Gå til innhold

Noen som har vært kausjonist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke mulighet til å komme inn på boligmarkedet. Eneste måten jeg har er at noen stiller opp som kausjonist. Jeg har ting på stell når det kommer til økonomi. Betaler ALLTID for meg. Lån og nødvendige utgifter kommer alltid før noe annet. Jeg vil spørre min mor om hun vil være min kausjonist. Er dette noe dere ville gjort? 

Anonymkode: a8ea1...775

Videoannonse
Annonse
Gjest Jon Are
Skrevet

Ikke jeg fordi jeg lært av min far.  Han gjorde der for en god venn som ikke betalte lånet. Han ble nødt til å sette over alle verdier på min mor. Derfoe auksjonerer man ikke for noen. Aldri . Ikke engang barn.

Skrevet

Nei, ville aldri vurdert å spørre om noen kan være kausjonist med mindre de er god for noen millioner på bok. Å satse sin egen bolig er ikke fornuftig. 

Skrevet
3 hours ago, Jon Are said:

Ikke jeg fordi jeg lært av min far.  Han gjorde der for en god venn som ikke betalte lånet. Han ble nødt til å sette over alle verdier på min mor. Derfoe auksjonerer man ikke for noen. Aldri . Ikke engang barn.

Ser den. Spurte foreldrene mine for en del års siden om de kunne kausjonere for meg, men fikk nei av muttern av samme årsak du skriver her. I dag tjener jeg 1,7 mNOK brutto og ble spurt av mamma om penger til medisin, i dag er hun ikke fullt så tøff og sterk kvinne, da hun er minstepensjonist og fraskilt fra pappa som tjente godt. Sånn kan det gå, men at hun våger å spørre meg synes jeg er på grensen til frekt.

Anonymkode: 9fc52...2f0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ser den. Spurte foreldrene mine for en del års siden om de kunne kausjonere for meg, men fikk nei av muttern av samme årsak du skriver her. I dag tjener jeg 1,7 mNOK brutto og ble spurt av mamma om penger til medisin, i dag er hun ikke fullt så tøff og sterk kvinne, da hun er minstepensjonist og fraskilt fra pappa som tjente godt. Sånn kan det gå, men at hun våger å spørre meg synes jeg er på grensen til frekt.

ja men herregud ,du kan ikke sammenligne boligkjøp med penger til medisin !

Anonymkode: 650c1...c48

• Liker 12
Skrevet

Vi er kausjonist for vår sønn. Det er bare en liten del av lånet vi er kausjonist for og er ansvarlig for dersom noe skulle blitt misligholdt. Denne delen er også den som først blir nedbetalt, iht avtalen vi har underskrevet. Det er også et beløp som vi fint kan håndtere dersom det hadde blitt  misligholdt.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
2 minutter siden, mefe said:

Vi er kausjonist for vår sønn. Det er bare en liten del av lånet vi er kausjonist for og er ansvarlig for dersom noe skulle blitt misligholdt. Denne delen er også den som først blir nedbetalt, iht avtalen vi har underskrevet. Det er også et beløp som vi fint kan håndtere dersom det hadde blitt  misligholdt.

Jeg er livredd for å ødelegge livet til min mor men jeg har VELDIG respekt for alt som skal betales. Hvor stort beløp må hun være ansvarlig for sånn at jeg kan få lån uten EK? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvem er den frekke og direkte utakknemlige drittsekken her tror du? 

• Liker 4
Skrevet

Kanskje du først skulle spørre din mor om det er aktuelt å være kausjonist? Og så kan dere få et møte med banken hvor dere får vite hvordan det fungerer og om det er noe hun vil gjøre.

• Liker 1
Skrevet

På 1900 tallet var en i familien min kausjonist for sønnen sin. Det endte med at de måtte selge den nye gården, som var stor og flott på den tiden, og flytte tilbake til et øde sted der de vokste opp. Jeg kunne vært milliardær arving, og det er jeg ikke pga denne tulle fjotten som levde for 100 år siden og tok opp lån med min tipptipptipptipp oldefar som kausjonist 

Anonymkode: 97b11...52b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På 1900 tallet var en i familien min kausjonist for sønnen sin. Det endte med at de måtte selge den nye gården, som var stor og flott på den tiden, og flytte tilbake til et øde sted der de vokste opp. Jeg kunne vært milliardær arving, og det er jeg ikke pga denne tulle fjotten som levde for 100 år siden og tok opp lån med min tipptipptipptipp oldefar som kausjonist 

Og den gården ligger et sted nå midt i et attraktivt sted å bo i Norge og er verdt flere millioner i noen andre sitt navn 😂 bor rett ved den. Går fordi den ofte

Skrevet

Kan du ikke spare til egenkapital, slik vanlige folk må? Iallefall spare noe for å vise din mor at du kan spare, har fornuftig pengebruk og kontroll på din egen privatøkonomi? Kanskje tilbøyeligheten til å være kausjonist øker da?

Anonymkode: 00c2e...e2e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er livredd for å ødelegge livet til min mor men jeg har VELDIG respekt for alt som skal betales. Hvor stort beløp må hun være ansvarlig for sånn at jeg kan få lån uten EK? 

Det er jo veldig individuelt. Hva du må låne og hva du har som oppsparte midler fra før..

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kan du ikke spare til egenkapital, slik vanlige folk må? Iallefall spare noe for å vise din mor at du kan spare, har fornuftig pengebruk og kontroll på din egen privatøkonomi? Kanskje tilbøyeligheten til å være kausjonist øker da?

Anonymkode: 00c2e...e2e

Da får jeg meg ikke boliglån før jeg er 80 år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Holy shit😱

Håper ikke barna mine ender som deg når de blir voksne.

Anonymkode: 4c064...0e5

• Liker 2
Skrevet

Pappa var kausjonist for meg med ca 200 000 på første leilighet som kostet ca 2,3 mill. Deretter kausjonist på ca 100 000 på neste leilighet som kostet 2,8 mill. Nå har jeg betalt ned såpass på lånet at han er frigjort. Fikk beskjed om at han ikke stiller som kausjonist mer da han selv skal ta opp mer lån for å bygge garasje 😅😂 men neste gang vil jeg uansett ha mer egenkapital og høyere lønn, så det går vel greit.

Er bare å spørre moren din. Hun kan jo bare si nei hvis hun ikke har mulighet/ikke vil.

Anonymkode: 41d5d...88c

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Pappa var kausjonist for meg med ca 200 000 på første leilighet som kostet ca 2,3 mill. Deretter kausjonist på ca 100 000 på neste leilighet som kostet 2,8 mill. Nå har jeg betalt ned såpass på lånet at han er frigjort. Fikk beskjed om at han ikke stiller som kausjonist mer da han selv skal ta opp mer lån for å bygge garasje 😅😂 men neste gang vil jeg uansett ha mer egenkapital og høyere lønn, så det går vel greit.

Er bare å spørre moren din. Hun kan jo bare si nei hvis hun ikke har mulighet/ikke vil.

Anonymkode: 41d5d...88c

Du sitter vel igjen med en grei EK etter salg av bolig :) 

Hadde du EK i tillegg til at faren din var kausjonist på ca 100 000? Eller holdt det med at din far var med? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du sitter vel igjen med en grei EK etter salg av bolig :) 

Hadde du EK i tillegg til at faren din var kausjonist på ca 100 000? Eller holdt det med at din far var med? 

Mener 200 000*

Skrevet

Jeg ville ikke kausjonert for høyere beløp en jeg hadde tålt å måtte dekke, og jeg hadde aldri kausjonert for andre enn egne barn.

Skrevet

Veldig vanlig at foreldre hjelper ved å være kausjonister. Du må ha 15% av kjøpesum i egenkapital for å kjøpe bolig. Har du ikke det eller bare deler av det kan man ta sikkerhet i f.eks foreldres bolig og de vil bare være kausjonister for det beløpet du mangler av egenkapital. Ikke hele lånet. Skal du kjøpe for 3 mill, må du har 450.000 i egenkapital. Har du bare 200.000 så kan man da sikkerhet for de resterende 250.000,- ved verdistigning i bolig og nedbetaling av gjeld vil du kunne fjerne foreldre som kausjonist. 

Ville helt klart gjort det for mine barn ja :)

Anonymkode: 799bc...6fa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...