Offred Skrevet 18. februar 2021 #1 Skrevet 18. februar 2021 (endret) Hei! Advarsel: langt (og desperat): desperat ute etter råd her. Skal prøve og gjøre en lang historie kort. Møtte min eks for 11 år siden, ble raskt forelsket og sammen og jeg flyttet til hans hjemby. Lite jobb og finne der så vi flyttet til min hjemby som er større og mer muligheter. Jeg var sikker på at vi kom til og gifte oss og han var på dette tidspunktet mannen i mitt liv. Mine foreldre kom med forslaget om at hvis vi ville kjøpe leilighet kunne de være kausjonister for egenandelen. Jeg hadde aldri noen mistanke om at han var noe annet enn det beste som fantes for meg og vår fremtid og vi kjøpte leilighet med mine foreldre som kausjonister. så, 9 år etter at vi ble sammen ble livet snudd på hodet. Mannen jeg trodde jeg kjente prøvde og ta sitt eget liv. På dramatisk vis - han overlevde og det kom frem i lyset at han hadde stor spillegjeld. Over en halv million. Jeg hadde aldri sett ham spille eller hatt noen mistanke. Følte meg så dum. Men jeg ble ved hans side og ville gjøre alt for at han skulle bli frisk og at han fikk orden på økonomien. Foreldrene hans tok spillegjelden på sitt boliglån og han betalte ned på den til dem. Samtidig kom han hjem fra sykehuset etter 3-4 uker innlagt etter skaden han påførte seg selv. Vi skulle klare dette, og jeg var der for ham. Han gikk i terapi og begynte og jobbe igjen. Tilsynelatende var alt bra. Men, det var ikke det. Han var ikke den samme, og kommuniserte ikke med meg. Han stengte meg ute selvom jeg prøvde og tvinge informasjon ut av ham. Livene våre skle sakte men sikkert fra hverandre og til slutt hadde vi ingenting med hverandre og gjøre. Vi bare levde i samme leilighet. Jeg innså at vi kom aldri til og bli som før og gjorde det slutt. Jeg lot ham bo i leiligheten og jeg flyttet til mine foreldre, hvor jeg enda bor. Jeg syntest at det mest rettferdige var at jeg fortsatte og betale 50/50 på alt slik jeg gjorde mens jeg bodde der - til vi fikk solgt. Der ble han boende i 10 mnd pga tregt boligmarked og vanskeligheter med og få solgt. leiligheten ble lagt ut for salg og vi hadde et bra samarbeid rundt dette. Så, begynte han og ikke svare på telefoner og meldinger. Megleren ble frustrert og hele boligsalget ble nesten sabotert av ham fordi han ikke svarte når megleren ringte ang bud osv. han forandret seg mer og mer og siden jeg fortsatt fikk post i postkassen til leiligheten så var jeg i postkassen og hentet den avogtil. La merke til at den fløt over av post til eksen, som han ikke hentet. Prøvde og få kontakt med ham, men ingen svar. Siden jeg hadde god kontakt med foreldrene hans da han prøvde og ta livet sitt - så ville jeg fortelle dem at jeg var bekymret. Det gjorde jeg flere ganger fordi hans oppførsel og mengden post kunne tilsi at han gamblet igjen. De virket glade for at jeg hadde informert dem og jeg følte ikke jeg kunne gjøre mer som en eks. tilslutt fikk vi solgt, og også da prøvde han og sabotere ved og ikke svare megler, og ikke møte opp for og signere kontrakten etter budet var akseptert. Det gikk flere uker før megler måtte true med advokat før han møtte opp og signerte. Vi solgte med tap og har per idag 308,000 i restgjeld. Denne har blitt trukket som vanlig fra hans konto hver mnd, slik den ble trukket da vi også var sammen. Jeg har overført til hans konto hver mnd etter at jeg har sett at han har latt overføringen gå gjennom. Han har latt være og betale fellesutgifter på våre vegne og kommunale avgifter - så jeg fikk brev fra namsfogd og inkassoer som jeg har måttet ordne opp i. Foreldrene hans har betalt mye av dette men også jeg. Så, her kommer problemet. Denne mnd har han ikke latt betalingen gå gjennom. Det går ikke an og nå ham på telefon, da den er sperret. Jeg har sendt ham mail og sendt melding i messenger. Jeg har kontaktet foreldrene, og søsteren. Og hans arbeidsgiver. Da fikk jeg vite idag at han ikke jobber der lenger. Søsteren og hennes mann ba meg la være og kontakte dem og ba meg ha et fint liv. Han har ingen kontakt med foreldrene lenger sier de, og ingen vet hvor han bor. Han har ikke endret adresse i folkeregisteret. Banken kan ikke gjøre noe uten at han også ber om hjelp ang dette restlånet. Jeg har bedt på mine knær om assistanse fra dem - men de kan ikke gjøre noe uten at han også sier han ønsker det. Så her står vi. Jeg skulle ønske mine foreldre aldri hadde tilbydd seg og være kausjonister, men han lurte oss alle. Ingen kunne se for seg at han skulle endre seg sånn. Hva kan vi gjøre? Når ikke denne månedes beløp blir dekket så setter han mine foreldre sin rolle som kausjonister og deres økonomi i fare. Jeg har satt av min del av lånet, men tør ikke overføre det til kontoen det trekkes fra (hans) før jeg ser at lånet er betalt inn. Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre i denne situasjonen. Ønsket var og få delt restgjelden mellom oss slik at mine foreldre ikke skulle havne i denne situasjonen, men banken kunne ikke hjelpe når han ikke ber om hjelp. jeg er så frustrert. Mine foreldre skal ikke betale for hans idioti. De var snille og hjalp oss og dette er takken. Situasjonen føles helt jævlig og jeg trenger hjelp. Jeg oppdaget idag en mulig adresse han kanskje oppholder seg på, da han ble tagget i noe på facebook. Han er i et nytt forhold og jeg mistenker at han bor hos henne. Men det er bare spekulasjon. hvis noen har noe som helst av råd og komme med så settes det pris på mer enn noen aner! Tilslutt litt om meg: jobbet i helsevesenet fram til for 4 år siden. Hadde en arvelig ryggproblematikk jeg ikke visste om,som utviklet seg og det ble ikke til og holde ut, og har vært sykemeldt og nå på aap. Ryggoperert uten resultat, og var midt i rehab når han prøvde og ta livet sitt. Jeg har store kroniske smerter og kjenner at jeg er overveldet og sliten av alt dette. drømmesceranioet er og finne noen som kan låne oss summen av dem privat så jeg kan innfri dette fengselet av et lån som dette restgjeldlånet er blitt til. Og så kan jeg betale ned til dem. Men vi kjenner ingen vi kan spørre, så må prøve og vinne i lotto. Uff Endret 18. februar 2021 av Offred
Miewyn77 Skrevet 18. februar 2021 #2 Skrevet 18. februar 2021 Hvis jeg var deg hadde jeg snakket med banken og ordnet det slik at du betaler direkte på lånet fra din konto og slutter å overføre til eksen. Du må regne med at du kommer til å måtte betale alt, men dokumenter alle betalingene fra nå av og snakk med advokat om hvordan du kan kreve inn pengene fra eksen din. For det har du rett til. Jeg vet bare ikke hvilke muligheter du har på å ta lønnstrekk og pant i hans eiendeler. Men det er mulig at du kan det. 16
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #3 Skrevet 18. februar 2021 12 minutter siden, Miewyn77 said: Hvis jeg var deg hadde jeg snakket med banken og ordnet det slik at du betaler direkte på lånet fra din konto og slutter å overføre til eksen. Du må regne med at du kommer til å måtte betale alt, men dokumenter alle betalingene fra nå av og snakk med advokat om hvordan du kan kreve inn pengene fra eksen din. For det har du rett til. Jeg vet bare ikke hvilke muligheter du har på å ta lønnstrekk og pant i hans eiendeler. Men det er mulig at du kan det. Dette. Privat lån fra noen du ikke kjenner er nok svært urealistisk dessverre. Anonymkode: 6e7ae...b18 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #4 Skrevet 18. februar 2021 Du har vært utrolig dum snill altfor lenge!! Anonymkode: a1540...855 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #5 Skrevet 18. februar 2021 Men dere skal betale 50/50 slik jeg forstår. Går det ikke an at banken ordner det slik at du betaler din del, og hans sin? Hvor mye er foreldrene dine kausjonist for? Går kanskje an å få ordnet det slik at det blir trukket fra deg og? Men da må nok du belage deg på å betale ned hele greia. Det beste hadde jo vært om banken hadde hatt en mulighet til å løse foreldrene dine som kausjonister, og deretter splittet det mellom dere. Så får han bare seile sin egen sjø. Anonymkode: 73ca0...b30 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #6 Skrevet 18. februar 2021 De pengene du tenker å bruke på Lotto bruker du på å betale tilbake. Det er å hive penger ut av vinduet. Har du mulighet til å flytte hjem til dine foreldre for en periode? Tror du er nødt til det. Da får du betalt ekstra på lånet. Men, forstår ikke helt om dette er snakk om boliglån eller forbrukslån? Hvis det er boliglån er det jo tilnærmet gratis, så forstår ikke hvorfor du prøver å tigge til deg et gratis lån da? Anonymkode: 2348c...82e 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #7 Skrevet 18. februar 2021 Men forstår at det er en fortvilende situasjon. Men, unngå å dra med flere inn i dette rotet... Anonymkode: 2348c...82e
Offred Skrevet 18. februar 2021 Forfatter #8 Skrevet 18. februar 2021 Takk for alle svar. Jeg bor allerede hos mine foreldre. Har bodd her helt siden det ble slutt for 1 år og 4 mnd siden. Banken kan ikke hjelpe meg med noe som helst uten at han også ber om hjelp eller ønsker og endre noe. Så får ikke endret konto det betales fra eller noenting. Har tidligere prøvd og øke perioden det skal betales over, for og få ned summen per måned i tilfelle dette skulle skje. Men de kunne ikke gjøre noe uten at han også ba om det. det er fortsatt et boliglån, og jeg som går på aap vil jo slite veldig med og måtte ut med 12000 i mnd alene. jeg hverken tigger eller spiller masse på lotto, jeg er bare utrolig fortvilet. Takker for alle svar. 3
Offred Skrevet 18. februar 2021 Forfatter #9 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men dere skal betale 50/50 slik jeg forstår. Går det ikke an at banken ordner det slik at du betaler din del, og hans sin? Hvor mye er foreldrene dine kausjonist for? Går kanskje an å få ordnet det slik at det blir trukket fra deg og? Men da må nok du belage deg på å betale ned hele greia. Det beste hadde jo vært om banken hadde hatt en mulighet til å løse foreldrene dine som kausjonister, og deretter splittet det mellom dere. Så får han bare seile sin egen sjø. Anonymkode: 73ca0...b30 Banken kan ikke gjøre noenting ift og splitte opp eller løse dem inn som kausjonister uten at eksen også ber om det. Desverre:(
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #10 Skrevet 18. februar 2021 Offred skrev (8 minutter siden): Banken kan ikke gjøre noenting ift og splitte opp eller løse dem inn som kausjonister uten at eksen også ber om det. Desverre:( Du må snakke med en advokat. Og banken din gjør seg veldig vanskelig. Har du hatt møte med dem, personlig, sammen med foreldrene dine? Anonymkode: 09eeb...cc6 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #11 Skrevet 18. februar 2021 Offred skrev (22 minutter siden): Takk for alle svar. Jeg bor allerede hos mine foreldre. Har bodd her helt siden det ble slutt for 1 år og 4 mnd siden. Banken kan ikke hjelpe meg med noe som helst uten at han også ber om hjelp eller ønsker og endre noe. Så får ikke endret konto det betales fra eller noenting. Har tidligere prøvd og øke perioden det skal betales over, for og få ned summen per måned i tilfelle dette skulle skje. Men de kunne ikke gjøre noe uten at han også ba om det. det er fortsatt et boliglån, og jeg som går på aap vil jo slite veldig med og måtte ut med 12000 i mnd alene. jeg hverken tigger eller spiller masse på lotto, jeg er bare utrolig fortvilet. Takker for alle svar. Banken har da ikke noe med hvilken konto lånet betales fra? Du burde forresten ha ordnet slik at absolutt alt ble separat da det ble slutt. Eller egentlig før det, da det kom fram at han hadde spillegjeld. Da burde du sørget for at økonomien i forholdet deres ble delt. Anonymkode: 2767d...4ed 7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #12 Skrevet 18. februar 2021 For det første sender jeg deg noen gode klemmer, sette høres helt grusomt ut! For det andre må eks på banen, går det an ved anmeldelse eller sak i konfliktrådet å tvinge ham til å stille opp? Politiet kan kanskje finne ham? Anonymkode: 163e6...9c6 7
Gjest Blondie65 Skrevet 18. februar 2021 #13 Skrevet 18. februar 2021 Du forteller banken at de gir deg et nytt lån på det utestående beløpet slik at alt din eks og du skylder blir innfridd. Hvis de - mot formodning - sier nei til dette, ber du om å få et skriftlig avslag slik at du kan bruke det i gjeldsforhandlinger. Så oppsøker du en rekke banker og ber om tilbud på lån og banktjenester fra dem. Og så bytter du bank dersom din bank ikke forstår alvoret.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #14 Skrevet 18. februar 2021 Offred skrev (21 minutter siden): Banken kan ikke gjøre noenting ift og splitte opp eller løse dem inn som kausjonister uten at eksen også ber om det. Desverre:( Forresten synes jeg også du skal ringe legevakten og si at du er bekymret for ham når det gjelder hans psykiske helse og vise til tidligere selvmordsforsøk. Det skal være mulig å finne fyren. Anonymkode: 09eeb...cc6 9
Offred Skrevet 18. februar 2021 Forfatter #15 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Banken har da ikke noe med hvilken konto lånet betales fra? Du burde forresten ha ordnet slik at absolutt alt ble separat da det ble slutt. Eller egentlig før det, da det kom fram at han hadde spillegjeld. Da burde du sørget for at økonomien i forholdet deres ble delt. Anonymkode: 2767d...4ed Men hvordan mener du at man deler opp et boliglån mens man fortsatt har boligen? er lett og være etterpåklok men det hjelper meg jo ikke nå..
Offred Skrevet 18. februar 2021 Forfatter #16 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Du må snakke med en advokat. Og banken din gjør seg veldig vanskelig. Har du hatt møte med dem, personlig, sammen med foreldrene dine? Anonymkode: 09eeb...cc6 Både jeg og foreldrene mine har snakket med banken og får bare det samme svaret hver gang. 1
Offred Skrevet 18. februar 2021 Forfatter #17 Skrevet 18. februar 2021 Blondie65 skrev (12 minutter siden): Du forteller banken at de gir deg et nytt lån på det utestående beløpet slik at alt din eks og du skylder blir innfridd. Hvis de - mot formodning - sier nei til dette, ber du om å få et skriftlig avslag slik at du kan bruke det i gjeldsforhandlinger. Så oppsøker du en rekke banker og ber om tilbud på lån og banktjenester fra dem. Og så bytter du bank dersom din bank ikke forstår alvoret. Men kan jeg bare be banken om og få et lån? Regner med det skal noe til og få et lån på 300 000 for og innfri det andre? Eller?
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #18 Skrevet 18. februar 2021 Offred skrev (1 minutt siden): Men kan jeg bare be banken om og få et lån? Regner med det skal noe til og få et lån på 300 000 for og innfri det andre? Eller? Kan du søke om et sånt lån sammen med foreldrene dine? Anonymkode: 163e6...9c6 1
Offred Skrevet 18. februar 2021 Forfatter #19 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): For det første sender jeg deg noen gode klemmer, sette høres helt grusomt ut! For det andre må eks på banen, går det an ved anmeldelse eller sak i konfliktrådet å tvinge ham til å stille opp? Politiet kan kanskje finne ham? Anonymkode: 163e6...9c6 Men er dette noe politiet gidder og bruke ressurser på? Og hva kan vi anmelde for? Altså: hvordan kan vi gå frem?
Gjest Blondie65 Skrevet 18. februar 2021 #20 Skrevet 18. februar 2021 Offred skrev (6 minutter siden): Men kan jeg bare be banken om og få et lån? Regner med det skal noe til og få et lån på 300 000 for og innfri det andre? Eller? Du får i alle fall ikke noe lån uten å spørre. Det kan være de sier nei, da er det jo mulig du kan få en gjeldsordning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå