AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #1 Skrevet 17. februar 2021 Jeg prøver å leve mer bærekraftig uten å produsere så mye avfall. Jeg har gjort mange grep der jeg ser jeg har råd til det og føler det er praktisk mulig for meg. Jeg produserer ganske lite restavfall, godt under en bærepose i uka og jeg komposterer matavfall. Det største problemet mitt er den forbaska plastikken, jeg synes jeg går å kaster en pose plastavfall hver uke. Jeg er ikke veganer eller vegetarianer så en del av plastavfallet kommer selvsagt fra innpakningen av animalske produkter. Mye papiravfall er det og. Jeg lurer på om det er noen i samme situasjon som meg som har noen tips til å minske plastavfallet og annet avfall på alle mulige måter? Jeg har ikke lyst til å kutte mer ned på konsumet av animalske produkter. Det jeg gjør i dag: Kjøper såpe ol i løsvekt. Handlenett og grønnsaksnett i tøy. Tar med meg vannflaske i stål og kjøper ikke vann. Tøybind og menskopp. Bommulspads som kan vaskes. Gjennbrukbar q-tip Kjøper lite klær, prøver å kjøpe brukt og om jeg kjøper så prøver jeg å alltid kjøpe bærekraftige klær som er i naturlige materialer. Kjøper minimalt med rengjøringsprodukter og lager selv. Kjøper ikke ny elektronikk om jeg ikke må, bruker dingser til de er ødelagte og kjøper heller brukt. Jeg føler jeg fortsatt har en veldig lang vei å gå med tanke på alt avfallet jeg produserer så tips mottas med stor takk! Anonymkode: 940b3...45c
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #2 Skrevet 17. februar 2021 Jeg gjorde dette en stund, men landa på at det var for mye som ikke var bra nok til at jeg ville eller kunne fortsette. Mye av maten jeg må/vil ha er allerede innpakket i plast pga bedre holdbarhet og den plasten må jeg uansett kildesortere. Det er mye plast jeg nå kaster fordi det viser seg at det allikevel vil bli brent. Som feks svart og brun plast, og plast med papiretiketter limt på. Den minste bit av noe av papir og det vil ikke bli godkjent, så da går det i vanlig søppel. Såpe. Jeg kjøpte en stund såper i løsvekt fra slike butikker som selger det, og brukte faste håndsåper. Helt til jeg så hvor mye belegg det faktisk ble i avløpet, i vasken og dusjen fra disse produktene, mens flytende såpe ikke ga slike problemer. Det ga meg altså mye mer renhold og trøbbel med avløpet. I tillegg, fant jeg ut at disse løsvekt såpene ikke var så bra som de reklamerer for. Parfymefrie flytende såper fra Anglagård (coop) oppleves så mye bedre og gjør jobben de skal gjøre på både i dusjen og øvrig renhold. Jeg har en vannflaske i stål som jeg bruker iblant, men drikker nå vann fra flasker da vann fra springen ikke virker så rent som det skal være. Vi har allerede mikropartikler fra plast i absolutt alt vi spiser og omgir oss med, og i luften vi puster. Jeg har handlenett i bomull så det bruker jeg. Men grønnsaksnett er jeg sluttet med da mye er allerede innpakket i plast og grønnsaksnettene veier mer enn plasten man får ved frukt og grønt. Jeg vil ikke bruke mange ører mer hver gang bare fordi jeg absolutt skal være mer miljøvennlig liksom. Plasten blir brukt igjen, og havner til slutt i plastreturen om de er rene. Menskopp er ikke aktuelt, når jeg blør blør jeg mye, og da er ikke tøybind heller et alternativ. Bruker qtips av papir og bomull med god samvittighet. Jeg kjøpte tidligere kun brukte klær. Nå kjøper jeg iblant noen nye plagg i lin og ren bomull. Jeg vet hatere mener bomull ikke er miljøvennlig, men det er mye bedre enn kunstige produkter som gir statisk elektrisitet. Produkter av hamp unngår jeg da jeg syns det lukter helt hinsides og ikke kan kokevaskes. Jeg kjøper gjerne brukte møbler (ikke stopping/tekstilmøbler) som evt kan males, bestikk, glass, porselen etc brukt. Og har gjort det i veldig mange år. Jeg tror at alt i alt må man ikke bli altfor streng med seg selv vedr hva man burde gjort, for alt lar seg ikke gjøre. Jeg leser om de som skryter av å ha produsert kun 1 syltetøyglass med søppel. Vel flott for dei. For meg ville det ikke vært mulig uten å dra 500 år tilbake i tid. Jeg må ha litt kjøtt og det kommer innpakket i plast, og handle hos slakteren hver gang har jeg ikke råd eller anledning til. Jeg forsøker å velge mest mulig av naturlige produkter når det kommer til gaver, møbler, klær osv, men ett sted må jeg dra grensa for hva som er greit for meg. Det tror jeg alle må gjøre for seg. Hvis noe er veldig populært, eller omtales som riktig eller best, det må du selv finne ut av om det er verdt tiden det tar, kostnadene og hva annet. Som jeg nevnte. de såpene som skulle være bra, men som førte til tykke lag med såpe i dusjen, tette avløp osv, det førte bare til mer bry og stress, så da slutta jeg med det. Alt merket med miljøvennlig er ikke miljøvennlig når det fører til ekstra utgifter, ekstra arbeid og stress. Anonymkode: 3d581...e3e 2
Aragorn ll Elessar Skrevet 17. februar 2021 #3 Skrevet 17. februar 2021 Man greide det fint før 1907.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #4 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Såpe. Jeg kjøpte en stund såper i løsvekt fra slike butikker som selger det, og brukte faste håndsåper. Helt til jeg så hvor mye belegg det faktisk ble i avløpet, i vasken og dusjen fra disse produktene, mens flytende såpe ikke ga slike problemer. Det ga meg altså mye mer renhold og trøbbel med avløpet. I tillegg, fant jeg ut at disse løsvekt såpene ikke var så bra som de reklamerer for. Parfymefrie flytende såper fra Anglagård (coop) oppleves så mye bedre og gjør jobben de skal gjøre på både i dusjen og øvrig renhold. Menskopp er ikke aktuelt, når jeg blør blør jeg mye, og da er ikke tøybind heller et alternativ. Anonymkode: 3d581...e3e Angående såpe så bruker jeg ikke bare fast såpe, jeg kjøper også flytende fra løsvektbutikker med tanke på gjester. Det er vel en diskusjon hvor mye mer miljøvennlig det er all den tid butikken får levert i plastbeholdere. Kan dog ikke si at jeg opplever mer belegg i dusj og vask av den faste såpen jeg bruker. Menskopp og tøybind er noe jeg begynte med lenge før jeg begynte å tenke på annet avfall. Dette var ikke på grunn av miljøet men rett og slett egen velvære. Jeg blør temmelig mye selv, brukte ofte før største type tampong med nattbind og måtte skifte etter en time. Tamponger har jeg aldri vært fortrolige med, og menskoppen holder så mye mer blod. Tøybindene er rene luksusen i forhold til vanlige bind og de og holder også mer blod enn vanlige bind. Perfekte kan man ikke være, og jeg er på ingen måte ute etter å drive med "zero waste" men jeg ønsker fortsatt å redusere avfallsmengden jeg produserer i dag. Anonymkode: 940b3...45c 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #5 Skrevet 17. februar 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Angående såpe så bruker jeg ikke bare fast såpe, jeg kjøper også flytende fra løsvektbutikker med tanke på gjester. Det er vel en diskusjon hvor mye mer miljøvennlig det er all den tid butikken får levert i plastbeholdere. Kan dog ikke si at jeg opplever mer belegg i dusj og vask av den faste såpen jeg bruker. Menskopp og tøybind er noe jeg begynte med lenge før jeg begynte å tenke på annet avfall. Dette var ikke på grunn av miljøet men rett og slett egen velvære. Jeg blør temmelig mye selv, brukte ofte før største type tampong med nattbind og måtte skifte etter en time. Tamponger har jeg aldri vært fortrolige med, og menskoppen holder så mye mer blod. Tøybindene er rene luksusen i forhold til vanlige bind og de og holder også mer blod enn vanlige bind. Perfekte kan man ikke være, og jeg er på ingen måte ute etter å drive med "zero waste" men jeg ønsker fortsatt å redusere avfallsmengden jeg produserer i dag. Anonymkode: 940b3...45c Jeg husker ikke navnet på butikken jeg kjøpte de såpene i. Det er de såpene med såkalt naturlige ingredienser, som man får kjøpt etter hvor mye man ønsker å kjøpe, innpakket i papir. En ting man ikke må gjøre om man bor i blokk og bruker fellesvaskeri, er å vaske klær i eddik. Har naboene satt på vanlig klesvask med diverse vaskemidler og man så kommer med eddik, da risikerer man at det danner seg en giftgass som er skadelig for luftveiene og man har da plutselig utsatt mange på blokka for giftig gass. Anonymkode: 3d581...e3e
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #6 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg husker ikke navnet på butikken jeg kjøpte de såpene i. Det er de såpene med såkalt naturlige ingredienser, som man får kjøpt etter hvor mye man ønsker å kjøpe, innpakket i papir. En ting man ikke må gjøre om man bor i blokk og bruker fellesvaskeri, er å vaske klær i eddik. Har naboene satt på vanlig klesvask med diverse vaskemidler og man så kommer med eddik, da risikerer man at det danner seg en giftgass som er skadelig for luftveiene og man har da plutselig utsatt mange på blokka for giftig gass. Anonymkode: 3d581...e3e Eddik og klor danner giftgass. Bruker eddik i et rengjøringsmiddel jeg lager selv og er veldig bevisst på å ikke bruke det om jeg har tenkt å bruke klor som jeg bruker ytterst sjeldent. Eddik i klesvask er noe jeg ser på som unødvendig med mindre jeg skal prøve å få ut lukt i klær. Naturlige materialer i klærne mine gjør nok at lukt ikke så og si et ikke-problem. Anonymkode: 940b3...45c
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #7 Skrevet 18. februar 2021 Det er mange ting jeg gjør for å minske avfall, men føler på en frustrasjon over at en del ting er enten unødig innpakket i plast eller f.eks at det er emballert dobbelt. Hvorfor trenger man å pakke en tube med krem inn i en eske for eksempel? Superfrustrerende. Ellers så bruker jeg meriaki konjac svamp til å vaske fjeset med i tillegg til flytende ansiktsrens. Har faktisk hatt samme meriakisvamp i 1,5 år nå og den ser fortsatt like fin ut. -Kjøper gjerne slike produkt jeg må ha som rens og krem osv i store forpakninger. -Bruker som regel flergangs handlenett og sånn gjenbrukbart grønnsak og fruktnett -Unngår å ha mensen i det store og det hele, så slipper jeg både smerter og bind (kan ikke bruke annet enn bind dessverre) -Kjøper generelt veldig lite unødvendige ting og klær. -Unngår så langt det er mulig å bruke sminke med glitter i pga mikroplast. Anonymkode: a84af...dbb
Dillan Skrevet 20. februar 2021 #8 Skrevet 20. februar 2021 Bor alene, men kjøper alltid store forpakninger med mat. Billigere og mindre emballasje. Fryser ned i passe porsjonstørrelser (bruker bokser å fryse ned i så klart). Begrenser bruken av forskjellige rengjøringsmidler, og bruker ikke spray. Eneste er til oppvasken, men der tynner jeg ut vanlig oppvaskmiddel og har i sprayflaske. Bruker stort sett vaske-egg til klesvasken. Kjøper store flasker med shampo, av god kvalitet. Da bruker jeg mindre shampo per hårvask og en flaske holder kjempelenge. Samme med såpe. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå