jabx Skrevet 18. februar 2021 #81 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ts her. Har faktisk betalt 1400,- ekstra i kveld for ekstra strøm til han(strøm er inkl i leien)for å slippe å ha en forbanna husvert som sender meg sure meldinger daglig. Jeg vet det er dumt, men orker ikke å ha dette over meg de siste dagene av februar. Har også et lite barn og vil ikke at det skal merke at jeg er helt frynsete nå. Flytter ut til den første mars, og håper jeg finner meg ny bolig til da. Ts Anonymkode: 70f8d...16a Ikke betal noe ekstra! Krev at all kommunikasjon skjer skriftlig. Ikke noe muntlig. Se deg samtidig om etter et nytt sted. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #82 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ts her. Har i dag sagt til husverten at jeg flytter 1.3. Jeg har politianmeldt han for utpressing etter råd fra en venninne som er jurist. Hun mener man må statuere et eksempel for disse utleierne som kun tenker på seg selv, og driter i loven! Husvert er rasende og har trakassert meg med noen fæle meldinger, og mener han har rett til å be om mer leie, fordi han kunne ikke vite at strømmen ble så dyr, og jeg må forstå hvordan han har det. Prøver nå desperat å finne meg noe annet. Anonymkode: 70f8d...16a Hun juristen har helt rett. Husverten får bare være rasende. Meldingene viser jo bare at trakasseringen fortsetter og er gode bevis for deg. Han kan mene hva han vil, men han er ikke over loven. Så enkelt er det. Lykke til med å finne ny bolig. Jeg har gode erfaringer med å annonsere selv etter bolig. Anonymkode: 1f3bd...203 7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #83 Skrevet 18. februar 2021 Meld deg inn i leieboerforeningen, kontakt de og få den hjelpen du har rett på. De vil forholde seg til han muntlig, deretter skriftlig. Han vil få beskjed om hvilke lover og regler som gjelder og du kan bo så lenge du vil så lenge du betaler vanlig leie som vanlig. Hvis han vil ha deg ut eller vil forsøke å kreve noe av deg må han kontakte statens hus og opprette sak selv, som HAN må betale for å få oppretta. Leeboer foreningen vil sende med deg en advokat og utleier må ta med egen advokat, og han vil tape denne saka. Dette burde din venninne som er jurist vite. Hun burde anbefalt deg dette. Men, uansett er nå utleiere desperate etter å få inn leieboere så du finner nok en leilighet ganske kjapt. Useriøse utleiere er det dessverre en del av og din utleier høres ut som en som opprinnelig kommer fra Balkan området og tror han kan gjøre hva han vil i Norge. Navnet begynner på S og M. Anonymkode: 254fe...fe0 2
HotShot Skrevet 18. februar 2021 #84 Skrevet 18. februar 2021 Du kan selv regne ut økningen i konsumprisindeksen og betale det. Du skal IKKE betale det utleier skriver. Gjør du det har du godtatt avtalen og det skal du ikke. her er noen viktige ting å tenke på: •Du må for all del ikke gi deg. •La han sende trakasserende meldinger og sørg for å begrense muntlige samtaler. gjør alt eller så mye som mulig skriftlig. •Hold deg mer saklig enn utleier, spesielt skriftlig. •Han kan godt si deg opp, men det skal fremlegges en saklig grunn for oppsigelse og denne skal gi deg 3 måneder fra første hele kalendermåned. •husk at jo mer usaklig og stygge ting som sendes på melding til deg, jo viktigere er det å holde seg saklig. Da har du litt ekstra å slå i bordet med i en eventuell sak. Viktig å ikke la folk som han slippe frem, så her må man ikke gi etter. Lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #85 Skrevet 19. februar 2021 Du skrev at du betalte tre mnd forskudd da du flyttet inn. Skulle det fungere som et depositum som det er meningen at du får tilbake når du flytter? Anonymkode: 7a219...669
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #86 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du skrev at du betalte tre mnd forskudd da du flyttet inn. Skulle det fungere som et depositum som det er meningen at du får tilbake når du flytter? Anonymkode: 7a219...669 Ja Ts Anonymkode: 70f8d...16a
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #87 Skrevet 19. februar 2021 Prøv å skille deg emosjonelt fra denne saken Ts. Skjønner det er veldig ubehagelig og hans oppførsel er grenseoverskridende og det er klart både å ikke ha ett trygt stabilt hjem til deg og bli trakassert og forsøkt svindlet er stressende. Men fra det du skriver er han helt ute å kjører, og har ikke lov til noe av dette. Det er absolutt best for deg å flytte til en ny bolig, med en utleier som kjenner hvilke rammer ett leieforhold har. Ta deg tid til å finne ett trygt og stabilt hjem, og la andre instanser hjelpe deg med å redusere dine tap, og korrigere huseier. Som flere skriver samle meldinger, ikke snakk med han, ikke åpne døren for han om han kommer. Ring politiet og informer om din situasjon og snakk med leierboerforeningen, jurist eller jussformidlingen om han ikke retter seg etter sin egen kontrakt. Altså overfør kommunikasjonen din med han til andre, prøv å redusere tapene dine, og ta deg tid til å finne ett nytt sted du kan bo. Så ville jeg også bedt om en ekte depositumskonto, og satt de neste tre månedenes leie inn på den kontoen. Sånn at du har noe sjangs til å ikke betale tre måneder ekstra for denne leiligheten. Anonymkode: 79e87...0c4 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #88 Skrevet 19. februar 2021 Jeg nekter å tro at strømmen har gått opp med 3000 i mnd på TS sin leilighet. Det må j være for hele huset og vel så det. Anonymkode: 73573...493
Gjest Blondie65 Skrevet 19. februar 2021 #89 Skrevet 19. februar 2021 Hvis du har en måneds oppsigelse, og har betalt forskudd for tre måneder som "depositum" så er også dette i seg selv ulovlig. Her har han virkelig utnyttet din naivitet og manglende kunnskap om hva som er lovlig. Hvis du flytter den 1. mars, mister du ikke bare de 1400 kr som du i full fart betalte i redsel, men de tre månedene ser du jo aldri igjen heller. Jeg foreslår at du prater litt med juristen og får hjelp til å formulere et ordentlig brev der du trekker tilbake at du skal flytte, og at du skal bo frem til det du har betalt ulovlig for mye er dekket. Det betyr at du skal disponere boligen minst mars, april og mai, og så langt de 1400 kr rekker inn i neste måned. Alternativt kan han betale deg 3 x husleie pluss kr 1400 innen 28. februar og du flytter da innen 1. mars. Svar utbedes 25. februar. Og så, TS, må du sette deg ned og lese husleieloven. I tillegg til at den faktisk er skrevet langt mindre "juridisk spissfindig" enn mange andre lover, finnes det et hav av kilder med forklaringer på nettet. Du kan ikke gå inn i sånne leieforhold som dette flere ganger!
Carrot Skrevet 19. februar 2021 #90 Skrevet 19. februar 2021 (endret) Du kan jo gå i dialog med han, foklare at hans ønske er i strid med loven men du skjønner at han er i knipe og foreslå å få minusmåler slik at du betaler strømregningen selv. På den måten får han ikke har "ekstra utgifter" og du får kontroll på hvor mye du egentlig betaler i strøm.. Depositumet skal stå på egen depositumskonto, gjør de ikke det har han brutt loven - da kan du teoretisk anmelde han for tyveri hvis du ønsker dra det helt ut.. Det burde jo hjelpe deg i å komme til en enighet hvis du ønsker bli boende.. edit: Jeg går ut fra du har kontrakt? Endret 19. februar 2021 av Carrot
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #91 Skrevet 19. februar 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Ja Ts Anonymkode: 70f8d...16a Da bør du bli boende der i 3 mnd til, og ikke betale noe mer husleie. Du har jo allerede betalt for de 3 mnd, og han får ikke kastet deg ut. Så ser du deg om etter en leilighet du kan flytte inn i. Dersom du finner en ny før 3 mnd har du da god tid på deg til å flytte også. Anonymkode: 3a1f0...995 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #92 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 21.46): Jeg fikk sjokk i dag når husverten tok kontakt og ville øke husleien min fra 7500,-til 10500,-. Han ønsket at jeg etterbetalte fra 1.februar! Dette er pga dyr strøm og at han er i pengeknipe. Han sa jeg kunne flytte på dagen hvis jeg var imot dette. Har 1 mnd oppsigelse her jeg bor, men den skulle han løse meg fra. Jeg ga beskjed om at dette er ulovlig og at han presset meg. Har ikke mulighet til å finne tak over hodet på dagen, så fikk diskutert meg frem til å betale mer fra i dag av og ut måneden, slik at jeg kjøper meg tid. Jeg vet han ikke kan hive meg ut siden jeg har betalt så forskudd, men ønsker ikke å bo her uten å betale ekstra med en husvert som hater at jeg bor der. Hva kan jeg gjøre for å straffe husverten? Anonymkode: 70f8d...16a Jo du kan straffe utleier. Siden han vil øke husleie pga høy pris på strøm så forstår jeg det som om du har ikke egen strømmåler. Da kan du sette varmeovner på maks og dusje i 2 timer i strekk. Så får han se hva neste strømregning blir på. 😉 Anonymkode: d6f91...dbe 5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #93 Skrevet 19. februar 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Ja Ts Anonymkode: 70f8d...16a Da anbefaler jeg deg å fortsette å bo der til de pengene er brukt til antall husleier. Flytter du nå får du garantert ikke tilbake de to mnd med deposiumpenger. Huseier kan ikke si noe, for han har brutt loven. Kontakt leieboerforeningen og la de ta seg av all kommunikasjon med utleier heretter. Anonymkode: 254fe...fe0 8
Marimba Skrevet 19. februar 2021 #94 Skrevet 19. februar 2021 Dersom husleieforskuddet ikke står på depositum, kan du kreve forsinkelsesrenter når du skal ha det utbetalt Definitivt noe jeg ville benyttet mot denne sniken! https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/depositumskonto-pabudt-ved-utleie/ 6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #95 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja Ts Anonymkode: 70f8d...16a Du må lese husleieloven!! Depositum skal på egen konto i leietakerens navn! Og utleier skal betale for opprettelsen av konto. Dette står soleklart i liven. Anonymkode: 1f3bd...203 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #96 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da anbefaler jeg deg å fortsette å bo der til de pengene er brukt til antall husleier. Flytter du nå får du garantert ikke tilbake de to mnd med deposiumpenger. Huseier kan ikke si noe, for han har brutt loven. Kontakt leieboerforeningen og la de ta seg av all kommunikasjon med utleier heretter. Anonymkode: 254fe...fe0 Helt enig!! Anonymkode: 1f3bd...203
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #97 Skrevet 19. februar 2021 Altså, huseier burde jo bare sagt at strømmen ikke var inkludert, til å begynne med, altså før du har flyttet inn. Men han har vil ikke gidder å ha eget skap med eget strømmåler for hybelen, så derfor sliter han nå. Vi har ribber, og strømregninger i fjor lå på latterlige 180 kr pr måned men nå i januar fikk vi en regning på 18 hundre, det er altså ti ganger mer enn tidligere strømregninger. Så jeg kan godt tro at huseieren fikk en strømregning på 3000 men det er i så fall både for hus og hybel, tilsammen. Anonymkode: 24b26...d91
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #98 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 22.35): 1mnd. Han sender meg mange sms daglig der han klager over høy strøm og dårlig økonomi, og at jeg bor altfor billig. Han bryr seg ikke om at han gjør noe ulovlig eller lager et stress for meg. I dag har jeg fått 5 sms og 4 mail der han prøver å gi meg dårlig samvittighet, og det har han klart. Ts Anonymkode: 70f8d...16a Så da mener han at DU skal ha dårlig råd isteden?! Anonymkode: f8ecf...140 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #99 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 21.46): Jeg fikk sjokk i dag når husverten tok kontakt og ville øke husleien min fra 7500,-til 10500,-. Han ønsket at jeg etterbetalte fra 1.februar! Dette er pga dyr strøm og at han er i pengeknipe. Han sa jeg kunne flytte på dagen hvis jeg var imot dette. Har 1 mnd oppsigelse her jeg bor, men den skulle han løse meg fra. Jeg ga beskjed om at dette er ulovlig og at han presset meg. Har ikke mulighet til å finne tak over hodet på dagen, så fikk diskutert meg frem til å betale mer fra i dag av og ut måneden, slik at jeg kjøper meg tid. Jeg vet han ikke kan hive meg ut siden jeg har betalt så forskudd, men ønsker ikke å bo her uten å betale ekstra med en husvert som hater at jeg bor der. Hva kan jeg gjøre for å straffe husverten? Anonymkode: 70f8d...16a Du kan også nekte å betale siste husleien. Så får heller politet gripe inn, da får du forklart deg. Er ikke noe stress. Kan bare si du nekter å betale for noe sånt, det er press, bare fordi han er i knipe, dette er vel ikke lov. Da får han også starte rettsak, da vil han også tape, han starter vel ikke rettsak for 10000 kr. Koster mer med sak. Anonymkode: 96bf9...423 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #100 Skrevet 19. februar 2021 For å kaste deg ut må han også ha namsmann. Anonymkode: 96bf9...423 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå