AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #1 Skrevet 18. februar 2021 Har lagt merke til dette. Har begynt å lure på om det er fordi at de ikke har noe å ta seg til, slipper å tenke på arbeidsgiver, slipper å tenke på kollegaer. Altså at de kun har seg selv å tenke på egentlig. Jeg mener ikke at alle skal tenke likt, og jeg selv er også uenig med en del tiltak, men jeg forsøker likevel å følge de. Føler jeg blir sett ned på av "disse" personene hvis jeg er for "påpasselig" (i følge de). Andre som har opplevd det samme? Samtidig kjenner jeg at jeg blir irritert når jeg leser og hører om folk som ikke gidder å søke jobber nå fordi det lønner seg å få dagpenger osv. Jeg kan jo forstå de som er permittert og er 90% sikker på å få tilbake jobben etter covid. Men så er det de som allerede var uten jobb og som har funnet ut at nå kan de utsette det og slippe å bidra i samfunnet. Mange skylder også på at de er overkvalifisert, er ute etter en spesiell type jobb osv. Men hvorfor ikke bite i det sure eplet og ta det man får? Begynne å tjene EGNE penger, ikke "snylte" på NAV og få store hull i Cv-en. Anonymkode: ea261...43c 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #2 Skrevet 18. februar 2021 Om jeg mister min jobb som ingeniør kommer jeg ikke til å søke jobb på Rema for å jobbe der i 3 uker for så å slutte straks jeg får en ny ingeniørjobb. Det er ingen som tjener på det! Det vet jeg, og det vet Rema også, derfor gidder de ikke ansette folk som er overkvalifiserte. Du burde passe dine egne saker. Anonymkode: 53903...8a7 10
MarianneE Skrevet 18. februar 2021 #3 Skrevet 18. februar 2021 (endret) Never mind... Endret 18. februar 2021 av MarianneE
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #4 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Om jeg mister min jobb som ingeniør kommer jeg ikke til å søke jobb på Rema for å jobbe der i 3 uker for så å slutte straks jeg får en ny ingeniørjobb. Det er ingen som tjener på det! Det vet jeg, og det vet Rema også, derfor gidder de ikke ansette folk som er overkvalifiserte. Du burde passe dine egne saker. Anonymkode: 53903...8a7 Jeg snakker ikke om veldig overkvalifiserte. Men det er de som bare venter og venter og venter på at AKKURAT DEN jobben skal dukke opp. Selvsagt forstår jeg at man ikke begynner å søke uke 1 uten jobb. Men hvis man går 6mnd uten jobb, da burde man gjøre noe med det. F.eks en som har jobbet i klesbutikk er ikke overkvalifisert for Rema eller Shell. Eller sykehjem og barnehage der det trengs masse folk. Anonymkode: ea261...43c 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #5 Skrevet 18. februar 2021 Enhver arbeidsgiver innenfor en bransje som er rammet av pandemien vil vel forstå hull i CV'en i denne perioden. Generelt sett tenker jeg at man har et eget ansvar så langt det lar seg gjøre. Det er ikke noe kjekt å sitte dag inn og ut hjemme, selv om det fort kan bli behagelig. Jeg opplever at de fleste permitterte er opptatte av å komme seg tilbake i arbeid igjen, og de som fortsatt er i risikosonen holder på det håpet de har for å beholde jobben. Men jeg skjønner godt at det er en balansegang for de bransjene som har reduserte åpningstider, og dermed også må begrense bemanningen. Da er det viktig at arbeidstaker passer på seg selv økonomisk, for dette er ikke en god tid for permitterte som ikke vet når ting normaliserer seg. Når det gjelder allerede arbeidsløse som tenker at de kan utsette det, har jeg ikke hørt om. Hva slags goder får nå de ved å utsette det? Anonymkode: 7c0b5...7de 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #6 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg snakker ikke om veldig overkvalifiserte. Men det er de som bare venter og venter og venter på at AKKURAT DEN jobben skal dukke opp. Selvsagt forstår jeg at man ikke begynner å søke uke 1 uten jobb. Men hvis man går 6mnd uten jobb, da burde man gjøre noe med det. F.eks en som har jobbet i klesbutikk er ikke overkvalifisert for Rema eller Shell. Eller sykehjem og barnehage der det trengs masse folk. Anonymkode: ea261...43c Det er vanskelig å få en fast stillingsprosent ved et sykehjem og i barnehage. Og generelt er det nå et regelverk ved flere helseinstitusjoner at man kun kan arbeide ved én helseinstitusjon hvis man har tett pasientkontakt for å ivareta smittevern. Det begrenser muligheten til å fylle opp prosent ved flere steder, som er ganske normalt. Det er mange sykepleiere på sykehusavdelingen jeg arbeider på som lider av dette, men heldigvis er det nok ekstravakter å ta av på grunn av fravær relatert til covid. Det er faktisk ikke så enkelt som du skal ha det til altså. Nå må du også huske på at ufaglærte stillinger i butikker allerede får hundrevis av søkere i normale tilstander uten pandemi. Det er vanskelig å brøyte igjennom. Anonymkode: 7c0b5...7de 7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #7 Skrevet 18. februar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg snakker ikke om veldig overkvalifiserte. Men det er de som bare venter og venter og venter på at AKKURAT DEN jobben skal dukke opp. Selvsagt forstår jeg at man ikke begynner å søke uke 1 uten jobb. Men hvis man går 6mnd uten jobb, da burde man gjøre noe med det. F.eks en som har jobbet i klesbutikk er ikke overkvalifisert for Rema eller Shell. Eller sykehjem og barnehage der det trengs masse folk. Anonymkode: ea261...43c Si meg, har du prøvd å søke jobber de siste 10 årene? Det er ikke bare å få jobb i hverken helsevesen, butikk eller barnehage. Det er mange om beinet, og arbeidsgiver ønsker faktisk folk som er kvalifiserte og motiverte for en sånn jobb, ikke Per eller Kari som har mistet jobben, kjeder seg og tar "hva som helst" Anonymkode: 53903...8a7 7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #8 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Om jeg mister min jobb som ingeniør kommer jeg ikke til å søke jobb på Rema for å jobbe der i 3 uker for så å slutte straks jeg får en ny ingeniørjobb. Det er ingen som tjener på det! Det vet jeg, og det vet Rema også, derfor gidder de ikke ansette folk som er overkvalifiserte. Du burde passe dine egne saker. Anonymkode: 53903...8a7 Hva om jobben på Rema strakk seg til 6 mnd+...? Anonymkode: e559b...384
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #9 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har lagt merke til dette. Har begynt å lure på om det er fordi at de ikke har noe å ta seg til, slipper å tenke på arbeidsgiver, slipper å tenke på kollegaer. Altså at de kun har seg selv å tenke på egentlig. Jeg mener ikke at alle skal tenke likt, og jeg selv er også uenig med en del tiltak, men jeg forsøker likevel å følge de. Føler jeg blir sett ned på av "disse" personene hvis jeg er for "påpasselig" (i følge de). Anonymkode: ea261...43c Jeg følger stort sett tiltakene, men jeg mener også at jeg kan tillate meg flere nærkontakter. Da jeg jobbet var jeg mer nøye, både fordi det er mange i risiko-grupper på jobben, fordi jeg måtte reise kollektivt og det var lettere å begrense nærkontaktene, da jeg fikk dekket noe av mitt sosiale behov på jobb. Nå som jeg er permittert og ikke har noen i risikogruppe privat, og også er singel, er det veldig lav smitterisiko knyttet til mitt liv, selv om jeg har 3-4 nærkontakter og går på korona-tilpassede arrangementer en sjelden gang, og en eventuell smittesporing er også veldig enkel. Hadde jeg hatt nærkontakter i risikogruppe privat hadde jeg selvsagt vurdert dette annerledes, og jeg legger meg ikke opp i andres grunner for å være påpasselige, da egen og andres helse er privat info. Jeg er 99% sikker på at jeg har en jobb, med en gang restriksjonene lettes, men siden jeg har tenkt på å bytte jobb lenge sjekker jeg hva som er ledig (veldig lite!) og søker på det som er relevant for meg. Har ikke veldig trua, og tar det som en bonus dersom jeg treffer blinken. Nav har krevd mindre enn dette, så de har nok ikke trua de heller. De av vennene mine som faktisk er arbeidsledige møter de samme kravene som elllers, og må føre jobblogg, søke et visst antall jobber osv, så det er ikke slik at folk slipper unna pga korona. Anonymkode: f8177...911
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #10 Skrevet 22. februar 2021 Jeg hadde vært ufrivillig arbeidsledig i to år, før korona kom, men alltid vært ivrig på å søke jobber. Jeg sliter med sosial angst, og søkte en jobb i kommunen. Takket være korona fikk jeg telefon-intervju i mars, istedet for fysisk intervju (som fjerner mye stress og nerver), og jeg fikk jobben! Jobbet der i seks måneder, før jeg fikk en annen stilling i kommunen, som jeg trives bedre i. Jeg fungerer godt på jobb, fordi dette er en jobb jeg VILLE ha, men intervjuene ødelegger for meg. Så korona har reddet meg! Anonymkode: bbf93...f13 7
Cordelia Skrevet 22. februar 2021 #11 Skrevet 22. februar 2021 Ikke alle passer for alle jobber. Ikke alle arbeidsgivere vil ha hvem som helst. Ikke minst er det en omstillingsprosess hvis en har hatt en sikker jobb i mange år, og plutselig blir ledig. Kan tenke meg at det er rimelig forvirrende å skulle omstille seg til å bli jobbsøker. 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #12 Skrevet 22. februar 2021 On 2/18/2021 at 1:02 PM, AnonymBruker said: Hva om jobben på Rema strakk seg til 6 mnd+...? Anonymkode: e559b...384 Ikke brukeren du siterte - men, jeg som Ingeniør tjener godt over 6G, som er taket på hva dagpengene basert på i dag. Dvs., jeg kan få 62,4% av 6G / 608106 kr i dagpenger, som utgjør 379458 kr. Dette kan jeg ha rett på i 2 år, og t.o.m under oljekrisen gikk ikke veldig mange Ingeniører arbeidsledige i 2 år... Rema o.l. kjeder betaler hva, 160 kr til ufaglærte? Det bli jo 160 kr * 1950 t = 312000 kr Før skatt, så ville jeg altså tjent 67458 kr mindre i året, ved å jobbe i butikk...kontra å ikke gjøre en dritt. Og over 24 mnd, så er det snakk om 134916 kr. Taper jo som det hyler på å ta slikt arbeid. Anonymkode: 07372...57b 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #13 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke brukeren du siterte - men, jeg som Ingeniør tjener godt over 6G, som er taket på hva dagpengene basert på i dag. Dvs., jeg kan få 62,4% av 6G / 608106 kr i dagpenger, som utgjør 379458 kr. Dette kan jeg ha rett på i 2 år, og t.o.m under oljekrisen gikk ikke veldig mange Ingeniører arbeidsledige i 2 år... Rema o.l. kjeder betaler hva, 160 kr til ufaglærte? Det bli jo 160 kr * 1950 t = 312000 kr Før skatt, så ville jeg altså tjent 67458 kr mindre i året, ved å jobbe i butikk...kontra å ikke gjøre en dritt. Og over 24 mnd, så er det snakk om 134916 kr. Taper jo som det hyler på å ta slikt arbeid. Anonymkode: 07372...57b Det er 80 % nå. Anonymkode: ce076...a27 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #14 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er 80 % nå. Anonymkode: ce076...a27 Det er 80% av inntekt inntil 3G og 62,4% av inntekt mellom 3G og 6G. Foreløpig gjelder det vel til 1. juli. Regnestykket blir da: 80% av 304.053 kr = 243.242,- 62,4% av 304.053 kr = 189.729,- = Totalt 432.971,- i dagpenger. Anonymkode: b8252...c24
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #15 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 18.2.2021 den 13.02): Hva om jobben på Rema strakk seg til 6 mnd+...? Anonymkode: e559b...384 Rema sliter jo ikke med å få arbeidstakere. De har mange søkere! Så det er ikke bare for ingeniøren å "ta seg jobb" på Rema. Og om du var butikksjef på Rema, ville du ansatt en ingeniør, som du vet helst vil jobbe et annet sted, eller en person det faktisk er sannsynlig at vil jobbe i butikk et par år framover? Selv om ingeniøren ikke får seg annen jobb de nærmeste 8-10 månedene, så er ikke det personen Remasjefen vil ansette. Anonymkode: d833d...64a 2
Gjest Kaiminator Skrevet 24. februar 2021 #16 Skrevet 24. februar 2021 Er jo bedre å faktisk søke på relevante jobber i dag, om det dukker opp kanskje 2 jobber i måneden på landsbasis i ens felt så lønner det seg fint lite å søke sammen med 500 andre på rema 1000 jobben.
