Gå til innhold

Hvorfor satse på en mann som nettopp dumpet konen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det som får kvinner til å satse på en mann som nettopp har dumpet konen og splittet familien sin? 

Er de så blinde av forelskelse at de ikke reagerer på hvordan han behandler kone og barn? Lyger han den nye full av hvor fælt alt var og at alt egentlig var konens feil? Eller er ikke trofasthet noe man ser etter idag?

For min del hadde jeg holdt meg langt unna noen som ikke engang hadde søkt separasjon før han var ute på jakt. Men det er nå meg.

Anonymkode: 3d8d7...037

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det som får kvinner til å satse på en mann som nettopp har dumpet konen og splittet familien sin? 

Er de så blinde av forelskelse at de ikke reagerer på hvordan han behandler kone og barn? Lyger han den nye full av hvor fælt alt var og at alt egentlig var konens feil? Eller er ikke trofasthet noe man ser etter idag?

For min del hadde jeg holdt meg langt unna noen som ikke engang hadde søkt separasjon før han var ute på jakt. Men det er nå meg.

Du har rett, det er deg. Er du en dumpet kone kanskje?

Jeg ble sammen med en som kom rett fra samlivsbrudd. Forholdet var dødt og hadde vært det i mange år. Konen begynte og å date med en gang.

X-konen og barna blir behandlet bra. Han er venn med exen, det er ingen bitterhet eller dårlig stemning der. Alle er fornøyde, du burde forsøke det. 

Anonymkode: 9d2bd...244

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du har rett, det er deg. Er du en dumpet kone kanskje?

Jeg ble sammen med en som kom rett fra samlivsbrudd. Forholdet var dødt og hadde vært det i mange år. Konen begynte og å date med en gang.

X-konen og barna blir behandlet bra. Han er venn med exen, det er ingen bitterhet eller dårlig stemning der. Alle er fornøyde, du burde forsøke det. 

Anonymkode: 9d2bd...244

Jeg trodde at vi planla fremtiden sammen. Han holdt masken ovenfor meg og jeg trodde at vi hadde gode stunder, helt til den dagen han forlot meg. Da hadde plutselig forholdet vårt vært dødt lenge.

Vanskelig å se for meg at jeg noen gang skal kunne stole på en mann igjen. Date frister ikke. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Her er det omvendt. Jeg dumpet min mann og gikk videre med ny kjæreste. Vi var (og er enda) hodestups forelsket. 

Det som er saken er jo at det er mye andre ikke vet. Nå vet ikke jeg om du er konen i raset du legger frem her, men i. mitt tilfelle var jeg i et dårlig forhold og hadde det ikke bra hjemme enda det ikke var noe vold, krangling eller noe. Vi var bare venner som levde separate liv med helt ulik livsfilosofi.  Jeg var utro mot eksmannen, og det er så klart ikke noe jeg er stolt av, men jeg kunne ikke vært det med samboer. Han er mannen jeg drømte om fra jeg liten og tenkte på hvordan livet skulle bli og et forhold skal være.  Jeg er så veldig glad for at han turte å satse på meg og aldri nølte selv om jeg var gift da vi møttes. Det er noen år siden nå og tror det eller ei, vi feirer jul med eksmannen min ( har felles barn) og han er invitert i bryllupet vårt, og vi har det mye bedre begge to.  Ingen av oss klarte å ta avgjørelsen om å skille oss, så det kan vi jo faktisk takke nye samboeren min for at jeg ble hodestups forelsket og kom meg bort. 

Alt er ikke så svart hvitt. 

Anonymkode: b18b5...8ae

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg trodde at vi planla fremtiden sammen. Han holdt masken ovenfor meg og jeg trodde at vi hadde gode stunder, helt til den dagen han forlot meg. Da hadde plutselig forholdet vårt vært dødt lenge. 

Vi er mange som har vært der. I et forhold som var fint slik vi så det og så har de visst vurdert å gå i lang tid og mista følelsene for lenge sia bla bla. 

For min del førte det til at jeg blei tiltrukket av nye typer menn. Menn som setter åpenhet og ærlighet mye høyere enn det ekser har gjort. 

Anonymkode: bcaa5...6f3

• Liker 2
Skrevet

Det må da virkelig være bedre at de venter til forholdet er over, enn at de innleder et nytt forhold mens det gamle pågår?

Anonymkode: ce8a1...bf8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Som en mann som står midt i et samlivsbrudd var dette sårt å lese. Mener du folk som går ut av et ekteskap er onde mennesker?

Dette var vel egentlig heller ikke et generelt spørsmål fra deg. De veldig spesifikke opplysningene (trofasthet, dating før det var søkt om separasjon, etc.) gjør det klart at du egentlig snakker om et spesifikt brudd som du forsøker projisere på andre - antakelig ditt eget.

Anonymkode: d3e8f...f62

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Som en mann som står midt i et samlivsbrudd var dette sårt å lese. Mener du folk som går ut av et ekteskap er onde mennesker?

Dette var vel egentlig heller ikke et generelt spørsmål fra deg. De veldig spesifikke opplysningene (trofasthet, dating før det var søkt om separasjon, etc.) gjør det klart at du egentlig snakker om et spesifikt brudd som du forsøker projisere på andre - antakelig ditt eget.

jepp

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vanskelig å se for meg at jeg noen gang skal kunne stole på en mann igjen. Date frister ikke. 

Anonymkode: 8b70e...58a

Skrevet (endret)

Det er vondt å være den som ikke skjønner hvor ille forholdet er for partneren og som sitter igjen med tusen spørsmål og ingen svar, brutt tillit og kjærlighetssorg, jeg ser den, men det betyr ikke at den som gikk er kun drittsekk - det betyr rett og slett bare at forholdet dere to mellom ikke fungerte for vedkommende slik det gjorde for deg.
Og selv om det splitter en familie er det bedre enn å leve et liv basert på en stille løgn der den ene parten gradvis spises opp, blir bitter, frustrert og forholdet blir verre og verre og verre..

At den som går er klar for noe nytt er ganske vanlig siden denne personen ofte har hatt lang tid på å forberede seg på at bruddet er uungåelig selv om denne ikke har klart kommunisere det til den parten som føler seg forlatt. Det gjør ingen av dere til verre eller bedre mennesker for andre, det er bare slik det er - vondt og opprivende, men du har et valg TS. Du kan velge la det ødelegge deg eller du kan velge la det gi deg styrke i å finne ut hva du lnsker, hva du trenger i hverdagen din og hvordan du kan gi barna dine det beste grunnlaget videre.

Endret av Carrot
  • Liker 5
Skrevet
Carrot skrev (28 minutter siden):

Det er vondt å være den som ikke skjønner hvor ille forholdet er for partneren og som sitter igjen med tusen spørsmål og ingen svar, brutt tillit og kjærlighetssorg, jeg ser den, men det betyr ikke at den som gikk er kun drittsekk - det betyr rett og slett bare at forholdet dere to mellom ikke fungerte for vedkommende slik det gjorde for deg.
Og selv om det splitter en familie er det bedre enn å leve et liv basert på en stille løgn der den ene parten gradvis spises opp, blir bitter, frustrert og forholdet blir verre og verre og verre..

At den som går er klar for noe nytt er ganske vanlig siden denne personen ofte har hatt lang tid på å forberede seg på at bruddet er uungåelig selv om denne ikke har klart kommunisere det til den parten som føler seg forlatt. Det gjør ingen av dere til verre eller bedre mennesker for andre, det er bare slik det er - vondt og opprivende, men du har et valg TS. Du kan velge la det ødelegge deg eller du kan velge la det gi deg styrke i å finne ut hva du lnsker, hva du trenger i hverdagen din og hvordan du kan gi barna dine det beste grunnlaget videre.

Ja, men enda bedre hadde det vært å ikke lyve i utgangspunktet.

Vi er mange som har opplevd at partner har ganske gode skuespillerevner eller minimum hatt fantasifulle forklaringer på hvorfor de ikke deltar i sexlivet, familielivet eller generelt virker fjerne og uengasjerte. Ofte er det ei god blanding av å lyve og å bortforklare røde flagg. "Kjære, du vet jo at jeg elsker deg og barnet vi skal få, det er bare denne jobben gjør meg motløs" etc.

Dette handler om personlighetstrekk. Mange av oss ville tatt opp direkte med personen ulike klagemål vi hadde, ville gått med en gang vi ønska bruddet,og ville ikke vært usikre og manipulative under et brudd. Men mange andre føler på at det ikke går an å være direkte, at forholdet blir ødelagt om man lufter tvil og kritikk rett fram, at de ikke helt vet hva de vil, og at det er best å slå opp lenge etter man har bestemt seg pga da føler de seg ekstra sikker. For noen kan man også da si, hvis x egentlig hadde kjent meg, hadde hun/han skjønt hva jeg føler og ikke trodd på løgnene osv. 

Løsninga er å, når man finner en ny kjæreste; se på hvordan de behandler folk rundt seg. Har de uavklart forhold til familie eller noen venner? Bruker de passiv-aggressive moves og hint for å gi bedkjed? Eller er ting mer out in the open? Fordi sånn de er mot sine andre nærmeste, er sånn de vil behandle DEG når det oppstår konflikt eller misforståelser. Direkte eller indirekte kommunikasjon. 

• Liker 4
Skrevet

Min eks fant seg ei ny et par dager etter bruddet. Fikk vite det 1 måned etter bruddet. Litt senere fikk jeg vite at de ble sammen minst en måned før bruddet. Og enda senere fikk jeg vite at han hadde prøvd å sjekke opp andre også før det.
Så det var ikke bare at han forelsket seg og ville ut. Han ville ut, men ville finne seg (langsiktig) dame før han dumpet meg... Kunne jo ikke risikere at han måtte ta seg av unger selv i sine samværsuker :-P Eller lage mat og gjøre husarbeide...

Jeg tok bruddet tungt. Men disse svikene gjorde det faktisk litt lettere. Jeg hadde ikke lenger mistet noe fantastisk. Men noe patetisk! En som var moralens vokter, som viste seg å være den mest dobbeltmoralske!

Anonymkode: d6a5a...83c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, men enda bedre hadde det vært å ikke lyve i utgangspunktet.

Vi er mange som har opplevd at partner har ganske gode skuespillerevner eller minimum hatt fantasifulle forklaringer på hvorfor de ikke deltar i sexlivet, familielivet eller generelt virker fjerne og uengasjerte. Ofte er det ei god blanding av å lyve og å bortforklare røde flagg. "Kjære, du vet jo at jeg elsker deg og barnet vi skal få, det er bare denne jobben gjør meg motløs" etc.

Dette handler om personlighetstrekk. Mange av oss ville tatt opp direkte med personen ulike klagemål vi hadde, ville gått med en gang vi ønska bruddet,og ville ikke vært usikre og manipulative under et brudd. Men mange andre føler på at det ikke går an å være direkte, at forholdet blir ødelagt om man lufter tvil og kritikk rett fram, at de ikke helt vet hva de vil, og at det er best å slå opp lenge etter man har bestemt seg pga da føler de seg ekstra sikker. For noen kan man også da si, hvis x egentlig hadde kjent meg, hadde hun/han skjønt hva jeg føler og ikke trodd på løgnene osv. 

Løsninga er å, når man finner en ny kjæreste; se på hvordan de behandler folk rundt seg. Har de uavklart forhold til familie eller noen venner? Bruker de passiv-aggressive moves og hint for å gi bedkjed? Eller er ting mer out in the open? Fordi sånn de er mot sine andre nærmeste, er sånn de vil behandle DEG når det oppstår konflikt eller misforståelser. Direkte eller indirekte kommunikasjon. 

Å jobbe seg gjennom noe for egen del er ikke nødvendigvis å lyve, det er å ta vare på seg selv. Det er ikke et personlighetstrekk?  

TS sin partner burde selvsagt valgt en mer åpen dialog selvsagt med TS om at forholdet ikke var som han ønsket, men vi vet ikke hvorfor eller hva som lå bak hans valg.

Behovet for å jobbe gjennom ting for egen del og å beskytte seg selv er like viktig som åpen dialog i noen tilfeller.

For alt vi vet har du rett i at han er en løyner, men vi kan ikke gå ut fra at vi kjenner svaret for partneren til TS og valgene denne tok om å forlate forholdet og heller ikke om å gå videre med en annen, vi kan ikke bastant si at vedkommende løy heller og i allefall ikke om det er basert på egne meninger og opplevelser sånn generelt i en tråd som dette. 

I utgangspunktet er spørsmålet til TS egentlig enkelt; ts har kjærlighetssorg etter at forholdet tok slutt, det er forståelig - men derfra å antyde at alle derfor bør sky et forhold til noen som har gått ut av et forhold med barn er for min egen del litt drøyt. Alle har lov å gå videre etter at de har forlatt et forhold, og den de forlot har ingen krav lengre på at vedkommende skal dele sine innerste tanker - ja det sårer, men slik er det bare. Det TS bør oppmuntres til er å fokuserse på å komme videre for egen del. 

• Liker 1
Skrevet

Litt generaliserende, men det sies at kvinner går fra, mens menn går til. På gruppenivå tar kvinner initiativ til brudd for å komme seg ut av forholdet. Menn venter til de har noe annet å gå til. Det viser seg også at menn klarer seg dårligere når de er alene etter brudd. 

Enig i at det nok er unødvendig å annonsere nytt forhold før man har søkt separasjon, men så lenge bruddet er et faktum så er han jo fri.

Anonymkode: 6d1ae...8d4

• Liker 2
Skrevet

Hvis en mann går i fra kona, så betyr det jo at han ikke er lykkelig i forholdet lenger, og nok ikke har vært det i lang tid. Han har jo vist hensyn til kona, hvis han ikke har vært utro mot henne, ved å vente med å innlede et forhold til noen andre, til de har bestemt seg for å gå i fra hverandre.

Å være den som blir dumpa er nok aldri lett. Syns allikevel ikke det er noe feil med en mann som finner seg en ny en tett opptil et brudd.

Anonymkode: ce8a1...bf8

Skrevet

Er han singel så er han singel, er ikke sikkert han forteller nye damer om hvor ferskt det er. Forstår at det må gjøre vondt om man er den som ble forlatt, men det er faktisk helt opp til enhver hvordan og når man går videre.

Anonymkode: e48c0...fb3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, jeg tror ikke at menn som går ut av et ekteskap er ondskapsfulle. Men oppførselen kan likevel oppfattes slik. Og jeg synes faktisk at man bør sende inn papirene før man anser seg selv som singel, det tar ikke så fryktelig mange minutter å fylle dem ut.

Spørsmålet er oppriktig. Kanskje jeg er gammeldags eller prippen. Men jeg klarer ikke å se for meg at jeg ville innledet et forhold til noen som ikke hadde ryddet seg ut av det gamle først. For meg ville det vært et forvarsel om neste brudd...

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår at du er såret nå TS. Jeg har vært der selv og følt på noe av det samme. Men etter litt tid så jeg jo hvor skakkjørt og dårlig forholdet vårt egentlig var, og at det helt klart var det beste at det ble brudd.

De fleste som har vært gjennom et samlivsbrudd (og lagt det bak seg) vet at det er mange sider i en slik sak.

Selv er jeg forsiktig med å gå inn i noe med menn som kommer rett fra brudd, men det er mer fordi jeg vet hvor turbulent den første tide gjerne er, og jeg vet at det er bedre at både han og familien får landet skikkelig etter bruddet før man begynner å date. Men jeg skjønner også behovet mange har for å finne noen nye, om de feks kommer fra et forhold som har vært følelsesmessig dødt i lang tid. Livet er nyansert. Og vil har litt lett for å bare se det vi ønsker å se dessverre.

Og du kommer til å bli klar for å finne en ny du også, etter litt tid. Som sagt tenkte jeg akkurat som deg når jeg var midt oppi det. Men 6 mnd senere så jeg litt annerledes på ting.😉

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at hver situasjon er ulik.

Statistikken tilsier jo at det er flere kvinner enn menn som søker om skilsmisse. Jeg synes sjelden jeg hører folk snakke nedsettende om kvinner som finner seg en ny mann etter å ha "splittet familien". Det er liksom implisitt at hun hadde gode grunner til å gjøre det.

Jeg traff kjæresten da han var separert. Det var hans ekskone som gikk, men likevel oppfører hun seg som om hun er blitt forlatt for en yngre kvinne. Hun har forøvrig også funnet seg en ny kjæreste - og de traff hverandre også mens de var separert. Dette kom riktignok frem litt senere.

Anonymkode: bf1ff...b89

• Liker 1
Skrevet

Så mange uselvstendige mennesker som ikke forlater et dødt forhold før de har et sikkerstikk å gå til.....

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 22.45):

Min mann satset på meg da jeg nettopp hadde gjort det slutt mannen min gjennom 14 år, og som jeg hadde to barn med. Jeg møtte han like etter at det ble slutt med eks-mannen min, her var det snakk om noen uker bare. Og jeg hadde vel bare såvidt søkt om separasjon. Men vi hadde lagt ut huset for salg, og jeg hadde kjøpt leilighet til meg. 

Jeg var helt ferdig med min eks, men var ikke helt klar for å gå inn i et forhold igjen, men han var for god til å la gå videre. Han hadde så mange gode egenskaper og kvaliteter, som jeg ville ha i en mann. Så selv om jeg helst burde vært singel en stund, så ble jeg sammen med han. Nå har vi vært sammen i 20 år, og har fortsatt et godt forhold.

Jeg var ikke på jakt etter en ny mann. Jeg var bare ferdig i forholdet jeg var i, også kom han inn.

Jeg har aldri snakket dårlig om min eks, eller beskrevet forholdet vi hadde som fælt eller dårlig. Og jeg behandlet aldri han eller barna dårlig, selv om jeg veldig snart innledet et forhold til han som nå er mannen min.

Jeg bodde enda med min eks da jeg møtte han nye, ettersom jeg måtte vente med å flytte inn i min leilighet i 2 mnd. Vi begge var ferdige med hverandre (selv om eksen ikke var helt klar for det da), fordi vi hadde et godt forhold mens det varte. Det var ingenting som ga grunnlag til sinne og konflikt. 

Eksen og jeg har et godt forhold til hverandre, og det har vi hatt hele tiden, vi er fortsatt venner etter 20 år fra hverandre. Jeg vet at han fortsatt er der for meg om jeg trenger det, og jeg er der for han. Og det er fordi han er raus og et godt menneske, og fordi vi har en lang historie sammen, jeg er veldig glad i han fortsatt, men vi kunne ikke fortsette som par.

Trofasthet holder jeg fast på, både da og nå. Jeg var ikke utro mot min eks, selv om jeg datet en ny mann straks etter at det ble slutt mellom oss. 

I ettertid så ser jeg at det ikke er noe lurt å date en mann/kvinne som fortsatt ikke er separert engang. Det var det i mitt tilfelle, men som regel byr det bare på trøbbel. Eller den personen kan, som meg, være helt ferdig med det forholdet han/hun har vært i, og har vært det lenge.

Anonymkode: aaf3f...719

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...