Gå til innhold

Brors samboer takker nei til alle sosiale sammenkomster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tre barn som hun virker helt uinteressert i. Hun og min bror har også tre barn. Men det virker som det bare er hennes egne unger som opptar henne. 

Hun er hyggelig med alle de sjeldne gangene vi er sammen. Men stort sett er det bror med barn som kommer. 

Det virker som hun prøver og slippe unna det meste når det kommer til samlinger av familien. Hun har møtt opp i typisk oldermors 90 års dag, og andre juledag. Men når det kommer til barnebursdager så er det som oftest mann og barn som møter opp. Med få unntak. 

Slik har det vært i syv år nå. 

Er det noe jeg kunne tatt opp med henne? At ungene hadde satt pris på at tante også kom i bursdagene.. 

Anonymkode: 6301f...a48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ikke ut som at hun liker dere 

Anonymkode: 9c558...20f

• Liker 36
Skrevet

Du kan alltid ta det opp med din bror for forklaring, men tenker hun skal få lov til å bestemme selv.

Det blir fort dårlig stemning å tvinge noen til å sosialisere seg. 

• Liker 33
Skrevet

Kan det være sosial angst? 

Anonymkode: c27f5...916

• Liker 25
Skrevet

Det hadde jeg absolutt ikke tatt opp. Hun har nok sine grunner.

• Liker 48
Skrevet

Her er det garantert masse dere ikke vet. Tviler på at hun dropper å komme fordi hun ikke liker dere. Kanskje er hun nødt til å ha denne egentiden for å holde seg flytende, kanskje har hun angst, det kan være mange grunner. 

Det er litt selvsentrert av deg å ikke tenke på annet enn at hun er kjip som ikke kommer 😉

• Liker 32
Skrevet

Mine grunner er rett og slett at jeg benytter anledningen til egentid uten mann og unger. Jeg er ikke nær svigerfamilien, ble liksom aldri varm i trøya der noe som jeg i ettertid ser er fordi svigermor hater meg... I tillegg er min mann heller ikke så nære sine søsken, så bortsett fra anledninger og når svigermor inviterer, så ses vi sjelden. De andre søsken ser hverandre mye mer, vi blir i grunnen ikke inkludert. Husker at jeg i begynnelsen prøvde å invitere etc, men vi ble sjelden invitert tilbake, så slutta med det. 

Anonymkode: b7275...cc7

• Liker 12
Skrevet

Hun høres ut som meg. Jeg synes det er sinnsykt ubehagelig i sosiale sammenkomster og kan bruke flere uker på å hente meg inn igjen. Utad virker jeg veldig ekstrovert men så gjør jeg så godt jeg kan for å skjule at jeg har sosial angst, og «tvangs»-sosialisering hjelper meg ihvertfall ikke.

Anonymkode: 02b74...602

• Liker 29
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi har tre barn som hun virker helt uinteressert i. Hun og min bror har også tre barn. Men det virker som det bare er hennes egne unger som opptar henne. 

Hun er hyggelig med alle de sjeldne gangene vi er sammen. Men stort sett er det bror med barn som kommer. 

Det virker som hun prøver og slippe unna det meste når det kommer til samlinger av familien. Hun har møtt opp i typisk oldermors 90 års dag, og andre juledag. Men når det kommer til barnebursdager så er det som oftest mann og barn som møter opp. Med få unntak. 

Slik har det vært i syv år nå. 

Er det noe jeg kunne tatt opp med henne? At ungene hadde satt pris på at tante også kom i bursdagene.. 

Hun har vel 1) angst og derfor styrer unna så mye som mulig sosialt. Det forklarer også hvorfor hun ikke er så opptatt av dine barn. Så kanskje du er for rask til å avfeie det som egoisme eller selvopptatthet. 2) hun liker dere ikke. I så fall burde det ligge noen grunner opp i dagen. Normalt så vil man prøve å komme overens med en familie man må forholde seg til resten av livet. Om så bare for høflighet 

Anonymkode: 17419...b06

• Liker 5
Skrevet

Jeg velger gjerne bort sosiale settinger for egentiden! Gleder meg til Coronaen er over slik at det blir flere bursdager 😅

Men jeg råder deg til å la det ligge, som de fleste over her sier. Det er så fort gjort å låse seg på en tanke, finne sååå mange gode grunner til å ta det opp, og så viser det seg å ikke være lurt likevel.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hun hørtes ut som min søster. Min søster har kroniske sykdommer som hun helst ikke snakker om, og iallefall ikke til svigerfamilien sin. Men det er en av årsakene til at hun ofte ikke blir med på besøk. Hun kommer sjelden til meg som er søstra hennes også. Det kan hende at din brors samboer sliter med et eller annet, enten fysisk eller psykisk, som gjør at hun har mer enn nok med seg selv, og som gjør at det å dra på besøk tar altfor mye energi? Vær litt raus og grei med henne, vis forståelse, få henne til å føle seg vel og velkommen hos dere, så kanskje hun gradvis blir oftere med.

Anonymkode: c9967...266

Det var det første jeg og tenkte. Sliter selv med kronisk sykdom, og har fått beskjed av helsevesenet om å ikke bruke det som grunn lenger da folk generelt er lite forståelsesfulle, skal diskutere på det osv. Det blir enda mere slitsomt😅 Så sier bare det ikke passer eller lignende gjerne. 

Anonymkode: 15481...6cf

• Liker 13
Skrevet

Hun vil sikkert bare ha alenetid. 

Anonymkode: a6619...bda

• Liker 4
Skrevet

Jeg vet hun er veldig glad i alenetid. Men én bursdag varer kanskje to til tre timer?? 

Hun har ikke sosial angst. Hun jobber hundre prosent i butikk og er utadvendt på jobb. 

Ts

Skrevet

Kjenne igjen situasjonen har i familien desverre. Og jeg er som din brors samboer. Mitt tilfelle handler om at jeg sliter med ekstrem sosial angst og depresjoner som igjen har gjort meg veldig utmattet. Alt dette går jeg i behandling for nå, men livet er på en måte på vent. Skulle virkelig deltatt og gitt mer av meg selv. Samvittigheten gnager på. Så det kan jo hende det er noe sånt hun sliter med, eller det kan være noe helt annet. Men det er nok en del bak her ja🙂

Anonymkode: 10890...219

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun vil sikkert bare ha alenetid. 

Anonymkode: a6619...bda

Tenker det må være lov og. Det er et krevende samfunn vi lever i. Syns det er litt leit at man blir mistenkeliggjort og må forsvare seg om man sier nei til sosiale ting, for å slappe i stedet. Før man ender opp utbrent for eksempel. Alle har behov for hvile innimellom, og det er ingen som orker å delta på absolutt alt. Syns folk burde få lov til det, uten at folk synser om at da liker man ikke folk, er en dårlig venn osv av den grunn. 

Anonymkode: 15481...6cf

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet hun er veldig glad i alenetid. Men én bursdag varer kanskje to til tre timer?? 

Hun har ikke sosial angst. Hun jobber hundre prosent i butikk og er utadvendt på jobb. 

Ts

Jeg jobber også fullt og har angst. Så det er ikke sikkert. Angst kan komme i merkelige former. Jeg tør å dra på jobb for der bryr jeg men ikke så mye hva kollegaer mener om meg. Men privat, og særlig i slike settinger er jeg livredd og det låser seg helt. Gjelder egentlig mange sosiale samkomster. 

Somsagt, ikke sikkert det er det. Men mye er ikke slik det ser ut utad. 

Anonymkode: 10890...219

• Liker 29
Skrevet

Hun høres egentlig ut som meg. Trives ikke så godt i sosiale sammenkomster, selv om jeg utad virker både selvsikker og ekstrovert. Mye som skjuler seg bak masken jeg bruker ute blant folk. Blir fryktelig stresset i selskaper, opplever at kroppen og hjernen splittes, og er fryktelig sliten i etterkant. Er glad i barn, men visse tantebarn har ikke helt den oppdragelsen jeg selv har gått for, og når det kommer i tillegg til alt det andre... Det er bedre at jeg er hjemme enn at jeg er i et selskap som bare sliter meg ut.

Anonymkode: 7bc77...e88

• Liker 7
Skrevet

Hadde ungene det da? Satt pris på det? Eller mest deg? Hvordan er det npr dere er his dem, blir dere bedt i barnebursdager (alle sammen hver gang)? Det blir jo en del sånn i løpet av året. Har hun stor familie på sin side kanskje?

Anonymkode: a0fad...dbc

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...