AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #1 Skrevet 17. februar 2021 Nå tenker du sikkert «sånn er babyer, get used to it». Men jeg tror dette er litt mer enn normalt. Jeg har barn fra før, og de har ikke vært fullt så avhengige av meg. Han her er nå 1 mnd, og aksepterer fortsatt ikke å være hos sin far i det hele tatt. Hver gang jeg så mye som går på do, begynner babyen å gråte selv om faren bysser og synger etter alle kunstens regler. Jeg har bare tid til å tisse lynkjapt, noe som nå har resultert i forstoppelse 😅 Han er heller ikke fornøyd med at jeg bare holder han, han vil ligge på puppen absolutt hele tiden. Da mener jeg bokstavelig talt HELE tiden. Han får heller ikke sove uten, så han gjør det hele dagen og hele natten. Smokk vil han ikke ha, da begynner han også å gråte. Han våkner hver gang jeg legger han ned, så babynest og vogn er bare å glemme. Jeg har til og med forsøkt vippestol på laveste trinn (liggende), men han blir sinna av det også. Er dette normalt? Er det noe jeg kan gjøre for å få puste litt? Jeg synes det er vanskelig å være smokk både natt og dag, og å være den eneste som kan holde han. Når jeg ikke kan gå på do engang, synes jeg det har gått litt langt. Anonymkode: 7375e...98b 1
Frøyamor Skrevet 17. februar 2021 #2 Skrevet 17. februar 2021 Ikke helt det samme, men vår yngste måtte bæres og holdes og bysses hele døgnet de 3 første mnd. HELE JÆVLA DØGNET. Vi måtte sove sittende på shift mens vi holdt henne. Men så gikk det seg til når hun nærmet seg 4mnd. Hun må fortsatt holdes og bæres en del, men ikke like mye. Rekker å gå på do nå hvertfall 😎 Vil anbefale bæresele på det sterkeste, da får du to hender fri hvertfall. Hvis baby aksepterer den. 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #3 Skrevet 17. februar 2021 Frøyamor skrev (39 minutter siden): Ikke helt det samme, men vår yngste måtte bæres og holdes og bysses hele døgnet de 3 første mnd. HELE JÆVLA DØGNET. Vi måtte sove sittende på shift mens vi holdt henne. Men så gikk det seg til når hun nærmet seg 4mnd. Hun må fortsatt holdes og bæres en del, men ikke like mye. Rekker å gå på do nå hvertfall 😎 Vil anbefale bæresele på det sterkeste, da får du to hender fri hvertfall. Hvis baby aksepterer den. Takk for svar! Godt å høre at andre har opplevd lignende. Jeg skal lete frem bæreselen og prøve den. De andre avskydde den — men nå er jo han her litt annerledes, så det er verdt et forsøk. Ts Anonymkode: 7375e...98b 1
Frøyamor Skrevet 17. februar 2021 #4 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar! Godt å høre at andre har opplevd lignende. Jeg skal lete frem bæreselen og prøve den. De andre avskydde den — men nå er jo han her litt annerledes, så det er verdt et forsøk. Ts Anonymkode: 7375e...98b Babyen min aksepterte pappan sin da, heeeldigvis, men foretrakk meg. Måtte så å si drite på kommando som endre i et par forstoppelser 😂😭 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #5 Skrevet 18. februar 2021 Feil bruk av begrep. Smokk er jo ikke naturlig for et barn, det er noe vi tilfører som avlastning/avvenning fra å få nærhet fra mors bryst. Du har fått et barn med enormt behov for nærhet og trygghet fra deg, og det behovet er jo enkelt å imøtekomme nå som du er i permisjon. Bruk sjal/sele og tilpass deg etter baby, de vokser opp en gang selv om det er slitsomt nå. Anonymkode: a0fb8...b2e 10
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #6 Skrevet 18. februar 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Nå tenker du sikkert «sånn er babyer, get used to it». Men jeg tror dette er litt mer enn normalt. Jeg har barn fra før, og de har ikke vært fullt så avhengige av meg. Han her er nå 1 mnd, og aksepterer fortsatt ikke å være hos sin far i det hele tatt. Hver gang jeg så mye som går på do, begynner babyen å gråte selv om faren bysser og synger etter alle kunstens regler. Jeg har bare tid til å tisse lynkjapt, noe som nå har resultert i forstoppelse 😅 Han er heller ikke fornøyd med at jeg bare holder han, han vil ligge på puppen absolutt hele tiden. Da mener jeg bokstavelig talt HELE tiden. Han får heller ikke sove uten, så han gjør det hele dagen og hele natten. Smokk vil han ikke ha, da begynner han også å gråte. Han våkner hver gang jeg legger han ned, så babynest og vogn er bare å glemme. Jeg har til og med forsøkt vippestol på laveste trinn (liggende), men han blir sinna av det også. Er dette normalt? Er det noe jeg kan gjøre for å få puste litt? Jeg synes det er vanskelig å være smokk både natt og dag, og å være den eneste som kan holde han. Når jeg ikke kan gå på do engang, synes jeg det har gått litt langt. Anonymkode: 7375e...98b Been There. Vet akkurat hva du mener. Hos oss kommoder fra 1-2 mndrs alder frem at barnet hadde alvorlig reflux. Så du kan ha det i bakhode at det kan være greit å sjekke. Anonymkode: f29c3...83b
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #7 Skrevet 18. februar 2021 Åjada, sånn var vår første. Jeg bare aksepterte det, og hadde heldigvis ikke denne forestillingen om at jeg ble brukt som smokk. Smokk er jo noe som er funnet opp for å avlaste puppene, ikke omvendt som det kan virke som på en del. Min sov ikke i vogn før han var nærmere 6 mnd, men fikk da sove i sele eller på armen (med puppen i munnen stort sett). Neivel, så var det ikke mye annet jeg fikk gjort men det var det han trengte. Sånn sett er det kanskje greit at han kom først så jeg ikke hadde noen storesøsken å sammenlikne med. Mine babyer har vært totalt forskjellige (men ingen av de har brukt smokk, der har de vært 100% enige). Og du, babyen har ikke vondt av å bli holdt av faren sin. Ikke stress på deg forstoppelse fordi babyen gråter i fem minutter. Anonymkode: de6a1...fe0 6
Thea82 Skrevet 18. februar 2021 #8 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for svar! Godt å høre at andre har opplevd lignende. Jeg skal lete frem bæreselen og prøve den. De andre avskydde den — men nå er jo han her litt annerledes, så det er verdt et forsøk. Ts Anonymkode: 7375e...98b Min jente tok smokk, men trengte masse nærhet de første tre månedene. Jeg brukte bæresele, og det var bare en lifesaver. Så håper det kan hjelpe deg også litt:)
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #9 Skrevet 18. februar 2021 Jepp, samme her. Det ga seg da jeg ikke orket å amme mer, da var han 10 måneder 😅 Jeg hadde ingen pappa som kunne hjelpe uansett, så det ble nå meg da 😄 Anonymkode: 99b7d...266
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #10 Skrevet 18. februar 2021 Babyen er jo bare fire uker gammel. Er fjerde trimester. Anonymkode: 01986...29f 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #11 Skrevet 18. februar 2021 Vil bare tipse om at man kan amme i bæretøy, så da kan du potensielt får til flere ting på en gang. Min minste ville bæres til alle lurer de første 4-5 mnd. Fordelen var at med en jakke utenpå oss begge kunne hun enkelt være med på levering i barnehagen; en rask tur på butikken midt i en lur, fotball med bror i gaten, søndagstur m.m. Anonymkode: 95ac2...25a
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #12 Skrevet 18. februar 2021 Vil bare tipse om at det er mulig å bæsje mens man har baby i sjal👍🏼 Ikke optimalt, men det lar seg gjøre uten gris Anonymkode: df3d2...e3c 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #13 Skrevet 18. februar 2021 Å ha barn fra før er ofte verre enn førstegang fordi man sammenligner, det blir som å si at alle er like - de er ikke det.. Barn er ulike, det som fungerte for en fungerer kanskje ikke for en annen - har barnet behov for nærhet og mamma så er det normalt, samtidig er det viktig å huske at barnet kjenner din hjertelyd og stemme i langt større grad enn pappa`s så her må dere rett og slett gi baby tid, pappa må fortsette finne ut hva som fungerer for dette barnet, ikke sammenlign med søsken, se på hva som er greien for denne lille skatten. Anonymkode: 593b2...baa 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #14 Skrevet 18. februar 2021 Jepp, samme her med barn nr 2. Det gikk seg til. Også tåler babyen å gråte litt hos pappa sin så du slipper å få forstoppelse. Her oppdaget vi også etterhvert at babyen sluttet å gråte hos far etter et par minutter så lenge hun ikke så meg 🙈 da var plutselig pappa helt grei. Så jeg kunne gå ut å leke med eldste uten problemer osv. Hun nærmer seg året nå, og jeg er alltid førstevalget om jeg er i nærheten, men hun er glad i pappaen så lenge hun ikke ser meg. Fortsatt gal etter pupp. Kommer bort og løfter opp genser og drar ned bh på egen hånd og bare forsyner seg 😂 Anonymkode: a99bb...163 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #15 Skrevet 18. februar 2021 Jeg har sittet på do med bæresjal på, og babyen i bæresjalet. Jeg vet ikke om det er normalt, eller om det var nødvendig, men jeg har jo nå gjort det. 😅 Anonymkode: b2839...914 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #16 Skrevet 18. februar 2021 Du har klistremerkebaby. Det er ikke noe unormalt ved det i det hele tatt. Sannsynligheten for at dette bedrer seg innen få måneder er stor. Hvis babyen fortsatt er slik om en 3 mnd tid, DA kan vi begynne å snakke om at det er litt utenom det vanlige. Min var akkurat lik da hnn var 1 mnd. Jeg er førstegangs, og ble tatt veldig på senga av hvor utrolig krevende det var å ha baby. Jeg trodde ikke en baby skulle ligge på meg med puppen i munn bokstavelig talt 24/7. Jeg leste meg opp og snakket med helsestasjonen og fant ut at dette er helt normalt for noen babyer, i hvert fall når de er så små. De første 2-3 mnd var helt utmattende her, men så ble det veldig mye bedre. Fra 2 mnd kunne babyen sove ved siden av, ikke på, meg i senga og hn kunne ligge for seg selv eller være hos pappaen i kortere perioder. Det eneste du kan gjøre er å imøtekomme babyens behov, for da føler den seg trygg og vil sannsynligvis fortere bli mer selvstendig. De få gangene jeg trengte pause til å f.eks dusje, måtte vi dessverre bare akseptere at babyen hylgråt. Vi lot hn aldri ligge alene og gråte, selvfølgelig, pappaen prøvde så godt han kunne å trøste. Ellers må du bare ta tiden til hjelp. Om et par måneder er nok hverdagen din mye lettere. Anonymkode: a3abb...172
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #17 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg har sittet på do med bæresjal på, og babyen i bæresjalet. Jeg vet ikke om det er normalt, eller om det var nødvendig, men jeg har jo nå gjort det. 😅 Anonymkode: b2839...914 Det skjedde daglig her de første tre månedene. Så om ikke annet er du ikke alene;) Anonymkode: c33ad...269 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #18 Skrevet 18. februar 2021 Hadde kuttet ammingen tvert. Anonymkode: b5c34...33e 1
Bokdamen Skrevet 18. februar 2021 #19 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har sittet på do med bæresjal på, og babyen i bæresjalet. Jeg vet ikke om det er normalt, eller om det var nødvendig, men jeg har jo nå gjort det. 😅 Anonymkode: b2839...914 Helt normalt, skjønner ikke hva alternativet er 😅 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #20 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde kuttet ammingen tvert. Anonymkode: b5c34...33e Å kutte ammingen gjør at du mister det eneste magiske trikset du har på en klistermerkebaby. Min klistermerkebaby ville ikke ha puppen mellom 3-6mnd alderen så jeg pumpet istedet. For et styr! For da måtte vi bysse og bære i bæresele hele døgnet istedet for å kunne sitte i sofaen med puppen i munnen. Ved 6 mnd tok babyen puppen igjen og det føltes ut som å komme til himmelen. Endelig kunne jeg faktisk sette meg med istedet for å gjøre knebøy gjennom alle lurer. Har man en kolikkbaby eller klistermerkebaby så er ikke ammeslutt løsningen på problemet. Anonymkode: c69a7...74e 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå