Gå til innhold

Har jeg krav på overgangsstønad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig blitt alene, barnet er under 2 år. Jeg har 4-årig utdanning og 100% fast jobb. Jeg tjener 42600 kr i måneden, FØR SKATT, altså bruttoinntekt. 

Jeg har ikke tenkt å jobbe mindre og eller ta en ny utdanning. 

Har jeg da krav på overgangsstønad? Jeg tjener ca. 520 000kr i bruttoinntekt per år. Barnefar vil ikke betale bidrag, han har ingen inntekt og er nå bosatt i Asia. Så jeg vil få en ekstra barnetrygd. Eller hvordan blir det? Leste på nav sine hjemmesider, men ble ikke klokere. 

Jeg har også en del sparepenger på konto, ca 500 000kr, har det noe å si for stønaden? 

Kan noen hjelpe meg? 

Anonymkode: f19e4...127

Skrevet

«Dersom månedsinntekten din ganget med 12 er over 557 000 kroner før skatt, vil du ikke få utbetalt overgangsstønad.

Hvis du tjener 4 223 kr i måneden eller mer før skatt, reduserer vi overgangsstønaden din med 45 øre for hver krone du tjener over dette.»

Dette er begrensningene grunnet inntekt, ellers det det ut til at du fyller vilkårene 🤷🏼‍♀️ 
Jeg ville bare ha søkt, så ser du.. 

Men du har jo ganske høy inntekt og det er inntekt overgangsstønad skal sikre deg..

Anonymkode: 25969...ae1

Skrevet

arbeidsinntektsgrensen er 557.000kr i året og det er bare den som er av betydning. Ser ut som du oppfyller vilkårene, men stønaden regnes ut fra inntekt og du vil ikke få full dekning, men iallfall noe. Du kan for øvrig forsøke å søke om utvidet barnetrygd også som enslig. 

Søk her du https://www.nav.no/familie/alene-med-barn/overgangsstonad

Anonymkode: e1743...9f5

Skrevet

Du kan og søke om bidragsforskudd om far ikke betaler, ca 1200kr mnd. 

Anonymkode: 85447...b84

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du kan og søke om bidragsforskudd om far ikke betaler, ca 1200kr mnd. 

Anonymkode: 85447...b84

Ca 1200kr i måneden for deg kanskje, det gjelder ikke alle. Jeg har en inntekt på 435k i året og får 800kr i forskudd. Det regnes ut ifra inntekt.

Anonymkode: 307c6...ae0

Skrevet

Du har ikke KRAV på noe som helst! 
Du kan ha RETT til. 

Anonymkode: c5501...e79

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror du har rett til redusert overgangsstønad, men sikkert ikke biddragsforskudd. Jeg fikk biddragsforskudd på 680 kr. i mnd. Men mistet den når jeg steg i lønn.

Du må bare søke, så ser du:)

Skrevet

Du kan selv sjekke på nav sine sider, det er en test på om du har krav på. 

Anonymkode: b1a77...353

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du har ikke KRAV på noe som helst! 
Du kan ha RETT til. 

Anonymkode: c5501...e79

"Krav" går det fint an å bruke. Nav bruker begge orda om kvarandre. .

Anonymkode: a104a...f74

Skrevet

Hvis du tjener 42600 kr i mnd så får du 1741 kr i overgangsstønad før skatt. 

Anonymkode: e0121...19c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...