Gå til innhold

Nok penger til å leve for, hva hadde du gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom du som godt voksen adde mer enn nok penger til å leve for uten å måtte ha et lønnet arbeid, ville du da ha levd uten å arbeide fast et sted?

Anonymkode: a77eb...d3f

Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dersom du som godt voksen adde mer enn nok penger til å leve for uten å måtte ha et lønnet arbeid, ville du da ha levd uten å arbeide fast et sted?

Om jeg er litt lur, så kan jeg leve uten å jobbe resten av livet om ett år. 

Men uten jobben, så har jeg ingenting, trenger rutiner, et fast holdepunkt og føle at jeg får til noe. Kollegene er viktig for meg også. Skal legge til at jeg ikke jobber 100 % lengre, er vel mer en 50 % stilling. 

Skrevet

Bare hvis jeg hadde en kjip jobb. Elsker jobben min, om det så hadde ramla 100 millioner inn på kontoen min hadde jeg fortsatt å jobbe minst 100%. 

Anonymkode: 86c53...26b

• Liker 3
Skrevet
Dævendøtte skrev (2 minutter siden):

Om jeg er litt lur, så kan jeg leve uten å jobbe resten av livet om ett år. 

Men uten jobben, så har jeg ingenting, trenger rutiner, et fast holdepunkt og føle at jeg får til noe. Kollegene er viktig for meg også. Skal legge til at jeg ikke jobber 100 % lengre, er vel mer en 50 % stilling. 

Jeg forstår deg godt.

Jeg har gode rutiner, og har dagen full av ting jeg liker å gjøre. Er også mye sosial. Men så føler jeg at mange tenker at jeg burde da jobbe og gjøre noe samfunnsnyttig. Jeg tror jeg selv tenker på at samfunnet stiller krav til meg om at jeg burde jobbe. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bare hvis jeg hadde en kjip jobb. Elsker jobben min, om det så hadde ramla 100 millioner inn på kontoen min hadde jeg fortsatt å jobbe minst 100%. 

Anonymkode: 86c53...26b

Så hvis du ikke hadde trivdes i jobben din og hadde penger nok, så hadde du ikke arbeidet.

Gjest Smeltemann
Skrevet

Jeg ville ha jobbet, jeg liker det sosiale som vi har på jobb. Kunne godt ha  skalert ned til en 50% stilling.  Så kunne jeg ha dyrket hobbyen min mere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jupp, jeg gjør det idag.

Skrevet

Nei, jeg hadde nok fortsatt i jobben min. Jeg har gått permittert en stund, og klarte meg veldig fint på den inntekten og. Men jeg savnet jobben min veldig, og kunne ikke tenke meg å gå uten igjen. 

:)

Anonymkode: b14bd...d04

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg forstår deg godt.

Jeg har gode rutiner, og har dagen full av ting jeg liker å gjøre. Er også mye sosial. Men så føler jeg at mange tenker at jeg burde da jobbe og gjøre noe samfunnsnyttig. Jeg tror jeg selv tenker på at samfunnet stiller krav til meg om at jeg burde jobbe. 

Så hvis du ikke hadde trivdes i jobben din og hadde penger nok, så hadde du ikke arbeidet.

Samfunnet stiller ikke krav til at du jobber men at du forsørger deg selv.

Anonymkode: 38180...b54

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville ha fortsatt, muligens hatt fri på fredager.

Jeg er ufør, og savner å jobbe, men jeg kan ikke.

Det er ikke gøy å ikke ha noe meningsfylt å gjøre om dagene og å være alene. 

Anonymkode: 8e44e...b97

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg ville ha fortsatt, muligens hatt fri på fredager.

Jeg er ufør, og savner å jobbe, men jeg kan ikke.

Det er ikke gøy å ikke ha noe meningsfylt å gjøre om dagene og å være alene. 

Anonymkode: 8e44e...b97

Men hvis du hadde noe meningsfylt for deg selv? Hadde du brydd deg hva andre tenkte og sa?

Skrevet

Hadde dere brydd dere om hva andre sa og mente?

Druid skrev (56 minutter siden):

Jupp, jeg gjør det idag.

Så fint for deg. Er du fornøyd?

Skrevet

Jeg hadde nok fått meg en jobb som frivillig et sted, typ dyrepensjonat eller noe annet, et par ganger i uka for å ha noe fast å gå til. Jeg tror ikke det alltid er sunt å bare gå hjemme. Jeg vet jeg ville blitt sprø. 

Anonymkode: f0662...7f4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei.

Så lenge helsen tillot det hadde jeg jobbet.
Jeg kunne jobbet med frivillig/ulønnet arbeid med noe jeg brant for (for min del barn/ungdom og musikk), men jeg hadde definitivt brukt dagen til noe produktivt.

Anonymkode: adf3e...a2b

• Liker 2
Skrevet

Mannen min har veldig høy inntekt, så for meg hadde det gått fint økonomisk! Jeg ville ikke gjort det likevel, for meg er det viktig at jobbe og bidra til felleskapet samt det å være en del av et jobbfelleskap. Da barna var små jobbet jeg lite, og jeg følte meg på en måte utenfor samfunnet, jeg følte på at det skjedde noe "der ute" som jeg ikke var en del av. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker å jobbe, så jeg ville fortsatt i jobben min :) ville nok dog jobbet 50%, da hadde jeg også hatt mer tid med barna mine og til gjøre det jeg ønsker selv de dagene jeg har fri :) 

Anonymkode: 08075...fbd

Skrevet

Det er virkelig ikke noe bra for fellesskapet at friske personer slutter å jobbe i ung alder. Hvis mange slutter å jobbe fordi de har penger nok til å leve selv vil vi etter hvert miste mange av velferdsgodene. Jeg mener at friske folk som bevisst har valgt å holde seg utenfor arbeidslivet burde betale for offentlige tjester som skole og sykehus da de har valgt å ikke bidra til fellesskapet. 

Anonymkode: 5fc94...8c8

Skrevet

Drømmer i vei 😀Ville nok prøvd å kombinere business and pleasure på en måte. Hvis jeg kunne funnet noe jeg både syntes var veldig gøy, slik som å reise og skrive kunne jeg skrevet reiseblogg. Da ville jeg ikke vært avhengig av inntjening, men allikevel hatt mulighet til det. Overskudd kunne jeg brukt til et eller annet veldedig. Sponset en skole for eksempel. Eller kanskje noe helt annet, kjøpt en eiendom og laget  packpacker overnatting, eller en liten alternativ resort med diverse kreative aktiviteter som terapimaling, kurs i stemmebruk, skrivekurs, og gjerne noe litt fancy velværetilbud som floating, massasje, aromaterapi osv for alle som kunne trenge å komme litt bort fra hverdagen, få gjøre noe kreativt, ha litt me time. 

Anonymkode: 99f22...d42

Skrevet

Jeg har et barn på 5år nå, og bor i en by jeg misliker. Om jeg hadde for eks. vunnet noen millioner hadde jeg sluttet i jobb og flyttet til sør-Norge. Jeg elsker barn. Så jeg hadde født flere barn, 5-6 og passet på dem. Hadde da begynt å jobbe som frivillig når minste var ca. 15år.

Anonymkode: 95b40...ed5

Skrevet

Jeg er i den situasjonen. Kunne i alle fall trappet kraftig ned, da jeg har tjent og spart veldig godt, og har en mann som tjener veldig bra. 

Men elsker jobben min, og leverer fortsatt solid med overtid kvelder og helger. Den gir meg utfordringer, bekjentskaper, ny innsikt. 

Så hadde levd akkurat som jeg gjør i dag, selv om lønna var 0, og det stod 100 millioner på konto. 

Anonymkode: b0143...15c

Skrevet

Hadde jeg hatt nok penger til å ikke jobbe og kunne fortsette med de interessene jeg har på fritiden, så hadde jeg sagt opp på dagen. Da hadde jeg heller tatt litt jobber innen disse interessene istedenfor, dersom jeg følte for det. 

Hater forøvrig jobben min! 

Anonymkode: d3cb0...fea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...