Gjest Blondie65 Skrevet 18. februar 2021 #21 Skrevet 18. februar 2021 Og du kan be politiet finne fyren for deg - men da må du ha en grunn. Signerering av papirer er en slik grunn. Fare for selvskading / selvmord er en annen.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #22 Skrevet 18. februar 2021 Blondie65 skrev (22 minutter siden): Du forteller banken at de gir deg et nytt lån på det utestående beløpet slik at alt din eks og du skylder blir innfridd. Hvis de - mot formodning - sier nei til dette, ber du om å få et skriftlig avslag slik at du kan bruke det i gjeldsforhandlinger. Så oppsøker du en rekke banker og ber om tilbud på lån og banktjenester fra dem. Og så bytter du bank dersom din bank ikke forstår alvoret. Enig! Jeg forstår virkelig ikke hvordan banken klarer å forsvare at de ikke ønsker å hjelpe deg å betale inn på et lån du står som medlånetaker på . For det første skal det ikke spille noen rolle hvilke konto det betales inn på lånet fra. Joda, fast, avtalt trekk MÅ skje fra avtalt konto. Men ikke ekstra innbetalinger. Ved salg av bolig går jo gjerne salgsbeløpet direkte til banken som nedbetaling på lån, ikke via selgers bankkonto. (Hvem som helst kan vel i teorien betale ned ditt lån. Banken kan ikke nekte å ta imot penger.) Dessuten er det jo slik at det nå er høy sannsynlighet for at din ex missligholder deres felles lån. Og da bør banken gå i dialog med deg for å få tilbake så mye som mulig av pengene sine. (Ellers kan det jo lande i at de taper alt.) Altså: Kontakt andre banker for å få lånt nok til å innfri din andel av lånet. (Evt. avtal med dine foreldre at de står som kausjonister på et nytt lån for å innfri hele dette restlånet. For da får du fritatt dem fra det kausjonistkravet de har i det lånet.) Be om kontonummer fra nåværende bank for innbetaling på lånet du har. (Ikke snakk om å endre noen avtale. Bare et kontonummer på hvor de vil du skal betale inn penger for å innfri hele eller deler av lånet.) Bli kvitt alle bindinger til både typen og banken, og kom deg videre! Anonymkode: 75959...687 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #23 Skrevet 18. februar 2021 Ettersom foreldrene dine er kausjonisten for dere begge to, så holder det ikke å kun betale «din andel» av lånet. Så lenge exen ikke betaler, så vil banken etterhvert gå på dine foreldre. Anonymkode: 3d577...2cf 4
nomore82 Skrevet 18. februar 2021 #24 Skrevet 18. februar 2021 Er det kun eksen din som stod som lånetaker i banken når dere tok opp lån? Er foreldrene dine kausjonister for hele eller kun deler av boliglånet dere tok i sin tid?
Offred Skrevet 18. februar 2021 Forfatter #25 Skrevet 18. februar 2021 nomore82 skrev (1 time siden): Er det kun eksen din som stod som lånetaker i banken når dere tok opp lån? Er foreldrene dine kausjonister for hele eller kun deler av boliglånet dere tok i sin tid? Vi sto begge to som lånetakere, og de var kausjonister for 100% av egenandelen så vi fikk kjøpe bolig.
Offred Skrevet 18. februar 2021 Forfatter #26 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Enig! Jeg forstår virkelig ikke hvordan banken klarer å forsvare at de ikke ønsker å hjelpe deg å betale inn på et lån du står som medlånetaker på . For det første skal det ikke spille noen rolle hvilke konto det betales inn på lånet fra. Joda, fast, avtalt trekk MÅ skje fra avtalt konto. Men ikke ekstra innbetalinger. Ved salg av bolig går jo gjerne salgsbeløpet direkte til banken som nedbetaling på lån, ikke via selgers bankkonto. (Hvem som helst kan vel i teorien betale ned ditt lån. Banken kan ikke nekte å ta imot penger.) Dessuten er det jo slik at det nå er høy sannsynlighet for at din ex missligholder deres felles lån. Og da bør banken gå i dialog med deg for å få tilbake så mye som mulig av pengene sine. (Ellers kan det jo lande i at de taper alt.) Altså: Kontakt andre banker for å få lånt nok til å innfri din andel av lånet. (Evt. avtal med dine foreldre at de står som kausjonister på et nytt lån for å innfri hele dette restlånet. For da får du fritatt dem fra det kausjonistkravet de har i det lånet.) Be om kontonummer fra nåværende bank for innbetaling på lånet du har. (Ikke snakk om å endre noen avtale. Bare et kontonummer på hvor de vil du skal betale inn penger for å innfri hele eller deler av lånet.) Bli kvitt alle bindinger til både typen og banken, og kom deg videre! Anonymkode: 75959...687 Jeg kan ikke infri bare min del av lånet, da det står i sin helhet på oss begge to..
Offred Skrevet 18. februar 2021 Forfatter #27 Skrevet 18. februar 2021 Blondie65 skrev (4 timer siden): Og du kan be politiet finne fyren for deg - men da må du ha en grunn. Signerering av papirer er en slik grunn. Fare for selvskading / selvmord er en annen. Er signering av papirer en grunn? Hvordan da for eksempel? Takker for svar!
nomore82 Skrevet 18. februar 2021 #28 Skrevet 18. februar 2021 Offred skrev (25 minutter siden): Vi sto begge to som lånetakere, og de var kausjonister for 100% av egenandelen så vi fikk kjøpe bolig. Om dette er dokumentert og gjort skikkelig - hvorfor ble ikke salgssummen først brukt til å løse ut dine foreldres del som de kausjonerte for? 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #29 Skrevet 18. februar 2021 nomore82 skrev (2 timer siden): Om dette er dokumentert og gjort skikkelig - hvorfor ble ikke salgssummen først brukt til å løse ut dine foreldres del som de kausjonerte for? Fordi de solgte huset med tap, og det er ingen EK til å løse ut foreldrene. Anonymkode: 3d577...2cf
Gjest Blondie65 Skrevet 18. februar 2021 #30 Skrevet 18. februar 2021 Offred skrev (3 timer siden): Er signering av papirer en grunn? Hvordan da for eksempel? Takker for svar! Ja det er det. Men forhør deg gjerne med politiet.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #31 Skrevet 18. februar 2021 Hei! Det høres riktig ut at du ikke får endret særlig på eksisterende lån (forlenge løpetid, avdragsfrihet, etc.) uten at din eks samarbeider på det. Jeg skjønner ikke om du har prøvd å refinansiere lånet? Ville tro at det bør være et godt alternativ for deg å innfri dagens lån med eksen med et nytt lån som du har alene, da med sikkerhet i dine foreldres hus. Da blir gjelden din, men jeg vil tro du ikke får særlig hjelp fra eksen din uansett. Sjekk gjerne med advokat først. På denne måten får du kontroll over lånet, og får kanskje en betalingsplan som kan passe deg bedre og slipper å være avhengig av eksen. Dersom du ikke får lån selv pga lav inntekt ville jeg hørt om foreldre også kan være medlåntakere. 300 000kr er absolutt mye penger, men banken har nok hørt om ganske mye værre. Hør med flere banker! Ikke gi deg. Anonymkode: 97cfd...fec 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #32 Skrevet 18. februar 2021 Blondie65 skrev (3 minutter siden): Ja det er det. Men forhør deg gjerne med politiet. Du ber jo ts om å innløse gjelden til ex. Gjør hun dette har hun ikke noe krav på hans andel av lånet på 150 000 kr. Dette blir hennes lån alene og ex kjæresten slipper unna. Nei dette hadde jeg aldri gjort. Synes som flere her at banken gjør seg vanskelig her. Det må være bedre at de får inn ts sin del som tydeligvis er 6000 kr enn ingen ting. Dette er grunnen til at jeg alltid har vært i mot kausjonistordningen. Iallfall om det er flere enn egne barn med i bildet. Men nå har jeg heller ingen mulighet til å være kausjonist med lav inntekt. Jeg har heller tilbudt ungene å bo gratis hjemme og spare til egenkapital. Ts, jeg tror du må ta en ny prat med banken og forklar situasjonen. Men for dem spiller det vel ingen rolle, de går bare på kausjonistene. Dette er en fortvilet situasjon. Kan du få ex til å gå med på et møte med en advokat om en tilbake betalings ordning så er det en god ide å prøve å ta et nytt lån for å dekke det gamle og få det over på deg. Men synes ikke du skal gjøre det uten en skrevet avtale hos advokat, da ser du aldri pengene. Anonymkode: 7210f...799
Gjest Blondie65 Skrevet 18. februar 2021 #33 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du ber jo ts om å innløse gjelden til ex. Gjør hun dette har hun ikke noe krav på hans andel av lånet på 150 000 kr. Dette blir hennes lån alene og ex kjæresten slipper unna. Nei dette hadde jeg aldri gjort. Synes som flere her at banken gjør seg vanskelig her. Det må være bedre at de får inn ts sin del som tydeligvis er 6000 kr enn ingen ting. Dette er grunnen til at jeg alltid har vært i mot kausjonistordningen. Iallfall om det er flere enn egne barn med i bildet. Men nå har jeg heller ingen mulighet til å være kausjonist med lav inntekt. Jeg har heller tilbudt ungene å bo gratis hjemme og spare til egenkapital. Ts, jeg tror du må ta en ny prat med banken og forklar situasjonen. Men for dem spiller det vel ingen rolle, de går bare på kausjonistene. Dette er en fortvilet situasjon. Kan du få ex til å gå med på et møte med en advokat om en tilbake betalings ordning så er det en god ide å prøve å ta et nytt lån for å dekke det gamle og få det over på deg. Men synes ikke du skal gjøre det uten en skrevet avtale hos advokat, da ser du aldri pengene. Anonymkode: 7210f...799 Har hun noe valg, tror du? Hun er medlånetaker på et lån. De er solidarisk ansvarlige. Skal hun få dette bort fra kausjonistene så må hun ta grep. Men for all del - hun kan jo la det gå dit i stedet og forhandle med dem om lån fremfor banken.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #34 Skrevet 18. februar 2021 Jeg tenker at megler og banken har gjort en dårlig jobb her, da boligen ble solgt. Anbefaler deg å snakke med en dyktig advokat, evt namsmannen (hos politiet) om hvordan gå frem. Send ihvertfall ikke penger til eksens konto. Aldri! Anonymkode: 274e9...cd0
nomore82 Skrevet 18. februar 2021 #35 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi de solgte huset med tap, og det er ingen EK til å løse ut foreldrene. Anonymkode: 3d577...2cf Poenget mitt var at i de fleste tilfeller så er det den delen det er kausjonist på som betales ned først - deretter resten. Og det som da gjenstår av lån må en selvfølgelig betale på etter avtale med banken. Men kausjonisten er da fri. Summen til slutt vil fortsatt være lik - men forskjellen er at den da er usikret. Så min mistanke oppi dette her er at banken og/eller megler har gjort en såpass dårlig jobb eller feil her at dette ikke skjedde. Da forstår jeg jo veldig godt hvorfor de prøver å snakke med TS minst mulig. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #36 Skrevet 18. februar 2021 nomore82 skrev (25 minutter siden): Poenget mitt var at i de fleste tilfeller så er det den delen det er kausjonist på som betales ned først - deretter resten. Og det som da gjenstår av lån må en selvfølgelig betale på etter avtale med banken. Men kausjonisten er da fri. Summen til slutt vil fortsatt være lik - men forskjellen er at den da er usikret. Så min mistanke oppi dette her er at banken og/eller megler har gjort en såpass dårlig jobb eller feil her at dette ikke skjedde. Da forstår jeg jo veldig godt hvorfor de prøver å snakke med TS minst mulig. Tenker jeg også. Vi solgte også med 300 000 i tap en gang. Da ble det forbrukslån-rente på restgjelden siden kausjonisten skulle slippe å stå ansvarlig. Tok 5 kjipe år å betale det ned. Jeg kommer aldri aldri til å kausjonere for noen, skal heller finne en annen løsning på å hjelpe egne barn. Anonymkode: 95fb3...7e0
Tvist Skrevet 18. februar 2021 #37 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Tenker jeg også. Vi solgte også med 300 000 i tap en gang. Da ble det forbrukslån-rente på restgjelden siden kausjonisten skulle slippe å stå ansvarlig. Tok 5 kjipe år å betale det ned. Jeg kommer aldri aldri til å kausjonere for noen, skal heller finne en annen løsning på å hjelpe egne barn. Anonymkode: 95fb3...7e0 Forbrukslånsrente? Det er heftig. Jeg har et husbanklån,restlån etter en bolig jeg har solgt. Betaler det ned etter planen, renten er som før. Kanskje jeg bare er heldig? Det er usikret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå