Gå til innhold

Pai - hvordan få sprø bunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lagd pai to ganger nå, men får ikke til paibunnen skikkelig. Den blir litt seig og "våt". Har prøvd to forskjellige bunner, en med kesam og en uten..men med samme resultat.

Bør man ikke prikke bunnen før den forstekes? Og er det veldig viktig at eggstanden ikke kommer over kanten på bunnen? Andre tips?

Fristet til å gi opp hele pai-prosjektet, men kjæresten liker det veldig godt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bunnen skal prikkes før den forstekes, og hvis du får seig og våt bunn så er det bare å øke tiden med forsteking. Dessuten kan du prøve med litt mindre vått fyll.

Dessuten anbefaler jeg ikke skinke fra boks i fyllet, for skinken lager veldig mye fukt og etter jeg hadde brukt det kunne jeg helle av væske av paien.

Skrevet

Okey, skal prøve å forsteke bunnen litt mer neste gang. Og kutte ned på eggstanden, har vært veldig mye av det begge gangene..

Skrevet

Jeg bruker vanlig paideig med smør, mel og litt isvann. Lar deigen hvile ca 1 time i kjøleskap før jeg fyller paiformen + ca 15 min i kjøleskapet før jeg steker paien. Og det er lurt å prikke bunnen slik at luften slipper ut og deigen ikke hver seg i midten.

MEN det jeg har oppdaget er at det faktisk selve paiformen som har mest betydning for resultatet! Før brukte jeg en vanlig porselensform, men fikk aldri en "ideell" paibunn, men så kjøpte jeg paiform i metall! En helt annen opplevelse og bunnen blir alltid sprø og fin. Jeg tror nok at det skyldes at metall leder varmen mye bedre enn porselen, og ikke "stjeler" den så mye varme heller. I tillegg har metallformen løs bunn slik at jeg kan servere paien på fat uten formen rundt. Det ser mer delikat ut og det er lettere å skjære stykker:)

Skrevet

Glemte å nevne at seig bunn kan skyldes at du jobber for mye med deigen når du blander den. Deigen skal bare blandes til den er fast og fin, ikke kna!:)

Skrevet

MEN det jeg har oppdaget er at det faktisk selve paiformen som har mest betydning for resultatet! Før brukte jeg en vanlig porselensform, men fikk aldri en "ideell" paibunn, men så kjøpte jeg paiform i metall! En helt annen opplevelse og bunnen blir alltid sprø og fin. Jeg tror nok at det skyldes at metall leder varmen mye bedre enn porselen, og ikke "stjeler" den så mye varme heller. I tillegg har metallformen løs bunn slik at jeg kan servere paien på fat uten formen rundt. Det ser mer delikat ut og det er lettere å skjære stykker:)

Metallform ja.. Der er du kanskje inne på noe. Har prøvd å lage brownies i en lasagneform en gang, det var fullstendig mislykket. Skal vurdere å kjøpe en slik form hvis de andre tipsene ikke fungerer.

Skrevet

Jeg hadde også dette problemet, stresset med mindre fuktige ingredienser i fyllet etc., men fant tilslutt ut at alt løste seg fint da jeg byttet til en paideig med mer smør i forhold til mel. 150 smør, 3 dl mel og 2-3 ss vann bruker jeg nå.

Testet også nylig å bytte halvparten av smøret med kesam i denne oppskriften, og en tredjedel av melet med sammalt spelt - det ble også en vellykket bunn, ikke fullt så sprø, men slett ikke våt.

Anbefaler også metallbunn, jeg har også en variant med løs bunn og slippbelegg, som gjør at jeg ikke behøver å smøre og mele den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...