vesla1985 Skrevet 27. februar 2021 #17 Skrevet 27. februar 2021 Tja. Kanskje grunnen til at folk lar være er nettopp den usikkerheten som er nå. Du fikk vel med deg bartenderen som mistet jobben fikk dagpenger søkte ny jobb og fikk ny jobb, men da hun ble permittert der i fra sto hun uten rett til penger nettopp fordi hun hadde skiftet jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #18 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 24.2.2021 den 9.56): Rema sliter jo ikke med å få arbeidstakere. De har mange søkere! Så det er ikke bare for ingeniøren å "ta seg jobb" på Rema. Anonymkode: d833d...64a Dette! Det har vært en trend med mange søkere på butikkjobber i flere år, i alle fall i storbyene. I 2014 rapporterte Kiwi om 840 søkere på en deltidsstilling i butikken deres på Byporten i Oslo. Samme år fikk Rimi Majorstua 586 søknader på en heltidsstilling som kassemedarbeider. Da Rema Hovenga i Porsgrunn lyste ut en deltidsstilling i 2015 fikk de over 400 søknader. Da Kiwi åpnet på Briskeby i Oslo i 2016 fikk de 1225 søknader på de 22 stillingene de utlyste. I 2020 har det nådd nye høyder. Da Coop skulle åpne ny Mega butikk på Carl Berner fikk de over 1800 søknader. I samme artikkel nevnes det at Kiwi fikk 1251 søknader på to deltidsstillinger i en av butikkene deres i Oslo og over 1100 søkte på en deltidsstilling hos en Kiwi butikk i Trondheim. Jeg er lei av at folk slenger ut at arbeidsledige bare får ta seg sammen og "ta seg en butikkjobb", for det er faktisk ikke sånn at man får butikkjobber slengt etter seg. Det er stor konkurranse om butikkjobbene. Anonymkode: b8252...c24 3
Gjest Smeltemann Skrevet 27. februar 2021 #19 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 18.2.2021 den 5.02): Om jeg mister min jobb som ingeniør kommer jeg ikke til å søke jobb på Rema for å jobbe der i 3 uker for så å slutte straks jeg får en ny ingeniørjobb. Det er ingen som tjener på det! Det vet jeg, og det vet Rema også, derfor gidder de ikke ansette folk som er overkvalifiserte. Du burde passe dine egne saker. Anonymkode: 53903...8a7 Er du så kvalifisert at du ikke kan lære deg kassapparate på kort tid? Det er dessuten mange ingeniører som sliter med å få jobb etter sånne krakk, det viste seg etter finanskrisen i 2009.
Gjest Smeltemann Skrevet 27. februar 2021 #20 Skrevet 27. februar 2021 Hadde jeg blitt permittert, hadde jeg gladelig gått å søkt i en butikk jobb,selv om jeg sikkert ikke hadde hatt noe stor økonomisk fortjeneste av det. Det som kunne vært imot at jeg hadde søkt i en butikk er at kanskje jeg har tatt jobben fra noen som trenger en jobb mere eller meg, da jeg har hatt permiteringspengene mine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå