Gå til innhold

Husvert har økt husleien med 3000,- med tilbakevendende virkning.

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han heter ikke tilfeldigvis Ove?

Anonymkode: a22e4...ad5

Nei

Ts

Anonymkode: 70f8d...16a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du husleiekontrakt? Hvor lang oppsigelse har du i den? Om du ikke har kontrakt, kan du, etter å ha blitt sagt opp, bo der i inntil tre mnd. Han kan ikke øke husleien med mindre du får minst en måneds skriftlig varsel, og han kan ikke øke den mer enn konsumprisindeksen siste året tilsier, og det kan han kun gjøre en gang pr år.

Stress ned, regner med han vil forsøke å skremme deg til å betale mer fordi strømregningen har øket kraftig etter nyttår. Det kan han imidlertid ikke gjøre. Om han truer deg så kontakter du politiet.

Anonymkode: 44b56...483

1mnd. Han sender meg mange sms daglig der han klager over høy strøm og dårlig økonomi, og at jeg bor altfor billig.

Han bryr seg ikke om at han gjør noe ulovlig eller lager et stress for meg.

I dag har jeg fått 5 sms og 4 mail der han prøver å gi meg dårlig samvittighet, og det har han klart.

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei

Ts

Bra. Er en gærning av en utleier der ute som aldri skulle hatt noenting med folk å gjøre.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

1mnd. Han sender meg mange sms daglig der han klager over høy strøm og dårlig økonomi, og at jeg bor altfor billig.

I dag har jeg fått 5 sms og 4 mail der han prøver å gi meg dårlig samvittighet, og det har han klart.

Ts

Det der er pengeutpressing og trakassering. Anmeld.

• Liker 27
Skrevet

Ignorer meldingene og ikke gi etter. Ser du allerede har betalt han 1400. Mulig å stoppe den overføringen? Bra idiot av en utleier som ikke har strømmen utenom. Han har seg selv å takke.

Anonymkode: 5ecdf...db5

• Liker 7
Skrevet

Det virker som at denne fyren er en totalt amatør, som ikke er urimelig. Men det han gjør strider faktisk mot flere av paragrafene / punktene i husleieloven - slik at du har loven på din side.

Skrur han av strømmen, så ringer du politiet - de kan faktisk pågripe utleier om han nekter å skru på strømmen igjen, spesielt når det er så kaldt liv og helse står på spill. 

Det at utleier ikke har klart å budsjettere for uforutsette hendelser som kaldt vær og svingende strømpriser, er IKKE ditt problem. Da får utleier kontakte banken for et lån. 

Men det skal sies at så useriøs som denne utleieren virker, så ville jeg kanskje uansett begynte å se etter nytt sted. Kan ikke tenke meg at denne personen blir å lære noe av hendelsen, eller at forholdet kommer til å bli bedre - her har jo han, sort på hvitt, truet med flere brudd på husleieloven. 

Anonymkode: 349e6...539

• Liker 14
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er svært lite å gjøre med dette når du lar deg trakassere, TS. Og med "lar deg trakassere" mener jeg at du alt har betalt 1400 kr inn til han. Da vet han at det bare er å fortsette opplegget sitt.

Det du skulle gjort var å bedt han forholde seg til lovgivningen.

Hva sier kontrakten din om strøm? Er det et spesifikt beløp eller er det inkludert i husleien? Dersom sistnevnte, nevner kontrakten noe om avregning? Hvis nei, be husvert forholde seg til husleieloven! Hvis han "driter i at han bryter lover" får du svare han at det må han ta på sin kappe, men at du holder han ansvarlig for enhver kostnad du måtte ha som følge av at han bryter leiekontrakten og at du forholder deg til kontrakten når det gjelder avtalt husleie, avtalt oppsigelsestid og at du for øvrig forholder deg til loven når det gjelder gyldig oppsigelsesgrunn fra hans side. Siden du forholder deg til loven og kontrakten er det han som må gå rettens vei for å få gjennomført sine lovstridige handlinger. Du ønsker heretter at han slutter å mase på SMS om ting som ikke er i henhold til kontrakt. Hvis han ikke gir seg blir han anmeldt for trakassering.

Skrevet

Det skal varsles på forhånd. Jeg tror faktisk man skal varsle 3. mnd. i forveien. 

Anonymkode: a1767...de6

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nei

Ts

Hva med Pål?

Gjest Hipparchia
Skrevet

Mennesker i pengenød er kapable til mye. Jeg hadde ikke gitt han en krone ekstra, stoppet betalingen på 1400 kr og prøvd å komme meg ut i morgen. 

Skrevet

Slutt å la deg herses med! Stå opp for deg sjøl!

Dette mener jeg du bør gjøre:
 - Bli boende. Det er veldig vanskelig for huseier å si opp kontrakten din uten en god grunn.
 - Trekk de 1400,- fra neste måneds husleie, si at du anså summen som et lite forskudd på neste leie.
 - Skriv en alvorlig melding til huseier om at du ikke setter pris på å få så mye meldinger, og vil anmelde for trakassering om du fortsetter å få ukentlige meldinger.

• Liker 15
Skrevet
Blondie65 skrev (22 minutter siden):

Det er svært lite å gjøre med dette når du lar deg trakassere, TS. Og med "lar deg trakassere" mener jeg at du alt har betalt 1400 kr inn til han. Da vet han at det bare er å fortsette opplegget sitt.

Hva sier kontrakten din om strøm? Er det et spesifikt beløp eller er det inkludert i husleien? Dersom sistnevnte, nevner kontrakten noe om avregning? Hvis nei, be husvert forholde seg til husleieloven! Hvis han "driter i at han bryter lover" får du svare han at det må han ta på sin kappe, men at du holder han ansvarlig for enhver kostnad du måtte ha som følge av at han bryter leiekontrakten og at du forholder deg til kontrakten når det gjelder avtalt husleie, avtalt oppsigelsestid og at du for øvrig forholder deg til loven når det gjelder gyldig oppsigelsesgrunn fra hans side. Siden du forholder deg til loven og kontrakten er det han som må gå rettens vei for å få gjennomført sine lovstridige handlinger. Du ønsker heretter at han slutter å mase på SMS om ting som ikke er i henhold til kontrakt. Hvis han ikke gir seg blir han anmeldt for trakassering.

Man skal også være litt forsiktig i slike situasjoner, dvs. lurt å alliere seg med noen sterke karer som man kjenner. Huseier høres ustabil ut, og slike situasjoner kan ende med å gå over i mer alvorlige trusler eller i verste fall fysisk trakassering. Og det er da man kanskje kan trenge hjelp. Jeg ville nok hatt et par sterke kamerater på besøk litt oftere for å si det sånn, slik at man ikke bare er en person som møter på en ustabil huseier. 

Anonymkode: 7bc6f...9aa

• Liker 1
Skrevet

Dersom leieforholdet har vart i minst 2 år og 6 mnd. uten at leien har blitt endret, så kan utleier endre leien til gjengs leie. 

MEN, dette kan tidligst skje 6 mnd. etter at han har sendt deg en skriftlig varsel om dette, og tidligst 12 mnd. etter tidligere endringer ble satt i verk. 

Dersom du og utleier er uenige om gjengs leie, så en av partene kreve at tvisten blir av takstnemnd. 

Skulle det være under 1 år siden leien ble endret mht. konsumprisindeksen, så må utleier vente til det har gått 12 mnd., og gi skriftlig varsel tidligst 1 mnd. før han kan iverksette justeringen. (og KPI er uansett bare på et par prosent) 

Summa summarum er at det han gjør er i strid med utleieloven. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_4

Anonymkode: 349e6...539

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hva med Pål?

Nei desverre😉

Skrevet
Aktiv Kverulant skrev (19 minutter siden):

Slutt å la deg herses med! Stå opp for deg sjøl!

Dette mener jeg du bør gjøre:
 - Bli boende. Det er veldig vanskelig for huseier å si opp kontrakten din uten en god grunn.
 - Trekk de 1400,- fra neste måneds husleie, si at du anså summen som et lite forskudd på neste leie.
 - Skriv en alvorlig melding til huseier om at du ikke setter pris på å få så mye meldinger, og vil anmelde for trakassering om du fortsetter å få ukentlige meldinger.

Jeg betalte 3 mnd husleie på forhånd da jeg flyttet inn, og da skulle alt være inkludert.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal han få lov til å oppføre seg sånn uten konsekvenser?

Har hatt en forferdelig dag med mye stress takket være han. Har ikke råd å betale 3000,- mer for februar og mars nå. Han skulle ha to måneder ekstra betaling nå.

Kan han anmeldes?

Ts

Han har ikke rett til de ekstra pengene. Bare si at det er uaktuelt. Oppsigelse gjelder også fra den siste datoen i mnd. Så om han sier deg opp nå så gjelder den fra 01.03, og du kan bo der ut Mars. 

• Liker 4
Skrevet
Blondie65 skrev (34 minutter siden):

Strømmen er inkludert, samt wifi/tv. Husverten bestemte husleien og jeg samtykket og betalte inn 3mnd husleie i første omgang.

Jeg har henvist til loven og det at han gjør noe alvorlig, men han bare fortsetter å klage.

Nå angrer jeg sa at jeg betalte 1400 ekstra for februar, men tidligere i dag var jeg så stressa for ikke å finne meg noe annet,  og tenkte jeg måtte holde meg inne med husvert så jeg slapp å ende på gata med et barn.

Angrer nå selvfølgelig,  men tenkte ikke klart.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ts

Ignorer han! 

Kontakt politet for råd. 

En slik økning kan kuk gjøres hvert tredje år, og da med 6 mnd varsling. Dette står klart og tydelig i husleieloven! Send han dette utdraget: 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_4

4-2. Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,
b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og
c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.
🔗Del paragraf

§ 4-3. Tilpassing til gjengs leie

Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats.

Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk.

Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2.

Du ‘regner’ ut kpi i perioden du har bodd der her litt nede på siden: https://www.ssb.no/kpi

De ekstra pengene du har overført til han, kan du trekke av neste måneds leie.

Anonymkode: 1f3bd...203

• Liker 3
Skrevet

Strømmen er inkludert, samt wifi/tv. Husverten bestemte husleien og jeg samtykket og betalte inn 3mnd husleie i første omgang.

Jeg har henvist til loven og det at han gjør noe alvorlig, men han bare fortsetter å klage.

Nå angrer jeg sa at jeg betalte 1400 ekstra for februar, men tidligere i dag var jeg så stressa for ikke å finne meg noe annet,  og tenkte jeg måtte holde meg inne med husvert så jeg slapp å ende på gata med et barn.

Angrer nå selvfølgelig,  men tenkte ikke klart.

Ts

I alle dager? Du betalte 3 mnd huslei?? Var det liksom som et depositm? Eller betale du for 3 mnd og ikke noe de neste 2 mnd? 

Du MÅ lese deg opp på husleieloven altså! 

• Liker 11
Skrevet

I alle dager? Du betalte 3 mnd huslei?? Var det liksom som et depositm? Eller betale du for 3 mnd og ikke noe de neste 2 mnd? 

Du MÅ lese deg opp på husleieloven altså! 

Noen ganger vil de at du skal betale 3 måneder fram i tid. Jeg har vært borti det også. Men det er vel ikke akkurat noe man kan kreve. 

Anonymkode: 81547...315

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...