AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #1 Skrevet 17. februar 2021 Eller er det ingen som gjør det lengre? Jeg sliter buksene så fort mellom lårene. Og jeg pleier å sy. Er det andre som gjør det, eller kaster dere buksa? Anonymkode: 0bec6...281
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #2 Skrevet 17. februar 2021 Mine bukser ender alltid med store hull på rumpa, så de lapper jeg ikke. Anonymkode: 856d1...b45
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #3 Skrevet 17. februar 2021 Jeg har gjort det siden jeg var liten. Lærte av min mor og bestemor. For tiden er jeg veldig inspirert av synlig reparasjon og sashiko Anonymkode: 2b834...83a
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #4 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Eller er det ingen som gjør det lengre? Jeg sliter buksene så fort mellom lårene. Og jeg pleier å sy. Er det andre som gjør det, eller kaster dere buksa? Anonymkode: 0bec6...281 Jeg lapper hvis den blir slitt slik. Iallfall hvis det er en bukse jeg liker. Anonymkode: c437a...9b7
Frøyamor Skrevet 17. februar 2021 #5 Skrevet 17. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Eller er det ingen som gjør det lengre? Jeg sliter buksene så fort mellom lårene. Og jeg pleier å sy. Er det andre som gjør det, eller kaster dere buksa? Anonymkode: 0bec6...281 Hvis det er slik buksa blir slitt, ja. Hvis det er ei god bukse. Men gensere, sokker osv kaster jeg. Endret 17. februar 2021 av Frøyamor 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #6 Skrevet 18. februar 2021 Jeg gjør det, dersom det er et plagg jeg liker godt, og det lar seg fixe noenlunde enkelt. Anonymkode: 7d64e...148
Ylvali Skrevet 18. februar 2021 #7 Skrevet 18. februar 2021 Jeg syr klærne mine om det blir hull men jeg syr ikke noe fint så blir veldig amatør messig sying.🙂
Suma Skrevet 18. februar 2021 #8 Skrevet 18. februar 2021 Jeg reparerer plagg så langt det lar seg gjøre og ser greit ut. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #9 Skrevet 18. februar 2021 Ja, hvis det ser greit ut, så lapper jeg. Gidder ikke stoppe hull i tynne sokker. Har en liten haug med hullete barnetøy liggende som skulle vært lappet... Anonymkode: 81c8e...faa
Forundret.. Skrevet 18. februar 2021 #10 Skrevet 18. februar 2021 (endret) Jeg syr hull. Når jentungen var mindre så lappet jeg knærne på ullbukse e, hun slet dem i stykker rett som det var, hadde jeg vært lur så hadde jeg heller satt lapper på knærne når dem var nye.. Endret 18. februar 2021 av Forundret..
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #11 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har gjort det siden jeg var liten. Lærte av min mor og bestemor. For tiden er jeg veldig inspirert av synlig reparasjon og sashiko Anonymkode: 2b834...83a Høres spennende ut. Måtte Google sashiko, og jeg likte det jeg så. Kan du forklare litt om hva du gjør? Synlig reparasjon? Selv forsøker jeg å lappe så godt det lar seg gjøre. Mest på tøy til ungene. Lappinga synes uansett, så jeg forsøker ikke å skjule det. Det blir for det meste til at jeg klipper ut et hjerte, en stjerne e.l. gjerne i kontrastfarge og så fester med flisofix eller hvadetnåheter, og en søm rundt. Anonymkode: 1f4fc...1cb
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #12 Skrevet 18. februar 2021 Jeg reparerer ikke tynnslitte klær, for kvaliteten er vanligvis dårlig og det går fort hull igjen. Jeg er i ferd med å endre garderobe til noe mer hjemmesydd og av høyere kvalitet. Disse klærne reparerer jeg om får små hull eller rifter. Jeg lapper også noe barnetøy. Anonymkode: 8db3d...067
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #13 Skrevet 18. februar 2021 Ja, jeg lapper. Det er gjerne tøyet jeg liker som jeg sliter ut også. Anonymkode: 65239...3ee 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #14 Skrevet 18. februar 2021 Hvordan ser det ut hvis man lapper hull på en dongeribukse der hvor buksene gnisser mellom lårene? Blir det ikke seende rart ut? Ville absolutt lappet dersom det var mulig å få det pent, men er redd jeg kommer til å se mer ut som en lassis med lapper over alt, enn om jeg bare kjøper nytt. Anonymkode: 45495...9d8 1
Gjest Khloe Skrevet 18. februar 2021 #15 Skrevet 18. februar 2021 Jeg lapper ikke, men jeg pleier å sy der det er mulig. Når jeg får barn kommer jeg nok til å lappe bukser med hull på knærne for eksempel.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #16 Skrevet 18. februar 2021 Noe tøy som er fint og får hull kan jeg nok fikse, men som regel sender jeg det i en kontainer for videre bruk til andre ting.. Anonymkode: 1c2c0...e64
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #17 Skrevet 18. februar 2021 Jeg stopper hjemmestrikkede ullsokker når det blir hull under. Strikker ikke selv, så må kjøpe ullsokker av damer som selger. Anonymkode: 4cdbd...073
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #18 Skrevet 18. februar 2021 26 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan ser det ut hvis man lapper hull på en dongeribukse der hvor buksene gnisser mellom lårene? Blir det ikke seende rart ut? Ville absolutt lappet dersom det var mulig å få det pent, men er redd jeg kommer til å se mer ut som en lassis med lapper over alt, enn om jeg bare kjøper nytt. Anonymkode: 45495...9d8 Jeg har reparert «gnissestedene» i alle år, og trikset er faktisk å ta det FØR det går hull: Jeg bruker symaskin, og syr lange sømmer med tette sting opp og ned tett i tett over hele gnissefeltet på hvert lår. Holder stoffet stramt, og lar hver søm gå helt ut til der det ikke er slitt, snik at du ikke risikerer at det forsterkede feltet slites løs fra resten av buksestoffet. Til sorte jeans bruker jeg sort bomullstråd, og til melérte blå jeans bruker jeg to tråder i litt ulike blå sjatteringer, og syr litt oppi hverandre. På helt lyse jeans (type favoritt-boyfriend-buksa om sommeren) bruker jeg lyseblått og hvitt. Gjør dette med én gang du begynner å merke at stoffet er blitt tynnere, så slipper du at det går hull. Har det gått hull bruker jeg akkurat samme metode, men da er det viktig å holde sårkantene på revnen helt parallelt mens du syr opp og ned og lukker revnen, FØR du begynner å forsterke et større felt rundt. Ellers kan revnen lukkes skjevt, og du får en rar form på stoffet 😊 Dette er metoden de bruker til å reparere jeans når man leverer dem i butikken etc, og det er virkelig ikke noe hokus pokus. Anonymkode: 71e25...d8c
Forundret.. Skrevet 18. februar 2021 #19 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har reparert «gnissestedene» i alle år, og trikset er faktisk å ta det FØR det går hull: Jeg bruker symaskin, og syr lange sømmer med tette sting opp og ned tett i tett over hele gnissefeltet på hvert lår. Holder stoffet stramt, og lar hver søm gå helt ut til der det ikke er slitt, snik at du ikke risikerer at det forsterkede feltet slites løs fra resten av buksestoffet. Til sorte jeans bruker jeg sort bomullstråd, og til melérte blå jeans bruker jeg to tråder i litt ulike blå sjatteringer, og syr litt oppi hverandre. På helt lyse jeans (type favoritt-boyfriend-buksa om sommeren) bruker jeg lyseblått og hvitt. Gjør dette med én gang du begynner å merke at stoffet er blitt tynnere, så slipper du at det går hull. Har det gått hull bruker jeg akkurat samme metode, men da er det viktig å holde sårkantene på revnen helt parallelt mens du syr opp og ned og lukker revnen, FØR du begynner å forsterke et større felt rundt. Ellers kan revnen lukkes skjevt, og du får en rar form på stoffet 😊 Dette er metoden de bruker til å reparere jeans når man leverer dem i butikken etc, og det er virkelig ikke noe hokus pokus. Anonymkode: 71e25...d8c Har du mulighet til å ta bilder av hvordan du har gjort det?
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #20 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har reparert «gnissestedene» i alle år, og trikset er faktisk å ta det FØR det går hull: Jeg bruker symaskin, og syr lange sømmer med tette sting opp og ned tett i tett over hele gnissefeltet på hvert lår. Holder stoffet stramt, og lar hver søm gå helt ut til der det ikke er slitt, snik at du ikke risikerer at det forsterkede feltet slites løs fra resten av buksestoffet. Til sorte jeans bruker jeg sort bomullstråd, og til melérte blå jeans bruker jeg to tråder i litt ulike blå sjatteringer, og syr litt oppi hverandre. På helt lyse jeans (type favoritt-boyfriend-buksa om sommeren) bruker jeg lyseblått og hvitt. Gjør dette med én gang du begynner å merke at stoffet er blitt tynnere, så slipper du at det går hull. Har det gått hull bruker jeg akkurat samme metode, men da er det viktig å holde sårkantene på revnen helt parallelt mens du syr opp og ned og lukker revnen, FØR du begynner å forsterke et større felt rundt. Ellers kan revnen lukkes skjevt, og du får en rar form på stoffet 😊 Dette er metoden de bruker til å reparere jeans når man leverer dem i butikken etc, og det er virkelig ikke noe hokus pokus. Anonymkode: 71e25...d8c Nå skulle jeg ønske jeg kunne bruke en symaskin 😅 Anonymkode: 45495...9d8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå