Gå til innhold

Når er man pliktig til å oppgi graviditet til arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fortalte nylig om at jeg var gravid. Er 20 uker. Jeg har ikke hatt særlige problemer. Jeg tenkte å gi beskjed etter UL i uke 18. Vi har vært klar på at vi ville ønsket abort dersom det var en sjanse for at barnet kunne ha store problemer (som vi ikke anser som etisk riktig å bringe til verden). Derfor ville vi ikke si noe til noen før vi har så sikker som man kan være i uke 18. Vi sa det heller ikke til familie. Vi vet mange har ulike meninger omkring abort osv. Så da ville vi holdt det for oss selv. 

Poenget...På UL uke 18 var de usikker på om det kunne være noe galt. Var på ny UL og det viste seg å ikke være noe. Ga beskjed med en gang til arbeidsgiver. Jeg var jo veldig glad og fornøyd! Da fikk jeg regelrett kjeft. Jeg burde vist sagt det ved uke 12 slik at hun hadde mulighet å planlegge vikar osv. Jeg forstår jo hennes side, men for meg er graviditet veldig personlig. Dessuten vet jeg at hun ikke alltid har klart å holde tett om alt. Hun var også irritert fordi det da kanskje er for sent å tilrettelegge. Jeg forklarte at jeg ikke har hatt problemer og at jeg selvsagt ville gått til henne dersom jeg hadde fått det tidligere - for tilrettelegging. 

Anonymkode: f9f26...97e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hun gjør er helt bak mål, og det kjenner du vel nok på også innerst inne. Du har blitt behandlet urettferdig, og du skal ikke unnskylde deg for noe som helst. Det er hennes jobb å få tak i vikar når den tid kommer, og det eneste du skal gjøre er å ha en tett dialog om mulig tilrettelegging. 

Anonymkode: 9c579...4a0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det hun gjør er helt bak mål, og det kjenner du vel nok på også innerst inne. Du har blitt behandlet urettferdig, og du skal ikke unnskylde deg for noe som helst. Det er hennes jobb å få tak i vikar når den tid kommer, og det eneste du skal gjøre er å ha en tett dialog om mulig tilrettelegging. 

Å nei, det handler om samarbeid og gjensidig (!) respekt. 

Anonymkode: 13e6a...016

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror du skal opplyse senest 12 uker før permisjon... 

Anonymkode: 503a5...052

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Å nei, det handler om samarbeid og gjensidig (!) respekt. 

Synes du TS blir behandlet med respekt? Nei. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tror du skal opplyse senest 12 uker før permisjon... 

Anonymkode: 503a5...052

Vet du hvor du har hørt/lest det? Snakket med en venninne om dette. Hun kjente en som også hadde fortalt det litt "sent" ifht hva arbeidsgiver synes var ok. Hun hadde vist bevisst sagt det sent da hun var redd for at det ville få konsekvenser som å ta ut ferie før permisjon og mindre sjanse for deltakelse i noen prosjekt de skulle begynne med. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vet du hvor du har hørt/lest det? Snakket med en venninne om dette. Hun kjente en som også hadde fortalt det litt "sent" ifht hva arbeidsgiver synes var ok. Hun hadde vist bevisst sagt det sent da hun var redd for at det ville få konsekvenser som å ta ut ferie før permisjon og mindre sjanse for deltakelse i noen prosjekt de skulle begynne med. 

Ifølge arbeidsmiljøloven må du varsle senest fire uker i forveien ved fravær utover tolv uker og senest tolv uker i forveien ved fravær utover ett år. 

• Liker 5
Skrevet

§ 12-7. Varslingsplikt

Permisjon etter §§ 12-2 til 12-6 skal varsles arbeidsgiver snarest mulig og senest en uke i forveien ved fravær utover to uker, senest fire uker i forveien ved fravær utover tolv uker og senest tolv uker i forveien ved fravær utover ett år. Oversittelse av fristene medfører ikke at arbeidstaker må utsette permisjonen dersom permisjon er nødvendig på grunn av forhold som arbeidstakeren ikke hadde kjennskap til ved fristens utløp.

https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/12/12-7/

Anonymkode: 49e85...064

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...