Gå til innhold

Husvert har økt husleien med 3000,- med tilbakevendende virkning.

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen ganger vil de at du skal betale 3 måneder fram i tid. Jeg har vært borti det også. Men det er vel ikke akkurat noe man kan kreve. 

Anonymkode: 81547...315

Om det er 3 mnd fram i tid slik at de to neste måneden allerede da er betalt, greit. Men om det er ment som depositum eller noe slik, ikke greit. Synes ikke det kommer fram i innlegget til ts hva som gjaldt hennes tilfelle. 

Anonymkode: 1f3bd...203

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta all komunikasjon skriftlig, ikke snakk på tlf

Ikke gi etter, ikke si opp kontrakten

Han kan ikke og har ikke mulighet til å kaste deg ut uten grunn.

Annmeld for trakkassering og pengeutpressing/svindel samt kontraktbrudd? Ta kontakt med politiet asap.

Anonymkode: b38e5...0e6

• Liker 7
Skrevet

Ta kontakt med politiet og be om råd, kan jo tenkes at de i første omgang kan ta en prat med huseier slik at de daglige sms-ene stopper. Hvis du bestemmer deg for å flytte og ender opp med å ha betalt for mye, send et krav om tilbakebetaling med en viss frist til huseier, purr hvis han ikke betaler og send saken til Forliksrådet om nødvendig. 

Anonymkode: d0864...327

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva med Pål?

Anonymkode: a1767...de6

Bor Pål i Oslo, på linje 3 på østkanten?  😂måtte bare spørre her.

Anonymkode: 49916...d62

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Strømmen er inkludert, samt wifi/tv. Husverten bestemte husleien og jeg samtykket og betalte inn 3mnd husleie i første omgang.

Jeg har henvist til loven og det at han gjør noe alvorlig, men han bare fortsetter å klage.

Nå angrer jeg sa at jeg betalte 1400 ekstra for februar, men tidligere i dag var jeg så stressa for ikke å finne meg noe annet,  og tenkte jeg måtte holde meg inne med husvert så jeg slapp å ende på gata med et barn.

Angrer nå selvfølgelig,  men tenkte ikke klart.

Ts

Anonymkode: 70f8d...16a

3 måneders forskuddsleie er også ulovlig. Man har lov å kreve en måned - dvs at 1. februar betaler man for februar, 1. mars betaler man for mars - osv.

Så her, TS, har du en husvert som skylder deg en stor slump penger. Ikke la deg true til å flytte - og hvis du flytter, så leverer du ikke nøkkel fra deg før de 1400 pluss husleie for 2 måneder ekstra er betalt til deg.

Aldri, TS, ALDRI, godta igjen noe annet enn følgende:

• Depositum - tilsvarende maks 6 måneders husleie - på egen depositumkonto i en bank du velger der han tar kostnaden for opprettelse.
  • Maks 1 måneds husleie på forskudd.

Hvis du velger husverter som forholder seg til de reglene er det større sjanse for å unngå idioter og hushaier.

Gjest Blondie65
Skrevet

Tror du at du er uten maktmidler, TS?

Tro om igjen. Husverten bør få et skriftlig brev fra deg der du forteller at du forholder deg til husleieloven og kontrakten og at du ikke har tenkt å flytte med det første. Du vil anse enhver form for oppsigelse fra hans side som et forsøk på å få deg ut for å tvinge frem øket husleie og det skal du ikke ha noe av. Hvis han holder fred og slutter og mase kan det være at du kan se bort fra de ulovlighetene han har tatt seg til hittil, hvis det blir mer mas fra han nå må du se deg nødt til å kreve tilbakebetalt den ulovlig innkrevde husleien i sin helhet.

Jeg foreslår at du finner deg nytt bosted, TS, men det trenger ikke han å få vite. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bor Pål i Oslo, på linje 3 på østkanten?  😂måtte bare spørre her.

Anonymkode: 49916...d62

Nei dette er på et mindre sted.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du kan ikke gjøre noe for å straffe huseier.

Det du derimot kan gjøre er å si opp kontrakten, og fortsette å betale 7500 kr mnd ut oppsigelsestiden.

Anonymkode: d4666...14e

Dette. 

Ikke begynn med straff og diverse, det slår bare tilbake på deg. 

Men, du skal betale det du egentlig skal betale, også flyttet du så fort du kan. En utleier som prøver seg på slike frekkheter er ikke noe å leie av. 

Anonymkode: dbc86...489

• Liker 2
Skrevet

Jeg var i en slik situasjon for et halvt år siden. Jeg bor i utlandet, og huseier hadde økt husleien med 70 %, og endret kontrakten fra lokal valuta til Euro. Han varslet ytterligere husleieøkning fordi han trengte pengene, og jeg sa det ble ikke aktuelt, for han hadde allerede økt husleien langt over det lovlige. Han truet meg med at jeg bare kunne flytte ut, og jeg tok ham på ordet. 

Det hører med til historien at jeg leide møblert, men møblene var så shabby at jeg byttet dem ut etter hvert som jeg hadde råd. Jeg ga ham selvsagt tilbake de gamle møblene som sto der. Og det var da han økte husleien, for plutselig var leiligheten pent møblert. Jeg betalte altså leie for mine egne møbler!

Jeg tok selvsagt med meg mine egne møbler da jeg flyttet, og da ble helvete løs. Jeg kunne ikke ta med meg møblene, for jeg hadde leid møblert, mente han. Jeg minnet han på at han hadde fått møblene som sto der, og selvsagt tar jeg med meg det som er mitt. 

Jeg flyttet til en dobbelt så stor, nyoppusset og mye bedre leilighet, der husleien er omtrent den samme. Her vil jeg få indeksregulert husleie, med lovlig økning én gang i året. 

Jeg kjørte forbi den gamle leiligheten i går, og den står fremdeles tom. Det kommer den nok til å fortsette å gjøre, siden det er muggsopp der, og ingen vilje fra utleier til å gjøre noe med problemet. 

Nei, man har ikke lov til å doble husleien over natten, og i tillegg hevde at husleieøkningen har tilbakevirkende kraft. Husleieøkning skal varsles i god tid, og økningen skal stå i forhold til dagens leie. 

Utleier har heller ikke lov til å gi deg dårligere betingelser enn det som står i husleieloven. Du har rett til tre måneders oppsigelsestid. Finn deg noe annet, og flytt. Og sørg for en lovlig kontrakt der du flytter inn.

Anonymkode: 314e5...319

• Liker 7
Skrevet

Jeg fikk sjokk i dag når husverten tok kontakt og ville øke husleien min fra 7500,-til 10500,-.

Han ønsket at jeg etterbetalte fra 1.februar!

Dette er pga dyr strøm og at han er i pengeknipe.

Han sa jeg kunne flytte på dagen hvis jeg var imot dette.

Har 1 mnd oppsigelse her jeg bor, men den skulle han løse meg fra.

Jeg ga beskjed om at dette er ulovlig og at han presset meg.

Har ikke mulighet til å finne tak over hodet på dagen, så fikk diskutert meg frem til å betale mer fra i dag av og ut måneden, slik at jeg kjøper meg tid.

Jeg vet han ikke kan hive meg ut siden jeg har betalt så forskudd,  men ønsker ikke å bo her uten å betale ekstra med en husvert som hater at jeg bor der.

Hva kan jeg gjøre for å straffe husverten?

Dette er ikke lov. Gi ham en beskjed.

Skrevet

Nei har snakket med jurist i dag som sa at dette var meget ulovlig.

Ts

Skal han få lov til å oppføre seg sånn uten konsekvenser?

Har hatt en forferdelig dag med mye stress takket være han. Har ikke råd å betale 3000,- mer for februar og mars nå. Han skulle ha to måneder ekstra betaling nå.

Kan han anmeldes?

Ts

Hvis du har snakket med jurist, burde du vel fått svar på om han kan anmeldes eller ei...?

Anonymkode: 6a101...7c2

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

1mnd. Han sender meg mange sms daglig der han klager over høy strøm og dårlig økonomi, og at jeg bor altfor billig.

Han bryr seg ikke om at han gjør noe ulovlig eller lager et stress for meg.

I dag har jeg fått 5 sms og 4 mail der han prøver å gi meg dårlig samvittighet, og det har han klart.

Ts

Du lagrer vel alle mail og sms?

Anonymkode: 58efc...71c

• Liker 1
Skrevet

Etterbetale økt leie?

Hahaha er det mulig.....Kanskje jeg skal øke leien på min leilighet også med 150`000 med tilbakevendende virkning fra 01.01.2020....2 mill på konto med en gang, kaching?

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis du har snakket med jurist, burde du vel fått svar på om han kan anmeldes eller ei...?

Anonymkode: 6a101...7c2

Spurte ikke juristen om det.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Du lagrer vel alle mail og sms?

Anonymkode: 58efc...71c

Ja

Skrevet

Hei.

Du finner hele husleieloven på Lovdata.

Teksten er relativt utvetydig.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 1
Skrevet

Ts her.

Har i dag sagt til husverten at jeg flytter 1.3.

Jeg har politianmeldt han for utpressing etter råd fra en venninne som er jurist.

Hun mener man må statuere et eksempel for disse utleierne som kun tenker på seg selv, og driter i loven!

Husvert er rasende og har trakassert meg med noen fæle meldinger, og mener han har rett til å be om mer leie, fordi han kunne ikke vite at strømmen ble så dyr, og jeg må forstå hvordan han har det.

Prøver nå desperat å finne meg noe annet.

• Liker 9
Skrevet

Du kan politianmelde han for trusler. Den ulovloge husleieøkningen kan du ikke anmelde til politiet, men du kan klage til husleietvistutvalget https://www.htu.no/

Skjønner at du uansett vil flytte når han er sånn, men det er i alle fall de virkemidlene du har. 

• Liker 6
Skrevet

Selv om du flytter kan du godt klage til htu for å få tilbake de 1400. Det koster 239kr å sende en klage så du har ikke så mye å tape på det. Så får du straffet ham litt i alle fall. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg fikk sjokk i dag når husverten tok kontakt og ville øke husleien min fra 7500,-til 10500,-.

Han ønsket at jeg etterbetalte fra 1.februar!

Dette er pga dyr strøm og at han er i pengeknipe.

Han sa jeg kunne flytte på dagen hvis jeg var imot dette.

Har 1 mnd oppsigelse her jeg bor, men den skulle han løse meg fra.

Jeg ga beskjed om at dette er ulovlig og at han presset meg.

Har ikke mulighet til å finne tak over hodet på dagen, så fikk diskutert meg frem til å betale mer fra i dag av og ut måneden, slik at jeg kjøper meg tid.

Jeg vet han ikke kan hive meg ut siden jeg har betalt så forskudd,  men ønsker ikke å bo her uten å betale ekstra med en husvert som hater at jeg bor der.

Hva kan jeg gjøre for å straffe husverten?

Dette er ikke lov. han kan ikke bare skru opp og ned prisene utifra hvor lite penger han har... tror det er 6-12 mnd varsel på pris. altså dette er jo helt koko 😛 ! ikke gi en krone mer, og stå på ditt. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...