AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #1 Skrevet 17. februar 2021 Vi foreldre er litt bekymret da vi oppdaget at datteren på 11 snart 12 år er venn med en ukjent, eldre gutt på snap. Ut i fra bildet ser han ut som han er i alderen fra 15-21. Bak navnet står et årstall som tilsvarer 21 år. (usikker på om det er fødseldatoen, men mest sannsynlig. Jeg kunne se en melding der han spurte min datter om å (ft) facetime. Altså det er hårreisende at ev en gutt i denne alderen, har slik kontakt med en 11 åring. Litt usikker på hvordan vi bør gå frem her. Kontakte gutten å høre hvem han er? Bare fjerne gutten fra vennelista og ta en alvorsprat med datteren? Hva ville dere gjort? Jeg har pratet om det tidligere, å ha kun kontakt med jenter og gutter som hun kjenner i fra før. Men det er nok glemt. Anonymkode: ae110...276
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #2 Skrevet 17. februar 2021 skjønner ikke foreldre som deg som bare tillater barna sosiale medier. hvordan tror du det kan gå bra? Anonymkode: 0fe32...f69 15
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #3 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi foreldre er litt bekymret da vi oppdaget at datteren på 11 snart 12 år er venn med en ukjent, eldre gutt på snap. Ut i fra bildet ser han ut som han er i alderen fra 15-21. Bak navnet står et årstall som tilsvarer 21 år. (usikker på om det er fødseldatoen, men mest sannsynlig. Jeg kunne se en melding der han spurte min datter om å (ft) facetime. Altså det er hårreisende at ev en gutt i denne alderen, har slik kontakt med en 11 åring. Litt usikker på hvordan vi bør gå frem her. Kontakte gutten å høre hvem han er? Bare fjerne gutten fra vennelista og ta en alvorsprat med datteren? Hva ville dere gjort? Jeg har pratet om det tidligere, å ha kun kontakt med jenter og gutter som hun kjenner i fra før. Men det er nok glemt. Anonymkode: ae110...276 Fjerne fra vennelista og ta en prat med henne. Nytter ikke skrive noe til han Anonymkode: 23a80...212 6
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #4 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): skjønner ikke foreldre som deg som bare tillater barna sosiale medier. hvordan tror du det kan gå bra? Anonymkode: 0fe32...f69 For å svare deg på det så hadde ikke jeg gitt tilatelse til dette. En noe fjern bestemor og bestefar som innstallerte snapschat på hennes telefon en sommer hun var hos dem, uten vår samtykke 😡Ja, jeg var nok svak og ville ikke virke vanskelig eller å skuffe datteren, da hun allerede hadde lagt til venner der inne. Men jeg sa meningen min om at det var litt tidlig bla. Forsøker å følge med hva hun driver med etc. Ja, og det blir desverre det samme dumme argumentet, alle andre er jo der, blir utenfor bla bla. Huff Sosiale medier, skulle ikke vært oppfunnet. Anonymkode: ae110...276 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #5 Skrevet 18. februar 2021 Dette ville jeg meldt til politiet. Hvis en 21 åring prøver å groome en 11 åring er din datter muligens ikke den første eller eneste. Og så ville jeg definitivt slettet han fra vennelista og tatt praten. Godt mulig hverken bilde eller brukernavn har noe rot i virkelighet heller. Anonymkode: 45ec4...1a8 12
Uglems Skrevet 18. februar 2021 #6 Skrevet 18. februar 2021 Noen ganger når man skal velge brukernavn, og det er opptatt, kommer noen apper med alternativ brukernavn, feks er blomst123 opptatt, men appen kan foreslå et ledig feks blomst34.. Noen velger disse, og det er kanskje tilfellet her og. Likevel synes jeg du bør ta en prat med datteren din, og gi en betingelse på at du skal få tilgang til snapen hennes, så du vet hvem som er der og ikke. Samtidig bør dere snakke om nettvett osv.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #7 Skrevet 18. februar 2021 Screenshot av dette og så politiet. Anonymkode: 0d3a3...656 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #8 Skrevet 18. februar 2021 Eventuelt chatter du selv med han og ser hva som skrives slik at du får flere screenshots å levere med anmeldelsen. anbefaler å se bak fasaden episoden der de tar opp dette. Anonymkode: 0d3a3...656 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #9 Skrevet 18. februar 2021 Vel, det er hårreisende at du setter datteren din i en slik situasjon! Anonymkode: fedeb...ce7 5
Vera Skrevet 18. februar 2021 #10 Skrevet 18. februar 2021 Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er straffbart å la barna sine være på sosiale medier før de har oppfylt aldersgrensen..barn har ingenting på SoMe å gjøre. Nå må foreldre snart tørre å være foreldre. 5
Vera Skrevet 18. februar 2021 #11 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette ville jeg meldt til politiet. Hvis en 21 åring prøver å groome en 11 åring er din datter muligens ikke den første eller eneste. Og så ville jeg definitivt slettet han fra vennelista og tatt praten. Godt mulig hverken bilde eller brukernavn har noe rot i virkelighet heller. Anonymkode: 45ec4...1a8 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Eventuelt chatter du selv med han og ser hva som skrives slik at du får flere screenshots å levere med anmeldelsen. anbefaler å se bak fasaden episoden der de tar opp dette. Anonymkode: 0d3a3...656 Beklager..men man er temmelig naiv om man virkelig tror at polititet bruker ressurser på dette. Saken blir henlagt fordi det er en nesten umulig oppgave å spore disse brukerne som oppretter nye brukere hver uke. De eneste som kan skjerme barna sine fra disse syke personene er foreldrene selv - ved å være foreldre som tør å sette grenser for barna sine. 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #12 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Eventuelt chatter du selv med han og ser hva som skrives slik at du får flere screenshots å levere med anmeldelsen. anbefaler å se bak fasaden episoden der de tar opp dette. Anonymkode: 0d3a3...656 Det du sa! Jeg har selv et barn som ble utsatt for en eldre fyr som prøvde seg. Jeg anmeldte og det ble starten på en stor sak. Viktig at vi foreldre er på. En annen ting er at man kan kontakte Redd Barna og få dem til å komme på skolen og snakke med barna om nettvett i tillegg til at man selvfølgelig tar praten med eget barn. Men det er greit å få det fra flere kanaler, slik at det ikke bare er oss masete foreldre som er hysteriske. Anonymkode: 7fd88...e6f 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #13 Skrevet 18. februar 2021 Kravet om å kunne bruke snapchat er å ikke legge til ukjente. Gjør hun det mister hun rettet til snapchat der og da. Du burde også ha praten om at det finnes gutter/jenter der ute som ikke er snille og kan gjøre grusomme ting. Du må gå detaljert inn. Din datter er naiv og i en utsatt situasjon. Anonymkode: 8dc01...574 6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #14 Skrevet 18. februar 2021 18 minutter siden, Vera said: Beklager..men man er temmelig naiv om man virkelig tror at polititet bruker ressurser på dette. Saken blir henlagt fordi det er en nesten umulig oppgave å spore disse brukerne som oppretter nye brukere hver uke. De eneste som kan skjerme barna sine fra disse syke personene er foreldrene selv - ved å være foreldre som tør å sette grenser for barna sine. Beklager men man skal ikke avstå fra å anmelde fordi det er en mulighet for at saken blir henlagt. Uten tips kommer disse brukerene aldri til å bli funnet. Selvsagt skal foreldrene gjøre jobben med sine barn men dette er absolutt saker som må meldes! Anonymkode: 45ec4...1a8 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #15 Skrevet 18. februar 2021 Fjern sosiale medier. Det er helt meningsløst og potensielt farlig for et lite barn å være i sosiale medier. Du kan bare fortelle henne at hun får dem tilbake når hun er 15-16 år (eventuelt 18 år?). Anonymkode: 40229...8c3 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #16 Skrevet 18. februar 2021 33 minutter siden, AnonymBruker said: Fjern sosiale medier. Det er helt meningsløst og potensielt farlig for et lite barn å være i sosiale medier. Du kan bare fortelle henne at hun får dem tilbake når hun er 15-16 år (eventuelt 18 år?). Anonymkode: 40229...8c3 ENIG! Herrefreden, jeg er så drittlei foreldre som starter i feil ende når det gjelder sånt! Har selv en som akkurat har startet på skolen, og allerede i førsteklasse er det elever som har både Snapchat og Instagram (sistnevnte drevet av foreldrene, som «bygger opp barnets image og persona» med det for øyet å gi hen «et godt utgangspunkt og mange følgere» når hen tar over styringen selv seinere. Disse små SoMe-broilerne har allerede introdusert en «likes-for-likes»-mentalitet i sin vennegjeng, og starter lukkede chat-grupper i apper skolen lar dem bruke på iPad osv. Vet å slette etter seg når de har f.eks sendt videomeldinger med drittslenging om noens lue, sko eller klær (for disse drittungene har det hjemmefra fra idiot-foreldre), og ligger to langsider foran lærerne til enhver tid. Og hva får vi høre, når vi sier ifra at sånt tolererer vi ikke at skolen legger opp til? Jo at ungene må jo LÆRE, og det er visst VI som blir å oppdra en outsider når vi ikke tillater sosiale medier før aldersgrensen er oppfylt og vel så det. For ungen vår kommer ikke til å få være med sosialt. Altså, tenk om man bare kunne hatt litt ryggrad og heller sagt at barn som tillates å organisere sitt sosiale liv via apper vil bli sett på som de som utestenger? For det er jo DER problemet ligger! Det blir som å si at nei, godteri er ikke sunt, men alle andre får jo lov å spise det hver dag så du som ikke tillater ditt barn å gjøre det er problemet? 🤦🏼♀️🤦🏼♀️🤦🏼♀️🤦🏼♀️ Anonymkode: fe807...01e 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #17 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): For å svare deg på det så hadde ikke jeg gitt tilatelse til dette. En noe fjern bestemor og bestefar som innstallerte snapschat på hennes telefon en sommer hun var hos dem, uten vår samtykke 😡Ja, jeg var nok svak og ville ikke virke vanskelig eller å skuffe datteren, da hun allerede hadde lagt til venner der inne. Men jeg sa meningen min om at det var litt tidlig bla. Forsøker å følge med hva hun driver med etc. Ja, og det blir desverre det samme dumme argumentet, alle andre er jo der, blir utenfor bla bla. Huff Sosiale medier, skulle ikke vært oppfunnet. Anonymkode: ae110...276 Det går an å slette en app! Gi beskjed til besteforeldre at Snapchat er en stor kanal for overgripere mot barn. Anonymkode: ac2e8...2bb 4
Mnjah Skrevet 18. februar 2021 #18 Skrevet 18. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (22 minutter siden): ENIG! Herrefreden, jeg er så drittlei foreldre som starter i feil ende når det gjelder sånt! Har selv en som akkurat har startet på skolen, og allerede i førsteklasse er det elever som har både Snapchat og Instagram (sistnevnte drevet av foreldrene, som «bygger opp barnets image og persona» med det for øyet å gi hen «et godt utgangspunkt og mange følgere» når hen tar over styringen selv seinere. Disse små SoMe-broilerne har allerede introdusert en «likes-for-likes»-mentalitet i sin vennegjeng, og starter lukkede chat-grupper i apper skolen lar dem bruke på iPad osv. Vet å slette etter seg når de har f.eks sendt videomeldinger med drittslenging om noens lue, sko eller klær (for disse drittungene har det hjemmefra fra idiot-foreldre), og ligger to langsider foran lærerne til enhver tid. Og hva får vi høre, når vi sier ifra at sånt tolererer vi ikke at skolen legger opp til? Jo at ungene må jo LÆRE, og det er visst VI som blir å oppdra en outsider når vi ikke tillater sosiale medier før aldersgrensen er oppfylt og vel så det. For ungen vår kommer ikke til å få være med sosialt. Altså, tenk om man bare kunne hatt litt ryggrad og heller sagt at barn som tillates å organisere sitt sosiale liv via apper vil bli sett på som de som utestenger? For det er jo DER problemet ligger! Det blir som å si at nei, godteri er ikke sunt, men alle andre får jo lov å spise det hver dag så du som ikke tillater ditt barn å gjøre det er problemet? 🤦🏼♀️🤦🏼♀️🤦🏼♀️🤦🏼♀️ Anonymkode: fe807...01e Fy fader. Folk har glemt at gleden ved å være barn er at man slipper det ytre blikket, å se seg selv utenfra, man bare er og finnes i det man er. Telefoner og sosiale medier dreper dette. Endret 18. februar 2021 av Mnjah 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #19 Skrevet 18. februar 2021 For det første bør ikke barn være på sosiale media. Det er faktisk 13-årsgrense på instagram, snapchat, facebook osv.. Og dere som mener hun bør anmelde... Man kan ikke anmelde noen bare fordi de spør en annen bruker om facetime. Det blir for sykt. Anonymkode: ea593...e88 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #20 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi foreldre er litt bekymret da vi oppdaget at datteren på 11 snart 12 år er venn med en ukjent, eldre gutt på snap. Ut i fra bildet ser han ut som han er i alderen fra 15-21. Bak navnet står et årstall som tilsvarer 21 år. (usikker på om det er fødseldatoen, men mest sannsynlig. Jeg kunne se en melding der han spurte min datter om å (ft) facetime. Altså det er hårreisende at ev en gutt i denne alderen, har slik kontakt med en 11 åring. Litt usikker på hvordan vi bør gå frem her. Kontakte gutten å høre hvem han er? Bare fjerne gutten fra vennelista og ta en alvorsprat med datteren? Hva ville dere gjort? Jeg har pratet om det tidligere, å ha kun kontakt med jenter og gutter som hun kjenner i fra før. Men det er nok glemt. Anonymkode: ae110...276 Dere bør i alle fall ikke ta en "alvorsprat" med datteren om dere ikke har gitt henne rette kjørelinjer før hun fikk en app som er kjent for at voksne menn groomer barn. Ta bare en god prat med henne og så sletter dere sammen. Anonymkode: f94f3...c1e 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå