Gjest SissiXxx Skrevet 17. februar 2021 #1 Skrevet 17. februar 2021 (beklager for min norsk, jeg er en innvandrer) 1. Jeg vurderer å studere sosialt arbeid, men jeg leste at 18 % av miljøarbeidere opplever vold på jobb. Hvordan var situasjonen med dere? Hvilken type vold (fysisk, psykisk) opplevde dere og hvor ofte? Finnes det arbeidsplasser for sosionomer hvor risiko for vold er nærmest 0? 2. Passer sosionom yrket for noen som er litt sjenert og introvert, men snill og liker å hjelpe mennesker? Kan man vare en OK sosionom selv om man ikke er utadvendt? ' 3. Er det gode muligheter for kontorjobb for sosionomer? Ikke nødvendigvis relatert til sosialt arbeid, men generelt sett alle kontorjobber. 4. Er det gode muligheter for turnusjobb, nattevakter og jobb i røde dager? 5. Hvor hadde dere praksis? 6. Er det mange sosionomer som ender opp i veldig lavt betalte arbeidsplasser? (slik som matbutikk, bensinstasjon osv.)
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #2 Skrevet 17. februar 2021 Du får sikkert bedre svar, men jeg har flere venner som er sosionomer. 1) Av mine tre venner som er sosionomer har en opplevd vold. Han har imidlertid en jobb hvor man kanskje kan forvente det. De to andre har ikke det. 2) De tre jeg kjenner er ikke spesielt utadvendt. 3) To har kontorjobb, en har ikke. De begynte ikke i kontorjobber som nyutdannet. 4) Ja, men du må vel gjerne velge mellom kontorjobb eller turnusjobb. Anonymkode: 46000...b63
Gjest SissiXxx Skrevet 17. februar 2021 #3 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du får sikkert bedre svar, men jeg har flere venner som er sosionomer. 1) Av mine tre venner som er sosionomer har en opplevd vold. Han har imidlertid en jobb hvor man kanskje kan forvente det. De to andre har ikke det. 2) De tre jeg kjenner er ikke spesielt utadvendt. 3) To har kontorjobb, en har ikke. De begynte ikke i kontorjobber som nyutdannet. 4) Ja, men du må vel gjerne velge mellom kontorjobb eller turnusjobb. Anonymkode: 46000...b63 hehe ja jeg er helt klar over at det det å jobbe på kontor og turnus samtidig ;D Ville bare vite om alle muligheter som finnes.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #4 Skrevet 17. februar 2021 Ja. Personlig tar jeg bare til meg fysisk vold, men fysisk vold går definitivt ut over psyken, og man blir ganske sliten av det. Men dersom du mener psykisk vold som å bli skjelt ut, kaldt de styggeste ordende i ordboken og mennesker som bevisst prøve å finne svakhetene dine for så å spille på det, så skjer det så godt som hver dag, men jeg regner deg ikke som vold, det går inn det ene øret og ut det andre og påvirker ikke dagen min i det hele tatt:) Selv har jeg på samme arbeidsplass opplevd daglig fysisk utagering/vold. Dette varte i et par år. Nå er det veldig sjeldent. Type en gang i mnd. Men det er ikke slik at jeg er blitt skikkelig skadet, har vel vært på legen to ganger for sjekk. Man kan jo være sosionom uten å oppleve fysisk vold. Tviler på at de som jobber med saksbehandling på Nav og i barnevernet opplever det. Du kan bli en godt miljøterapeut, selv om du ikke er utadvendt, men da kan det være lurt å jobbe en plass med ikke veldig store utskiftning av beboere osv. Men man må jo late som om man er utadvendt og jobbe masse med realsjonskomptanse. Men man blir vandt med det:) Mange muligheter for både 8-4 jobber og turnus. Kjenner ingen/ har aldri hørt om noen som jobber på butikk eller slik. Men vet om noen som måtte ta seg et års pause og jobbet som kelner, før hun gikk tilbake i yrket. Anonymkode: ab2ca...123
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #5 Skrevet 17. februar 2021 Er utdannet sosionom. Svarer på det jeg kan 1. Jeg jobber på et NAV kontor. Ikke opplevd fysisk vold. Folk har blitt sinte, men jeg har klart å roe dem ned, evt. Avsluttet møtet om det har vært nødvendig. Det er mer vanlig at jeg blir skjelt ut på tlf. Blir skreket til, kalt alt mulig rart. Noen dager bryr jeg meg ikke, andre dager stikker det litt. Kommer an på dag og situasjon, men det er jo ikke noe hyggelig. Har også opplevd det jeg vil si er trusler, men ikke direkte og når jeg har konfrontert personen med det, trekker dem seg som regel. Det må likevel sies at keg opplever dette sjeldent med tanke på alle telefonsamtalene og møtene jeg har. 2. Jeg er en sjenert og introvert person. På grunn av dette var jeg ekstremt usikker på om sosionom var yrket for meg. Jeg startet i NAV rett etter endt utdannelse og har vokst enormt! Jeg har blitt mer sikker på meg selv som person pg yrkesutøver. Kollegaer og venner/familie ser også hvor mye jeg har utviklet meg. 5. Hadde praksis på NAV og i en bolig for mindreårige asylsøkere 6. På denne velger jeg å svare at sosionom er så utrolig mye. Du kan jobbe med så mye forskjellig, og på så mange ulike steder. Kommunalt, statlig, privat. Mulighetene er veldig mange. Tror ikke det skal være noe problem å finne en jobb der du tjener greit. Rik blir man nok ikke. Men jeg er fornøyd med min lønn i hvert fall Håper dette hjelper deg 😊 jeg var som sagt veldig usikker på om det var rett vei for meg, og var flere ganger forvillet over at jeg kanskje hadde valgt feil pga. At jeg ikke er så utadvent. Jeg fant fort ut at miljøterapeut ikke var stillingen for meg da jeg skulle ut i jobb, men at eb type NAV-jobb der jeg kunne kombinere kontorarbeid med brukerkontakt var mer passende. Jeg tror det handler litt om å finne sin plass. Anonymkode: 8f65a...2b3 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #6 Skrevet 17. februar 2021 1. Jeg har aldri opplevd episoder med fysisk eller psykisk vold rettet mot meg. Har opplevd vold mot inventar og ved noen svært få tilfeller mot kollegaer. Har jobbet mange år i yrket. 2. Man må ikke være utadvendt for å være sosionom. 3. Kontorjobb er ikke uvanlig, mange sosionomer f.eks i NAV 4. I institusjoner, sykehus og boliger, ja. 5. På en institusjon for mennesker med rusproblemer 6. Jeg vet ikke, men har heller ikke hørt om at det er vanlig. Trives veldig godt i yrket! Anonymkode: 7b1e3...998
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #7 Skrevet 17. februar 2021 SissiXxx skrev (36 minutter siden): (beklager for min norsk, jeg er en innvandrer) 1. Jeg vurderer å studere sosialt arbeid, men jeg leste at 18 % av miljøarbeidere opplever vold på jobb. Hvordan var situasjonen med dere? Hvilken type vold (fysisk, psykisk) opplevde dere og hvor ofte? Finnes det arbeidsplasser for sosionomer hvor risiko for vold er nærmest 0? 2. Passer sosionom yrket for noen som er litt sjenert og introvert, men snill og liker å hjelpe mennesker? Kan man vare en OK sosionom selv om man ikke er utadvendt? ' 3. Er det gode muligheter for kontorjobb for sosionomer? Ikke nødvendigvis relatert til sosialt arbeid, men generelt sett alle kontorjobber. 4. Er det gode muligheter for turnusjobb, nattevakter og jobb i røde dager? 5. Hvor hadde dere praksis? 6. Er det mange sosionomer som ender opp i veldig lavt betalte arbeidsplasser? (slik som matbutikk, bensinstasjon osv.) 1. Ja, det er arbeidsplasser hvor risiko for vold er null. Eksempelvis som saksbehandler i NAV Forvaltning. Der er all brukerkontakt gjennom telefon, ikke noe fysisk brukerkontakt. 2. Det kan man nok helt sikkert. Finnes mange forskjellige sosionomer og det er ikke noe krav om å være utadvendt. 3. Ja. Jeg er ikke i sosionom, men jobber i NAV Forvaltning, som er kontorjobb. Hos oss jobber det er par sosionomer. 4. Vet ikke dessverre. 5. Vet at flere har hatt praksis i barneverntjenesten og i NAV. 6. Sosionomer ender ikke opp med å jobbe på matbutikk og bensinstasjon med mindre de selv søker på slike stillinger. Veldig lavt betalte arbeidsplasser vil det nok ikke være for sosionomer ettersom det er en bachelorutdanning og man har mange muligheter som sosionom. Men veldig godt betalt er det heller ikke (vil si gjennomsnittlig. Man blir ikke rik, men kan leve et godt og normalt liv). Anonymkode: 2037a...fb4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #8 Skrevet 18. februar 2021 Jeg jobber som klinisk sosionom på DPS. Kontorjobb, dagtid og samtaler med pasienter. Har aldri opplevd vold i denne jobben, heller ikke verbal utskjelling. Jeg har jobbet som saksbehandler i barneverntjenesten og opplevde ofte verbal utskjelling. Trusler (også alvorlige) samt kasting av gjenstander under møter. Det eneste stedet jeg har opplevd fysisk vold er på ungdomsinstitusjon. Opplevde å bli slått i ansiktet, kastet kniv etter osv. Lønn: 575.000 Du behøver ikke å være utadvendt for å jobbe som sosionom. Det er mange muligheter ang jobbe, både turnus og dagtid. Mange ulike videreutdanninger å velge i er det også. Anonymkode: 1bcce...c35
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå