Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen er 5 mnd og jeg delammer henne. Vil si kostholdet er 50% morsmelk, resten er mme og litt grøt.

Har en del graviditetskilo jeg ønsker å bli kvitt nå. Leser at når man ammer forbrenner man rundt 500 kcal daglig, men det samme gjelder vel ikke når man delammer?🤷

Ønsker selvfølgelig ikke å gå så hardt ut at det går utover baby og melkeproduksjonen. Går mye turer (ca. 2 timer daglig), men spiser som en hest så vekta har stått stabilt i flere mnd!

Kan jeg oppnå vektnedgangen på omtrent 2000 kcal eller er det for lite med tanke på amming og trilleturer? Har en bmi på 29. 

Anonymkode: c3f8c...165

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slanker du deg nå så frigjør du miljøgifter fra fettcellene dine som går RETT inn i ungen. Les deg opp på nett, det er skadelig for barnet å slanke seg når man ammer. Vær så snill og les deg opp.

Anonymkode: 39175...604

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slanker du deg nå så frigjør du miljøgifter fra fettcellene dine som går RETT inn i ungen. Les deg opp på nett, det er skadelig for barnet å slanke seg når man ammer. Vær så snill og les deg opp.

Hvordan mener du at dette fungerer det hos kvinner som raser ned i kilo de første ukene og månedene? 

Altså, Sundt kosthold, 2000 kalorier burde vel holde, normal morsjon og amming er vel ikke noe farlig?

Det som frarådes er vel det å virkelig gå inn for å slanke seg med kaloriunderskudd og trening?

• Liker 6
Skrevet
Forundret.. skrev (3 minutter siden):

Hvordan mener du at dette fungerer det hos kvinner som raser ned i kilo de første ukene og månedene? 

Altså, Sundt kosthold, 2000 kalorier burde vel holde, normal morsjon og amming er vel ikke noe farlig?

Det som frarådes er vel det å virkelig gå inn for å slanke seg med kaloriunderskudd og trening?

Jeg delammer som deg, min jente er 6 måneder. Jeg raste ned i vekt, det var det bare ikke noe å gjøre med. Sunt kosthold med 2000 kcal og mye morsjon høres supert ut synes jeg:) om du har overskudd og kroppen føles ok kan du jo trene litt styrke og/eller løpe litt også. Det har jeg akkurat begynt med. 

Og enig i de spørsmålene du stiller. Selvfølgelig skal man ikke slanke seg, men sunt kosthold er aldri feil. 

• Liker 1
Skrevet

Vær obs på at ammehormoner også kan hemme vektnedgang, så det er ikke nødvendigvis bare kalorier ut og inn når det er hormoner i bildet. Jeg fullammer og går i kaloriunderskudd (pga dårlig tid til å spise) allerede før man trekker fra ammingen, men har kun gått ned 9 kg siden fødsel for 5 mnd siden. Til vanlig ville jeg gått ned i vekt med den mengden jeg spiser nå, uten å amme.

Anonymkode: 0fd17...489

• Liker 2
Skrevet
Forundret.. skrev (19 minutter siden):

De raser i vekt fordi man veide mye mer fordi man var GRAVID.... og melka stabiliserer seg.

Og det er uansett ingen unnskyldning til å slanke seg fordi andre kanskje blir slanke naturlig, eller? TS spør jo konkret etter råd om å gå ned i vekt.

Skrevet

Synes det er trist å skulle fokusere på kalorier i denne tiden. Kan du ikke bare spise sunnere og bevege deg litt? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jada jada jada Bestemor. Vi vet du har noen skrullete ideér som er utgått på dato før 1978. 

Anonymkode: 5ebf3...100

• Liker 3
Skrevet

Du må forbrenne mer enn du inntar, så enkelt er det. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar dere. :) ser det er litt delte meninger her. Men jeg er jo overvektig og har en del fett å ta av - er det like ille da?

Selvfølgelig vil jeg ikke at dette skal gå utover baby, er derfor jeg spør om 2000 kcal er for lite.. frem til nå har jeg spist helt ekstremt (vi snakker minimum 3000 kcal daglig). Jeg trives ikke i kroppen min, klærne er små og jeg føler meg ikke bra! Nå når baby er såpass stor at hun har begynt med fast føde, tenkte jeg det hadde vært greit å sette i gang litt. Hverdagen er enklere og mer rutinepreget. Kommer ikke til å telle kalorier manisk, men sånn ca bare. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar dere. :) ser det er litt delte meninger her. Men jeg er jo overvektig og har en del fett å ta av - er det like ille da?

Selvfølgelig vil jeg ikke at dette skal gå utover baby, er derfor jeg spør om 2000 kcal er for lite.. frem til nå har jeg spist helt ekstremt (vi snakker minimum 3000 kcal daglig). Jeg trives ikke i kroppen min, klærne er små og jeg føler meg ikke bra! Nå når baby er såpass stor at hun har begynt med fast føde, tenkte jeg det hadde vært greit å sette i gang litt. Hverdagen er enklere og mer rutinepreget. Kommer ikke til å telle kalorier manisk, men sånn ca bare. 

Jeg gjorde ca det samme som deg, men startet litt tidligere da jeg nok ammet nærmere 25/30%, og ga mme resten. Fikk ingen negative tilbakemeldinger fra legen, eller helsesykepleier på det. Lå på ca 2000 kcal om dagen med en del hverdagsaktivitet og noe hard trening (ikke unormal trening for min del).

For min del satt kiloene fast frem til jeg sluttet å amme, og kunne redusere kaloriinntaket ytterligere. 

Konklusjonen på det er at jeg syns det virker fornuftig, og absolutt innenfor det som er anbefalt når man ønsker å gå ned i vekt samtidig som man ammer. 

Skrevet
Thea82 skrev (11 timer siden):

Jeg delammer som deg, min jente er 6 måneder. Jeg raste ned i vekt, det var det bare ikke noe å gjøre med. Sunt kosthold med 2000 kcal og mye morsjon høres supert ut synes jeg:) om du har overskudd og kroppen føles ok kan du jo trene litt styrke og/eller løpe litt også. Det har jeg akkurat begynt med. 

Og enig i de spørsmålene du stiller. Selvfølgelig skal man ikke slanke seg, men sunt kosthold er aldri feil. 

Nå ammer ikke jeg, er ferdig med babystyret for noen år siden. Jeg bare undret meg over at det skulle være sååå farlig å være sunn.. 

TS, 3000 kalorier er jo langt over det du skal måtte ha, om du så fullammer, er det ikke det? Ville tro at det er trygt å redusere inntaket litt. Om man skal plusse på 500 ekstra ved fullamming så trenger du vel bare plusse på 250 ved delamming? 

• Liker 1
Skrevet
Forundret.. skrev (7 timer siden):

Nå ammer ikke jeg, er ferdig med babystyret for noen år siden. Jeg bare undret meg over at det skulle være sååå farlig å være sunn.. 

TS, 3000 kalorier er jo langt over det du skal måtte ha, om du så fullammer, er det ikke det? Ville tro at det er trygt å redusere inntaket litt. Om man skal plusse på 500 ekstra ved fullamming så trenger du vel bare plusse på 250 ved delamming? 

Enig med deg. Alle i begge mine mødregrupper har fokus på sunt kosthold (med varierende hell;)). Men det er da bare bra tenker jeg. Hverken lege eller helsesøster sa noe på mitt hurtige vekttap, og om det var så farlig ville det ha blitt kommentert tenker jeg. 

Så jeg stemmer for sunt kosthold og mosjon (når kroppen er klar for det). Ifht kalori inntak har jeg hørt at amming forbrenner 500 kcal. Men jeg har aldri gått så mye opp i det, så der er jeg ikke den rette til å rådgi. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...