AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #1 Skrevet 18. februar 2021 Altså oldemor blir litt satt på spissen hun er på alderen med vanligvis det en mormor er, og har tatt en del av mormor rollen. Men biologisk er hun oldemor til min 3åring, og når vi skulle dra her en dag kyssa 3åringen og hun hverandre på munn flere ganger. Sier jeg at kutt ut, jeg gjør ikke det selv en gang. Da sier hun at det var jenta mi som ville nusse på munn. Da sa jeg bare at det epidemi så er uansett galt. Men jeg får liksom grøssninger av det, syntes det ekkelt. Er jeg helt på jordet? Anonymkode: 43629...d2c
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #2 Skrevet 18. februar 2021 Nei, du er ikke helt på jordet. Jeg har snakket til min mor om det, synes det er en jævla uting.... Anonymkode: 72ce0...408 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #3 Skrevet 18. februar 2021 Ja du er på jordet. opp til ca 8 års alder har jeg museet mine barn på munnen. det har mine foreldre også gjort. Ikke noe galt i det. Anonymkode: b5d77...703 10
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #4 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja du er på jordet. opp til ca 8 års alder har jeg museet mine barn på munnen. det har mine foreldre også gjort. Ikke noe galt i det. Anonymkode: b5d77...703 Museet= nusset Anonymkode: b5d77...703
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #5 Skrevet 18. februar 2021 Hva er galt med det? Helt normalt. Og angående covid-19, så er det oldemor som tar den risikoen, og den får hun lov til å bestemme selv at hun vil ta, eller hva? Anonymkode: 5a59b...e89 6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #6 Skrevet 18. februar 2021 Når mine er baby har jeg en sterk trang til å gi dem småkyss i ansiktet og også innimellom på munnen. Det gir seg når ungene er forbi babyfasen, men jeg godtar at 3åringen vil kysse meg på munnen av og til. Biologisk sett så kan det være fryktelig lurt fordi det hjelper barnet med å bygge opp immunforsvaret sitt. Så jeg har tenkt at det er derfor mange av oss har dette instinktet. Barn har det ofte for rent rundt seg nå, og får dermed ikke evnen til å bygge skikkelig immunforsvar. Så litt basselusker fra oldemor er bare lurt. Jeg håper du ikke er i mot dette fordi du blander inn seksualitet. Da må du rett og slett bare jobbe med egne holdninger. Et lite småkyss er en kjærlighetserklæring blottet for seksualitet. Anonymkode: 9cc58...0a2 10
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #7 Skrevet 18. februar 2021 Hvis du ikke liker at noen kysser barnet ditt på munnen, er det fint at du sier ifra. Utrolig at noen synes du tar feil her. Anonymkode: 59dd2...ee5 6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #8 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er galt med det? Helt normalt. Og angående covid-19, så er det oldemor som tar den risikoen, og den får hun lov til å bestemme selv at hun vil ta, eller hva? Anonymkode: 5a59b...e89 Vet ikke, jeg er vell ikke oppvokst med det selv. Så for meg er det veldig unaturlig og se mitt barn og oldemor kysse gjentatte ganger. Skal sier at jeg ikke har hatt kontakt med hun før jeg ble plassert der som fosterhjem i tenårene, som vil si at jeg har bare kjent hun rundt 10år av livet mitt. Men igjen jeg tror jeg ikke hadde syntes det var greit om min mor gjorde det heller, eller far. Så vet ikke hvor mye det har og si🤔 Angående covid-19 så er jeg også i risikogruppa, så jeg ønsker ikke det i hus nei. Så er vell ikke bare de eldre som bestemmer det? Anonymkode: 43629...d2c 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #9 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når mine er baby har jeg en sterk trang til å gi dem småkyss i ansiktet og også innimellom på munnen. Det gir seg når ungene er forbi babyfasen, men jeg godtar at 3åringen vil kysse meg på munnen av og til. Biologisk sett så kan det være fryktelig lurt fordi det hjelper barnet med å bygge opp immunforsvaret sitt. Så jeg har tenkt at det er derfor mange av oss har dette instinktet. Barn har det ofte for rent rundt seg nå, og får dermed ikke evnen til å bygge skikkelig immunforsvar. Så litt basselusker fra oldemor er bare lurt. Jeg håper du ikke er i mot dette fordi du blander inn seksualitet. Da må du rett og slett bare jobbe med egne holdninger. Et lite småkyss er en kjærlighetserklæring blottet for seksualitet. Anonymkode: 9cc58...0a2 Ja det gjorde jeg også når hun var liten, men syntes det var bare meg som fikk lov til det. Og ikke en gammal skrull, hehe Men jeg har funnet meg ofte i det, men sånn som nylig når de kyssa på munn sånn 7 ganger ish, så ble jeg litt satt ut. Fordi ungen min visstnok «ville det» Anonymkode: 43629...d2c
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #10 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vet ikke, jeg er vell ikke oppvokst med det selv. Så for meg er det veldig unaturlig og se mitt barn og oldemor kysse gjentatte ganger. Skal sier at jeg ikke har hatt kontakt med hun før jeg ble plassert der som fosterhjem i tenårene, som vil si at jeg har bare kjent hun rundt 10år av livet mitt. Men igjen jeg tror jeg ikke hadde syntes det var greit om min mor gjorde det heller, eller far. Så vet ikke hvor mye det har og si🤔 Angående covid-19 så er jeg også i risikogruppa, så jeg ønsker ikke det i hus nei. Så er vell ikke bare de eldre som bestemmer det? Anonymkode: 43629...d2c Og den risikoen gir de blanke f i, fordi de er menneske som drar til Montebello for røyk og alkho. Så igjen jeg føler jeg bestemmer mer der. Anonymkode: 43629...d2c
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #11 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du ikke liker at noen kysser barnet ditt på munnen, er det fint at du sier ifra. Utrolig at noen synes du tar feil her. Anonymkode: 59dd2...ee5 Et kyss på munnen er like naturlig for barnet som å gi dem en god, lang klem. Husk at dette kysset bare er kjærlighet for barnet, ikke noe seksuelt. Er det innafor å si til oldemor at du ikke ønsker at hun skal klemme oldebarnet heller? https://www.tv2.no/a/7282796/ Anonymkode: 5a59b...e89 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #12 Skrevet 18. februar 2021 Det er veldig vanlig å nusse barna sine på munnen i store deler av verden. Bl.a. England og USA, har jeg sett på tv. Dette er vi ikke vant til her i Norge. Jeg har ikke pleid å gjøre det med mitt barn da han var baby og liten, og absolutt heller ikke når han ble større. Det føles merkelig å kysse sitt eget barn på munnen, da kyss på munnen er noe vi forbinder med seksuell kjærlighet her i landet, som en kjæreste eller ektefelle. Du kan selvfølgelig bestemme hvem og hvordan de skal kysse ditt barn. Si i fra. Kyss på kinnet og pannen og hodet holder lenge når man vil vise barnet kjærlighet. Man trenger ikke kysse barn på munnen for å vise det. Anonymkode: ddbcc...70b 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #13 Skrevet 18. februar 2021 Syns ikke det er greit. Spesielt ikke med tanke på korona, bruk det som argument. Anonymkode: 982e7...135 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #14 Skrevet 18. februar 2021 Jeg kysser mine på munnen men de er 3mnd og 2. 5 år. Men det betyr ikke at jeg hadde syntes det var ok at oldemor kysset dem på munnen og da hadde jeg sakt ifra. I de siste ukene har jeg begynt å kysse den eldste på kinnet fordi jeg føler vi har komt til det stadiet at det er bedre å kysse på kinnet og gi klemmer heller. Grunnen til jeg kyssa på munnen er fordi jeg følte jeg ikke fikk nok kos rett og slett 😅 vil helst bare åpne brystet mitt og ta dem inn i hjertet mitt, men det går jo ikke 😅 Anonymkode: 5f8c5...bfd 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #15 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Et kyss på munnen er like naturlig for barnet som å gi dem en god, lang klem. Husk at dette kysset bare er kjærlighet for barnet, ikke noe seksuelt. Er det innafor å si til oldemor at du ikke ønsker at hun skal klemme oldebarnet heller? https://www.tv2.no/a/7282796/ Anonymkode: 5a59b...e89 Jeg sier ikke at barnet ikke kan få et kyss på munnen hvis barnet selv tar initiativet. Da blir det feil å avvise. Men mor trumfer oldemoren her. Det er jo bare å si fra. Jeg har selv sagt til mine foreldre hvis de gjør noe jeg synes er rart, men helt "naturlig". Vi driver ikke med munnkyssing her hjemme, mest fordi vi ikke vil at hun skal drive med det på andre heller. Har likevel aldri avvist henne. Folk mener forskjellig om det å kysse på munnen. En klem blir veldig annerledes enn å kysse på munnen. I verste fall lærer barnet at det å kysse på munn kan du gjøre med hvem som helst av de du kjenner, og da er det jo opp til deg om du synes det er greit eller ikke. Anonymkode: 59dd2...ee5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #16 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kysser mine på munnen men de er 3mnd og 2. 5 år. Men det betyr ikke at jeg hadde syntes det var ok at oldemor kysset dem på munnen og da hadde jeg sakt ifra. I de siste ukene har jeg begynt å kysse den eldste på kinnet fordi jeg føler vi har komt til det stadiet at det er bedre å kysse på kinnet og gi klemmer heller. Grunnen til jeg kyssa på munnen er fordi jeg følte jeg ikke fikk nok kos rett og slett 😅 vil helst bare åpne brystet mitt og ta dem inn i hjertet mitt, men det går jo ikke 😅 Anonymkode: 5f8c5...bfd Herlig ❤️ jeg skjønner deg godt😊 jeg trodde jeg var intens, men jeg kysser treåringen på kinnet sånn at jeg får "sniffet" inn duften fra kinnet og munnviken😅 Vi får aldri nok kos av de små❤️❤️❤️ Anonymkode: 59dd2...ee5 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #17 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Herlig ❤️ jeg skjønner deg godt😊 jeg trodde jeg var intens, men jeg kysser treåringen på kinnet sånn at jeg får "sniffet" inn duften fra kinnet og munnviken😅 Vi får aldri nok kos av de små❤️❤️❤️ Anonymkode: 59dd2...ee5 ❤️❤️❤️ Anonymkode: 43629...d2c
Gjest Fnuggolina Skrevet 18. februar 2021 #18 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja du er på jordet. opp til ca 8 års alder har jeg museet mine barn på munnen. det har mine foreldre også gjort. Ikke noe galt i det. Anonymkode: b5d77...703 Jo, men oldemor trenger jo ikke nusse en treåring midt i pandemi. Klem holder.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #19 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Altså oldemor blir litt satt på spissen hun er på alderen med vanligvis det en mormor er, og har tatt en del av mormor rollen. Men biologisk er hun oldemor til min 3åring, og når vi skulle dra her en dag kyssa 3åringen og hun hverandre på munn flere ganger. Sier jeg at kutt ut, jeg gjør ikke det selv en gang. Da sier hun at det var jenta mi som ville nusse på munn. Da sa jeg bare at det epidemi så er uansett galt. Men jeg får liksom grøssninger av det, syntes det ekkelt. Er jeg helt på jordet? Anonymkode: 43629...d2c AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja du er på jordet. opp til ca 8 års alder har jeg museet mine barn på munnen. det har mine foreldre også gjort. Ikke noe galt i det. Anonymkode: b5d77...703 Nå har jeg to jenter som nå er 23 og 14 år. Da eldeste mann var liten så nusset vi på munn. Både vi foreldre og mormor, farmor bodde for langt unna, så vi møttes ikke så ofte, og det var ikke like naturlig for henne. Nusset ga seg når hun kom i sånn 3-4 årsalderen. Da ville hun ikke mer og vi godtok selvsagt det. Yngstemann ønsket ikke det fra "dag én" og vi godtok det selvsagt. Dvs vi krevde ikke fra et barn som selv ikke ønsket. Så ikke noe galt i rask "tørr"nuss på munnen, så lenge det er på barnets premisser. Men sant skal sies, jeg hadde vel blitt betenkt om det var hvem som helst så "krevde" nusset. Anonymkode: 76e73...e1f
Eidvo Skrevet 18. februar 2021 #20 Skrevet 18. februar 2021 Jeg føler ikke at det er foreldrenes plass å begrense barna slik. Jeg mener det er helt greit å si ifra til oldemor hvis hun er pådrivere som gjerne vil ha en muss, men om barnet vil musse mener jeg at man skal la barnet gjøre det. Er som flere sier ikke noe seksuelt, men en tillits- og kjærlighetserklæring. Pedagogen i meg mener at man skal la barna musse og lære seg å oppdage sine grenser på dette punktet også når de kommer, og som foreldre heller være oppmerksom om barnet begynner å bli ambivalent til myssingen og støtte barnet i å sette grenser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå