenget ditt? Vet du hva egguttak faktisk er og hvordan det foregår? Det er vel smertene og ubehaget og all smertestillende man er på som kan gjøre at man besvimer. Man ser ikke så mye av hva som foregår der nede, så tror få har besvimt pga synet av blod under et egguttak. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #15 Del Skrevet 20. februar 2021 Agitha skrev (51 minutter siden): Vet du hva egguttak faktisk er og hvordan det foregår? Det er vel smertene og ubehaget og all smertestillende man er på som kan gjøre at man besvimer. Man ser ikke så mye av hva som foregår der nede, så tror få har besvimt pga synet av blod under et egguttak. Selvfølgelig, har vært igjennom det flere ganger. Poenget er at folk besvimer for alt mulig, det kan ikke akkurat brukes som et argument for sterke smerter. Anonymkode: 7895c...073 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Littforironisk Skrevet 20. februar 2021 #16 Del Skrevet 20. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Selvfølgelig, har vært igjennom det flere ganger. Poenget er at folk besvimer for alt mulig, det kan ikke akkurat brukes som et argument for sterke smerter. Anonymkode: 7895c...073 Det er fortsatt veldig tydelig at du ikke vet hva du snakker om. Jeg hadde 9 eggposer, men fordi mine eggledere ligger i en vridd posisjon, måtte legen stikke meg 9 ganger gjennom livmoren (ikke 1 gang gjennom hver eggleder) for å hente eggene. Smerten er mye høyere da og jeg svimte av etter alt dette pga nervene i underlivet. Så hadde jeg feber og gikk på antibiotika i 5 dager etter, for jeg fikk en infeksjon (noe som er vanlig i min situasjon). AnonymBruker skrev (På 18.2.2021 den 13.55): Og hun som ligger og sutrer og bærer seg når de tar ut 3 egg, det ble bare komisk 😅 Anonymkode: 7895c...073 Jeg fikk ut 4 egg. Jeg vil anta at du vil finne dette komisk også. Til oss andre som har empati og finner dette vanskelig, vi er flinke og jeg heier på oss!❤️ Endret 20. februar 2021 av Littforironisk 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agitha Skrevet 22. februar 2021 #17 Del Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 20.2.2021 den 17.02): Selvfølgelig, har vært igjennom det flere ganger. Poenget er at folk besvimer for alt mulig, det kan ikke akkurat brukes som et argument for sterke smerter. Anonymkode: 7895c...073 Så sterke smerter kan ikke brukes som et argument for at mennesker besvimer? Tror leger vil være uenig i det. For noen som har vært gjennom IVF og som burde vite hvor vanskelig det er, så virker du veldig lite empatisk. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #18 Del Skrevet 5. mars 2021 Jeg besvimte av å ta celleprøve. Var de mest uutholdelige 10 sekundene i mitt liv, var grisevondt. Kastet opp og besvimte. Så skjønner godt at egguttak som varer mye lengre kan føre til besvimelse.. Anonymkode: aae88...708 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly_ Skrevet 6. mars 2021 #19 Del Skrevet 6. mars 2021 Kvinnet meg opp og så noen episoder i dag. Skal virkelig anbefale serien til de rundt meg som vet jeg driver med dette, så får de sett mer av prosessen rundt det. Kjente jeg heiet så på positive tester og ble skikkelig lei meg når det ikke gikk. Synes ingen sutret og bærte seg, en ting er den fysiske smerten, men det er den mentale tilstanden akkurat den dagen som har mye å si for hvor godt man tåler de forskjellige prosedyrene. Er glad ingen filmet mitt sist uttak, var så vondt at jeg faktisk er glad samboeren ikke fikk lov til å være der. Dog var de to andre uttakene mine mye bedre, selvom jeg ikke har hatt mofin på noen av dem. Fascinerende å se forskjellen på medisinene de får, og at ikke alle får progesteron automatisk der. Vi fikk en god kjæresteprat ut av det og etter å ha sett de forskjellige måtene parene håndterte dette. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #20 Del Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 18.2.2021 den 8.19): Jeg så første episode i går, noen flere som har sett det? Utrolig fin serie hvor vi får se hvordan det tar på med IVF-behandling. Syns det er flott at dette kommer fram i lyset. Men var det flere enn meg som syns det var litt rart at det paret som hadde vært i behandling i 4 år, først nå fikk vite at dama hadde lavt progesteronnivå? (Det virka hvertfall som om de ikke visste det). Er ikke progesteron noe av det første man sjekker når man ikke blir gravid? Anonymkode: 4b5bd...86c Neutral90 skrev (På 18.2.2021 den 8.38): Ja, fy flate det var sterkt å se. Gråt meg mer eller mindre gjennom hele første episode. Spesielt han ene var god til å sette ord på det. Hvordan skal han kunne ha selvrespekt og være glad i seg selv når han ikke kan gi kona si det hun ønsker mest? Det er skikkelige heavy saker. Det er standard å gi progesteron ved innsett, selv i naturlig syklus, men jeg har aldri fått målt nivået for eksempel. Slapt at de hadde 4 forsøk uten måling. Det som ble målt var progesteronnivået i selve implantasjonsvinduet, noen få kan ha avvik her. Jeg ble imponert over at det offentlige undersøkte dette. Det gjør de ikke her i landet. Anonymkode: d9127...25e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå